Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokrasopimuksen pakkositouttaminen 12kk

Vierailija
09.05.2021 |

Mikähän tässä nyt on, kun melkein joka vuokranantaja tätä nykyään vaatii?
Yritän etsiä asuntoa ja haluan sen ehdottomasti toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella.
Kukaan ei muuta huvin vuoksi, itse en ainakaan. Sen verran työlästä ja kallista puuhaa se on. Jos asunto on oikeasti kaikin puolin hyvä, en ole siitä heti pois muuttamassa. Aina kun näen tämän ehdon, tulee mieleen että asunnossa on joku vika ja pakolla saadaan vuokralainen jäämään sopimussakon uhalla.
Toinen juttu on vakuudet. Voin laittaa sen vuokravakuustilille, mutta en todellakaan anna itselleni vieraalle yksityishenkilölle yli tonnia. Näistä on ollut niin paljon juttua mediassa, kun vakuuksia on pidetty perustetta. Omia rahojaan ei koskaan saa takaisin.

Kommentit (152)

Vierailija
21/152 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me vuokranantajat ihan vastaavasti koemme vaihtuvuuden kalliiksi, joten haluamme sitouttaa vuokralaisen asuntoon. Asuntoon pystyy tutustumaan kaikessa rauhassa ennen sopimuksen tekemistä.

Kukaan vuokranantaja ei pidä perusteetta vakuuksia, sen verran stressaavaa olisi kädenvääntö asiasta, ja pienen summan takia, aika on rahaa.

Kyllä muuten pitää ja näistä käydään oikeuttakin. Iltapäivälehdissä ja Ylellä ollut monia juttuja aiheesta.

https://yle.fi/uutiset/3-11450890

Melko yleistäkin on. Yksi vuokranantajani yritti pimittää takuuvuokran vaivautumatta edes perustelemaan asiaa, kun oletti/ tiesi ettei vuokralaisella useinkaan ole resursseja ajaa oikeuksiaan, mutta sinnikäs kiristys ja uhkailu tepsi lopulta ja palautti vakuuteni. Sääliksi kävi jo valmiiksi kaikkia tulevia vuokralaisia jotka sille tyypille erehtyy muuttamaan!

Vierailija
22/152 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko38 kirjoitti:

Itse sen sanoit.

On sen verran hankalaa, kallista ja työlästä.

En minä asuntojani vuokraa hyväntekeväisyysmielessä.

Ja muuttaminen ei ole? Viikko- tai päiväkausien pakkaaminen, laatikoiden vuokrat, tai ostat omat, pakun vuokra, läheisten vaivaaminen, tai palkkaat muuttofirman jolloin lasku firmasta, ajankohdasta ja etäisyyksistä riippuen voi olla satoja tai tuhansia euroja. Muuttosiivoukset, tavaroiden purkaminen, huonekalujen kasaaminen.

Joo, kukaan ei tee tätäkään huvikseen eikä ilmaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/152 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tässä juuri etsitään nuorelle kotia kun muuttaa uudelle opiskelupaikkakunnalle ja onhan tämä eräänlainen savotta 🤬☹️😢

Vierailija
24/152 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koskaan vuokraisi asuntoa yksityiseltä, koska siitä voi joutua muuttamaan pois koska vaan ja sitten jos muuttaa pois halutessaan voi tulla kauheat väännöt siitä, mikä on ns. normaalia kulumista esim. Olen erittäin tyytyväinen täällä treella VTS:n vuokra-asuntooni.

Vierailija
25/152 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan perzeilyähän se on, mutta vuokranantajat kokevat vuokralaisen etdimisen sen verran työlääksi että siksi nämä vuoden pakkosopimukset. Hankaloittaa hemmetisti töiden perässä muuttamista, mutta minkäs teet kun on vuokranantajien markkinat tyyliin kaikissa isommissa kaupungeissa.

Tämä ei vaikeuta millään tavalla työn perässä muuttamista, koska juuri uusi työ toisella paikkakunnalla on lain mukaan pätevä syy irtisanoa määräaikainen vuokrasopimus etuajassa ilman korvausvelvollisuutta.

Vierailija
26/152 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määräaikaisen sopimuksen avulla vuokranantaja pääsee helpommin eroon sinusta, jos olet ongelmallinen vuokralainen.

Eipä muuten pääse. Määräaikaista ei voi kumpikaan osapuoli irtisanoa kesken sopimuskauden. Ainut keino on oikeuden kautta häätö, mutta siihen vaaditaan jo painavat perusteet eikä sekään välttämättä ole nopea ratkaisu.

Vierailija
27/152 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asunnon pointti on juuri helppo muutto JOS elämäntilanne muuttuu/naapuriin sattuu häiriköitä/ asunnossa jokin ei miellytä.

Miksi kukaan haluaa ottaa 12kk määräaikaisen sopparin kun muitakin on tarjolla? Harvoin tuo "välitysfirman säästäminen" näkyy siinä vuokrassa. Fiksumpaa voisi olla sitouttaa se vuokralainen rahalla: jos et muuta 12kk aikana pois saat yhden 800e alennuksen vuokrasta tmv.

Vierailija
28/152 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asunnon pointti on juuri helppo muutto JOS elämäntilanne muuttuu/naapuriin sattuu häiriköitä/ asunnossa jokin ei miellytä.

Miksi kukaan haluaa ottaa 12kk määräaikaisen sopparin kun muitakin on tarjolla? Harvoin tuo "välitysfirman säästäminen" näkyy siinä vuokrassa. Fiksumpaa voisi olla sitouttaa se vuokralainen rahalla: jos et muuta 12kk aikana pois saat yhden 800e alennuksen vuokrasta tmv.

Niinpä. Määräaikainen muuten päättyy tasan sen vuoden jälkeen. Koska se on määräaikainen.

Hommaa sekoittaa nämä "hybridi" sopimukset, jotka eivät ole määräaikaisia eivätkä toistaiseksi voimassa olevia. Näistäpä et pääse irti vaikka mikä olisi. Ei taida edes opinnot tai työ toisella paikkakunnalla riittää perusteluksi.

Vierailija
29/152 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden ihmisen, jolla on koko ajan haku päällä, koska haluaa löytää sen täydellisen asunnon. Jokaisesta löytyy jotain pikkuvikaa. Kerran veti kauhean itkushown sopimusten kirjoittamisen jälkeen ja puhui vuokranantajalle ties mitä valheita ("isä kuoli niin en voikkaan muuttaa tmv), koska löysi paremman ja halusi purkaa sopimuksen sanktioitta. Pisimpään on tainnut asua puoli vuotta yhdessä asunnossa.

Vierailija
30/152 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan aina boikottiin jokaisen firman ja elinkeinon harjoittajan, jonka liiketoiminta perustuu siihen, että pakolla pidetään asiakkaista kiinni. Tehdään sopimuksia, joista ei pääse irti paitsi mittavilla tappioilla, jos niilläkään.

Vierailija
31/152 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden ihmisen, jolla on koko ajan haku päällä, koska haluaa löytää sen täydellisen asunnon. Jokaisesta löytyy jotain pikkuvikaa. Kerran veti kauhean itkushown sopimusten kirjoittamisen jälkeen ja puhui vuokranantajalle ties mitä valheita ("isä kuoli niin en voikkaan muuttaa tmv), koska löysi paremman ja halusi purkaa sopimuksen sanktioitta. Pisimpään on tainnut asua puoli vuotta yhdessä asunnossa.

Yhden ihmisen. Varmaan koska valtaosa ihmisistä ei toimi noin.

Vierailija
32/152 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkös että se 12 kk,tarkoittaa toistaiseksi,eli sulla on jatkuvasti vuokrasopimus voimassa jos ei toisin sanota? Minä olen vaatinut 6 kuukauden vuokrasopimusta ensin aluksi että tiedä jos rauhatonta esim niin voi muuttaa sit pois jos kaikki sujuu hyvin niin sitä ollaan jatkettu ja sit sopparissa lukenut 12 kuukautta/ toistaiseksi.

Vierailija
33/152 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saisi hakea itselleen sopivaa asuntoa? Näinköhän oikeasti muuttaa _aina_  puolen vuoden välein, vai pistitkö hieman omiasi? Mainitsemasi "pikkuviat" voivat olla arkea ihan oikeasti hankaloittavia asioita, tuskin kukaan nyt ihan vain huvikseen muutaman kk välein muuttaa.

Ja vuokra-asuntoa onneksi voi (tai pitäisi voida) vaihtaa helpommin kuin omistusasuntoa.

Vierailija
34/152 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkös että se 12 kk,tarkoittaa toistaiseksi,eli sulla on jatkuvasti vuokrasopimus voimassa jos ei toisin sanota? Minä olen vaatinut 6 kuukauden vuokrasopimusta ensin aluksi että tiedä jos rauhatonta esim niin voi muuttaa sit pois jos kaikki sujuu hyvin niin sitä ollaan jatkettu ja sit sopparissa lukenut 12 kuukautta/ toistaiseksi.

Niin siis tämä on juuri se "hybridi" sopimus josta ei pääse irti. 12kk pakkositouttaminen sopimussakkojen ja korvattavien vuokrien uhalla.

Määräaikaisen päättämiseen riittää usein työ tai opinnot toisella paikkakunnalla. Tuosta ei välttämättä pääse irti ilman sopimussakkoja. Se ei ole määräaikainen eikä varsinaisesti toistaiseksi voimassa.

Vierailija
35/152 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuttaisi koskaan asuntoon, jossa on määräaikainen sopimus. Minulle se tarkoittaa, että vuokranantajassa ja asunnossa/naapureissa on jotain pahasti vialla. Joku syy siihen on, että vaihtuvuus on suurta.

Vierailija
36/152 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan liity aiheeseen, mutta vähän kuitenkin. Itse peräännyin kerran sopparista (ei vielä mustaa valkoisella kuitenkaan) kun vuokranantaja kertoi asuvansa itse naapurustossa ja että hänen lenkkireittinsä kulki asunnon ikkunan takaa. Juu ei, en pystynyt. Vaikka kuinka asun siiststi ja rauhallisesti, en halua vuokraisäntää ikkunan taakse.

Vierailija
37/152 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden ihmisen. Varmaan koska valtaosa ihmisistä ei toimi noin.

Mutta mistä se vuokranantaja voi tietää milloin se yksi ihminen sattuu kohdalle? Tai vielä useampi peräkkäin?

Vierailija
38/152 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihan liity aiheeseen, mutta vähän kuitenkin. Itse peräännyin kerran sopparista (ei vielä mustaa valkoisella kuitenkaan) kun vuokranantaja kertoi asuvansa itse naapurustossa ja että hänen lenkkireittinsä kulki asunnon ikkunan takaa. Juu ei, en pystynyt. Vaikka kuinka asun siiststi ja rauhallisesti, en halua vuokraisäntää ikkunan taakse.

Joo ei. Kaikista parasta lienee vuokrata joltain firmalta. Vuokranantajissa voi olla kaikenlaisia tapauksia eikä osa ilmeisesti käsitä mitä tarkoittaa kotirauha.

Vierailija
39/152 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuokrannut 26 vuotta äitini omistamaa kaksiota. Kaksi kertaa olen pidättänyt osan takuuvuokrasta. Ensimmäisellä kerralla 40€, kun vuokralainen oli kiinnittänyt olohuoneen seinään Ikean Lack-hyllyn ja sen poistaessaan jötti seinään jumalattoman hiidenkirnun. Voin kertoa että ei ole kivan näköinen seuraavan vuokralaisen silmäänkään. Tuolla rahalla saa maalipurkin, tasoite ja maalaustyö jää vuokranantajan kontolle. Asunto oli pintarempattu juuri ennen tätä vuokralaista.

Toinen tapaus oli edellinen vuokralainen, eräs nuori mies, joka oli salaa hommannut itselleen kämppiksen, josta ei tietenkään maksettu edes vesimaksua. Pojat lähti pohjoiseen töihin ja muutto oli nopea, sanoin että kunnollinen muuttosiivous pitää tehdä. Kun menin katsomaan, oli wc pönttö ruskea koko nielun matkalta, ja näki että sitä ei oltu ikinä pesty. Siivosimme kahden siskoni kanssa asuntoa kolmeen naiseen kokonaisen lauantaipäivän. Kylppärin kaakeleita ei oltu ikinä pesty, siskoni pezi sitä höyrypesurilla 2,5 tuntia. Olivat jättäneet vielä genitaalikarvansa suihkukaivon kannelle.

Hellan takunen oli täynnä törkyä, uunipellit karstassa ja peltien säilytyslaatikko oli broilerin rasvakerroksen peitossa. Astianpesukoneen vuotosuoja oli ruskean mönjän peitossa, itse koneen sihti omi täynnä ruoanjätettä.

Keittiön kaikki hyllyt oli paksussa lika ja rasvapölyssä. Kaikki ovet, katkaisijat ym. olivat täynnä likaa. Ikkunapellit kasvoivat ulkopuolella sammalta.

Kaiken tämän kuurauksen jälkeen poika soitteli itkien takuuvuokran perään. Kysyin isännöitsijältä mitä wc pöntön vaihtaminen maksaa, n. 700€. Samaan aikaan yhtiössä päätettiin vaihtaa vesikalusteet, hanat ja wc istuin, joten se meni samaan laskuun. Pidätin vuokratakuusta 350€, mikä oli kyllä täysin alakanttiin.

Jos nuorella, joka vuokraa asunnon, ei ole asumisen taitoja, on turha itkeä takuuvuokriensa perään

Vierailija
40/152 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😳😱

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme