Miksi ihmiset kävelevät suoraan peruuttavan auton alle?!
Tätä näkee jatkuvasti missä tahansa parkkialueella: auto lähtee peruuttamaan ja katsoo tarkasti, ettei takana tai lähellä ole ketään. Auto lähtee varovasti peruuttamaan ulos ruudusta, samalla katsoen joka puolelle. Yhtäkkiä parkkipaikalla kävelee ihminen tuon peruuttavan auton kohdalle. Sen sijaan, että henkilö odottaisi auton peruuttavan ja lähtevän, ihminen kävelee suoraan peruuttavan auton taakse ja vain olettaa, että kuski huomaa hänet. Eilen näin pihalla, kun nainen käveli kovaa vauhtia suoraan peruuttavan auton taakse lastenvaunujen kanssa. Jäi aivan senteistä kiinni, ettei auto peruuttanut vaunuja päin.
Tietenkin vastuu on autoilijalla, ja peruuttaessa pitää koko ajan tarkkailla ympäristöä. Kuitenkin aina on jokin alue kuolleessa kulmassa, joten mitenkään ei pysty 360-asteen alueelta näkemään kaikkea. Myöskään läheskään kaikissa autoissa ei ole mitään hienoja peruutuskameroita tai edes peruutustutkaa. Joten miksi joku asettaa itsensä tahallaan vaaraan ja astuu tahallaan eteen, kun muutamien sekuntien odottelulla pysyisi varmasti turvassa.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ryömität silti autoa kakkosvaihteella liian lujaa.
Ykkösvaihteella ajonopeus on 10 km/ h parkkipaikalla. 20 on liian lujaa.
Etkö ole kuunnellut ajo-opettajaa lainkaan?"
Häh? Sä et taida tajuta autoista mitään. Voihan sitä ryömittää vaikka kolmosvaihteella 10km/h, jos auto vaan pysyy käynnissä.
Ei ihme, että teillä autot hajoavat.
Juu, minä lähdin joskus kolmosvaihteella liikkeelle, mutta olin silloin vielä autokoulussa ja opettaja sanoi, että lähdin kolmosvaihteella liikkeelle.
Teoriakoe ja ajokoe meni ekalla kerralla molemmat läpi.
Onhan se vastuu autoilijalla mutta joskus joltain voi hermot pettää ei sinne kannata auton taakse peruutuksen aikana torikokousta lähteä pitämään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Sä et taida tajuta autoista mitään. Voihan sitä ryömittää vaikka kolmosvaihteella 10km/h, jos auto vaan pysyy käynnissä.
Juu, minä lähdin joskus kolmosvaihteella liikkeelle, mutta olin silloin vielä autokoulussa ja opettaja sanoi, että lähdin kolmosvaihteella liikkeelle.
Ei mun auto oo hajonnu? Missasit pointin nyt Ykkösvaihde on käytännössä vain liikkeellelähtöön. Mutta ajele sinä tietysti miten haluat ja muistele autokouluaikojasi. Niistä ei muutenkaan taida olla kovin kauan aikaa
Mun teinitytöllä on ADHD ja häneltä puuttuu tilan hahmottamisen vaistot - aina saan kiljua parkkipaikalla, että " se auto peruuttaa, seis!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneks automaattivaihteisella ei tartte ajatustakaan tommoselle paskalle uhrata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja muutenkin osa ajaa liian lujaa parkkipaikalla.
Autokoulussa opetettiin, että parkkipaikalla ajetaan hiljaa ykkösvaihteella.
Niin, entä jos lapsi juoksee toisen auton takaa eteen?
Painetaan jarrua. Tosin ykkösvaihde on liikkeellelähtöä varten. Kakkonen on sopiva matalaan vauhtiin.
Ei auto silti pysää sekunnissa.
Autokoulussa opettettiin, että ykkösvaihteella hiljaa. Selasitko teoriatunneilla kännykkää?
En sel
Mistä sait päähäsi, että kakkosella ryömittäminen olisi tuplasti nopeampaa kuin ykkösellä? Kyllä minä ajo-opettajaani kuuntelin. Harjoittelimme kakkosvaihteella ryömittämistä jo ensimmäisellä ajotunnilla. Hän myös neuvoi aina pysäköimään ruutuun peruuttamalla - miksi sinä et kuunnellut, vaan edelleen peruuttelet ihmisten päälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun auto oo hajonnu? Missasit pointin nyt Ykkösvaihde on käytännössä vain liikkeellelähtöön. Mutta ajele sinä tietysti miten haluat ja muistele autokouluaikojasi
Kuinka kauan sulla autokoulusta on?
Oliko sulla esim. taloudellinen ajo?
Minä yleensä kyllä ajan lämenopaikalle niin ei tarvitse peruutella. Ne paikat mitkä on ovien lähellä on huonoja, niissä yleensä joku kolhii autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun auto oo hajonnu? Missasit pointin nyt Ykkösvaihde on käytännössä vain liikkeellelähtöön. Mutta ajele sinä
Kauan. Kotissa kaikki muut kirjaimet paitsi A. Rattia käännelly 15 vuotta ammatiksi ja koulutuksia jatkuvasti
Vierailija kirjoitti:
Minä yleensä kyllä ajan lämenopaikalle niin ei tarvitse peruutella. Ne paikat mitkä on ovien lähellä on huonoja, niissä yleensä joku kolhii autoa.
Tämä on paras vaihtoehto silloin kun sellainen paikka on tarjolla. Muutoin siihen kannattaa peruuttaa. Hyvänä vinkkinä vielä se, että kannattaa pysäköidä auto aina sellaisen viereen, joka on peruuttanut ruutuun. Hän ei tule kolhimaan autoasi ruudusta poistuessaan.
Niin, oliko sulla se taloudellinen ajo, missä pitää saada bensan kulutusta pienemmäksi eli sama reitti kolme kertaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on paras vaihtoehto silloin kun sellainen paikka on tarjolla. Muutoin siihen kannattaa peruuttaa. Hyvänä vinkkinä vielä se, että kannattaa pysäköidä auto aina sellaisen viereen, joka on peruuttanut ruutuun. Hän ei tule kolhimaan autoasi ruudusta poistuessaan.
Se voi lähteä aiemmin pois ja tulla uusi auto.
Tutulla oli kolhittu etupää ja takapää samalla kauppareissulla ja vakuutus ei korvaa kuin toisen. Oli jättänyt auton kaupan ovien lähelle parkkipaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi lähteä aiemmin pois ja tulla uusi auto.
Tutulla oli kolhittu etupää ja takapää samalla kauppareissulla ja vakuutus ei korvaa kuin toisen. Oli jättänyt auton kaupan ovien lähelle parkkipaikalle.
Ihmisillä ei ole ajotaitoja, vaikka ne ajaa autoa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, oliko sulla se taloudellinen ajo, missä pitää saada bensan kulutusta pienemmäksi eli sama reitti kolme kertaa?
Usko mua, osaan ajaa taloudellisesti rekallakin, ykkösellä en ryömitä juuri koskaan
Kaipa sillon aikanaan oli B-korttikoulussakin taloudellista ajoa, En muista mitä siinä ajettiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko mua, osaan ajaa taloudellisesti rekallakin, ykkösellä en ryömitä juuri koskaan
Kaipa sillon aikanaan oli B-korttikoulussakin taloudellista ajoa, En muista mitä siinä ajettiin
Ai väitätkö, että autokouluopettajat opettaa väärin, kun pitää ryömittää ykkösvaihteelle parkkipaikalla.
Olet narsisti joka pitää itseään parempana kuskina kuin autokoulun opettajat.
Onhan tuolla kaikenlaisia rekkoja liikkeellä. Tuovat jopa kännissä tavaroita ja rekat on missä kunnossa sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuolla kaikenlaisia rekkoja liikkeellä. Tuovat jopa kännissä tavaroita ja rekat on missä kunnossa sattuu.
Muut ihmiset joutuvat soittamaan poliisille, että käyttekö taas pysäyttämässä yhden rekan tuolla pikatiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut ihmiset joutuvat soittamaan poliisille, että käyttekö taas pysäyttämässä yhden rekan tuolla pikatiellä.
Sinne jää tavarat tienposkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai väitätkö, että autokouluopettajat opettaa väärin, kun pitää ryömittää ykkösvaihteelle parkkipaikalla.
Olet narsisti joka pitää itseään parempana kuskina kuin autokoulun opettajat.
Ootpa hassu! Mä en ole kenenkään kuullu opettavan noin. Aja ihan miten haluat, en oo ollu sua neuvomassa. eka kerran joku väittää mua narsistiksi ja ihan syyttä. Mukavaa päivänjatkoa.