Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi toisten häät koetaan vaivaksi?

Ääppä
08.05.2021 |

Palstalla on nyt nousussa kaksi keskustelua. Toisessa kysytään, mikä on sopiva summa tää lahjaan ja toisessa pohditaan huonoja kokemuksia häistä (vai miten se nyt meni).

Olen järkyttynyt, koska molemmissa keskusteluissa jauhetaan siitä miten vaivalloista on osallistua toisten häihin. Todennäköisesti jokaisella on joskus ollut tai on tulossa juhlia. Onko niin vaikea asettua juhlakalun asemaan ja nauttia toisten päivästä?

Ymmärrän, ettei aina haluaisi käyttää kesäviikonloppua/viikonloppuja toisten juhliin, mutta onko oikeasti juhlia ”riesaksi” asti?

Kun korona helpottaa, meilläkin aloitetaan tää juhlasuunnitelut ja kauhistuin keskusteluista. Onko todella niin että häät koetaan rasitteena? Itse rakastan juhlia ja lähden juhliin mielelläni. On mukava tavata sukulaisia, ystäviä, syödä hyvää ruokaa ja vaikka olisi pelkkää kakkua ja kahvia. On myös mukava katsoa juhlakalun iloa.

Kommentit (303)

Vierailija
41/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pakottaa jäämään loppuun asti? Lähtekää heti kakun ja kahvin jälkeen vetää.

Vierailija
42/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne on tosi tylsiä juhlia ja kokee ne vaan vaivaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään häistä! Olen lapseton yli nelikymppinen nainen ja minusta häät ovat aina ihania iloisia juhlia. Olen ollut lukuisissa erinäköisissä hääjuhlissa, kalliin budjetin juhlista hieman vaatimattomampiin. Häissä on aina ihana rakkaudellinen, hyvän mielen tunnelma. Semmoinen "Katsotaan tulevaisuuteen, ollaan onnellisia" -tunnelma, myös vieraiden keskuudessa siis.

Olen vähän romantikkokin, joten nautin hääilmapiiristä kyllä itse. Haluan aina auttaa hääparia onnistumaan hääpäivänään. Jos joku menee järjestelyissä pieleen, sataa yllättäen tai tulee muuta odottamatonta, on tärkeää osoittaa vieraana hääparille että se on pikkujuttu, eikä haittaa iloista mieltä tai vieraiden viihtymistä.

Aina täälläkin palstalla kritisoidaan häiden huonoa ohjelmaa, ja toisaalta sanotaan että tylsää on myös, jos ei ole ohjelmaa. Kukaan ei oikeastaan kuitenkaan sen tarkemmin yksilöi, mitä se hyvä ohjelma sitten olisi? Huonosta ohjelmasta on saatu esimerkkejä (ja siihen sisältyykin kaikki leikeistä, puheista ja morsiamenryöstöstä lähtien).

Toivoisin pääseväni häihin nyt kun koronarajoitukset toivottavasti pikku hiljaa loppuvat. Menkää ihmiset naimisiin! ❤ Minut saa kutsua mukaan häihin!

Siis juuri tuo "rakkaudellinen tunnelma" yöks. Kuvitteletko itsesi mukaan hääparin hääyötäkin viettämään? Tuntuu oudolta saada jotain onnentunteita toisten puolesta ellei nyt satu olemaan hääparin lähisukua ja aidosti onnellinen.

Vierailija
44/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään häistä! Olen lapseton yli nelikymppinen nainen ja minusta häät ovat aina ihania iloisia juhlia. Olen ollut lukuisissa erinäköisissä hääjuhlissa, kalliin budjetin juhlista hieman vaatimattomampiin. Häissä on aina ihana rakkaudellinen, hyvän mielen tunnelma. Semmoinen "Katsotaan tulevaisuuteen, ollaan onnellisia" -tunnelma, myös vieraiden keskuudessa siis.

Olen vähän romantikkokin, joten nautin hääilmapiiristä kyllä itse. Haluan aina auttaa hääparia onnistumaan hääpäivänään. Jos joku menee järjestelyissä pieleen, sataa yllättäen tai tulee muuta odottamatonta, on tärkeää osoittaa vieraana hääparille että se on pikkujuttu, eikä haittaa iloista mieltä tai vieraiden viihtymistä.

Aina täälläkin palstalla kritisoidaan häiden huonoa ohjelmaa, ja toisaalta sanotaan että tylsää on myös, jos ei ole ohjelmaa. Kukaan ei oikeastaan kuitenkaan sen tarkemmin yksilöi, mitä se hyvä ohjelma sitten olisi? Huonosta ohjelmasta on saatu esimerkkejä (ja siihen sisältyykin kaikki leikeistä, puheista ja morsiamenryöstöstä lähtien).

Toivoisin pääseväni häihin nyt kun koronarajoitukset toivottavasti pikku hiljaa loppuvat. Menkää ihmiset naimisiin! ❤ Minut saa kutsua mukaan häihin!

Kiiiiitos! ❤️ Tämä luo toivoa. Ap

45/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tämä nykyään vallalla oleva itsekkyys ja minä-keskeisyys.

Vierailija
46/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kommentoinut mitään noihin ainitsemiisi ketjuihin, mutta vastaan silti. En yleisestikään tykkää mistään juhlista ja häät eivät ole todellakaan mikään poikkeus.

47/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

45 jatkaa: itse tykkään häistä yms juhlista. On ihana välillä laittautua oikein kunnolla ja juhlia toiselle tärkeää hetkeä.

Vierailija
48/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka pakottaa jäämään loppuun asti? Lähtekää heti kakun ja kahvin jälkeen vetää.

Kun se kakku ja kahvi valitettavan monissa häissä tarjotaan vasta monen tunnin odottelun jälkeen. Voisi olla hyvä, jos kakku ja kahvi tarjottaisin heti vihkimisosuuden jälkeen. Sitten alkaisi erilaista ohjelmaa niille, jotka haluavat vielä jäädä. Muutaman tunnin päästä voisi olla ruoka. Ja sen jälkeen alkoholitarjoilu niille, jotka haluavat jäädä vielä dokaamaankin. 

Vierailija
49/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä38990 kirjoitti:

No sanoppa muuta. Ei ole nykyään häihin asiaa ellei ole viedä sinne ainakin satasen tai isompikin lahja pääsymaksuksi

Vierailija
50/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät on pääosiltaan kivoja. Mutta tiettyyn ikäluokkaan niitä tulee usein. Yhtenä kesänä tuli neljä kutsua, lisäksi kolme polttarikutsua molemmille puolille. 10 kesäviikonloppua kiinni on jo tosi paljon.

Vierailija
51/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumattakaan että pyydetään kaasoksi ja pitää järjestää ikimuistoiset polttarit ja maksaa ne. Sitten näprätään jotain koristeita iltatolkulla ja etenkin kuunnellaan morsmaikun loputonta puhetta häistä.

Vierailija
52/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis juuri tuo "rakkaudellinen tunnelma" yöks. Kuvitteletko itsesi mukaan hääparin hääyötäkin viettämään? Tuntuu oudolta saada jotain onnentunteita toisten puolesta ellei nyt satu olemaan hääparin lähisukua ja aidosti onnellinen.

Wtf?

Jos toisten onni noin kovasti harmittaa, niin parempi ettet mene häihin ollenkaan.

53/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä38990 kirjoitti:

No sanoppa muuta. Ei ole nykyään häihin asiaa ellei ole viedä sinne ainakin satasen tai isompikin lahja pääsymaksuksi

Ite en oo ollu häissä tai juhlissa joissa ois vaadittu lahjaa. Kaikissa on kutsussa lukenut "halutessasi voit muistaa xxx, mutta tärkeintä onm että tulet".

Vierailija
54/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta puolestani voin sanoa että minulle häihin tai muihin juhliin meneminen on suuri taloudellinen ongelma. Vaatteet ja lahjaraha, kampaajalla käynti, julkiset kulkuneuvot, yöpyminen, ruoat matkalla. Helposti voi mennä 1000€ vaikka halvimmat vaihtoehdot valitsisi. Nyt on tulossa valmistujaiset kuukauden päästä. Pääsen onneksi kimppakyydillä perille 200 km päähän, rahaa lahjaksi ja vanhoilla kuteilla menen. Kampaajalla pitää taas käydä ja tulla junalla takaisin, osa matkasta taksilla, yöpyminen onnistuu toisten nurkissa. Menee silti 100€ joka on kuukauden ruokaraha työkyvyttömän peruspäivärahasta. Tulossa myös suuria laskuja terveydenhoidosta ja kännykkäkin hajosi joten miinukselle mennään että heilahtaa. Haluaisin perua mutta kun on tosi läheinen juhlija ja muihinkaan juhliin en ole päässyt vuosikausiin. Menee taas kuukausia että saan talouden tasapainoon. Lisäksi olen introvertti enkä nauti isoista ihmislaumoista, etenkään näin kipeenä, vaikka kaikki ovatkin tuttuja. Meitä on niin monenlaisia ihmisiä ja monenlaisessa elämän tilanteessa. 

Vierailija
55/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään vaivaa muuten mutta pienituloisella ja työttömällä ei ole varaa näihin juhliin. 50 euron lahja tarkoittaa jo että pitää olla viikko syömättä. 100 euroa niin syömättä kaksi viikkoa. Ei meillä ole mitään säästöjä. Rahat eivät riitä edes omiin huveihin. Työssäkäymisestä tulee kuluja enemmän ja työmarkkinatukin on jäänyt niin jälkeen ettei tällä hintatasolla sillä elä. Sitten jos jää vähän ylimääräistä niin se pitää säästää oman sairauden tai työttömyyden varalle. Ei täällä kaikki kylve rahassa. Ihan älyttömiä lahjasummat niin ettei sinne kympillä tai kahdella kukaan kehtaa mennä. Ei kukaan järjestä juhlia että sinne noin halvalla ketään edes halutaan. Niiden pitää saada voittoa juhlista. Törkeintä mitä näin niin juhlakalu alkoi laskemaan lahjakorttien summaa jo ennen kuin juhlat edes päättyivät ja vieraat olivat vielä kaikki paikalla. Vanhemmat maksoivat juhlat niin heiltä ei mennyt centtiäkään. Kahden viikon Thaimaan matkarahat kuluineen piti vähintään saada kokoon kuulemma. Vuoden päästä sama pariskunta piti taas juhlat ja pitkin hampain sinne saapuivat vieraat. Kolmet ristiäiset ja häät vuoden väliajoin ja samaa sakkia siellä juoksutettiin. Kävin ensimmäisellä kerralla ja sitten se sai riittää. Kuulin että toisella ja kolmannella kerralla vieraat eivät enää kauaa sillä viihtyneet vaan kaikilla oli kuulemma jotain menoa muualle, työtä tai sairaus. Sitten muiden juhliin tämä pari ei mennyt vedoten ettei ole rahaa jollei selvästi ollut uskottavia työesteitä. 

Vierailija
56/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUN SIIHEN EI MENE YHTÄ viikonloppua vaan useimmiten kolme ja meillä on kesässä ehkä kahdeksan viikonloppua joten yhteensä niin SE ON PALJON pois lyhyestä kesästä.

1. Morsiammen polttarit

2. Sulhasen polttarit

3. Häät

Ja jos satut kaaso tai bestman olemaan niin useimmiten menee kaksi kesää piloille.

Vierailija
57/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta puolestani voin sanoa että minulle häihin tai muihin juhliin meneminen on suuri taloudellinen ongelma. Vaatteet ja lahjaraha, kampaajalla käynti, julkiset kulkuneuvot, yöpyminen, ruoat matkalla. Helposti voi mennä 1000€ vaikka halvimmat vaihtoehdot valitsisi. Nyt on tulossa valmistujaiset kuukauden päästä. Pääsen onneksi kimppakyydillä perille 200 km päähän, rahaa lahjaksi ja vanhoilla kuteilla menen. Kampaajalla pitää taas käydä ja tulla junalla takaisin, osa matkasta taksilla, yöpyminen onnistuu toisten nurkissa. Menee silti 100€ joka on kuukauden ruokaraha työkyvyttömän peruspäivärahasta. Tulossa myös suuria laskuja terveydenhoidosta ja kännykkäkin hajosi joten miinukselle mennään että heilahtaa. Haluaisin perua mutta kun on tosi läheinen juhlija ja muihinkaan juhliin en ole päässyt vuosikausiin. Menee taas kuukausia että saan talouden tasapainoon. Lisäksi olen introvertti enkä nauti isoista ihmislaumoista, etenkään näin kipeenä, vaikka kaikki ovatkin tuttuja. Meitä on niin monenlaisia ihmisiä ja monenlaisessa elämän tilanteessa. 

En ymmärrä! Miksi muka kampaajalla on pakko käydä?? Itse en ikinä ole käynyt kenenkään juhlia varten kampaajalla!

Vierailija
58/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KUN SIIHEN EI MENE YHTÄ viikonloppua vaan useimmiten kolme ja meillä on kesässä ehkä kahdeksan viikonloppua joten yhteensä niin SE ON PALJON pois lyhyestä kesästä.

1. Morsiammen polttarit

2. Sulhasen polttarit

3. Häät

Ja jos satut kaaso tai bestman olemaan niin useimmiten menee kaksi kesää piloille.

Kuka pakottaa sinut kaasoksi????? Ei kukaan joten älä valita!

Vierailija
59/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, syy on siinä, että häistä tehdään nykyään juuri kuten sanoit ”toisten päivä”.

Yhtä hyvin hääpari voisi ottaa asenteen, että mennään naimisiin ja järjestetään hauska juhla.

Kuka sellaista jaksaa, että pitäisi jotain henkilöpalvontaa harjoittaa koko päivä. Juhlissa on tarkoitus olla rentoa ja hauskaa, ei tuollaista henkilöpalvontaa.

Vierailija
60/303 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä38990 kirjoitti:

45 jatkaa: itse tykkään häistä yms juhlista. On ihana välillä laittautua oikein kunnolla ja juhlia toiselle tärkeää hetkeä.

Olen samaa mieltä! Ja mielestäni se on jopa ”laatuaikaa” miehen kanssa, kun laittaa lapset hoitoon, laittautuu ja lähtee juhliin. :) Ap.