Ozempicilla laihduttaminen - kenelläkään kokemuksia?
Tuttavani oli saanut ylipainoon yksityisen lääkärikeskuksen yleislääkäriltä Ozempic-pistoksia ja ovat kuulemma alkaneet tehota ruokahaluun ja makeannälkään. Jotain muitakin vastaavia kuulemma on olemassa. Onko kenelläkään kokemuksia, tehoavatko varmasti? Ei viitsisi maksaa melkein satasta lääkäristä ja toistasataa euroa kuussa lääkkestä joka ei sitten tehoakaan. Millainen annostus teillä on ollut ja minkälaisia tuloksia tullut?
Kommentit (467)
Minulla ei ole vaikuttanut millään lailla vatsantoimintaan. Joillakin olen kuullut että voi olla puolet viikosta ummetusta ja puolet ripulia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä määrätään myös ei-diabeetikoille, siis vain laihdutuslääkkeeksi. Kannattaa mennä asiaan perehtyneen lääkärin vastaanotolle. Useilla yksityisillä lääkäriasemilla on lihavuuden hoitoon erikoistuneita lääkäreitä. Itse kävin Eiran sairaalassa.
Oikeasti kannattaa vältellä lääkäriä, joka suosittelee laihdutukseen lääkkeitä. Jos lihavuuteen erikoistunut lääkäri ei ehdota ruokaa laihtumiseen, niin en luottaisi tuollaiseen lääkäriin.
Ja se ruoka ei todellakaan tarkoita suositusruokaa keinotuotteineen, vaan oikeaa ravintoa.
Ravitsemusterapeutille mieluummin, joso uskoo että vn vaan perinteisellä ruokavalio + itsekuri menetelmällä. Yleensä vaan on niin että lääkärille lihavuuden takia menevät on jo nämä kokeilleet ja nyt tarvivat järeämpää apua esim. ENE-dieetistä, laihdutuslääkkeistä tai lihavuusleikkauksesta. Itse olen laihtunut yli 30 kg liraglutidi-lääkkeellä. Yritin sitä ennen yli 10 v muilla menetelmillä.
Oikealla ruokavaliolla et kuitenkaan ole kokeillut.
Ns. ene-dieetin voi toteuttaa ihan ruokaa syömällä. Huomattavasti terveyden kannalta parempaa kuin lääkäreiden suosittelemat pussikeitot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä määrätään myös ei-diabeetikoille, siis vain laihdutuslääkkeeksi. Kannattaa mennä asiaan perehtyneen lääkärin vastaanotolle. Useilla yksityisillä lääkäriasemilla on lihavuuden hoitoon erikoistuneita lääkäreitä. Itse kävin Eiran sairaalassa.
Oikeasti kannattaa vältellä lääkäriä, joka suosittelee laihdutukseen lääkkeitä. Jos lihavuuteen erikoistunut lääkäri ei ehdota ruokaa laihtumiseen, niin en luottaisi tuollaiseen lääkäriin.
Ja se ruoka ei todellakaan tarkoita suositusruokaa keinotuotteineen, vaan oikeaa ravintoa.
Lääke toimii ruokavalion apuna.
Ei oikea ruokavalio tarvitse lääkkeitten apua.
"Ei oikeaan ruokavalioon tarvita lääkärin apua" - Mutta siihen tarvitaan että jo venyneeseen mahalaukkuun osaa ja pystyy syömään pienempiä annoksia ja kylläisyyden tunne tulee nopeasti. Lisäksi on loppunut järjetön makean mättäminen tuon lääkkeen ansiosta. Koska lääkettä käytetään pitkään, on pitkä aika opetella syömään tarpeeseen, ei mielitekoihin. Ja sille joka väitti, että vain alle 30v lihottavat itsensä herkuilla ja vanhemmat syömällä liikaa ruokaa, voin sanoa että olet väärässä. Syy on minulla varmaan molemmissa, mutta ennenkaikkea suklaan, pullan ym. tolkuttomassa, päivittäisessä syömisessä.
Voiko kynän annoksen puolittaa? Olen sitä miettinyt mutten ole uskaltanut tehdä niin. Silloin olisi "halvempaa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no meneehän tuo 140e jo herkkuihin ja ylimääräseen ruokaan per kk.
Pakko (taas kerran) korjata tämä ikuimen väärinkäsitys. Monet, etenkin ikääntyvistä naisista valtaosa ylipainoisista syö normaalisti, terveellisesti, ja harrastaa paljonkin liikuntaa. Roskaruoat, pizzat, herkut ja karkit ei kuulu tällaisten ihmisten ruokavalioon. Ihan normaalilla "kotiruoalla" lihoo, usko pois. Joskus aiemmin, esim. lasten ollessa pieniä ja stressaantuneena kerätyt liikakilot ei enää lähdekään vaihdevuosi-ikäiseltä pois ilman tiukkaa ruokavaliota. Rahallista säästöä laihduttaessa ei siten tule.
Ehkä tuo "herkuilla lihominen" pötee ennemminkin lapsiin, nuoriin ja alle 30v ikäisiin.
Minä lihoin kilpaurheilijan treenimäärällä ja fitness-kilpailijan ruokavaliolla, koska kävi huono mäihä ja sairastuin aineenvaihduntasairauteen.
Vierailija kirjoitti:
"Ei oikeaan ruokavalioon tarvita lääkärin apua" - Mutta siihen tarvitaan että jo venyneeseen mahalaukkuun osaa ja pystyy syömään pienempiä annoksia ja kylläisyyden tunne tulee nopeasti. Lisäksi on loppunut järjetön makean mättäminen tuon lääkkeen ansiosta. Koska lääkettä käytetään pitkään, on pitkä aika opetella syömään tarpeeseen, ei mielitekoihin. Ja sille joka väitti, että vain alle 30v lihottavat itsensä herkuilla ja vanhemmat syömällä liikaa ruokaa, voin sanoa että olet väärässä. Syy on minulla varmaan molemmissa, mutta ennenkaikkea suklaan, pullan ym. tolkuttomassa, päivittäisessä syömisessä.
Näihinkin saa apua oikealla ruuan sisällöllä. Ihan ilman lääkäriä.
Lääkäri määräsi minulle Ozempiciä diabetekseen ja puhui siitä, kuinka valmiste vähentää ruokahalua, mistä ilahduin, koska ylipainoa on. Aloitettiin 0,25 mg annoksella, ei mitään vaikutusta, sitten nostettiin 0,5 milligrammaan, hyvin lievä vaikutus, nyt määräsi lääkäri 1 mg annoksen, mutta en ole vielä pystynyt hakemaan, kun on niin järkyttävän kallis (yli 120€/kk). Yksi sukulainen sai painonpudotukseen Ozempicia, ja laihtui viikossa kolme kiloa.
Voihan tuolla saada laihdutettua, mutta entä sen jälkeen kun kuuri loppuu ja mieliteot tulevat takaisin? Jos niitä ei nyt ole kyennyt vastustamaan, niin ei varmaan pidemmän päälle tulevaisuudessakaan?
1 mgOzempic maksaa kelakorvattuna n 43 €.
Saman kuin nuo pienemmätkin.
Tuo 43 € Jos on kelakortissa maininta.
Itsekin sarjalaihdutukseen kyllästyneenä kävin viikko sitten lääkärin kanssa juttelemassa eri vaihtoehdoista ja sainkin lopulta Ozempic-reseptin. Viikko sitten siis piikitin ensimmäisen kerran; tosi lupaavalta vaikuttaa ja uskallan olla hyvinkin optimistinen, pitkään aikaan. Ongelmani on aina ollut annoskoot, sekä suklaa.
Kyllähän me varmasti kaikki tiedämme lautasmallin, mitä terveellinen ruoka on, ja kuinka "syömällä vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu", mutta se itsekuri ja mielitekojen hillintähän se on se, mihin homma yleensä kaatuu. Olen kokeillut aiemmin kaikkea pt:n tekemästä ruokasuunnitelmasta ja cambridgekuureista lähtien, hetkellisesti ihan hyvin tuloksin, mutta aina lopulta paino on hiipinyt takaisin. Tällä hetkellä noin 30 kiloa olisi pudotettavaa.
Ymmärrän varsin hyvin, että tämä(kään) ei ole mikään oikotie onneen, ja että sitten kun lääkkeen käytön lopettaa, pitää syömisien kanssa olla erityisen tarkkana. Lääkettä on kuitenkin tarkoitus käyttää 1-2 vuotta, kunnes painotavoite on saavutettu, ja uskoisin, että tuossa ajassa on jo ehtinyt tottua ns. normaaliin annoskokoon ja syömistapoihin. Lääke itsessäänhän ei painoa pudota, mutta on tässä urakassa tukena. Tietenkään en vielä voi tietää varmasti tuleeko tämä oikeasti minua auttamaan, mutta näin viikon kokemuksella ovat suklaahimot kadonneet tyystin, herkullistakaan ruokaa ei tule santsattua, ja elämä tuntuu tältä osin erittäin helpolta nyt.
Se on hyvin helppo huudella sivusta, jos ei ikinä ole painon kanssa kamppaillut, että miten oikealla ruoalla laihtuu ja lääkkeitä tässä tulisi välttää.
Sama kirjoitti:
Tuo 43 € Jos on kelakortissa
maininta.
Miksi alapeukku? Tänään ostin Ok 346 tai jotain sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri määräsi minulle Ozempiciä diabetekseen ja puhui siitä, kuinka valmiste vähentää ruokahalua, mistä ilahduin, koska ylipainoa on. Aloitettiin 0,25 mg annoksella, ei mitään vaikutusta, sitten nostettiin 0,5 milligrammaan, hyvin lievä vaikutus, nyt määräsi lääkäri 1 mg annoksen, mutta en ole vielä pystynyt hakemaan, kun on niin järkyttävän kallis (yli 120€/kk). Yksi sukulainen sai painonpudotukseen Ozempicia, ja laihtui viikossa kolme kiloa.
Jos diabeetikkona saisit lääkkeen erityiskorvattuna ja kriteerit täyttyisivät (B-lausunto) , olisi lääkkeen kustannus kuukaudessa vain hieman yli 40 e. Korvattavuuskriteerit täyttyvät, kun yksi lääke diabetekseen on kokeiltu, eikä hoitotasapaino ole hyvä.
Me ollaan molemmat miehen kanssa kokeiltu diabeteslääkkeenä Ozempicia.
Miehellä toimi ruokahalua vähentävänä muutaman kuukauden ajan, mutta ei enää sitten, vaikka annosta nostettiin.
Minula ei vähentänyt ruokahalua missään vaiheessa ja tuli haittavaikutuksia, kuten rintakipua ja rytmihäiriöitä, joiden vuoksi lopetin,.
Kohta vuoden käyttänyt, - 15 kg. Nyt olen normaalipainossa. Ei sivuoireita. Mielelläni maksan näin toimivasta ratkaisusta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole vaikuttanut millään lailla vatsantoimintaan. Joillakin olen kuullut että voi olla puolet viikosta ummetusta ja puolet ripulia.
Ilmeisesti ripulia on etenkin niillä, jotka käyttävät diabeteksen hoitoon myös Metforemia
Vierailija kirjoitti:
Eikös se oli vielä toistaiseksi vain dm2 indikaatiolla? Ei siis puhtaaksi laihdutuslääkkeeksi tällä hetkellä, ellei potilaalla diabetesta.
Käyttöaiheina lihavuus ja lääkitystä vaativa hyperkolesterolomia.
Tuleeko ripulia? Mysimbassa kun on kuulemma se haittana. Työskentelen sellaisessa paikassa jossa ei mahdollisuus vessakäynteihin kuin tiettyinä aikoina nii ei toi ripuliherkkyys oikein käy.