En ymmärrä miksi jotkut haluavat OSTAA loma-asunnon
Vuokraamisella on vain hyviä puolia. Ehkä omistaminen on suomalaiselle pakkomielle.
Kommentit (58)
Aikaisemmin ajattelin, että ei omaa kesämökkiä, siinä on liikaa tuottamatonta pääomaa kiinni. Nyt olen etsimässä sopivaa kesämökkiä. Niin se mieli muutuu.
Nyt kyllä voisi ostaa loma-asunnon, kun ei tee enää mieli matkustaa ja voi tehdä etätöitä. Pitääpä laittaa harkintaan ja katsella vähän markkinoita.
Mökillä/loma-asunnolla täytyy olla paljon, jotta se olisi kannattava ostos. Esim halvemmaksi tulee vuokrata vaikka koko kesälomakuukaudeksi mökki ja maksaa siitä 5000€ kuin ostaa mökki ja käydä siellä luultavasti viikonloppuja ja pätkiä kesällä. Tietysti omassa on vapaa olemaan ja tekemään, mutta jos laskee kulut, kiinteistöverot, sähköt, vedet, jätemaksut, muu ylläpito, niin mökkeillä saa ihan reilusti että kannattaa...
Vierailija kirjoitti:
esimerkiksi siksi että voivat vuokrata sitä AP:lle ja näin vaurastua.
Missä itse viettävät lomansa jos vuokraavat?
Vierailija kirjoitti:
Mökillä/loma-asunnolla täytyy olla paljon, jotta se olisi kannattava ostos. Esim halvemmaksi tulee vuokrata vaikka koko kesälomakuukaudeksi mökki ja maksaa siitä 5000€ kuin ostaa mökki ja käydä siellä luultavasti viikonloppuja ja pätkiä kesällä. Tietysti omassa on vapaa olemaan ja tekemään, mutta jos laskee kulut, kiinteistöverot, sähköt, vedet, jätemaksut, muu ylläpito, niin mökkeillä saa ihan reilusti että kannattaa...
Siellä omalla mökillä voi olla myös kesäloman ulkopuolella. Ei ole mitenkään erikoista, että kesäloman aikaan sataa kaatamalla viikkotolkulla ja heti töihinpaluun jälkeen tuleekin hellesäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverilla on Lapissa lomamökki, jota myös vuokraa. Hyvin ehtii myös oman lomansa siellä viettämään. Hänellä on paljon hyviä vakivuokralaisia, jotka menevät sinne vuodesta toiseen hiihtämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä omalla mökillä voi olla myös kesäloman ulkopuolella. Ei ole mitenkään erikoista, että kesäloman aikaan sataa kaatamalla viikkotolkulla ja heti töihinpaluun jälkeen tuleekin hellesäät.
Mutta sitten pitää olla töissä ja ainakin itselläni on myös kotonakin tehtävää, läheskään joka vkl ei mökille ehtisi. Illalla jos kävisi niin 50km on jo liian kaukana aivan satunnaisia reissuja lukuunottamatta.
Mikä se nyt on, mikä kannattaa. Itse en haluaisi vain kesälomaksi vuokrata mökkiä. Haluan käydä siellä ympäri vuoden ja kesälomalla tehdä muutakin, matkustella. Aiemmin vuokramökkeilimme, mutta oma mökki on aivan eri asia, se on koti, jonka voi sisustaa ja pihan laittaa mieleisekseen. Itse tykkään pienestä puuhastelusta ja mökkeily on minulle elämäntapa. Jokainen tyylillään. On typerää sanoa, että omistaminen on muille pakkomielle, jos ei tiedä syitä, joiden vuoksi muut omistavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverilla on Lapissa lomamökki, jota myös vuokraa. Hyvin ehtii myös oman lomansa siellä viettämään. Hänellä on paljon hyviä vakivuokralaisia, jotka menevät sinne vuodesta toiseen hiihtämään.
Kuitenkin tosiasia on että jos meinaa vuokratuloja saada on mökkiä vuokrattava kesäkuukaudet täysillä ja itse lomailtava syyskuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitten pitää olla töissä ja ainakin itselläni on myös kotonakin tehtävää, läheskään joka vkl ei mökille ehtisi. Illalla jos kävisi niin 50km on jo liian kaukana aivan satunnaisia reissuja lukuunottamatta.
Meillä on mökki reilun puolen tunnin ajomatkan päässä, joskus tulee käytyä illallakin. Joka viikonloppu ei tule käytyä, mutta usein. Meille tämä sopii mutta kaikille ehkä ei. Meitä ei ole ahdistanut, että "kannattaako" vai ei. Toki mökkeily on kuluttamista siinä missä muutkin harrastukset. Ei ole sijoitusmielessä ostettu vaikka nyt myyntiarvo onkin noussut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne loma-asuntoon pääsee milloin tahansa ja olla niin pitkään kuin haluaa, sinne voi tehdä pidempiaikaisia istutuksia tai vaikka perunamaan, ja aina tietää missä kunnossa paikka on.
Mökkimurtoja tehdään aika paljon eli kunto voi kyll olla yllätys.
Oletko kuullut hälytysjärjestelmistä ja turvakameroista?
Jos mökki on pöheikössä 300km päässä niin ei se auta, ei sinne vartijoita heti ehdi, paikat ehditään kyllä hajottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vaan ajattelee eri tavoilla. Itselle ei tulis mieleenkään ostaa, tarvitsee ylläpitoa mitä hommaa taas ei enää iäkkäämpänä välttämättä jaksa. Asutaan omakotitalossa niin ei todellakaan haluta toista huollettavaa. Lomaillaan hotelleissa mieluummin.
Yhdessä huonosti siivotussa tusinahuoneessa huoneessa sängyssä köllötellen, niinhän se on kiva lomansa viettää.
🤮
Ihan tasokkaissa hotelleissa asutaan, ja omakotitalon lisäksi ei tarvitse mitään niittyjä auringonottoon tai marjapensaita.
Miten niin hotellissa vaan köllötellään sängyllä? Kyllä mä olen liikenteessä vaikka lomailen.
Onneksi kenenkään ei ole pakko ostaa loma-asuntoa, ja onneksi kenenkään ei ole pakko ymmärtää toisten valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vaan ajattelee eri tavoilla. Itselle ei tulis mieleenkään ostaa, tarvitsee ylläpitoa mitä hommaa taas ei enää iäkkäämpänä välttämättä jaksa. Asutaan omakotitalossa niin ei todellakaan haluta toista huollettavaa. Lomaillaan hotelleissa mieluummin.
Yhdessä huonosti siivotussa tusinahuoneessa huoneessa sängyssä köllötellen, niinhän se on kiva lomansa viettää.
🤮
Olen eri, mutta olen aina vuokrannut huoneiston jossa on keittiönurkkaus, makkari, olkkari ja kunnon iso parveke tai oma pihaläntti. Olen matkustanut paljon yksin ja tykkään kokata sen illallisen mieluummin kuin lähden ulos syömään. Lounaan olen aina syönyt ulkona, kun on ulkona reissun päällä.
Jokuhan ne vuokrattavat loma-asunnotkin omistaa. Ja tienaa hyvät rahat.
Ihan varmasti vuokraaminen tulee yleensä edullisemmaksi kuin oman osto. Mutta minä haluan maksaa siitä, että pääsen mökille ihan juuri kun haluan, juuri silloin kun on hyvä sää tai on töistä vapaapäivä. Ja tosiaan kiva on laittaa sitä omaa paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siivous vuokralaisten jälkeen? Jos itse asuu etelässä niin joutuu maksamaan siivouksesta. Ei kovin tiottoisaa kun kulut otetaan pois.
Ymmärtäisit jos sinulla olisi rahaa.
Joo ja ei. Emme halua olla pelkästään yhdessä paikassa/maassa mutta toisaalta jo lähiympäristössä riittää vuosiksi koluttavaa ympäri vuoden. Ja muutamassa tunnissa naapurimaihin
Jos vuokraamme talon vuodessa se maksaa min 12000e, jos vain lomille niin 6000e
Jos meillä on ylimääräistä rahaa ja ostamme talon koko perhe voi käyttää sitä, voimme vuokrata sitä ja jonain päivänä muuttaa takaisin rahaksi. Kun löytää kohtuuhintaisen talon jää rahaa vielä matkusteluunkin ja vuokratulolla maksetaan ylläpitokulut. Tarkoitus muutaman vuoden sisällä asua kokonaan ulkomailla
Italiasta katsellaan taloa parhaillaan