Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi toisten häät koetaan vaivaksi?

Ääppä
08.05.2021 |

Palstalla on nyt nousussa kaksi keskustelua. Toisessa kysytään, mikä on sopiva summa tää lahjaan ja toisessa pohditaan huonoja kokemuksia häistä (vai miten se nyt meni).

Olen järkyttynyt, koska molemmissa keskusteluissa jauhetaan siitä miten vaivalloista on osallistua toisten häihin. Todennäköisesti jokaisella on joskus ollut tai on tulossa juhlia. Onko niin vaikea asettua juhlakalun asemaan ja nauttia toisten päivästä?

Ymmärrän, ettei aina haluaisi käyttää kesäviikonloppua/viikonloppuja toisten juhliin, mutta onko oikeasti juhlia ”riesaksi” asti?

Kun korona helpottaa, meilläkin aloitetaan tää juhlasuunnitelut ja kauhistuin keskusteluista. Onko todella niin että häät koetaan rasitteena? Itse rakastan juhlia ja lähden juhliin mielelläni. On mukava tavata sukulaisia, ystäviä, syödä hyvää ruokaa ja vaikka olisi pelkkää kakkua ja kahvia. On myös mukava katsoa juhlakalun iloa.

Kommentit (303)

Vierailija
181/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa että luterilaiset häät ovat tylsiä.

Juutalaisiin häihin voisin mennä vaikka kerran kuukaudessa👰

Vierailija
182/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet morsiamen läheinen ystävä niin nykyään polttareihin menee rahaa jo vähintään se 150e kun pitää saada maksettua kaikki mahdollinen aktiviteetti, morsiamen vaatetus (kenties myös omakin erikoisasu), ja tietysti joku luksusmökki koko viikonlopuksi. Häihin meneekin vieraana sitten lahja esim. 50e, oma juhlavaatetus ja mahdolliset matkakulut.

Ei kiitos enempää häitä lähipiiriin. Mulla ei ole joka vuosi laittaa tollasia summia rahaa palamaan vaikka oma juhla-asu pysyisi sanana. Polttarit tuntuu nykyään olevan aivan järjetön spektaakkeli.

Ap kysyi häistä - ei polttareista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta puolestani voin sanoa että minulle häihin tai muihin juhliin meneminen on suuri taloudellinen ongelma. Vaatteet ja lahjaraha, kampaajalla käynti, julkiset kulkuneuvot, yöpyminen, ruoat matkalla. Helposti voi mennä 1000€ vaikka halvimmat vaihtoehdot valitsisi. Nyt on tulossa valmistujaiset kuukauden päästä. Pääsen onneksi kimppakyydillä perille 200 km päähän, rahaa lahjaksi ja vanhoilla kuteilla menen. Kampaajalla pitää taas käydä ja tulla junalla takaisin, osa matkasta taksilla, yöpyminen onnistuu toisten nurkissa. Menee silti 100€ joka on kuukauden ruokaraha työkyvyttömän peruspäivärahasta. Tulossa myös suuria laskuja terveydenhoidosta ja kännykkäkin hajosi joten miinukselle mennään että heilahtaa. Haluaisin perua mutta kun on tosi läheinen juhlija ja muihinkaan juhliin en ole päässyt vuosikausiin. Menee taas kuukausia että saan talouden tasapainoon. Lisäksi olen introvertti enkä nauti isoista ihmislaumoista, etenkään näin kipeenä, vaikka kaikki ovatkin tuttuja. Meitä on niin monenlaisia ihmisiä ja monenlaisessa elämän tilanteessa. 

En ymmärrä! Miksi muka kampaajalla on pakko käydä?? Itse en ikinä ole käynyt kenenkään juhlia varten kampaajalla!

Juuri näin. Omia häitäni varten kävin kampaajalla.

Siksi varmaan että näyttää siistiltä. Minä en käy kuin kerran vuodessa jollei ole juhlia ja kuontalo on aika karun näköinen. Juhliin ei kehtaa kuitenkaan sellaisena mennä.

Mitä ihmettä, mä oon käynyt kampaajalla viimeksi vuonna 2018 ja ihan hyvin tämä omanvärinen tukka pyörii mukana arjessa ja juhlassa. Hommaa anteeksiantavampi malli ja väri jos ei ole varaa ylläpitää, äläkä toisten häitä rahanmenosta syytä.

Pitkä suora malli ja oma väri, silti 30€ menee leikkaukseen kun siistii juhlia varten. Mikähän mahtais olla vielä anteeksiantavampi malli tai väri?

Sitähän en osaa sanoa, kun tosiaan en ole itse kolmeen vuoteen käynyt kampaajalla enkä ole itseäni mitenkään rupuiseksi kokenut tasasuoran omanvärisen hiusteni kanssa.

Ps. Kallis kampaaja sinulla tai hinnat noussut sillä viimeksi latvojen tasoittaminen maksoi minulle 18 euroa.

Tervetuloa pk-seudulle. Pitkien hiusten leikkaus maksaa helposti yli 40€. Edes 10 vuotta sitten täällä ei selvinnyt alle 20€ naisten hiustenleikkauksesta.

-eri

Vierailija
184/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiverto suomalainen vihaa sen vertaa monta ihmistä, että mitään iloisia sukujuhlia on turha edes yrittää järjestää. Häät on vaivaannuttava ja kiusallinen tilaisuus, jossa riidat nousevat pintaan. Jotenkin kuvaavaa, että useimmissa hautajaisissa joissa olen käynyt on ollut huomattavasti iloisempi ilmapiiri kuin häissä.

Ukin hautajaisissa oli bändi, ryypättiin ja kerrottiin hauskoja juttuja. Serkulla ankeat muodolliset kermakakkuhäät samana kesänä, joissa joku muka hauska tosi tv -koreografia. Nykyihmiset ottavat itsensä liian vakavasti ja kulissi tärkeämpää kuin sisältö.

Vierailija
185/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset eivät osaa olla luontevasti eri ikäisten, eri olosuhteista tulevan tai tuntemattoman kanssa.

Liian juhlavaa, college-housussa pitäisi saada tulla ja siideriä juoda suoraan pullosta. Jutella vain parin oman kaverin kanssa.

Voi meitä metsäläisiä. Ja sitten ihaillaan isoja iloisia italialais-häitä, joissa kaikki juttelevat, tanssivat ja syövät yhdessä pöydän ääressä tuntitolkkuja, mutta itse ollaan peräkylän renki ja piika -tasolla.

Vierailija
186/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi häiden on pakko olla AINA kesällä? Ihan kuin kesällä ei olisi muuta tekemistä.

Vierailija
187/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten onni todellakin näyttää olevan toisilta pois, ainakin näiden kommenttien perusteella.

Olen näköjään elänyt ihan pullossa kun olen pitänyt itsestäänselvänä että kutsu juhliin on kiva asia ja kunnioitetaan kutsua ja sinne mennään mielellään ja juhlitaan kutsujan toivomalla tavalla, vaikka nyt se lempisukulainen ei olisikaan kyseessä.

Mutta ilmeisen omassa kuplassani olen elänyt.

Vierailija
188/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta puolestani voin sanoa että minulle häihin tai muihin juhliin meneminen on suuri taloudellinen ongelma. Vaatteet ja lahjaraha, kampaajalla käynti, julkiset kulkuneuvot, yöpyminen, ruoat matkalla. Helposti voi mennä 1000€ vaikka halvimmat vaihtoehdot valitsisi. Nyt on tulossa valmistujaiset kuukauden päästä. Pääsen onneksi kimppakyydillä perille 200 km päähän, rahaa lahjaksi ja vanhoilla kuteilla menen. Kampaajalla pitää taas käydä ja tulla junalla takaisin, osa matkasta taksilla, yöpyminen onnistuu toisten nurkissa. Menee silti 100€ joka on kuukauden ruokaraha työkyvyttömän peruspäivärahasta. Tulossa myös suuria laskuja terveydenhoidosta ja kännykkäkin hajosi joten miinukselle mennään että heilahtaa. Haluaisin perua mutta kun on tosi läheinen juhlija ja muihinkaan juhliin en ole päässyt vuosikausiin. Menee taas kuukausia että saan talouden tasapainoon. Lisäksi olen introvertti enkä nauti isoista ihmislaumoista, etenkään näin kipeenä, vaikka kaikki ovatkin tuttuja. Meitä on niin monenlaisia ihmisiä ja monenlaisessa elämän tilanteessa. 

Kyse on osin myös arvoista. Jos katsoo vaikka tyypillisiä afrikkalaisia tai intialaisia häitä, on juhliin panostettu ja vieraat ovat kaikki pukeutuneet parhaimpiinsa, vaikka kyse on merkittävästi Suomea köyhemmistä alueista. Ehkä ajatus on, että kun muuten on köyhää, tuovat juhlat piristystä arkeen. Juhlava pukeutuminen ja lahjojen antaminen osoittavat kunnioitusta hääparia kohtaan ja vahvistavat yhteisöllisyyttä. Häitä on myös huomattavasti useammin, sillä perheet ovat isompia ja myös kaukaisemmat sukulaiset lasketaan perheeksi. Kyse ei siis ole absoluuttisesta taloustilanteesta vaan siitä, mitkä asiat nähdään tärkeinä ja arvokkaina rahankäytön kohteina. En sano, että suomalainen malli olisi sinänsä huonompi, mutta rahaan vetoaminen on joka tapauksessa enemmän tekosyy kuin oikea syy.

Niin että kun minun tulot on 540€/kk nettona ja maksan siitä laskuja ja ruokaa joka kuukausi 500€, loput pitää säästää tulevia isoja laskuja varten, niin sinusta on tekosyy että en maksa satoja euroja juhliin menosta ja itseäni varakkaampien lahjomisesta? Okei, mielenkiintoinen ajattelumalli sulla kyllä. Kommenttisi kertoo sen että olet pihalla kuin lumiukko monen ihmisen arjesta.

Olen itse osallistunut useampiin häihin opiskelevana yksinhuoltajana. Elämä oli tuolloin niukkaa, mutta jotenkin sitä aina onnistui sen verran säästämään, että perheenjäsenten ja läheisten ystävien hääjuhlaa ei ole tarvinnut jättää väliin. Satoja euroja en kyllä ole koskaan kenenkään häihin käyttänyt. Onnibussi-lippu ei paljon maksa, yöpyä voi jonkun hääpaikkakunnalla asuvan tuttavan luona, hiukset voi laittaa itse eikä uutta asua tarvitse joka kerta ostaa. Häälahjankin voi vaikka antaa yhdessä jonkun muun kanssa. En sano, että kaikkien olisi pakko toimia näin, mutta ei voi myöskään väittää, että häistä ei selviäisi ilman satojen eurojen kuluja.

Edellyttää, että paikkakunnalle menee Onnibus, ja että siellä asuu joku niin hyvä tuttu (käytännössä lähiomainen tai hyvä ystävä), jonka luo kehtaa tuppautua yöksi. En itse kehtaisi ainakaan pyytää yösijaa ihan keneltä vaan, enkä itsekään haluaisi majoittaa yhtäkkiä meille jotain tuttua, joka ei oikeasta ole läheinen. Kaikki eivät ilahdu yövieraista, joten on aika suuri kynnys kysyä.

Jos antaa häälahjan jonkun toisen kanssa, yleensä oletus on silloin, että se on  kalliimpi kuin yksin ostettu. Ja jos se toinen on varoissaan ja haluaa laittaa lahjaan 50 eur, hän ei ehkä haluakaan ostaa yhteistä lahjaa jonkun köyhäilijän kanssa, jonka maksukyvyn mukaan lahja sitten budjetoitaisiin.

On helppo aina antaa noita ohjeita, mutta käytännössä ne eivät aina toimi.

Tosin ongelmahan tämä ei ole, koska harvemmin kenenkään häät ovat vieraille mikään must-juttu.

Vierailija
189/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisten onni todellakin näyttää olevan toisilta pois, ainakin näiden kommenttien perusteella.

Olen näköjään elänyt ihan pullossa kun olen pitänyt itsestäänselvänä että kutsu juhliin on kiva asia ja kunnioitetaan kutsua ja sinne mennään mielellään ja juhlitaan kutsujan toivomalla tavalla, vaikka nyt se lempisukulainen ei olisikaan kyseessä.

Taidat olla perinteinen peräpöydän pönöttäjä, jota hädin tuskin kukaan tuntee ja joka istuu vaivaantuneena toivoen ohjelman loppuvan ajoissa, jotta pääsee takaisin kotiin.

On ok jäädä kotiin, jos kyseessä ei ole lempisukulainen.

Vierailija
190/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kommentoivat ihmiset ovat keskivertoihmistä itsekkäämpiä, ilkeämpiä ja tyhmempiä.

Tämä ihan vakituisen seuraamisen perusteella. 

Lisäksi jotkut keksivät provoja ihan muita kiusatakseen. 

Ei kannata siis pettyä, kyllä oikeasti mukaviakin ihmisiä on vielä olemassa.

Vierailija
191/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kymmenissä häissä. Kuusi paria erosi muutaman vuoden sisällä, yhden mies teki itsemurhan ja kolme on pysynyt naimisissa. Ei kiinnosta moinen teatteri.

Vierailija
192/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blaaablaablaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet morsiamen läheinen ystävä niin nykyään polttareihin menee rahaa jo vähintään se 150e kun pitää saada maksettua kaikki mahdollinen aktiviteetti, morsiamen vaatetus (kenties myös omakin erikoisasu), ja tietysti joku luksusmökki koko viikonlopuksi. Häihin meneekin vieraana sitten lahja esim. 50e, oma juhlavaatetus ja mahdolliset matkakulut.

Ei kiitos enempää häitä lähipiiriin. Mulla ei ole joka vuosi laittaa tollasia summia rahaa palamaan vaikka oma juhla-asu pysyisi sanana. Polttarit tuntuu nykyään olevan aivan järjetön spektaakkeli.

Ap kysyi häistä - ei polttareista.

Maksaa ne polttarit siitä huolimatta, että ap ei niistä kysynytkään.

- eri

Vierailija
193/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOPETTAKAA KAIKKI HÄÄJUHLIEN suunnittelu ja yleensä hääjuhliin vietto !

Karmein , natisevien ja kitisevien ja joka hel..tin asiasta valittajien kokoontumisajo 💩🐍😤 UH 🤮.

Siis menkää nyt ihmeessä naimisiin joko maistraatissa tai jossain reissussa , ihan vaan parin kolmen vieraan ollessa todistajana.

Tärkeintä on kaunis HÄÄKUVA 👰🤵. Siitä jää pysyvä muisto myös jälkipolville.

Häämatka on myös tärkeys järjestyksessä kärjessä.

Siinäpä sitä sot ollaan vihkaistu aviopari 🤭.

EI : kaikesta valittavia, ei selkään puukottajia, eikä pask..n jauhajia, eikä vuosienkin perästä kettuilu kommenteja.

Häävieraat ovat täysin TURHA RASITE . JA ONGELMA.

Vierailija
194/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla perinteinen peräpöydän pönöttäjä, jota hädin tuskin kukaan tuntee ja joka istuu vaivaantuneena toivoen ohjelman loppuvan ajoissa, jotta pääsee takaisin kotiin.

On ok jäädä kotiin, jos kyseessä ei ole lempisukulainen.

En ole, koska omaan käytöstavat ja seurustelen ihmisten kanssa. Kohteliasta on myös mennä sen ei-lempisukulaisen juhliin ja seurustella sielläkin ihmisten kanssa.

Vierailija
195/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli noista huonoista kokemuksista mieleen yhdet häät, joissa käytännön järjästelyt olivat ensiluokkaiset. Vihkipaikalta (keskeinen sijainti) oli tilausbussikuljetus vieraille juhlapaikalle. Hääpari tuli omalla autolla heti perässä. Hääparin odottelun jälkeen (n.10 min) juhlapaikalla melkein heti pöytään ja syömään. Kun morsiuspari syönyt, he hipsivät ulos muiden vielä syödessä kuvauttamaan itsensä kauniissa maisemassa (valokuvaaja paikalla koko päivän tai puoli päivää muistaakseni). Pieni tauko vapaata seurustelua ja kakun leikkaus. Loppuaika sitten niitä tavanomaisia hääleikkejä, tanssia ja seurustelua. Yksi aikainen ja yksi myöhäinen tilausbussikuljetus takaisin keskustaan, josta halukkaat lähti baariin/yökerhoon jatkoille.

Muuten häät oli hyvin tavanomaiset, mutta järjestelyt oli mietitty alusta loppuun aivan nappiin.

Vierailija
196/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan edes kuvittelee, että muita kiinnostaa heidän häänsä? Perhettä ja lähimpiä kavereita lukuunottamatta.

Olen aina olettanut, että vieraat tulevat paikalle velvollisuudesta enkä siksi järjestänyt juhlia.

Vierailija
197/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komppaan, Suomessa tapa. Suoraan sanottuna, en minäkään jaksaisi edes parhaan ystävän häissä koko päivää kuluttaa, varsinkin jos hyvä ilma ja omaa kesälomaa vain vähän.

Meille tulossa pienet juhlat (ei häät) ja huomaan jo vieraista, että osaa ei kiinnosta alkuunkaan tulla ja joku oma meno pidetään ensisijaisena. Se on ok. Kuitenkin pidetään se juhla lyhyenä, max 3h, että ihmiset ehtivät omillekin riennoilleen kyseisenä päivänä.

Mitä helvettiä? Mitä tärkeää menoa muka voi olla kokoajan tai mikä on tärkeämpää kuin parhaan kaverin häät? Outoa porukkaa, en voi ymmärtää.

Vierailija
198/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kuvattu hyvin se ristiveto, mikä häihin kiteytyy: et useimmiten tunne juhlaparia (ainakaan toista) hyvin, ja vaikka tuntisit, häissä et ehdi heidän/hänen kanssa seurustella kuin pikaisen onnittelun ajan kun hääparia revitään joka puolelle. Suhteessa tähän henk koht siteen puuttumiseen häät ovat kalliit juhlat ja vievät päivän kaksi aikaa yleensä parhaasta kesästä. Toisin kuin mitkään muut juhlat.

Väistämättä tulee mieleen, että suht harvinaisen lapsenvahdin hankittuaan senkin häävieraana kuluvan kaksi päivää voisi samalla rahalla nautiskella hotellilomalla oman miehensä kanssa, syödä hyvin ja levätä, eikä sinkoilla pitkin pitäjää istumassa kalseassa tanssiladossa nälkäisenä taksia odottamassa, kun lohikeitto loppui.

Muissa juhlissa yleensä saa seurustella sekä juhlan sankarin että muiden vieraiden kanssa, kun mitään pakollisia, tuhottomasti aikaa vieviä kuvioita ei ole eikä täytteenä puolta sukua hiljaa pönöttämässä.

Kampaajakulua en kyllä ymmärrä, kai jokainen voi laittaa epäsiistit hiukset vaikka päätä myöten ponnarille niskaan tai kihartaa ja soljen/pinnin ohimolle. Katsoo mistä tahansa netistä juhlakampauksia tai pyytää kaverilta tai siskolta apua. Shampoota ja hiuslakkaa kummenpaa ei tarvi. Kasvot ja hampaat pesee. Ei meikkikään ole pakollinen jos ei muuten koe meikkaamista omaksi. Ja neuvoisin lainaamaan myös juhlavaatetta, jos ei omasta kaapista tai kirppikseltä löydy. Kysyvä löytää.

Vierailija
199/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä osallistun joihinkin häihin mielelläni.

Yleensä tällaisiin:

-ihmiset on kivoja ja hääpari sellainen, että uskon heidän pysyvän edes jonkin aikaa naimiisissa

-järjestelyt on hyvät eikä niissä ole phistelty: ruokaa on, tilat on tarpeeksi isot, välimatka kirkosta juhlapaikalle ei ole pitkä, lapsille on lapsenvahti ja ohjelmaa

-häät ei ole yliuskonnolliset eikä liian White taas, vähän kumpaakin ei haittaa

-lahjalista on järkevä eikä vieraille ole älyttömiä vaatimuksia

-häät on jossain järkevässä paikassa. En yövy ilman omaa kylpyhuonetta leirikeskuksessa enkä halua maksaa 400 e/vrk majoituksesta ruotsalaisessa kartanohotellissa. En myöskään aja 900 km serkun häiden takia yhtenä viikonloppuna eli edestakaisin 1800 km.

Lisäpisteitä saa:

-talvi- ja syksyhäistä, koska silloin häät on mukava piristys kaiken pimeyden keskelle

-häistä, joissa on hyvät järjestelyt.

Vierailija
200/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä kesänä pitkästä aikaa häät tiedossa. Ihan sympaattista vaihtelua, mutta velvollisuudentunnostahan noihin tulee mentyä. Häät nyt vielä nippa nappa on ok juttu, mutta polttareissa pitää kärvistellä koko viikonloppu, huh.