Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ozempicilla laihduttaminen - kenelläkään kokemuksia?

Vierailija
07.05.2021 |

Tuttavani oli saanut ylipainoon yksityisen lääkärikeskuksen yleislääkäriltä Ozempic-pistoksia ja ovat kuulemma alkaneet tehota ruokahaluun ja makeannälkään. Jotain muitakin vastaavia kuulemma on olemassa. Onko kenelläkään kokemuksia, tehoavatko varmasti? Ei viitsisi maksaa melkein satasta lääkäristä ja toistasataa euroa kuussa lääkkestä joka ei sitten tehoakaan. Millainen annostus teillä on ollut ja minkälaisia tuloksia tullut?

Kommentit (467)

Vierailija
261/467 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko käyttää? Olen se sarja laihduttaja..Kyllä 2-tyypin diabetes mutta en kysynyt lääkäriltä onko tämä pysyvä lääke vai ei! Onko tavoitepainossaan olevia joilla ozempicia olisi jatkettu, enemmän kuin vuoden mikä on ketjussa?? 245/246 Jojolaihduttaja:(

Mulle sekä lääkäri että diabeteshoitaja sanoivat, että ylläpitoannos on 0,5-1 mg, riippuen yksilöstä ja voi käyttää turvallisesti loppuelämän.

Itse sain juuri lääkkeen käyttöön eikä vielä tunnu vaikuttavan, ei edes sivuvaikutusten verran. Kerran olen pistänyt vasta.

Vierailija
262/467 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vuotta käyttänyt, en ole diabeetikko.

-20 kg, nyt ylläpitoannoksella ollut vuoden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/467 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä menossa seitsemäs vikko. Painonpudotus on kolmisen kiloa. Olen vähentänyt äyttömästi syömistä enkä syö makeaa juuri yhtään eikä silti tulos ole tuon parempi. Masentaa. Minulle ei ole ollut mitään vaikutusta koko lääkkeestä, odotan annosnostoa, jos sitten alkaisi tuntua.

Kannattaisi pitää sitä ruokapäiväkirjaa, eli käytännössä ottaa valokuva kaikesta, mitä syöt. Koska edelleen syöt liikaa, siksi et laihdu tuon enempää.

Vierailija
264/467 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tth kirjoitti:

Luonnollisesti paino nousee lähtöpainoon, kun lopetat injektiot. Olen terveydenhuollossa työssä oleva ja hoidan diabeetikkoja myös. Terveelliset ruokailutottumukset ja säännöllinen liikunta kannattaa yhdistää pistoshoitoon. Ajatteliko piikittää lopun ikääsi?

Mistä tiedät, että paino lähtee väistämättä nousuun? Entä jos parin vuoden käytön jälkeen on oppinut tavoille, omaksunut terveelliset elämäntavat, ruokailutavat ja -rytmin?

Mistä sinä tiedät, että ne suolistohormonit ovat normalisoituneet? Epänormaaleista suolistohormoneistahan tässä on kyse.

Minä en tiedä noista suolistohormoneista muuta kuin että tuo lääke on suolistohormonin kaltainen. Alunperin suolistohormonini ovat olleet ihan ok ja olen syömällä syönyt itseni sairaalloisen lihavaksi. En voi syyttää lihavuuttani millään muulla. Lihavuudesta johtuen olen ehkä nuo hormonit saanut sekaisin, eli se on kohdallani ennemminkin seuraus, ei välitön syy.

Mistä tiedät, että suolistohormonisi ovat olleet normaalit? Kyllä ne taitavat " mennä sekaisin" niistä useista laihdutuskuureista johtuen.

Vierailija
265/467 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole vaikuttanut millään lailla vatsantoimintaan. Joillakin olen kuullut että voi olla puolet viikosta ummetusta ja puolet ripulia.

Kuidun saantiin pitää kiinnittää huomiota.

Vierailija
266/467 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä määrätään myös ei-diabeetikoille, siis vain laihdutuslääkkeeksi. Kannattaa mennä asiaan perehtyneen lääkärin vastaanotolle. Useilla yksityisillä lääkäriasemilla on lihavuuden hoitoon erikoistuneita lääkäreitä. Itse kävin Eiran sairaalassa.

Oikeasti kannattaa vältellä lääkäriä, joka suosittelee laihdutukseen lääkkeitä.  Jos lihavuuteen erikoistunut lääkäri ei ehdota ruokaa laihtumiseen, niin en luottaisi tuollaiseen lääkäriin.

Ja se ruoka ei todellakaan tarkoita suositusruokaa keinotuotteineen, vaan oikeaa ravintoa.

Ottaisit nyt edes selvää, ennenkuin kommentoit! Lääkkeen saamisen edellytys on elintapojen ohjaus ja seuranta. Itse kävin ravitsemusterapeutilla ja sairaanhoitajalla, ja käyn säännöllisesti ravitsemusterapeutin luona.

Vierailija
267/467 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä määrätään myös ei-diabeetikoille, siis vain laihdutuslääkkeeksi. Kannattaa mennä asiaan perehtyneen lääkärin vastaanotolle. Useilla yksityisillä lääkäriasemilla on lihavuuden hoitoon erikoistuneita lääkäreitä. Itse kävin Eiran sairaalassa.

Oikeasti kannattaa vältellä lääkäriä, joka suosittelee laihdutukseen lääkkeitä.  Jos lihavuuteen erikoistunut lääkäri ei ehdota ruokaa laihtumiseen, niin en luottaisi tuollaiseen lääkäriin.

Ja se ruoka ei todellakaan tarkoita suositusruokaa keinotuotteineen, vaan oikeaa ravintoa.

Lääkärin on tosi vaikeaa suosittaa ruokaa painonhallintaan. Eihän lääkäreillä ole edes koulutusta ravinnosta.

On. Ravitsemusterapian kurssi kuuluu lääkiksen pakollisiin aineisiin. Lisäksi eri sairauksien kohdalla käydään kaikki hoitomuodot läpi, myös ruokavaliot. Käyppä lukemassa Käypä Hoito- suositukset , ne ovat kurssimateriaaleina sekä hoitajien, että lääkäreiden koulutuksissa. Lihavuuden hoidosta on olemassa oma suositus.

Vierailija
268/467 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatko miten pitkiä reseptejä? Mun pitää köydä anelemassa 2 kk välein lisää

Vierailija
269/467 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen suositusruokaa ovat keinotuotteet? Sinun. Kyllä minulle suositeltiin ihan oikeaa ruokaa syömään, kuten kasviksia. Käsittääkseni Porkkana ja tomaatti ovat ihan oikeaa ruokaa, samoin broileri ja kaurapuuro sekä pähkinät?

Vierailija
270/467 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos päätät luopua läskistä luovut rasvasta. Ostat paprikaa kaalin persiljaa sipulia keität ylikypsäksi ja soseutat.5 litran kattilassa. Et syö mitään muuta juot vettä. 2 viikon päästä juot mustikkamehua ja ananasmehua.Saat syödä seuraavat viikot vain sokeritonta rasvatonta.Joka päivä kierrät kävely lenkin.Kuulkaa ulosteet alkaa tulla noin 3 päivän vesi kuurin jälkeen tämä kasviskeitto myös auttaa siinä että juot vettä ennen kuin syöt.Elimistö alkaa käyttää sitä ylijäämä rasvaa kun ei saa uutta.Älä edes ajattele mitään herkkuja muutamaan viikkoon jouluna sitten.

Vierailija
271/467 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan tuolla saada laihdutettua, mutta entä sen jälkeen kun kuuri loppuu ja mieliteot tulevat takaisin? Jos niitä ei nyt ole kyennyt vastustamaan, niin ei varmaan pidemmän päälle tulevaisuudessakaan?

Ihan sama vaikka laihduta ilmalla. Ilmeisesti nyt kuitenkin ko lääkkeen käyttö näyttäisi parantavan oman suolistohormonin tuotannon, ainakin osalla. Ja itse ainakin sitten vaikka syön lääkettä loppuiän, koska se auttaa pysymään normaalipainossa sitten. Halvemmaksi se tulee minulle ja yhteiskunnalle, kuin se ylipaino.

Vierailija
272/467 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaa joulua kirjoitti:

No jos päätät luopua läskistä luovut rasvasta. Ostat paprikaa kaalin persiljaa sipulia keität ylikypsäksi ja soseutat.5 litran kattilassa. Et syö mitään muuta juot vettä. 2 viikon päästä juot mustikkamehua ja ananasmehua.Saat syödä seuraavat viikot vain sokeritonta rasvatonta.Joka päivä kierrät kävely lenkin.Kuulkaa ulosteet alkaa tulla noin 3 päivän vesi kuurin jälkeen tämä kasviskeitto myös auttaa siinä että juot vettä ennen kuin syöt.Elimistö alkaa käyttää sitä ylijäämä rasvaa kun ei saa uutta.Älä edes ajattele mitään herkkuja muutamaan viikkoon jouluna sitten.

Ai kamala.....Ei, kiitos!

Vierailija
273/467 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoa täytyy olla niin paljon että se on terveydelle vaarallisempaa kuin lääkkeen sivuvaikutukset. 

What is the most important information I should know about Ozempic®?

Ozempic® may cause serious side effects, including:

Possible thyroid tumors, including cancer. Tell your health care provider if you get a lump or swelling in your neck, hoarseness, trouble swallowing, or shortness of breath. These may be symptoms of thyroid cancer. In studies with rodents, Ozempic® and medicines that work like Ozempic® caused thyroid tumors, including thyroid cancer. It is not known if Ozempic® will cause thyroid tumors or a type of thyroid cancer called medullary thyroid carcinoma (MTC) in people.

Do not use Ozempic® if you or any of your family have ever had MTC, or if you have an endocrine system condition called Multiple Endocrine Neoplasia syndrome type 2 (MEN 2).

OK. Kyseessä on suoliston oma hormoni. Miksi sitten normaalipainoiset ihmiset, joilla ko hormonitaso on normaali eivät sankoin joukoin sairastu ko syöpiin? Kerropa se?

Vierailija
274/467 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan tästä olla mulle apua?

Olen nyt vuoden ajan yrittänyt  painonhallintaan erikoistuneen terkkarin avulla ja seurannassa pudottaa painoa, mutta ei auta. Olen saanut painonnousun pysähtymään ja ruokavalio on vähän korjaantunut, mutta yhä edelleen olen "herkkuriippuvainen". Tuntuu, että näillä vauvan askelilla menee vuosia ennen kuin paino alkaa laskea, ja motivaatio laahaa pohjamudissa.

Sairauksia ei ole, BMI 46. Yksityiseen ei oikein olisi varaa, kuinkahan helpolla reseptin saisi kunnallisella puolella?

Varaa aika tk- lääkärille. Minä sain heti.

Vierailija
275/467 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko miten pitkiä reseptejä? Mun pitää köydä anelemassa 2 kk välein lisää

Kävin ensin yksityisellä ja sain 12 kk reseptin ja sitten laitoin vaan tk:n uusittavaksi omakannan kautta ja sain seuraavat 12 kk

Vierailija
276/467 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt oze käytössä vko 54 eli vähän yli vuoden. Paino tippunut 47.7kg vielä on matkaa. Tiputus noin 0.8kg per vko. Nyt on pimeää en tiedä johtuuko siitä, mutta näläntunne on vähän kasvanut. Olen yrittänyt lisätä liikuntaa mutta onko nälkä vai himo en tiedä! Yritän pitää avuksi ruokapäiväkirjaa jotta tiedän annos koot ja määrät. Apua joulu on tulossa viime jouluna ei kinkku maistunut. Entä jos ratkean taas.. Onko kukaan käyttänyt lääkettä yli vuoden ja alkanut ruoka vähän maistamaan tai herkut? Voimia kaikille :)

Vierailija
277/467 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös Metforem ja Jardiance D2 lääkkeenä Ozempicin lisäksi. Ozempic kyllä toimii, nyt 5kk aikana -28kg ( vielä 15kg ylimääräistä,) mutta järjetön vesiripuli 24/7 ellen syö ripulilääke Lopexia ennen jokaista syöntiä. Mahakrampit tuo kyyneleet silmiin päivittäinja oksennan väh.joka toinen päivä. Yökötys on pahin illalla ja aamulla. Migreeniin määrätty pahoinvointilääke Primperan auttaa paljon, pystyn käydä fyysisesti raskaassa työssäni.

Opettelen yhä oikeaa syömistä, 30v söin pelkkää roskaa, ja nyt maksan siitä ihan ansaitusti.

Tuli jotenkin surullinen olo tästä kommentista. Etkö ole jo kärsinyt tarpeeksi vääristä valinnoista tuon 30 vuoden aikana? Et "ansaitse" mitään kärsimystä. Ansaitset sen, että kohtelet itseäsi arvostaen. Meistä jokainen on arvokas. Kaikkea hyvää sinulle!

Vierailija
278/467 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aion nyt lopetaa sen käytön. Olen käyttänyt kesäkuun alusta lähtien, välissä pari taukoa kun lääkettä ei ole saanut. Nyt apteekista sanottiin, että jatkossa apteekkiin tulee sitä vähemmän ja säännöstelevät sitä sitten eli lopettamaan joutuisin kuitenkin. Minulle se ei edes ole tehonnut mitenkään, ruokahalu ei ole vähentynyt eikä tule nopeammin täydempää tunnetta. Ja siis ihan tarkoituksella annoin aikaa jos vaatisi pidemmän ajan. Ei mitään vaikutusta, paino on tippunut hieman kun olen apinan raivolla vahtinut jokaista suupalaa ja heti kun olen hiemankaan höllännyt niin paino singahtaa ylöspäin. Pitäkää tunkkinne.

Vierailija
279/467 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt oze käytössä vko 54 eli vähän yli vuoden. Paino tippunut 47.7kg vielä on matkaa. Tiputus noin 0.8kg per vko. Nyt on pimeää en tiedä johtuuko siitä, mutta näläntunne on vähän kasvanut. Olen yrittänyt lisätä liikuntaa mutta onko nälkä vai himo en tiedä! Yritän pitää avuksi ruokapäiväkirjaa jotta tiedän annos koot ja määrät. Apua joulu on tulossa viime jouluna ei kinkku maistunut. Entä jos ratkean taas.. Onko kukaan käyttänyt lääkettä yli vuoden ja alkanut ruoka vähän maistamaan tai herkut? Voimia kaikille :)

Suomalaiset jouluruoat ovat todella kasvispitoisia. Luumuvaahdossakin puolet on rahkaa. Ei kannata ostaa kilokaupalla suklaata. Ostaa mieluummin parempaa ja vähemmän.

Vierailija
280/467 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt ozea vuoden! Paino tippunut 47.4kg. Ruoka annos koot pienentyneet ja sokeri arvot laskeneet. Ongelmana on vain ummetus/vatsa todella kovalla. Vielä on matkaa noin 17kg taivoite painoon. Metformiini käytössä 2 tyypin diabetes. Olen 2014-2016 itse omilla syömis tapojen ja liikunnan avulla tiputtanut -62.5kg. 2016-2018 lihosin tuon laihdutetun määrän lisäksi +15.5kg sen päälle. Tämä on järkyttävää!! Nyt kun olen ozempicin ja liikunnan+ruokalautas mallin avulla laihduttanut 2021-2022 tämän 47.4kg alkaa pelottaa..Ihminen pystyy niin nopeasti, muuttamaan ruoka tapoja taas huonoksi! On matkaa jäljellä vielä, olen N50v en voi enää jojoilla painoni ja pelleillä terveyteni kanssa. Pelottaa jos/ ja kun pääsen taas taivoite painoon, niin retkahdan taas syömään herkkuja ja mättää ruokaa kilo tolkulla. Onko täällä muita joilla on sairaanylipainon kanssa jojoilua?? Pelottaa tuleva! Onko neuvoja antaa? Voimia kaikille painonpudotukseen

Sitä herkkämahaisten Visibliniä apteekista niin auttaa. Joillain auttaa lusikallinen apteekin parafiiniöljyä joka päivä.