Ihan typerä riita teinin kanssa. Nyt harmittaa.
Asutaan syrjäkylällä ja siksi ajattelin yhdistää pojan haun koulusta ja kauppareissun. Pojalla oli kamala vessahätä ja valitti että pitäis päästä heti kotiin. Mä sanoin että käy kaupassa pissalla jos ei pysty pidättämään, mun oli pakko käydä kaupassa. Ei halunnut. Koko matkan valitti että miten tyhmä olen kun haen hänet ja samalla pakotan mukaan hoitamaan asioita. Hänellä ois parempaakin tekemistä. Mulla on ollut tosi rankkaa viimeaikoina ja alkoi tuo narina ja tiuskiminen suututtaa ihan todella. Tiedän että se ei ole puolustus mutta tulin karjaisseeni pojalle että lopettaa valittamisen tai kävelee loppumatkan. Poika karjui takaisin että älä huuda mulle. Mä karjuin että suu kiinni. Oltiin koko loppumatka hiljaa. Edelleen mököttää. Tiedän että mun pitäis olla se aikuinen ja mennä sopimaan, mutta haluan hetken rypeä itsesäälissä. Mistä minä oisin voinut tietää että just tänään on koulun jälkeen kamala vessahätä? Eihän se mun syy oo että maito ja levite loppui just tänä aamuna? Ei oma huono olo oikeuta mulle tiuskimaan (tiedän, itsekin huusin). Ärsyttää vaan kun kilttinä kävin hakemassa ettei tarvi oottaa bussia (joka ois lähtenyt vasta parin tunnin päästä). Ens kerralla en hae vaikka mahis olis. Suututtaa kun ei yhtään kunnioiteta ja kiitetä muita. Pitää aina olla vaan minä ja mun tarpeet. Kulkekoon bussilla nyt hetken.
Kommentit (38)
Ihan oikein. Jos ei tuon vertaa vanhempaa kunnioita, että pitää tuolla tavalla valittaa niin sopiikin kulkea.
Mutta kyllä sunkin pitää lapselta pyytää anteeksi. Et saisi tuolla tavalla huutaa. Mikään niin iso asia ei ole kyseessä. Oikeassa olet ettei oma "rankka" elämä oikeuta huutamaan lapselle. Puhu ja pyydä anteeksi.
I feel you. Älä sure, näitä sattuu teinien kanssa. Kärsivällisyyttähän tässä tarvitaan. Oon itsekin kilahtanut teinille välillä, kun se perseily on mennyt älyttömyyksiin. Se kun nyt vain on niin, että aikuisillakin on tunteet. Aika kamalaa sekin on, jos vanhemmat ovat vain tahdottomia nukkeja teinin mahtaillessa.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos et olisi hakenut niin poika olisi potenut kusihätää kaksi tuntia. Kyllä poika nyt on väärässä.
No kai siellä koulussakin voi kusta?
Saattoi olla että hän ei odottanut sitä, jos ei ole tapana käydä siellä ja jos hänellä ei ole tekemistä kaupassa käynnin aikana ja odottelee. Onko se wc-tila siisti? Entä oliko hänellä nälkä, väsynyt. Mikä olisi ratkaisuna jatkossa tuohon tilanteeseen, ettei tule uusia. Huutaa ei kannata, aika hyödytöntä ajanhukkaa, tulee vaan kaikille paha mieli.
Miksei käynyt koulussa tai kaupassa vessassa? Ei halunnut. Eli ei syytä valittaa. Mutta tollasiahan ne teinit ovat.
Pojan kannattaa opetella käymään WC:ssä muuallakin kuin kotona.
Juu pyydä anteeksi niin seuraavalla kerralla teini haukkuu sinua vielä rajummin omasta typeryydestään.
Jos on mahdollisuus wc käyntiin annettu niin ei pitäisi valittaa. Olisin sanonut, että ole hyvä ja kävele.
Minä oisin sanonut että jos kerrankaan enää valittaa sitä että miksi mennään kauppaan kun haen koulusta niin jätän seuraavalle bussipysäkille. Tulkoon bussilla perästä jos ei äidin kyyti kelpaa.
Meillä pysähtyy auto paikkaan jossa on mahdollisuus pysähtyä ja sopivaa pusikkoa.
En pitäisi lastani hädässä millään perusteilla.
Eikä isot ihmiset tarvitse maitoa.
Opetelkaa korvaamaan levite jollain muulla ruoka-aineella. Leipää voi syödä jopa sellaisenaan.
"eihän se mun syy oo että maito ja levite loppui just tänä aamuna?"
Kuka teillä vastaa ruokahuollosta? Kyllä tuon voi ennakoida, meillä on aina esim. yksi avaamaton maito sen lisäksi mitä käytetään, ja kaupasta haetaan aina lisää hyvissä ajoin ennen kuin maito loppuu. Opetat pojallekin hyvää elämänhallintaa ennakoimalla asiat...
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein. Jos ei tuon vertaa vanhempaa kunnioita, että pitää tuolla tavalla valittaa niin sopiikin kulkea.
Mutta kyllä sunkin pitää lapselta pyytää anteeksi. Et saisi tuolla tavalla huutaa. Mikään niin iso asia ei ole kyseessä. Oikeassa olet ettei oma "rankka" elämä oikeuta huutamaan lapselle. Puhu ja pyydä anteeksi.
Sanasta sanaan tämä. Ps. Opeta teinille että koulussakin voi käydä pissalla tai jättää sen es:än juomatta.
Nonni, ei ollu paha riita. Mene vaan puhumaan sille, että anteeks kun sillee räjähdin pikkuasioista ja ihan tyhmä riita turhasta. Oli vaan niin paljon asioita siinä samaan aikaa menossa ja hermostutti kaikki. Ollaanko kavereita ja tuletko katsomaan mun kanssa leffaa/syömään/pelaamaan korttia.
Voitte myös miettiä miten seuraavalla kerralla tehdään homma fiksummin ettei keltään mene hermot.
Jos aloittaja olisi mies , ja teini olisi tyttö, vastaukset olisi ihan jotain muuta tälläkin kertaa
Tuskinpa poikaa harmitti pissahätä ja kauppareissu äidin kanssa. Sillä oli taatusti jotain muuta ollut mielessä koulun jälkeen, jos kerran kaksi tuntia olisi ollut aikaa lutvottaa kylillä. Varmaan meni jokin mimmijuttu nyt pieleen tai iltapäiväsauhuttelut.
Vierailija kirjoitti:
Juu pyydä anteeksi niin seuraavalla kerralla teini haukkuu sinua vielä rajummin omasta typeryydestään.
Jos on mahdollisuus wc käyntiin annettu niin ei pitäisi valittaa. Olisin sanonut, että ole hyvä ja kävele.
Tottakai pitää pyytää anteeksi omaa räjähdystään, sehän on sitä kasvatusta. Samalla selittää miksi räjähti. Siten se teini oppii että a) toiset ihmiset pitää ottaa huomioon b) räjähtäminen ei ole maailmanloppu ja c) puhumalla asiat selviää.
No worries ap!
Vierailija kirjoitti:
Meillä pysähtyy auto paikkaan jossa on mahdollisuus pysähtyä ja sopivaa pusikkoa.
En pitäisi lastani hädässä millään perusteilla.
Eikä isot ihmiset tarvitse maitoa.
Opetelkaa korvaamaan levite jollain muulla ruoka-aineella. Leipää voi syödä jopa sellaisenaan.
Iso ihminen osaa myös ennakoida vessahädän. Mahdollisuushan tuolle pojalle oli annettu käydä kusella. Jos ei niin kriittinen hätä ole, ettei sinne kauppaan halunnut mennä oloa helpottamaan, pärjäsi varmasti kirkonkylältä kotiin ilman puskapissaa. En pysäyttäisi tuollaisen draamagueenin takia.
Vessassa kaupassa? Kovin monissa kaupoissa tuskin on vessaa, ja levite/maito tuskin on mitään hirveän tärkeitä... Mutta joo provohan tää on.
Siis jos et olisi hakenut niin poika olisi potenut kusihätää kaksi tuntia. Kyllä poika nyt on väärässä.