Minkä hintaluokan häälahjoja pitää ostaa nykyään? Kolme hääkutsua kesälle.
Kaikkiin häihin on kutsuttu koko perhe, eli kolmilapsinen perheemme. Rahaa menee juhlavaatteisiin, matkoihin ja yksissä häissä majoitukseen, kun on eri puolella Suomea. Mitä nykypäivän hääparit odottavat saavansa? Onko esim. 50€:n arvoinen lahja ok?
Kaikki häät ovat serkkujen häitä. Ovat läheisiä ja yksi lapsen kumminakin.
¨
Edelliset häät olivat 10 vuotta sitten, kun oma ikäluokka meni naimisiin. Nyt ollaan nelikymppisiä.
Kommentit (920)
Vierailija kirjoitti:
Miten häälahjan hinnan pohdiskeluun liittyy teidän vaatteet, matkat ja majoittumiset? Pitäisikö tähän liittää myös auton osamaksu erä, vaimon kuntosalimaksut ja miehen moottoripyöräharrastuksen kulut?
Kyllä näin vain on, että mitä enemmän näitä juttuja lukee, sitä varmemmaksi tulen siitä että ihmiskunta on täysin mätä itsekkyydessään ja materian perässä juoksussaan. Jättäkää häät väliin, niin ei tarvitse pohtia omaa riittävyyttä muiden silmissä.
Mä olen laittanut hääparille 20-40 euroa. Mun mielestä tuo saa riittää. En ala matalapalkkaisena yksinelävänä laittamaan itseäni konkurssiin yksien juhlien takia. Ei ole vieraiden tehtävä kustantaa häitä. Yhdelle hääparille laitoin tuon 20 euroa, koska en edes uskonut heidän liittonsa kestävän. Eivät edes omissa häissään vaihtaneet katseita. Oikeassa olin. Erosivat parin vuoden päästä häistä.
Oli siinä koronassa puolensa, kun ei tarvinnut pelätä hääkutsuja.
Minulla on ollut lähipiirissä vain kahdet häät. Toinen oli pitkäaikainen ystäväni, jonka kanssa olemme olleet yhdessä lapsuudesta lähtien. Annoin pariskunnalle etukäteen 30€ lahjakortin kakkuun, jolla juhlistaa päivää, koska he menivät maistraatissa naimisiin eivätkä juhlineet. Ystävälleni hankin lahjan, josta hän oli haaveillut tyyliin "sitten joskus" niin kauan kuin muistan. Sen budjetti oli 180€, mutta en tosiaankaan hankkisi tällaista häälahjaa kenellekään toiselle.
Toinen ystäväni puolisoineen sai minulta 20€ edestä vähän parempaa suklaata ja muuta herkkua. Eivät halunneet lahjoja, koska heillä on jo kaikkea mitä aikuinen tarvitsee ja rahaa hankkia loput, mutta tiesin, että ystäväni pitää herkkulahjoista. Ihan hyvin kelpasi!
Näitä kauhuhäitä täällä lukiessa olen ihan hirvittävän onnellinen, että olen puolierakko ja läheiset ovat järkeviä ihmisiä, jotka eivät juhli lahjakasat silmissään.
Kerroin joskus jossain ketjussa (ehkä tässä????) että minulle häälahjaksi kelpaisi vaikka villasukat, pullo viiniä, parempaa suklaata tai muuta pientä, ja sain kauhean kasan alapeukkuja, että ei nää ole mitään hyviä lahjoja häihin. Samaan aikaan sitten tuskastellaan, kun kellekään ei kelpaa mitkään halvat lahjat, miksei ne voi olla tyytyväisiä vaikka pulloon viiniä ja suklaata.
Yrittäkää nyt päättää :D
Mä olen aina ihmetellyt miksi ihmisillä on tarve järjestää häänsä jossain korvessa pitkän matkan päässä. Autottomana hirveä härdelli kyytien kanssa. Ei pysty lähtemään pois silloin kun siltä tuntuu.
Yksissäkin häissä oli niin ankea kasvispainotteinen ruoka, että nälässä sai olla, kun ei ne kukkakaalin palaset pahemmin mahaa täyttäneet. Siellä sitä sitten oltiin jumissa kamalassa nälässä, kun sovittu kyyti lähti vasta puolenyön aikaan pois.
Meidän häihin kutsuttiin vain läheisimmät ihmiset, koska juhlien tarkoitus oli viettää tärkeä päivä tärkeiden ihmisten kanssa. Osa läheisistä eivät antaneet lahjoja, koska ovat oikeasti köyhiä eikä se haitannut yhtään, tärkeintä että tulivat. Emme ole itsekään varakkaita, mutta tarjosimme halukkaille vieraille myös majoituksen, että kenenkään ei tarvitsisi lähteä kesken juhlien kotimatkalle. Oli mahtavat juhlat, täydelliset!
Vierailija kirjoitti:
Eipä niihin ole muunakaan aikana mikään pakko mennä. Ihan riittää kun vastaa kutsuun "kiitos kutsusta, emme valitettavasti voi osallistua".
Vierailija kirjoitti:
Jos sinkulta on ok tuoda 10e niin 5 hengeltä on 50e sopiva.
Keskusteltiin aiheesta miehen kanssa ja pari vuotta sitten miehen ehdotuksen mukaan annettiin yhteensä 400 euroa miehen työkaverille. Tämä ulkomailla ja annoin myös mukisematta 200 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä niihin ole muunakaan aikana mikään pakko mennä. Ihan riittää kun vastaa kutsuun "kiitos kutsusta, emme valitettavasti voi osallistua".
Voit laittaa tuollaisen viestin, mutta hyviin tapoihin olisi laittaa lahjarahatilille rahaa.
Kortsuaski on ihan riittävä häälahja. Kokoa tietty kannattaa kysyä ennen ostamista, tai ottaa varmuuden vuoksi extra-pieniä, että varmasti pysyy paikoillaan.
En kyllä kehtaisi viideltä hengeltä antaa 50 euron lahjaa. Itse annoin köyhänä sinkkuna 50 euroa n. vuonna 2017 enkä edes mennyt juhliin. Kata lautasesi kulut + päälle lahjan osuus. Jos pariskunta ei halua lahjoja, sitten riittää esim. kortti. Poikkeuksena joku jolle pelkästään häihin pääsy on rahallinen ponnistus. Mutta en kehtaisi tuoda kolmea kersaa ja miestäni mukana ja antaa vaan 50 € lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit laittaa tuollaisen viestin, mutta hyviin tapoihin olisi laittaa lahjarahatilille rahaa.
Kuinkas paljon se sitten olisi?
Jos vieraiden pitää vähintään omat syömisensä maksaa, niin se, joka ei edes juhliin tule, maksaa siis tyhjästä. 5€? 10€?
Vai kuuluuko hyviin tapoihin vähintään se 50€?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ihmetellyt miksi ihmisillä on tarve järjestää häänsä jossain korvessa pitkän matkan päässä.
Se metsästyseyran maja, Työväen seurojentalo tai muu vastaavan tason idyllin läävä siellä korvessa keskellä ei-mitään on halpa vuokraltaan, niin sen takiahan niitä viedään moisiin. Säästetään väärässä paikassa.
Omat häät olivat ainakin kotikaupungin parhaan ravintolan juhlatilassa, keskellä kaupunkia. Tykkäsivät vieraat myös paikasta, kyllähän tilavuokrakin oli tuhansia euroja.
Lahja ei ole mikään velvollisuus, ainakaan sen ei kuuluisi sellainen olla. Sen kuuluisi olla vapaaehtoista ja täysin lahjan antajan omien varojen mukaan. Minusta olisi tosi surullista, jos joku jäisi pois häistäni vain siksi ettei hänellä ole varaa ostaa kallista lahjaa tai hienoa mekkoa. Tärkeintä minulle olisi että saisin paikalle ne ihmiset, jotka ovat minulle tärkeitä. Miehen takiahan olisin naimisiin menossa, enkä lahjojen.
N e e k e r i n s u u k k o j a 24 rasia toimii.
Ilmoitan aina hääparille, että olemme tehneet heidän puolesta lahjoituksen SPR:lle 500 euroa. Jotkut tykkää, toiset ei. Kertoo paljon hääparin luonteesta miten lahjaan suhtautuvat.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitan aina hääparille, että olemme tehneet heidän puolesta lahjoituksen SPR:lle 500 euroa. Jotkut tykkää, toiset ei. Kertoo paljon hääparin luonteesta miten lahjaan suhtautuvat.
Ajatus outo. Annat hääparin lahjan jollekin toiselle.
Kerrotko jouluna olen lahjoittanut joulukorttirahat hyväntekeväisyyteen ?
Oletko parempi ihminen ?
Kortti riittää, juhlien maksattaminen vierailla lahjojen ja tilinumeroiden muodossa on viikarimaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatus outo. Annat hääparin lahjan jollekin toiselle.
Kerrotko jouluna olen lahjoittanut joulukorttirahat hyväntekeväisyyteen ?Oletko parempi ihminen ?
Kuten kirjoitin, jotkut tykkää toiset ei, riippuu hääparin arvoista. Useimmat ovat arvostaneet, jotkut olisivat halunneet rahat itselleen.
Miksi tämä saanut paljon alapeukkuja? Hyvä idea.