Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko ”syyttää” mieheni alkoholismia alkoholisoitumisestani?

Vierailija
07.05.2021 |

Ensimmäisten avoliittovuosien ajan meillä meni tosi hyvin. Todella hyvin. Olimme raittiita, reippaita, harrastuksissa viihtyviä parisuhteessa olevia ihmisiä, joilla oli niin yhteiset kuin omatkin jutut. Tosi tervettä yhdessä elämisen meininkiä.

Alkoholi tuli kuvioihin aivan vaivihkaa, ja lopulta jyräsi kaiken muun. Tunnustan: tiesin miehen alkoholismista, ja olin siitä syystä itsekin kieltäytynyt lasillisesta aina, kun olimme yhdessä. Ei saunakaljoja, ei mitään. Ensimmäiset saunakaljat vain ”ilmestyivät” sinne lauteille, yksistä tölkeistä tuli kaksi ja pian kolmesta tuli neljä, ja-niin-todellakin-edelleen.

Nyt, pari vuotta myöhemmin, juomme kaljaa (tai siideriä tai viskiä tms.) joka viikonloppu, perjantaina ja lauantaina, ja kutkulleen humalahakuisesti.

Minä en suhtaudu alkoholiin pakkomielteisesti. Olisi esimerkiksi ihanaa mennä jonain maanantaiaamuna fressinä töihin, mutta miehelle vaihtoehtoja ei ole. Olemme riidelleet asiasta useita kertoja, ja riita päättyy aina siihen, että minun pitäisi ”olla rennompi”.

Ja minä... myötäilen? Suostun? Sopeudun? Alistun..?

Olenko minä ”mahdollistaja”?

Olenko oikeasti se ”pahis” joka syyttää sairasta ihmistä tartuttamisesta, vaikkei koskaan ole halunnut mitään pahaa?

Varsinkin, kun tiesin miehen alkoholismista?

En kuitenkaan voi olla syyttämättä miehen tilannetta omastani. Sanoin, etten suhtaudu alkoholiin pakkomielteisesti, mutta minulla on turran turvallinen olo, kun sitä on kaapissa ja turvaton silloin kun ei ole.

Joten pidän huolen, että on.

Voinko syyttää miehen uudelleen puhjennutta saurautta omasta sairastumisesta, vai onko ylipäätään mitään mieltä syyttää ketään?

Ps. Ero ei ole tässä vaiheessa vaihtoehto. Lähinnä toivon työkaluja työstää alta pois oman ongelmani. Sitten voin koettaa auttaa miestäni, ja jos ei hän silloin ota apua vastaan, on ero taas vaihtoehto.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen ongelma teillä oikein on? Me olemme ottaneet yli 30v alkoholia joka viikonloppu eikä viikolla ollenkaan jos on työ. Kesälomilla ja juhlapyhinä jos sattuu keskelle viikkoa otetaan joskus viikollakin. Kummallakaan ei ongelmia katkaista sitä niin ettei jää juominen päälle jottei tärkeimmät asia jää hoidettua alkoholin takia. Katkaistaan se kuin seinään tarpeen vaatiessa eikä mitään loivennuksia tai tissuttelua. Puolisoni ensin tarvitsi loivennusta mutta opetin että se katkaistaan kuin seinään eikä aleta yhtään siitä lipsumaan. Minä pystyn katkaisemaan kuin seinään enkä yhtään loiventele. 

Onko tämä nyt joku tapa, jolla juoppo uskottelee itselleen, ettei ole alkoholisti? Eikö krapulataipumus nyt ole enemmänkin omasta genetiikasta kiinni.

Näitä ihme kriteereitä on kyllä kuultu. ”Niin kauan kun hoitaa työnsä, niin ei ole alkoholisti.” ”Koskaan en ole ollut humalassa töissä.” -Niin miten sen humalan nyt määrittelee, kun on lopettanut juomisen aamuyön puolella. ”Kukaan ei tiedä töissä.” -Niinhän sinä ehkä luulet. Totuus: KAIKKI tietää, sen näkee jo päältäkin. ”Minulla ei ole mitään ongelmia lopettaa koska vain, pidinhän tipattoman tammikuunkin.” - Jos pystyt kerran täydellisesti säätelemään juomistasi, miksi sitten tulit ristiäisiin kännissä?

Mitta tosiaan tätä loiventamis-selitystä en vielä ollutkaan kuullut.

Terveisin Alkoholistin omainen

Arvasin heti että tulee tätä. Alkoholisti ei pysty lopettamaan ja tuuri juoppo pystyy lopettamaan tarpeen vaatiessa. Krapulapäivä meillä on aina vapaapäivä niin ettei krapulassa mennä töihin. Sinä et ole muita alkoholin käyttäjiä nähnyt ilmeisesti muita kuin rapa alkoholisteja joilla ei ole mitään selkärankaa eikä rajoja.

Kyllä se työnantaja vaihtaa äkkiä jos on tehoton työntekijä eikä nykyään kukaan työnantaja pidä sellaisia. Harvassa on niitä suojatyöpaikkoja, taitaa ainoa olla eduskunta ja nämä Tytti Yli-Viikarin työpaikat. 

Alkoholi ei sovikkaan muita kuin älykkäille ihmisille jotka osaavat stopata sen tarpeen vaatiessa. Meiltä kaikki työt ja arjen askareet sujuu niin ettei ole alkoholin takia jäänyt yhtään mitään tekemättä ja olemme työhulluja mikä on harvinaista nykyään. Ei ole hoitamaton piha ja omakotitalo ja vielä hoidetaan loma-asuntokin. Heikot ne eivät pysty tekemään yhtään mitään täysraittiinakaan muuta kuin paskaa jauhamaan. Yksi esimerkki on tämä Päivi Räsänen. Eikö sillä todellakaan ole elämässään mitään muuta sisältöä. 

Sanasta sanaan samaa kuin mitä omaiseni hoki. Korkeassa asemassa ollut ihminen joka sai tunnustuksia työstään. Talo ja puutarha oli siistit. Jääkaapissa oli ruokaa. Maksoi laskunsa. Alkoholisti.

Omaiseni ajatteli myös, ettei ole alkoholisti, koska ei ole rapajuoppo (huom! Käytit samaa sanaa).

Mainitsitkin jo tuon, että täysraittiit ovat todella tylsiä ihmisiä ja tiukkapipoja. Sen olen myös kuullut monta kertaa.

Tiedoksi sinulle, että kaikki näkevän tuon epätoivolta haiskahtavan todistelusi läpi.

Tässä vielä muutamia, jotka voit lisätä kokoelmaasi, jolla voit yrittää todistaa itsellesi ylemmyyttäsi.

”Ota nyt vähän rennommin.” -Ainoa tapa olla rento on siis juoda (paljon).

”Eikö teillä ollutkaan hauskaa niissä bileissä?” -Kun kävi ilmi, etten ollut juonut kovin paljon joissain juhlissa. Tuli selväksi, ettei hänen mielestään hauskaa voi olla ilman (paljon) juomista.

Ja siiten tietenkin klassikko: ”Vain muutaman otin.”

Terveisin

Alkoholistin omainen

Sinä näet pelkäät kuolemaa.

Vierailija
42/45 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen ongelma teillä oikein on? Me olemme ottaneet yli 30v alkoholia joka viikonloppu eikä viikolla ollenkaan jos on työ. Kesälomilla ja juhlapyhinä jos sattuu keskelle viikkoa otetaan joskus viikollakin. Kummallakaan ei ongelmia katkaista sitä niin ettei jää juominen päälle jottei tärkeimmät asia jää hoidettua alkoholin takia. Katkaistaan se kuin seinään tarpeen vaatiessa eikä mitään loivennuksia tai tissuttelua. Puolisoni ensin tarvitsi loivennusta mutta opetin että se katkaistaan kuin seinään eikä aleta yhtään siitä lipsumaan. Minä pystyn katkaisemaan kuin seinään enkä yhtään loiventele. 

Huutonaurua alkonarkin mussutukselle ja pätemiselle!

Huutonaurua teille sairaille täys raittiille joilla ei ole mitään iloa elämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vähän vastaavassa tilanteessa, mutta päätin lopettaa suhteen. Mielestäni elämänarvomme eivät enää kohdanneet kun miehen ainoa mielenkiinnon kohde tuntui olevan enää juominen kun taas minä kaipasin vähän muutakin sisältöä elämääni. Ainoastaan syyllisyyden tunne on valtava kun pelkään että edelleen rakas ex-mies lipuu kokonaan alkoholistiksi, muuten olen tyytyväinen uudelleen löytyneeseen elämääni.

Vierailija
44/45 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin opin mieheni rinnalla juomaan pakonomaisesti. Silti syy on yksin minun. Lopulta oli lopetettava kokonaan. Ennen tapaamistamme en ikinä juonut kotona tai yksin ollessa. Opin nämäkin. Onneksi lopetin. Mies oppi kohtuullisemmaksi käyttäjäksi. Itselle se ei olisi enää ollut vaihtoehto. Opin alkoholin suurkuluttajaksi noin 10 vuodessa. Nyt juomatta 5 vuotta.

Minä en ole koskaan oppinut mitään puolisoni tavoista niin että todella ihmetyttää laittaa jonkun syyksi huonoja tapoja, Ei mitään opita koskaan jostain toisesta niin että nyt huijaat ihan itseäsi. Ei juomista voi kukaan opettaa. Minulle juominen ei ole mikään ongelma sillä rentoudun sillä stressistä ja nollaan pääni. Eikä kiinnosta elää liian vanhaksi niin että ajoissa pääsisi poiskin täältä rasittamasta yhteiskuntaa ja veronmaksajia. 

Samaa ihmettelin sillä en ole koskaan oppinut puolisoni huonoista tavoista mitään. Olen opettanut uusia tapoja. Osa on mennyt perille ja osa ei vielä. Pakottamalla ei mene mikään perille vaan pitää opettaa hitaasti. 

Vierailija
45/45 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ymmärrät väärin sillä alkoholisti ei pystykkään työhön ennen pitkää mutta alkoholin käyttäjiä on erilaisia ja sinä näet vain kaikki alkoholisteina. On olemassa vapaa-aika jolloinka voi ottaa alkoholia eikä se vaikuta mitenkään työntekemiseen ja suoriutumiseen. Sekaoitat nyt puurot ja vellit ja luokittelet kaikki ihmiset joksikin alkoholin ongelma käyttäjiin. 

Huutista, kun alkoholistin ainoa puolustus on että ei ole saanut dokaamisen takia potkuja töistä. SUURIN OSA suomalaisista alkoholisteista käy töissä. Tämä kaikki aggressiivinen kieltäminen ja puolustelu kertoo karua kieltä kirjoittajan alkoholismista. Koko ajan perustelee sillä, että työt hoituu, ja alkoholistilla näin ei voi olla -> minä en ole alkoholisti.

Menkää miehenne kanssa AA:han, koskaan ei ole liian myöhäistä lopettaa ja alkaa elää hyvää elämää. Hiekkahoito raitistaa viime kädessä kaikki mutta sen voi tehdä myös itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi