Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, jonka lapsen kaveri syö usein teillä

Vierailija
08.05.2021 |

Oletko tullut ajatelleeksi, että lapsi voi nähdä nälkää kotona? Vaikka lapsen vanhemmat eivät olisi edes köyhiä, voi olla elämänhallinnassakin puutteita niin, etteivät laita ruokaa. Ainakaan yhtä hyvää ja ravitsevaa kuin teillä. Hyvä antaa vähästäänkin.

Kommentit (351)

Vierailija
261/351 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä olikin kiva ketju lukea tulevaisuutta varten. Minulla kaksi lasta, joista vanhempi aloittaa koulun syksyllä ja menee iltapäiväkerhoon niinä päivinä kun olen töissä. Sääntönä tulee olemaan se, että kavereita ei saa päästää sisälle silloin kun en ole kotona ja jokainen syö silloin kotonaan. Mutta hyviä pointteja nuo, että tarjotaan kavereille ruokaa, niin saadaan lapset viihtymään kotona ja tutustuu samalla lapsen kavereihin jne.

Muutama huomio kuitenkin ketjun sisällöstä. Joku kommentoi, että ei ole kallista ruokkia muutamaa kaveria kun hernekeitto maksaa niin ja niin vähän. Kenellä syödään päivittäin hernekeittoa? Ja aina on pari ylimääräistä purkkia kun lasten kaverit syövät myös.

"Sääntönä tulee olemaan se, että kavereita ei saa päästää sisälle silloin kun en ole kotona ja jokainen syö silloin kotonaan."

Hieno sääntö. Olet niitä vanhempia, joiden kersat notkuvat ostarilla ja rappukäytävissä, kun kavereita ei saa kotiin tuoda.

Tulevien jengiläisten ja puukko taskussa kulkevien katulasten mutsi. Kulissit kunnossa, mutta niiden takana silkkaa paskaa.

En minäkään halua, että meille tulee vieraita lapsia, kun en ole kotona. Pari läheistä tuttua luotettavaa lasta on ok, mutta ei tänne kuka tahansa saa tulla. Meillä on isokokoinen narttukoira, jolla on niin isot voimat, että varhaisteini lapseni ei sitä jaksa pidellä, ja se hyppii kovasti. Jos se pääsee ulos, se lähtee lipettiin, ja mitään vahinkopentuja emme halua.

Meille saa kyllä tulla sovitusti silloin, kun olen kotona.

Tuskinpa minun lapsestani sen takia mitään lähiöhu*raa tulee. Sitä paitsi lähin ostari on 30 km päässä. Kylällä taitaa olla pari kolmikerroksista kerrostaloa, mutta niiden alaovet ovat lukossa.

Vierailija
262/351 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä olikin kiva ketju lukea tulevaisuutta varten. Minulla kaksi lasta, joista vanhempi aloittaa koulun syksyllä ja menee iltapäiväkerhoon niinä päivinä kun olen töissä. Sääntönä tulee olemaan se, että kavereita ei saa päästää sisälle silloin kun en ole kotona ja jokainen syö silloin kotonaan. Mutta hyviä pointteja nuo, että tarjotaan kavereille ruokaa, niin saadaan lapset viihtymään kotona ja tutustuu samalla lapsen kavereihin jne.

Muutama huomio kuitenkin ketjun sisällöstä. Joku kommentoi, että ei ole kallista ruokkia muutamaa kaveria kun hernekeitto maksaa niin ja niin vähän. Kenellä syödään päivittäin hernekeittoa? Ja aina on pari ylimääräistä purkkia kun lasten kaverit syövät myös.

Se oli vaan esimerkki siitä ettei tarvi alkaa mitään grillipihvejä puolittelemaan kuten jotkut täällä kuvittelevat. Outoa että kaapissa ei ole edes vaikka kaurahiutaleita, tai että vaikka olisikin, joitain aivan äärettömästi nyppii että pitää "ruokkia muita". Itse asiassa ei ole edes ruoasta kyse, vaan vieraanvaraisuudesta, ja se tarkoittaa montaa asiaa.

Vieraanvaraisuuden kääntöpuoli ja vieraan velvollisuus on sitten se ettei vieras ylirasita ja hyväksikäytä isäntäväkeään. Onko tuo ihan kokonaan unohtunut nykypäivän ihmisten käytöstavoista? Eli tarjotaan kerran, tarjotaan kaksi kertaa, mutta jokapäiväiset ruokavieraat jotka vaan ilmestyvät pöytään nälkäisinä käyttävät jo vieraanvaraisuutta aika raskaasti väärin. Lapsista kyseenollen, heidän vanhempansa käyttävät kaverin vanhempien vieraanvaraisuutta hyväkseen jos lapset koko ajan syövät vaikka naapurissa. Vaikka meillä olisikin kaurahiutaleita kaapissa, ne ovat siellä omia aamiaisia varten, ei siksi että niillä ruokitaan päivittäin kaikki lapsen kaverit.

Kyllä, lähetän edelleen useimpina päivinä lapsesi kotiin syömään kun meillä on ruoka-aika. Varmaan sinua puolestaan nyppii kun et saakaan enää ulkoistaa vanhemman velvollisuuksia toisille aikuisille, mutta siitä minä viis veisaan.

Jos nyt väkisin haluat ymmärtää kommenttini väärin niin siitä vaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/351 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraanvaraisuuden kääntöpuoli ja vieraan velvollisuus on sitten se ettei vieras ylirasita ja hyväksikäytä isäntäväkeään. Onko tuo ihan kokonaan unohtunut nykypäivän ihmisten käytöstavoista? Eli tarjotaan kerran, tarjotaan kaksi kertaa, mutta jokapäiväiset ruokavieraat jotka vaan ilmestyvät pöytään nälkäisinä käyttävät jo vieraanvaraisuutta aika raskaasti väärin. Lapsista kyseenollen, heidän vanhempansa käyttävät kaverin vanhempien vieraanvaraisuutta hyväkseen jos lapset koko ajan syövät vaikka naapurissa. Vaikka meillä olisikin kaurahiutaleita kaapissa, ne ovat siellä omia aamiaisia varten, ei siksi että niillä ruokitaan päivittäin kaikki lapsen kaverit.

Kyllä, lähetän edelleen useimpina päivinä lapsesi kotiin syömään kun meillä on ruoka-aika. Varmaan sinua puolestaan nyppii kun et saakaan enää ulkoistaa vanhemman velvollisuuksia toisille aikuisille, mutta siitä minä viis veisaan.[/quote]

Samaa mieltä tuosta vastavuoroisuudesta. Mutta sekin riippuu perheestä. Jos on huono elämänhallinta, syököön vieras lapsi täällä vaikka joka päivä.

Kokemusta on myös ihan keskiluokkaisesta perheestä, joka pyrki ulkoistamaan lapsensa hoitoa jossain määrin meille. Tähän tiukka raja tietysti. Vanhemmille puhuminen vaikutti heti.

Vierailija
264/351 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli usein kahden oman lapsen lisäksi kaksi tai kolmekin muuta syömässä. Ja kyllä todellakin arvasin, ettei kotona ole häävit eväät kun vaatteetkin olivat likaiset.

Olin käytännössä äiti kahdelle avioerotytölle, joista toinen ilmestyi meille sanoen että isoveljen piti huolehtia hänestä mutta se lähti johonkin. Äiti oli syöpäleikkauksessa, isä hurvittelumatkalla Brasiliassa (!). Toisella tytöllä oli 6 pikkusisarusta ja yrittäjävanhemmat konkurssissa.

Panin lisää perunoita kiehumaan, jos vaikutti siltä että jäävät syömään. Meillä oli tilaa kaikille.

Toiselle näistä hain koulupaikan toiselta asteelta, kun vanhemmilta ei siihen puhti riittänyt eron ja alkoholismin takia. Varustin lakanoilla ja tietokoneella ja kyyditsin sisäoppilaitokseen.

Kiitos.

Vierailija
265/351 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ruoka perustarve ja esim.huostaan otetuilla lapsilla on huoli ruoan ja rahan riittävyydestä jo hyvin nuorena (lasketaan esim. montako jugurttipurkkia on jäljellä ja varmistellaan onko rahaa ostaa lisää).

Niitä on kotona asuviakin joilla ei ole kaikki kovin hyvin ja nälkä saattaa olla. Meillä oli lapsena sellaista. Ei ketään kiinnostanut minun syömiset koulun jälkeen, viikonloppuisin tehtiin kotona yksi ruoka per päivä.

Kenenkään ei toki ole pakko ruokkia yhtään ketään, mutta toivottavasti herää huoli jos kylässä käy aina se sama nälkäinen muksu.

Eikö aikuisen nälällä ole mitään arvoa? Se aikuinenkin saattaa laskea niitä jogurttipurkkeja ja siivuja seuraavaan tilipäivään tai tehdä aterianlopusta töihin seuraavan päivän eväät.

Vierailija
266/351 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ensin ajattelin että tarjoan myös kavereille, mutta sen jälkeen kun 5 luokkakaverit tulee joka päivä kylään suoraan koulusta ja jo ekana päivänä syö kaikki murot ja leivät ja jugurtit, niin lopetin kyllä tarjoamisen ja en ala keskellä viikkoa kantaa selkä vääränä lisää ruokaa kotiin että kaverit saa syödä. Käydään siis kerran viikossa isompi kauppa.

Vierailija
267/351 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ruokkii tai päästää edes kotiinsa vieraita, kun Covid19 jyllää maailmalla?

Vissiin aika moni,mikä tuli siitä yhdestä Abc ketjusta ilmi,ihmiset menee suurina laumoina äitien päivä lounaalle, lisäksi monet käyttäytyy tuolla kuin mitään maailmanlaajuista pandemiaa ei olisikaan! Itse yritän hoitaa vain pakolliset ja tilaan verkkokaupasta enimmäkseen elintarvikkeita.

Siis mikä ihmisiä vaivaa??? Siinäkin ketjussa haistateltiin ja oltiin kuin pahaiset teinit! Kohta ollaan samassa lähtlpisteessä ja paikat menee kiinni ihmisten tyhmyyden ja välinpitämättömyyden takia!

Vierailija
268/351 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin lapset ei kotona saa ruokaa, eikä liioin heillä yökylässä olijatkaan. Koiratkin karkaa naapuriin syömään kompostijätteet. En ruoki kumpiakaan.

Vierailija
269/351 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tarjotaan aina kotona myös lapsen kaverille ruokaa. Jos tulevat koulun jälkeen niin aina on tarjolla ruokaa ja saavat siis syödä jos haluavat. Ikävää on se kun tyttöni menee kylään niin siellä ei tarjota melkein MITÄÄN. Ehkä yksi pala leipää tai pelkkä kaakao. Ihan uskomatonta. Ei ole enää semmoista kuin ennen vanhaa. Ja emme ole mitään rikkaita eli ei ole siitä kyse. Surullista nähdä kuinka nykyään ei tarjota muille lapsille ruokaa kotonaan.

Olisi kyllä kiva tietää etukäteen, onko kavereita tulossa syömään. Itse suunnittelen aterioita etukäteen. En tykkää siitä, jos ei ole etukäteen sovittu, että kaveri syö meillä. Toki tarjoan ruuan, jos on etukäteen sovittu, että kaveri tulee meille.

Vierailija
270/351 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ainakin tarjoan yhdelle lapsen kaverille jolla on yksinhuoltaja isä jolla vissiin jotain juomisongelmaa.

Musta on kiva että se lapsi ”lahaa” meillä ja syö meillä niin tiedän että se on syönyt ainakin.

Josus aamuisin jos tää lapsen kaveri tulee meille hakemaan omaani kouluun niin annan jotain hedelmää aamupalaksi kun ei kulema saa aamupalaa

Tällä sinä vain kannustat isää ruokkia mukulaansa sinun nurkissa. Hän saa pitää avuttomuutensa ja pullonsa. Ennemmin minä tekisin lasun. Typerintä ikinä on peitellä teollaan vieraan perheen todellista ongelmaa.

Vierailija
271/351 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

SvenskHurri kirjoitti:

Itellä ei ole lapsia (liian nuori siihen) mutta kun mulla on niin kyllä lasten kaverit saa syödä meillä. Lapsena mun hyvän kaverin vanhemmat tarjos aina ruokaa ja yleensä söin. Jotkut taas ei halunnut antaa. Odottaisin myös silloin että lapseni saisi syödä kavereidensa luona. Oikeesti, ei ne lapset syö paljon. Se vie enintään pari euroa kun lapsesi kaveri syö teillä.

Oikeesti, kyllä jotkut lapset syö todella paljon. Elohiiri kolmea lajia harrastava serkunpoikani 9v. syö enemmän kuin minä 25-vuotias. Kaikki sitä aina ihmettelee ja pysyy laihana kuin luikku mutta kyllä jo kouluikäiset saattaa syödä ihan niin että sen ruokavarastoissa huomaa ja kukkarossa tuntee, ja todennäköisemmäksi menee mitä lähemmäs teini-ikää tullaan.

Vierailija
272/351 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijoo! Muistan muuten sellaisen, että osaa ne vanhemmatkin olla todella tökeröitä!! 

Lapsena parhaan ystävän luona mulle kävi usein näin: Asuttiin ihan seinänaapureina, joten toki syötiin molemmat omassa kodissa käytännössä ihan aina. Joskus kuitenkin menin jo naapuriin kun siellä oli vielä ruoka kesken ja odottelin sitten esim. olohuoneessa että saavat syötyä loppuun ja pääsemme leikkimään (olohuone oli samassa tilassa kuin avokeittiö). Ruuan jälkeen lasten isä saattoi antaa lapsilleen (3kpl) välillä jäätelön, mutta minulle ei!! Olin tyyliin kymmenvuotias ja ymmärsin kyllä, että tämä oli käytössääntöjen vastaista. Ei niin, että mieleni olisi kovasti jäätelöä tehnyt, en vain oikein osannut olla kun kolme lasta, joista yksi on ystäväni, niin nuoleskelee sitä tuuttia silmieni alla ja maiskuttaa, että onpa hyvää. Jos olisin ollut tuo isä, olisin ollut antamatta omillenikaan jäätelöä tai sitten tarjonnut vieraalle lapselle myös. Minua HÄVETTI lapsena tuon isän puolesta. NOLOA. 

No itehän änkesit sinne kun ruokailu oli vielä kesken? Jo on itsekästä että talonväen pitäisi kieltäytyä jälkkäristä vain koska SINÄ halusit tuppautua kylään kesken ruuan?? Jos ne jäätelöt oli ostettu just 3 niille lapsille? Tai oli paketin viimeiset? Ihmeellistä ajattelua, . Et osallistu ruokailuun mutta jälkiruoka kuuluisi sinulle kuitenkin? :D :D :D

Niin. Niin änkesin. Muistan sen kyllä, että vaikka olisi ollut paketin viimeiset kolme jäätelöä ni oliko ne silti pakko juuri silloin lapsille antaa? eikö omia lapsia voi opettaa, että nyt kun ei ole x:lle tarjota niin ei syö nyt muutkaan.. (ja antaa sitten kun lähden pois). Tämä on se pointtini. Ei se, että olisi ehdottomasti pitänyt jäätelö saada. Minua hävetti vain itseänikin olla paikalla kun kaverin isä oli noin tökerö.

Sinähän sinne änkesit kun ruoka oli vielä kesken? Aika monilla jälkiruoka kuuluu olennaisesti aterian yhteyteen eikä ole siitä mitenkään irrallinen osa. Jos syöt pääruoan, saat jälkkärin, et muuten.

Vierailija
273/351 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun syötte esim. ahvenfileitä, pihviä ym. niin ostatteko tosiaan useita ylimääräisiä, jos sattuu tulemaan joku lasten kaveri? Vai keitätte silloin makaronia kaverille ja jatkatte kananmunasiivuilla, kuten eräs sankari ketjun alusta? Ja miten ihmisten kaupunkikoteihin mahtuu yhtäkkiä oma iso perhe + 6 teiniä pöydän ääreen. Meillä on niin pieni keittiö, että kaksi lisätuolia on maksimimäärä. Eikä ole mitään kellaria, johon ostaa 20 kg perunasäkkejä kuten täällä neuvotaan.

Mä en usko juttuihin. En tunne ketään, joka näin tekee, vaan lapset ohjataan kotiin syömään arkena, noin pääsääntöisesti. En ole myöskään ikinä tällaisten kavereiden luona vieraillut, joissa on jatkuva buffetti kaverilaumalle. Joskus syötiin kaverilla, mutta harvoin, pidemmät sovitut kylät eri asia.

Facesta luin, että mammapalstan marttyyriäidit jättää itse syömättä, ja antaa oman annoksen lapsen kaverille. Kuinka moni isä tekee näin? En mä haluis edes syödä kaverin äidin ruokia, kauheeta jos niin on joskus käynyt kun on pakko uhrata itsensä vieraidenkin lasten eteen. Melko pimeä ajatusmalli, mutta ei, muut naiset vaan hurraa että näin sitä pitää, ole nälässäkin muiden eteen.

Koteja on erilaisia. Tässä keskustelussa ei suuri osa tunnu pystyvän käsittämään, että muut saattaa elää ihan eri todellisuudessa kuin he itse elävät. Monesta kommentista paistaa kyllä hyvin toimeentuleva keskiluokkaisuus läpi, asutaan varmasti ok-talossa jossa keittiössä tilaa niille useammalle ylimääräisellekin ruokailijalle. Takapihagrillailut ja parit arkkupakastimet on taas toisille täyttä utopiaa.

Vierailija
274/351 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun ruoka on valmis, niin kaikki talossa olevat kutsutaan syömään. Omat ja vieraat, lapset ja aikuiset.

Näin on meilläkin aina toimittu jo ainakin 3 sukupolven ajan.

No meillä on tapana paistaa 4 pihviä, jos syöjiä on neljä. Ei ole sitä viidettä pihviä kaverille. Vältämme hävikkiä ja laitamme ruokaa sen verran kun perhe kerralla syö. Sori vaan, mutta emme varaudu mahdollisten kaverisyöntein varalle., Ihmettelen kyllä suuresti, jos lapset eivät ole ruoka-aikana omassa kotonaan. Kasvatus hoi! Rajat lapsille.

Kasvatus, niin? Kasvatettu olemaan jakamatta vähän ruokaa KAVEREILLE. Ei ne ole mitään random-tyyppejä, jos ne on lapsesi kavereita.

Jos rahat on oikeasti loppu, niin sen voi ymmärtää, mutta silloinkin sydämellinen ihminen antaa jotain, vaikka kaurapuuroa. Kysyy onko nälkä ja haluaisitteko puuroa jos keitän. Jos on, niin puurokin maistuu. Jos ei ole nälkä, niin sitten ei tarvi vähistä tarpeista keittää sitä puuroa. Nälkäiset lapset voi jatkaa yhdessäoloa vähän pidempään syömisen jälkeen eikä nälkä laita väsymään ja kiukuttamaan.

Ruokatavat, käytöstavat? Mielestäni ne on omaksuttu, kun pöytään kutsutaan kaikki omassa kodissa sisällä olevat nälkäiset ihmiset.

Aikuisena menet itse ystävällesi kylään. Ystäväsi kattaa pöydän kaikille ja hänen vieraansa nauttivat.

Jos vain käväiset pikaisesti niin ehkä ei tarjota mitään. Teetä tai kahvia ehkä kuitenkin?

Ruokakulttuurin soisi olevan sivistynyttä täällä pohjoisessakin.

Niitä pihvejä voi laittaa puoliksi tai lisäksi voi tehdä pikaisen salaatin niistä aineksista mitä on tai vaikka lämpimät voileivät tai nuudelikeiton. Ei niitä joka kerta kuitenkaan tarvi puoliksi laittaa.

Tai voi antaa lapsen syödä kaverin kanssa nuudelia ja sen pihvin myöhemmin.

Ei kai joka päivä ole pihviä!

Keiton voi jakaa ja laatikkoruoat voi jakaa. Perunoita voi keittää muutaman ylimääräisen.

Ei siitä tule hävikkiä vaikka ei ruokapöytään vieraita tulisikaan, jos joku perheenjäsen syö loput myöhemmin.

Tai lapsi vaikka paistaa jäljelle jääneet perunat itse seuraavana päivänä kaverinsa kanssa ja syövät niitä yhdessä koulun jälkeen. Vai eikö voi tähteitä myöhemmin syödä?

Onko kaikki tosi tiukkaa? Säännöt ja kellonajat? Onko ne tärkeitä elämässä?

Kasvatetaanko lapset tiukkiksiksi, joustamattomiksi, ahneiksi, itsekkäiksi?

Kasvatetaanko jaottelemaan ihmisiä ja kohtelemaan toisia epätoivottuina?

Ystävällisyys, käytöstavat, terve ruokakulttuuri, mukava ilmapiiri, kodikkuus, rentous ja ystävien nälkä ei ole tärkeitä?

Olen täysin samaa mieltä! Ihmettelen, miten voidaan syödä ilman että vieraille tarjotaan mitään. En tiedä mitään muuta maata missä tällainen käytäntö olisi jotenkin yleisesti hyväksyttyä. Toli jos lapsella pamahtaa yllättäen 5kaveria kylään, voi olla ettei ruokaa ole valmistettu tarpeeksi. Meillä on yleensä kaapissa varalla pussipastaa tms, jota voi sitten laittaa ruoan jatkeeksi.

Itse toivon että lasten kaverit viihtyvät meillä ja pääsen tutustumaan heihin, jotta tiedän kenen kanssa lapset liikkuvat. Lapset kertovat arjestaan ja on mukava tietää mitä he yhdessä touhuilevat. Olen myös sanonut, että jos jää avaimet tai muuta, saa aina tulla meille.

Lapset eivät saa kaikilla kavereilla ruokaa, ja soitankin lapset aina viiden aikaan syömään. Tässä sitten kertovat jos on kutsuttu pöytään syömään.

Yhdellä lapsen kaverilla on kotona tiukkaa ja lasukin kuviossa (tunnen äidin hyvin ja on kertonut). Aina ei ole kuin leipää koulun jälkeen, eikä perheaikaa oikein vietetä. Otan lapsen mukaan meidän peli-iltoihin ja ruokin aina kun on kylässä, mitä tapahtuukin usein. En tästä tee mitään numeroa vaan lapsi tulee siinä sivussa, rannalle, leffailtaan, jne. Toivon että lapsi saa tästä mukavan olon ja on ainakin kovasti tuntunut viihtyvän luonamme. Jos olisin itse vanhempana samanlaisessa heikossa tilanteessa, toivoisin että lähiyhteisö tukisi näin hiljaisesti lasta.

Vierailija
275/351 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun syötte esim. ahvenfileitä, pihviä ym. niin ostatteko tosiaan useita ylimääräisiä, jos sattuu tulemaan joku lasten kaveri? Vai keitätte silloin makaronia kaverille ja jatkatte kananmunasiivuilla, kuten eräs sankari ketjun alusta? Ja miten ihmisten kaupunkikoteihin mahtuu yhtäkkiä oma iso perhe + 6 teiniä pöydän ääreen. Meillä on niin pieni keittiö, että kaksi lisätuolia on maksimimäärä. Eikä ole mitään kellaria, johon ostaa 20 kg perunasäkkejä kuten täällä neuvotaan.

Mä en usko juttuihin. En tunne ketään, joka näin tekee, vaan lapset ohjataan kotiin syömään arkena, noin pääsääntöisesti. En ole myöskään ikinä tällaisten kavereiden luona vieraillut, joissa on jatkuva buffetti kaverilaumalle. Joskus syötiin kaverilla, mutta harvoin, pidemmät sovitut kylät eri asia.

Facesta luin, että mammapalstan marttyyriäidit jättää itse syömättä, ja antaa oman annoksen lapsen kaverille. Kuinka moni isä tekee näin? En mä haluis edes syödä kaverin äidin ruokia, kauheeta jos niin on joskus käynyt kun on pakko uhrata itsensä vieraidenkin lasten eteen. Melko pimeä ajatusmalli, mutta ei, muut naiset vaan hurraa että näin sitä pitää, ole nälässäkin muiden eteen.

Koteja on erilaisia. Tässä keskustelussa ei suuri osa tunnu pystyvän käsittämään, että muut saattaa elää ihan eri todellisuudessa kuin he itse elävät. Monesta kommentista paistaa kyllä hyvin toimeentuleva keskiluokkaisuus läpi, asutaan varmasti ok-talossa jossa keittiössä tilaa niille useammalle ylimääräisellekin ruokailijalle. Takapihagrillailut ja parit arkkupakastimet on taas toisille täyttä utopiaa.

Vastaan tuohon ekaan, itse olen kyllä jättänyt syömättä ja antanut mieluummin lapsen kavereille. Kehitän sitten itselleni jotain pikaista. Meillä vieraat on lapsesta asti syöneet aina ja vieras ottaa ruokaa pöydässä ennen isäntäväkeä. Johtuukohan siitä että isovanhempani ovat venäläisiä... Koskaan ei kukaan meillä nälässä pääse olemaan, se on kunnia-asia ja kuuluu perus kohteliaisuuteen!

Vierailija
276/351 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijoo! Muistan muuten sellaisen, että osaa ne vanhemmatkin olla todella tökeröitä!! 

Lapsena parhaan ystävän luona mulle kävi usein näin: Asuttiin ihan seinänaapureina, joten toki syötiin molemmat omassa kodissa käytännössä ihan aina. Joskus kuitenkin menin jo naapuriin kun siellä oli vielä ruoka kesken ja odottelin sitten esim. olohuoneessa että saavat syötyä loppuun ja pääsemme leikkimään (olohuone oli samassa tilassa kuin avokeittiö). Ruuan jälkeen lasten isä saattoi antaa lapsilleen (3kpl) välillä jäätelön, mutta minulle ei!! Olin tyyliin kymmenvuotias ja ymmärsin kyllä, että tämä oli käytössääntöjen vastaista. Ei niin, että mieleni olisi kovasti jäätelöä tehnyt, en vain oikein osannut olla kun kolme lasta, joista yksi on ystäväni, niin nuoleskelee sitä tuuttia silmieni alla ja maiskuttaa, että onpa hyvää. Jos olisin ollut tuo isä, olisin ollut antamatta omillenikaan jäätelöä tai sitten tarjonnut vieraalle lapselle myös. Minua HÄVETTI lapsena tuon isän puolesta. NOLOA. 

No itehän änkesit sinne kun ruokailu oli vielä kesken? Jo on itsekästä että talonväen pitäisi kieltäytyä jälkkäristä vain koska SINÄ halusit tuppautua kylään kesken ruuan?? Jos ne jäätelöt oli ostettu just 3 niille lapsille? Tai oli paketin viimeiset? Ihmeellistä ajattelua, . Et osallistu ruokailuun mutta jälkiruoka kuuluisi sinulle kuitenkin? :D :D :D

Niin. Niin änkesin. Muistan sen kyllä, että vaikka olisi ollut paketin viimeiset kolme jäätelöä ni oliko ne silti pakko juuri silloin lapsille antaa? eikö omia lapsia voi opettaa, että nyt kun ei ole x:lle tarjota niin ei syö nyt muutkaan.. (ja antaa sitten kun lähden pois). Tämä on se pointtini. Ei se, että olisi ehdottomasti pitänyt jäätelö saada. Minua hävetti vain itseänikin olla paikalla kun kaverin isä oli noin tökerö.

Sinähän sinne änkesit kun ruoka oli vielä kesken? Aika monilla jälkiruoka kuuluu olennaisesti aterian yhteyteen eikä ole siitä mitenkään irrallinen osa. Jos syöt pääruoan, saat jälkkärin, et muuten.

Voi luoja mitä moukkamaisuutta!

Vierailija
277/351 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun ruoka on valmis, niin kaikki talossa olevat kutsutaan syömään. Omat ja vieraat, lapset ja aikuiset.

Näin on meilläkin aina toimittu jo ainakin 3 sukupolven ajan.

No meillä on tapana paistaa 4 pihviä, jos syöjiä on neljä. Ei ole sitä viidettä pihviä kaverille. Vältämme hävikkiä ja laitamme ruokaa sen verran kun perhe kerralla syö. Sori vaan, mutta emme varaudu mahdollisten kaverisyöntein varalle., Ihmettelen kyllä suuresti, jos lapset eivät ole ruoka-aikana omassa kotonaan. Kasvatus hoi! Rajat lapsille.

Kasvatus, niin? Kasvatettu olemaan jakamatta vähän ruokaa KAVEREILLE. Ei ne ole mitään random-tyyppejä, jos ne on lapsesi kavereita.

Jos rahat on oikeasti loppu, niin sen voi ymmärtää, mutta silloinkin sydämellinen ihminen antaa jotain, vaikka kaurapuuroa. Kysyy onko nälkä ja haluaisitteko puuroa jos keitän. Jos on, niin puurokin maistuu. Jos ei ole nälkä, niin sitten ei tarvi vähistä tarpeista keittää sitä puuroa. Nälkäiset lapset voi jatkaa yhdessäoloa vähän pidempään syömisen jälkeen eikä nälkä laita väsymään ja kiukuttamaan.

Ruokatavat, käytöstavat? Mielestäni ne on omaksuttu, kun pöytään kutsutaan kaikki omassa kodissa sisällä olevat nälkäiset ihmiset.

Aikuisena menet itse ystävällesi kylään. Ystäväsi kattaa pöydän kaikille ja hänen vieraansa nauttivat.

Jos vain käväiset pikaisesti niin ehkä ei tarjota mitään. Teetä tai kahvia ehkä kuitenkin?

Ruokakulttuurin soisi olevan sivistynyttä täällä pohjoisessakin.

Niitä pihvejä voi laittaa puoliksi tai lisäksi voi tehdä pikaisen salaatin niistä aineksista mitä on tai vaikka lämpimät voileivät tai nuudelikeiton. Ei niitä joka kerta kuitenkaan tarvi puoliksi laittaa.

Tai voi antaa lapsen syödä kaverin kanssa nuudelia ja sen pihvin myöhemmin.

Ei kai joka päivä ole pihviä!

Keiton voi jakaa ja laatikkoruoat voi jakaa. Perunoita voi keittää muutaman ylimääräisen.

Ei siitä tule hävikkiä vaikka ei ruokapöytään vieraita tulisikaan, jos joku perheenjäsen syö loput myöhemmin.

Tai lapsi vaikka paistaa jäljelle jääneet perunat itse seuraavana päivänä kaverinsa kanssa ja syövät niitä yhdessä koulun jälkeen. Vai eikö voi tähteitä myöhemmin syödä?

Onko kaikki tosi tiukkaa? Säännöt ja kellonajat? Onko ne tärkeitä elämässä?

Kasvatetaanko lapset tiukkiksiksi, joustamattomiksi, ahneiksi, itsekkäiksi?

Kasvatetaanko jaottelemaan ihmisiä ja kohtelemaan toisia epätoivottuina?

Ystävällisyys, käytöstavat, terve ruokakulttuuri, mukava ilmapiiri, kodikkuus, rentous ja ystävien nälkä ei ole tärkeitä?

Olen täysin samaa mieltä! Ihmettelen, miten voidaan syödä ilman että vieraille tarjotaan mitään. En tiedä mitään muuta maata missä tällainen käytäntö olisi jotenkin yleisesti hyväksyttyä. Toli jos lapsella pamahtaa yllättäen 5kaveria kylään, voi olla ettei ruokaa ole valmistettu tarpeeksi. Meillä on yleensä kaapissa varalla pussipastaa tms, jota voi sitten laittaa ruoan jatkeeksi.

Itse toivon että lasten kaverit viihtyvät meillä ja pääsen tutustumaan heihin, jotta tiedän kenen kanssa lapset liikkuvat. Lapset kertovat arjestaan ja on mukava tietää mitä he yhdessä touhuilevat. Olen myös sanonut, että jos jää avaimet tai muuta, saa aina tulla meille.

Lapset eivät saa kaikilla kavereilla ruokaa, ja soitankin lapset aina viiden aikaan syömään. Tässä sitten kertovat jos on kutsuttu pöytään syömään.

Yhdellä lapsen kaverilla on kotona tiukkaa ja lasukin kuviossa (tunnen äidin hyvin ja on kertonut). Aina ei ole kuin leipää koulun jälkeen, eikä perheaikaa oikein vietetä. Otan lapsen mukaan meidän peli-iltoihin ja ruokin aina kun on kylässä, mitä tapahtuukin usein. En tästä tee mitään numeroa vaan lapsi tulee siinä sivussa, rannalle, leffailtaan, jne. Toivon että lapsi saa tästä mukavan olon ja on ainakin kovasti tuntunut viihtyvän luonamme. Jos olisin itse vanhempana samanlaisessa heikossa tilanteessa, toivoisin että lähiyhteisö tukisi näin hiljaisesti lasta.

Kiitos sinulle ja kaikille teille jotka välitätte! Itselläni oli lapsuudessa niin, että ruokaa kyllä oli, mutta muu huomiointi ja vaatehuolto oli tosi minimissä. Minua ei koskaan viety mihinkään eikä kanssani vietetty aikaa. Kaverillani oli äiti, joka taisi tajuta tilanteen. Otti minut usein mukaan jos menivät vaikka serenaan, tai mäkkiin (näihin vanhempani antoivat yleensä rahaa, jos eivät niin kaverin äiti tarjosi) . Kerran oli ostanut lapselleen alesta paidan, ja samanlaisen minulle! En ollut koskaan saanut tällaista yllätystä. Torujakin sain kun joskus hölmöiltiin. Tämä äiti kertoi minulle esim kuukautisista ja siteistä.

Olen ikuisesti kiitollinen tuolle sairaanhoitaja-äidille, että otti minut mukaan. Muuten olisin ollut yksin kotona peloissani ja yksinäisenä, ja kaikki kokemukset olisivat jääneet. Hän on ollut äidin mallini nyt kun olen itse äiti.

Vierailija
278/351 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä varattu erikseen yksi laatikko keittiöstä vierasvaroiksi lasten kaverille. Löytyy rusinaa, pähkinää, popparia, pillimehua, mehutiivistettä, lidlin halvimpia välipalapatukoita, keksejä, suolakeksejä jne. Tämmöistä aika halpaa höttöä juu, mutta meillä ei niin usein lasten kaverit jää syömään/välipalalle että sillä ois jotain merkitystä kokonaiskuvassa. Leipää on aina pakkasessa mitä voi ylimääräselle suulle välipalaksi sulattaa.

Kun olen kokannut omalle perheelle kunnollisen terveellisen päivällisen, käy harmittamaan kun joku naapurin supermamma on syöttänyt lapsen täyteen poppareita, välipalapatukoita ja keksejä eikä kunnon ruoka enää kelpaa. Että kiitosta vaan.

Vierailija
279/351 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä varattu erikseen yksi laatikko keittiöstä vierasvaroiksi lasten kaverille. Löytyy rusinaa, pähkinää, popparia, pillimehua, mehutiivistettä, lidlin halvimpia välipalapatukoita, keksejä, suolakeksejä jne. Tämmöistä aika halpaa höttöä juu, mutta meillä ei niin usein lasten kaverit jää syömään/välipalalle että sillä ois jotain merkitystä kokonaiskuvassa. Leipää on aina pakkasessa mitä voi ylimääräselle suulle välipalaksi sulattaa.

Kun olen kokannut omalle perheelle kunnollisen terveellisen päivällisen, käy harmittamaan kun joku naapurin supermamma on syöttänyt lapsen täyteen poppareita, välipalapatukoita ja keksejä eikä kunnon ruoka enää kelpaa. Että kiitosta vaan.

No voi nyyh lapsi vähän herkutteli kaverilla maailma katuu. Opeta lapsellesi ettei syö kaverilla vaan kieltäytyy ja tulee sitten kotiin syömään terveellistä ruokaasi. Et sinä voi siitä kiukutella jos lapselle on kaverilla tarjottu jotain. Oletko vähän kontrollifriikki? Mitä jos et päästäisi lasta enää kavereille niin ei kukaan vahingossakaan pääse tarjoamaan hänelle rusinoita?

Vierailija
280/351 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sovittu lasten kavereiden vanhempien ja lasten kanssa, että lähellä asuvat syövät kotonaan ja sillä siisti. Joskus voi tulla meille syömään ja lapseni voi syödä kaverillaan, mutta se on lähinnä poikkeus, eikä tapahdu usein. Koulussa on ruokaa ja siellä saa vetää näkkäriä niin paljon kuin napaan mahtuu, joten sillä pitää pärjätä ne muutama tunti mitä yhdessä ovat tai sitten pitää mennä kotiin. Meidän lähellä ei ole köyhiä perheitä edes, joten kenenkään köyhäinapuna ei tarvitse olla.

Meillä menee noin 1000 euroa kuukaudessa ruokaan, laskin sen muutama viikko sitten kauppojen laskureilla, ja se riittää hyvin meille, vieraita en viitsi niin kestitä enää. Jos joku ei asiasta tykkää, niin ihan sama, en ole muista vastuussa.

Minkäkokoinen perhe teillä on jos tonni menee ruokaan /kk?

Ihan nelihenkisellä perheellä menee helposti tonni + ulkona syömiset. Jossei syödä pelkkää metripitsaa ja sikanautaa.

Minulla on yhden hengen talous, mutta 5 hengen kulut (ilman ylimääräisiä lapsia ) seuraan hyvin tarkasti kulutustani ja puhtaasti ruokaan kuluu kuukaudessa 600-700€. Erottelen kauppakuiteista omaan sarakkeeseen kodin puhtauteen, hygieeniaan ym liittyvät kulut. Ruuan edullisuus perustuu suunnitelmallisuuteen ja siihen, että ruoka valmistetaan itse.

Sää ny vallan erinomainen tirehtööri olet. Enpä viittis mainostaa, että yksineläjällä on viiden hengen kulut. Kiristääkö pipo kovastikin?

En käytä pipoa, mutta arvatenkin se alkaisi kyllä kiristämään heti kun tapaisin sinunlaisesi talousneron.  Mikä kommentissani jäi kiertämään aivosolussasi?

Ei me tietenkään voida ymmärtää ollenkaan toisiamme. Sulla on yksin viiden hlön kulut; meitä on taloudessa kuusi neljän hengen menoilla. Sulla on aikaa erotella kauppakuiteista omia sarakkeita, mulla ei; käyn töissä ja huolehdin miehen (hänkin käy töissä) kanssa perheestämme. Ja jos mulla on "omaa aikaa", käytän sen satavarmasti muuhun kuin kauppakuittien pläräämiseen. Siitä ollaan samaa mieltä, että ainakin isolle porukalle kannattaa tehdä sapuska itse.

Jopa sinä pillastuit!   Ja aivan suotta.   OIkeasti se kauppakuittihomma ei vie paljon aikaa, kun tavaksi ottaa.

Kauheasti siellä ei kuitenkaan muita kuluja ole, joten yleensä pelkkää ruokaa. 

Turha hermostua ja luveta luettelemaan, mitä tekee, kun kuitenkin ihan normalia elämää.

Olen eri. En tiedä juurikaan turhempaa, kuin tsiikailla jälkikäteen kauppakuittejaan. Kyllä itse tiedän kuitittakin oikein hyvin, mihin rahamme menevät. Mutta toki jokainen tekee, kuten parhaakseen näkee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme