Ozempicilla laihduttaminen - kenelläkään kokemuksia?
Tuttavani oli saanut ylipainoon yksityisen lääkärikeskuksen yleislääkäriltä Ozempic-pistoksia ja ovat kuulemma alkaneet tehota ruokahaluun ja makeannälkään. Jotain muitakin vastaavia kuulemma on olemassa. Onko kenelläkään kokemuksia, tehoavatko varmasti? Ei viitsisi maksaa melkein satasta lääkäristä ja toistasataa euroa kuussa lääkkestä joka ei sitten tehoakaan. Millainen annostus teillä on ollut ja minkälaisia tuloksia tullut?
Kommentit (467)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt ozea vuoden! Paino tippunut 47.4kg. Ruoka annos koot pienentyneet ja sokeri arvot laskeneet. Ongelmana on vain ummetus/vatsa todella kovalla. Vielä on matkaa noin 17kg taivoite painoon. Metformiini käytössä 2 tyypin diabetes. Olen 2014-2016 itse omilla syömis tapojen ja liikunnan avulla tiputtanut -62.5kg. 2016-2018 lihosin tuon laihdutetun määrän lisäksi +15.5kg sen päälle. Tämä on järkyttävää!! Nyt kun olen ozempicin ja liikunnan+ruokalautas mallin avulla laihduttanut 2021-2022 tämän 47.4kg alkaa pelottaa..Ihminen pystyy niin nopeasti, muuttamaan ruoka tapoja taas huonoksi! On matkaa jäljellä vielä, olen N50v en voi enää jojoilla painoni ja pelleillä terveyteni kanssa. Pelottaa jos/ ja kun pääsen taas taivoite painoon, niin retkahdan taas syömään herkkuja ja mättää ruokaa kilo tolkulla. Onko täällä muita joilla on sairaanylipainon kanssa jojoilua?? Pelottaa tuleva! Onko neuvoja antaa? Voimia kaikille painonpudotukseen
Pakko kysyä,millaisella ruokavaliolla sait lihottua ton 80kg parissa vuodessa?
Tuohan on helppoa. Alle kilo viikossa. Ihmisen aivot luulevat suurinta saavutettua painoa ihannepainoksi ja sen vuoksi sitten teettävät laihtuneella ja laihduttavalla kaikkensa, että paino palaisi lähtöpainoon.
Vierailija kirjoitti:
Nyt oze käytössä vko 54 eli vähän yli vuoden. Paino tippunut 47.7kg vielä on matkaa. Tiputus noin 0.8kg per vko. Nyt on pimeää en tiedä johtuuko siitä, mutta näläntunne on vähän kasvanut. Olen yrittänyt lisätä liikuntaa mutta onko nälkä vai himo en tiedä! Yritän pitää avuksi ruokapäiväkirjaa jotta tiedän annos koot ja määrät. Apua joulu on tulossa viime jouluna ei kinkku maistunut. Entä jos ratkean taas.. Onko kukaan käyttänyt lääkettä yli vuoden ja alkanut ruoka vähän maistamaan tai herkut? Voimia kaikille :)
Muusta en tiedä mutta joulu kestää sen kolme päivää. Syöt mitä haluat ja välipäivinä taas ruotuun. Tee järkeviä valintoja! Kyllä sä osaat!
Ennen kuin aloitatte niin muistakaa että sitä pitää sitten käyttää loppuelämän tai paino nousee heti. Huomasin kun oli Ozempicilla saantivaikeuksia enkä saanut sitä kuukauteen niin kymmenen kiloa tuli että humahti vaikka kuinka yritin muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muusta en tiedä mutta joulu kestää sen kolme päivää. Syöt mitä haluat ja välipäivinä taas ruotuun. Tee järkeviä valintoja! Kyllä sä osaat!
"Ei ole väliä mitä syö joulun ja uudenvuoden välillä. Sillä on väliä, mitä syö uudenvuoden ja joulun välillä." Luin kerran jonkun lääkärin sanomana ruokailuasiasta. Olen pitänyt sen mielessä. Apuna Ozempic. Katsotaan mitä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä menossa seitsemäs vikko. Painonpudotus on kolmisen kiloa. Olen vähentänyt äyttömästi syömistä enkä syö makeaa juuri yhtään eikä silti tulos ole tuon parempi. Masentaa. Minulle ei ole ollut mitään vaikutusta koko lääkkeestä, odotan annosnostoa, jos sitten alkaisi tuntua.
Kannattaisi pitää sitä ruokapäiväkirjaa, eli käytännössä ottaa valokuva kaikesta, mitä syöt. Koska edelleen syöt liikaa, siksi et laihdu tuon enempää.
Puhelimelle on MealPrep jossa voi ottaa valokuvia ruuistaan. Jos sillai näkyväksi tekeminen auttaisi sua huomaamaan mitä niissä annoksissasi on liikaa. Ota Finelin kaloritaulukko rinnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt ozea vuoden! Paino tippunut 47.4kg. Ruoka annos koot pienentyneet ja sokeri arvot laskeneet. Ongelmana on vain ummetus/vatsa todella kovalla. Vielä on matkaa noin 17kg taivoite painoon. Metformiini käytössä 2 tyypin diabetes. Olen 2014-2016 itse omilla syömis tapojen ja liikunnan avulla tiputtanut -62.5kg. 2016-2018 lihosin tuon laihdutetun määrän lisäksi +15.5kg sen päälle. Tämä on järkyttävää!! Nyt kun olen ozempicin ja liikunnan+ruokalautas mallin avulla laihduttanut 2021-2022 tämän 47.4kg alkaa pelottaa..Ihminen pystyy niin nopeasti, muuttamaan ruoka tapoja taas huonoksi! On matkaa jäljellä vielä, olen N50v en voi enää jojoilla painoni ja pelleillä terveyteni kanssa. Pelottaa jos/ ja kun pääsen taas taivoite painoon, niin retkahdan taas syömään herkkuja ja mättää ruokaa kilo tolkulla. Onko täällä muita joilla on sairaanylipainon kanssa jojoilua?? Pelottaa tuleva! Onko neuvoja antaa? Voimia kaikille painonpudotukseen
Pakko kysyä,millaisella ruokavaliolla sait lihottua ton 80kg parissa vuodessa?
Tuohan on helppoa. Alle kilo viikossa. Ihmisen aivot luulevat suurinta saavutettua painoa ihannepainoksi ja sen vuoksi sitten teettävät laihtuneella ja laihduttavalla kaikkensa, että paino palaisi lähtöpainoon.
No ei ole helppoa,kallista ainakin ja vaatii reilusti ruokaa,aina vain enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä määrätään myös ei-diabeetikoille, siis vain laihdutuslääkkeeksi. Kannattaa mennä asiaan perehtyneen lääkärin vastaanotolle. Useilla yksityisillä lääkäriasemilla on lihavuuden hoitoon erikoistuneita lääkäreitä. Itse kävin Eiran sairaalassa.
Oikeasti kannattaa vältellä lääkäriä, joka suosittelee laihdutukseen lääkkeitä. Jos lihavuuteen erikoistunut lääkäri ei ehdota ruokaa laihtumiseen, niin en luottaisi tuollaiseen lääkäriin.
Ja se ruoka ei todellakaan tarkoita suositusruokaa keinotuotteineen, vaan oikeaa ravintoa.
Lääkärin on tosi vaikeaa suosittaa ruokaa painonhallintaan. Eihän lääkäreillä ole edes koulutusta ravinnosta.
On. Ravitsemusterapian kurssi kuuluu lääkiksen pakollisiin aineisiin. Lisäksi eri sairauksien kohdalla käydään kaikki hoitomuodot läpi, myös ruokavaliot. Käyppä lukemassa Käypä Hoito- suositukset , ne ovat kurssimateriaaleina sekä hoitajien, että lääkäreiden koulutuksissa. Lihavuuden hoidosta on olemassa oma suositus.
Ei tuo kurssi ole erityisen syvällinen, siksi on ravitsemusterapeutit erikseen.
Toki jotkut lääkärit on oikeasti paneutuneet aiheeseen ,mutta harvat.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin aloitatte niin muistakaa että sitä pitää sitten käyttää loppuelämän tai paino nousee heti. Huomasin kun oli Ozempicilla saantivaikeuksia enkä saanut sitä kuukauteen niin kymmenen kiloa tuli että humahti vaikka kuinka yritin muuta.
Vähän nyt kyseenalaistan. Kuukaudessa kymmenen kiloa? Miten on edes mahdollista? Lisäksi ozempicin vaikutus ei lopu kuin seinään jos ei pistä kerran viikossa vaan vaikutus on hiipuva. Ja sen lisäksi, myös omiin ruokailutottumuksiin pitää tehdä muutoksia. Ei riitä, että syö kuin ennen ja lääkkeellä hillitsee vaikutuksia. Ei se mikään ihmelääke ole vaan tukee muutoksia. Itse pitää tehdä päätöksiä ja valintoja, jotka tukevat painonpudotusta.
Nyt kolme viikkoa takana, ja paino on laskenut 3,8kg. En ole kieltäytynyt mistään, mutta mitään herkkuja ei tee iltaisin edes mieli, mikä omalla kohdallani aiemmin on pitänyt painon ylhäällä. Syön aamupalan, töissä lounaan ja kotona sitten pari voileipää myöhemmin - siis yksinkertaisesti vähemmän kuin ennen.
Mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut, ja tähän väliin mahtui myös vierailu ystävien luona ja pari ravintola-ateriaa. Jos painonpudotus jatkuisi tätä tahtia (mitä se ei tietenkään todennäköisesti tee), olisin tavoitteessani jo helmikuussa, vaikka ajattelin tähdätä toukokuun loppuun.
Voin suositella tätä kaikille painon ja mielitekojen kanssa kamppaileville!
Tätä käytetään lopun elämää? Onko kellään tullut esim maksa-arvojen kanssa ongelmia?
Miten, kun kaikesta kiloista huolimatta verenpaine on matala (96/70) niin vaikuttaako siihen?
Kiinnostaa kovasti tämä lääke kyllä.
No, minä ainakin lopetan lääkkeen kuin seinään. Vesiripuli ei ole kiva kun siihen ei mitkään Lopexit auta. Töistä pitää olla pois, kun ei vessasta pois pääse.
Toki sillä olen laihtunut 1kg/vko. Mutta ei ole sen väärti, että on viikkoja vessan vanki ripulin takia.
Nyt menossa vko 57 ozea, joista 4 ekaa 0.25mg ja seuraavat 0.5mg. Eli olen käyttänyt 49 vko 1mg ozea. Paino on tippunut -49.0 kiloa vuosi ja 5vkossa. Olen todella iloinen. Vauhti on tippunut viimeisen viiden vko aikana. Paino on pysähdellyt ja pysynyt -48-49kg välillä. Liikun kuntopyörällä kotona vähintään 5krt vkossa tunnin ja syön aika vähän. Pidän ruokapäiväkirja ja en ole syönyt mitään herkkuja 1v ja 6kk. Jätin sokerit, suolan ja vältän rasvaa. Yritän jatkaa matkaa joulu tulee, mut päätin en osta yhtään herkkuja. En luota itseeni. Nyt sokeri arvot kunnossa ei diabetesta lekuri sanoi et on melkein poissa. Jatkakaa kaikki vaan eteenpäin ja toivon Voimia kaikille tässä laihdutus projektissa. Älkää luovuttako! Jatkakaa vaan eteenpäin kohti terveellistä elämää! Jojoilia :)
Hahha, eihän tässä lääkkeellä ollessa mitään hurjia syöminkejä pidetä, vaan tarkoituksena on juurikin ylensyönnistä vapautuminen. Taitaa sinua harmittaa, jos muut pääsevät kiloistaan eroon "liian helpolla".
Pistos krt 58 menossa tänään oli -49.8kg. Olen syönyt jopa liian tiukasti ja niukasti kun joulu on tulossa. Jumpasta ja kuntopyöräilystä on vuonna tauko selkä kipujen takia. Homma jatkuu. On noin 10-15kg tavoitteeseen joka on kyllä paljon. Olisin tyytyväinen jos Paino tippuisi vielä vuoden aikana noin 10kg pysyvästi. Ruokalautas mallin mukaisesti lopun elämää. On ihana olla kevyempi ja pystyä tekemään ihan normaalien ihmisten asioita esim. Kaupassa käynti ja liikuntakyky yleensä. Voimia taas kaikille! Jojoilia
Mulla menossa viikko 6 ja paino on pudonnut 6,1kg. Ei ole ollut mitenkään vaikeaa! Syön edelleen aamupalan (joko kananmunan tai pari voileipää) ja töissä lounaan. Kotona sitten syön välillä muiden seuraksi toisen ruuan, välillä en, koska varsinaisesti ei ole illalla enää nälkä. Aivan mahtavaa!
Pakko lopettaa kesken. Kun n. kuukausi sitten alotin 1 mg:n viikkoannoksen, lisääntyi pahoinvointi merkittävästi. Lisäksi ankarat närästykset jos on yhtään rasvaisempaa ruokaa sekä jatkuvat ilmavaivat sekä röyhtäily on riesana. Ruokahalua rajoittavana tekijänä lääke kyllä toimii erinomaisesti. Kolmessa kuukaudessa n. 5 kg lähtenyt.
Vierailija kirjoitti:
Pakko lopettaa kesken. Kun n. kuukausi sitten alotin 1 mg:n viikkoannoksen, lisääntyi pahoinvointi merkittävästi. Lisäksi ankarat närästykset jos on yhtään rasvaisempaa ruokaa sekä jatkuvat ilmavaivat sekä röyhtäily on riesana. Ruokahalua rajoittavana tekijänä lääke kyllä toimii erinomaisesti. Kolmessa kuukaudessa n. 5 kg lähtenyt.
Mä en olisi sinuna lopettanut kokonaan vaan jatkanut piikittämistä pysyvästi 0,50 annoksella. Olihan se pienempikin annostus sulla toimiva, kun olit painoa jo kuitenkin saanut pois.
Kiitos kommentista, kyllä sitäkin harkitsin. Kyllä 0,5 mg:n annos aiheutti jo jonkun verran pahoinvointia. Yritän ainakin jatkaa ilman ao. lääkettä, koska nyt ainakin tiedän, minkälaisella määrällä ravintoa sitä pärjää ja samalla laihtuu. Täytyy vain se sama tahdonvoima löytää, mikä löytyi, kun lopetin tupakoinnin 40-vuotta poltettuani.
Pyydä tk-lääkäriltä lähetettä Terveyskylän nettiravitsemusterapeutille. Kaikilla ei ole mahdollisuutta ajaa satoja kilometrejä ravitsemusterapeutin luokse ja takaisin. Teinillä ei ole edes ajokorttia.