Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä miksi jotkut haluavat OSTAA loma-asunnon

Vierailija
07.05.2021 |

Vuokraamisella on vain hyviä puolia. Ehkä omistaminen on suomalaiselle pakkomielle.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäisit jos sinulla olisi rahaa.

Monella ainakin ne rahat ovat käytettävissä monipuoliseen lomailuun, jotka toisilla seisovat mökkipahasessa ja sen ylläpidossa.

Vierailija
42/58 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat uskoa että mökit syntyi alkuräjähdyksestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ostaa kallis mökki Suomesta, kun samalla summalla saa huvilan ulkomailta. Terveisin ihmettelevä köyhä.

Vierailija
44/58 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin paras ratkaisu on pitkäaikainen mökin vuokraus, esim.viideksi vuodeksi kerrallaan. Ylläpito, huolto ynnä muut hommat jää omistajalle, minulle vaan nauttiminen.

Vierailija
45/58 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostaa kallis mökki Suomesta, kun samalla summalla saa huvilan ulkomailta. Terveisin ihmettelevä köyhä.

Siksi kun on paljon helpompaa ja halvempaa aina hurauttaa mökille tunnin matkan päähän kuin ulkomaille. Ja Suomessa on nättiä.

Vierailija
46/58 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla olis paljon rahaa niin ostaisin niin ihanan kodin, etten haluais poistua sieltä. Mökkeily on vaivalloista ja kamala kuluerä.

Vierailija
47/58 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun mies on kotoisin 640km päästä, suku siellä joten tulee käytyä. Ja kun minä en suostu enää tässä iässä nukkumaan huonolla patjalla toisten lattioilla ja heräämään klo 5 kun appi keittää aamupuuroa. Siksi ostettiin oma osakehuoneisto läheltä. Minä pidän kaupunkilomaa kun mies menee metsäänsä.

Asutaan okt, 1 työleiri riittää.

Vierailija
48/58 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi kun on paljon helpompaa ja halvempaa aina hurauttaa mökille tunnin matkan päähän kuin ulkomaille. Ja Suomessa on nättiä.

Suomessa on nättiä muutama viikko vuodessa.

Vierailija
49/58 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on nättiä muutama viikko vuodessa.

Olen eri mieltä, on kiva seurata vuodenaikojen vaihtumista luonnossa. Ja ei kotimaassa mökkeily estä ulkomaillakaan käyntiä, jos marraskuun pimeys alkaa tökkimään.

Vierailija
50/58 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on vielä voimissaan ikivanha ja typerä slaavilainen omistamisen sairaalloinen ihannointi. Kulttuuri muuttuu pikku hiljaa.

Olen kesämökin ja omakotitalon omistamista kokeillut, ei ollut mun juttu. Kesämökki on suorastaan älytön, ellet asu todella lähellä ja kärsi vaikeasta ADHD:sta.

Vierailija
51/58 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska on pätäkkää. Samasta syystä ostetaan oma asunto. Omassa on edullisempi asua ja pätäkkää säästyy lisää. Siinä voi kieriä, siinä voi uida. Sillä voi lämmittää takan ja saunan.

Vuokramökissä voi vain olla, siellä ei esimerkiksi voi perustaa uusia kukkapenkkejä tai rakentaa huvimajaa.

Vuokralaiset ovat passiivisia ihmisiä, eivät juuri muuta tee kuin ovat ja juovat. Omistava luokka tekee kaikkea kivaa.

Omistava luokka on ansassa oravanpyörässä ja kapitalistin talutusnuorassa.

2030 et enää sinäkään omista yhtään mitään ja olet onnellinen.

Vierailija
52/58 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä mökin omistamisessa että vuokraamisessa on tietysti omat hyvät puolensa. Minulla elämän ensimmäiset 35 vuotta isovanhempien mökeissä (2 kpl), nyt kymmenisen vuotta vuokramökeissä.

Taloudellisesti kysymys on useimmille hkiläisille no brainer. Mökkimaille on täältä pitkä matka, sinne ei noin vain piipahdeta. Eli mökillä vietetty aika jää lyhyeksi, omistamisessa ei ole taloudellisesti mitään järkeä.

Mutta sitten on se toinen puoli, asia jota tässä ketjussa ei ole kukaan maininnut. Hkiläisten mökit sijaitsevat yleensä muissa maakunnissa. Mökin naapurustossa saattaa asua sukua, tai mökkinaapureita joita tunnetaan useammassa sukupolvessa. Ja ennen kaikkea paikallisasutus. Yleensä tunnetaan myös paikallisia. Ehkä mökkitalkkari, naapuritilan isäntä ja emäntä, kauppias tms. Suomessa on vielä isoja kulttuurisia eroja. Mökkeilystä tulee tällöin myös antropologinen kokemus.

Vierailija
53/58 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistaminen on välttämätöntä silloin, kun mökkeily on ns elämäntapa, eikä ainoastaan lomailua/nauttimista varten.

On ihana asua kerrostalossa missä kaikki hoituu huollon ja isännöitsijän toimesta, ja tästä syystä erikseen jää aikaa ja energiaa omistusmökkeilyyn.

Minulle mökkeily on sitä, että nään työni jäljen siinä, miten mökki ja piha muovautuu pikkuhiljaa aina enemmän ja enemmän itseni näköiseksi. Mökki on toinen kotini, ns turvapaikka johon juurtua. Kaupunkikotimmekin on ihana, mutta en koe siihen samanlaiset tunnesidettä ja juurtumista.

On ihanaa kun maaseudulla on oma paikka mikä säilyy vaikka koti jostain syystä vaihtuisikin välillä. Itselleni oma mökki on ns paluu luontoon-kokemus, mitä ei voisi saavuttaa vuokramökillä. Asioista nauttiminen tulee itselleni huomattavasti helpommin siitä, että on tehnyt jotain asian eteen. Omistusmökin ei tarvitse olla kallis tai sijoitus, riittää että se palvelee oikeaa fiilistä.

Mikä itse kunkin tavoiteltava fiilis on mökkeilyyn liittyen, kannattaa selvittää tarkoin ennen ostoa tai vuokraamista.

Vierailija
54/58 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

esimerkiksi siksi että voivat vuokrata sitä AP:lle ja näin vaurastua.

Missä itse viettävät lomansa jos vuokraavat?

Kaverilla on Lapissa lomamökki, jota myös vuokraa. Hyvin ehtii myös oman lomansa siellä viettämään. Hänellä on paljon hyviä vakivuokralaisia, jotka menevät sinne vuodesta toiseen hiihtämään. 

Kuitenkin tosiasia on että jos meinaa vuokratuloja saada on mökkiä vuokrattava kesäkuukaudet täysillä ja itse lomailtava syyskuussa.

Riippuu, esim. Lapissa on sesongit myös ruska-aikaan ja talvella. Jos ite tykkää kesästä, niin tuskin paljon haittaa, jos ottaa siitä pari viikkoa itselleen. 

Joku toinen kyseli siivouksesta, luulisi, että sen saa vähennyksiin. Ainakin asuntoa vuokratessa niihin saa kaiken jääkaapin uusimisesta alkaen.

Vierailija
55/58 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamme reissattiin ympäri maailmaa ja asuttiin 5* hotelleissa. Nyt riittää pidempi matka joka toinen vuosi, ja muuten se, että voi golfata ympäri vuoden lyhythihaisessa paidassa. Siksi meillä on talo Espanjassa. Ei tarvitse pakata matkalaukkua joka kerta sinne lähtiessä, lompakko ja passi (ja rokotustodistus tätä nykyä) riittää. Ja lennot ovat nykyään niin halpoja, että sinne voi kyllä piipahtaa aina halutessaan. Tämä talvi kului kokonaan siellä etätöissä.

Vierailija
56/58 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me vuokrattiin.

Ja nyt etsitään omaa koska halutaan laittaa pihaa ja puutarhaa omannäköiseksi.

Vierailija
57/58 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennään just ylihuomenna omalle mökille. Oma tupa oma lupa.

Vierailija
58/58 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mökki puolen tunnin ajomatkan päässä. Käydään siellä ihan säiden ja fiiliksen mukaan. On kyllä tosi kiva päästä luonnon helmaan kun siltä tuntuu. Joskus menen yksin tietokoneen kanssa töitä tekemään.Lapset tykkää kutsua kavereita sinne ex tempore illaksi uimaan. Lemmikit tykkää siellä mellastaa. Itse pidän erityisesti syysilloista mökillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä