Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset kävelevät suoraan peruuttavan auton alle?!

Vierailija
07.05.2021 |

Tätä näkee jatkuvasti missä tahansa parkkialueella: auto lähtee peruuttamaan ja katsoo tarkasti, ettei takana tai lähellä ole ketään. Auto lähtee varovasti peruuttamaan ulos ruudusta, samalla katsoen joka puolelle. Yhtäkkiä parkkipaikalla kävelee ihminen tuon peruuttavan auton kohdalle. Sen sijaan, että henkilö odottaisi auton peruuttavan ja lähtevän, ihminen kävelee suoraan peruuttavan auton taakse ja vain olettaa, että kuski huomaa hänet. Eilen näin pihalla, kun nainen käveli kovaa vauhtia suoraan peruuttavan auton taakse lastenvaunujen kanssa. Jäi aivan senteistä kiinni, ettei auto peruuttanut vaunuja päin.

Tietenkin vastuu on autoilijalla, ja peruuttaessa pitää koko ajan tarkkailla ympäristöä. Kuitenkin aina on jokin alue kuolleessa kulmassa, joten mitenkään ei pysty 360-asteen alueelta näkemään kaikkea. Myöskään läheskään kaikissa autoissa ei ole mitään hienoja peruutuskameroita tai edes peruutustutkaa. Joten miksi joku asettaa itsensä tahallaan vaaraan ja astuu tahallaan eteen, kun muutamien sekuntien odottelulla pysyisi varmasti turvassa.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tästä syystä minä ainakin peruutan autoani mahdollisimman vähän  pihoilla ja parkkipaikoilla. Yritän jo paikalle saapuessani kääntää auton niin, että pääsen lähtemään peruuttamatta ja jos en näin tee, niin peruutan mahdollisimman lyhyen matkan ja vaihdan sitten eteenpäinajoksi.

Vierailija
42/89 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opetan lapsille että autoja varotaan ja väistetään. Ei mitään järkeä kävellä vaan alle ja nykytyylin mukaisesti ajatella että minun ei tarvitse väistää mitään eikä ketään. Parempi pysyä hengissä.

Sama ja varsinkin, kun itsellä ajokortti tiedän, että pientä lasta ei näe.

Vaikka autoilija olisi syyllinen niin lasta ei sitten saa takaisin eli itse aina pidin lasta kädestä kiinni parkkipaikalla ja vahdein hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opetan lapsille että autoja varotaan ja väistetään. Ei mitään järkeä kävellä vaan alle ja nykytyylin mukaisesti ajatella että minun ei tarvitse väistää mitään eikä ketään. Parempi pysyä hengissä.

Sama ja varsinkin, kun itsellä ajokortti tiedän, että pientä lasta ei näe.

Vaikka autoilija olisi syyllinen niin lasta ei sitten saa takaisin eli itse aina pidin lasta kädestä kiinni parkkipaikalla ja vahdein hyvin.

Ja autoilija saa vain jotkut sakot.

Vierailija
44/89 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja muutenkin osa ajaa liian lujaa parkkipaikalla.

Autokoulussa opetettiin, että parkkipaikalla ajetaan hiljaa ykkösvaihteella.

Niin, entä jos lapsi juoksee toisen auton takaa eteen?

Painetaan jarrua. Tosin ykkösvaihde on liikkeellelähtöä varten. Kakkonen on sopiva matalaan vauhtiin.

Ei auto silti pysää sekunnissa.

Autokoulussa opettettiin, että ykkösvaihteella hiljaa. Selasitko teoriatunneilla kännykkää?

En selannut. En omista edes älypuhelinta, eli aivan vihkoon vedit nyt. Ammattiautolijana olen tosin ollut ja takana yli milljoona kilometriä.

Vierailija
45/89 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulokkeet korvissa

Vierailija
46/89 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä olen itse ihmetellyt minkä takia monet ihmiset olettavat koko parkkipaikan olevan suojatietä tai kävelykatu kauppojen parkkipaikoilla kävellessään.

Vierailija
47/89 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ongelmaa ei ole, kun panee auton aina saapuessaan ns "palomiesparkkiin". Sitten ei tarvitse lähtiessä peruutella yhtään. 

Vierailija
48/89 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painetaan jarrua. Tosin ykkösvaihde on liikkeellelähtöä varten. Kakkonen on sopiva matalaan vauhtiin.

Autokoulussa opettettiin, että ykkösvaihteella hiljaa. Selasitko teoriatunneilla kännykkää?

En selannut. En omista edes älypuhelinta, eli aivan vihkoon vedit nyt. Ammattiautolijana olen tosin ollut ja takana yli milljoona kilometriä.

Ammattiautoilija ei tarkoita, että ajaisit autoja autokoulussa opettujen sääntöjen mukaan.

Ei kerro ajotaidoistasi mitään.

Vierailija
49/89 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennessä peruuttaa parkkiruutuun, niin pääsee lähtemään keula edellä pois.

Tämä on hankalaaa ostosten pakkaamisten kannalta, vaikea päästä peräkontille.

Vierailija
50/89 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota tapahtui aikanaan taksikuskina usein. Jotkut olivat sitten aivan raivoissaan kun en nähnyt pakittaessani ryömintävauhtia väistää heitä. Yksi yritti potkaista mersun sivuikkunan sisään, ei tullut naarmuakaan.

Vierailija
51/89 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En selannut. En omista edes älypuhelinta, eli aivan vihkoon vedit nyt. Ammattiautolijana olen tosin ollut ja

Ei kerro, mutta nolla onnettomuutta ja nolla sakkoa näillä kilometreillä kertoo paljonkin. Autoa voi ryömittää sen sammummatta täysin samaa vauhtia kakkosvaihteella kuin ykköselläkin. Missähän olet korttisi ajanut, jos et tätä tiennyt?

Vierailija
52/89 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opetella hyvät ajotaidot heti, kun saa kortin.

Muuten ajaa aina niillä väärillä taidoilla.

Vierailija
53/89 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vittuuks työ peruuttelette ihmisten päälle siellä parkkipaikoilla? Kyllä ihmisillä on oikeus siellä kävellä ilman että joutuu väistelemään näitä päin peruuttavia, jotkut jopa meinaavat ajaa päin. Pitää välillä sanoa, että elä nyt stana päälle aja.

Vierailija
54/89 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En selannut. En omista edes älypuhelinta, eli aivan vihko

Ryömität silti autoa kakkosvaihteella liian lujaa.

Ykkösvaihteella ajonopeus on 10 km/ h parkkipaikalla. 20 on liian lujaa.

Etkö ole kuunnellut ajo-opettajaa lainkaan?

Vierailija
55/89 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmisiä jotka vain tekevät koska ovat oikeassa. Ei lohduta olla oikeassa jos auto peruuttaa päälle. Auton ohi pitäisi aina mennä etupuolelta.

Vierailija
56/89 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsesuojeluvaisto puuttuu kuten tältä yhdeltä naiselta joka tunki kaadettavan puun alle vaikka tiesi että puita kaatuu.

Ja kaupan parkkipaikalla ei ole pakko tunkea oven eteen vaan kun jättää vähä kauemmas niin saa varmasti paikan josta ei tarvi peruutella.

Vierailija
57/89 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien parkkipaikat on ollut jotain kävelykatuja? Lapset opetetaan että parkkipaikalla ei juosta ja sinkoilla autojen eteen tai taakse, pitäisikö aikuisiakin opettaa?

Vierailija
58/89 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoina päivinä joku voi vaan peruuttaa kaasulla , kyllä kannattaisi jalankulkijan katsoa ellei juuri itsemurhaa yritä

Vierailija
59/89 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ryömität silti autoa kakkosvaihteella liian lujaa.

Ykkösvaihteella ajonopeus on 10 km/ h parkkipaikalla. 20 on liian lujaa.

Etkö ole kuunnellut ajo-opettajaa lainkaan?"

Häh? Sä et taida tajuta autoista mitään. Voihan sitä ryömittää vaikka kolmosvaihteella 10km/h, jos auto vaan pysyy käynnissä. 

Vierailija
60/89 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ongelmaa ei ole, kun panee auton aina saapuessaan ns "palomiesparkkiin". Sitten ei tarvitse lähtiessä peruutella yhtään. 

Niin siis jos autoilijaa ylipäätään kiinnostaa jääkö joku alle vai ei

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi