Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä liiallinen mustasukkaisuus pohjimmiltaan kumpuaa?

Vierailija
06.05.2021 |

Yritän ymmärtää asiaa (en siis hyväksyä). Alan väsyä siihen, että kumppani jatkuvasti kyselee ja kuulustelee minua sillä olettamalla, että puuhaan hänen selkänsä takana ja valehtelen jatkuvasti päin naamaa. Tätä on nyt jatkunut vuoden ja olen ihan kyllästynyt. Enkä nyt puhu normaalista mustasukkaisuudesta vaan siitä, että kumppani noin kerran viikossa räjähtää yllättävästä ylityöstä, halusta nähdä vanha ystävä parin päivän varoitusajalla tai nätistä meikistä/pukeutumisesta.

Millaisia selityksiä överiksi menevälle kumppanin menojen/käytöksen kyttäämiselle olette keksineet?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppanin epäluotettavuudesta.

Vierailija
2/25 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroon ei tarvi nykymaailmassa mitään perustetta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumppanin epäluotettavuudesta.

Mitä tällainen epäluotettavuus mahtaa pitää sisällään? Oletuksia vai varmoja havaintoja? Omassa tapauksessani en ole miestä pettänyt enkä edes harkinnut ja siksi toisen kyttäys tuntuu raivostuttavalta.

Ap

Vierailija
4/25 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis. Mustasukkaisuus syntyy usein henkilön omasta epävarmuudesta ja peloista.

Vierailija
5/25 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja monesti on niin, että epävarma hankkii itse ulkopuolista pönkitystä itsetunnolleen ja kuitenkin epäilee toista siitä mitä itse tekee.

Vierailija
6/25 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin syvältä se kumpuaa, ikävä kyllä. Juurisyyt voi selvittää vain miehesi itse ja todennäköisesti vasta aika perusteellisen terapian aikana.

Vierailija
7/25 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hylätyksi tulemisen pelkoa.

Vierailija
8/25 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävarmuutta kelpaavuudesta. Oletteko asiasta jutelleet? Onko mies joutunut aiemmissa suhteissa petetyksi? Se on yleisin syy tuollaiselle sekä miehillä että naisilla.

Vierailija
9/25 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hylätyksi tulemisen pelkoa.

Mitä muuta voi liiallisen epäluuloiseksi heittäytyvällä kumppanille lopulta tehdä kuin hylätä? Ei näe mitään vikaa käytöksestään, ei ole koskaan ollut useampaa kuukautta ilman naisseuraa ja kaikki suhteet päättyneet muutamassa kuukaudessa/vuoden sisällä jonkinlaiseen järkyttävään draamaan.

Periaatteessa pakka kasassa mutta kasaa tönkiessä kaikki hyvä paljastuu rumaksi ja rujoksi.

Vierailija
10/25 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa hän itse pettää? Tietää miten helppoa se on ja pelkää, että teet samaa.

Vierailija
11/25 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko kumppanillasi on äärimmäisen huono itsetunto, tai sitten pettää sua ja sen takia epäilee suakin joka asiassa.

Vierailija
12/25 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa hän itse pettää? Tietää miten helppoa se on ja pelkää, että teet samaa.

Tätäkin vaihtoehtoa olen miettinyt. Asia ei kuitenkaan vaivaa minua koska jokainenhan on niin halutessaan vapaa pettämään. En vain näe järkeä parisuhteessa, jossa kumppaniin ei halua luottaa. Miksi mies haluaa olla kanssani jos kerran epäilee jatkuvasti tekemisiäni?

Vierailija
13/25 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma puolisoni oli tuollainen suhteen alkuaikoina. Siis todellakin sairaalloisen mustasukkainen, parhaimmillaan riita syttyi siitä, että MINUN kodissani kenkälusikka oli eri paikassa kuin yleensä. Kaksi kertaa riidan päätteeksi heitin ukon asunnostani ulos ja ilmoitin ettei takaisin tarvitse tulla. Muutoin niin täydellinen mies että otin kuitenkin aina takaisin kun seuraavana päivänä ryömi ovelleni anteeksiantoa anelemaan.

Hänen kohdallaan kyse oli siitä, että jokainen aiempi suhteensa oli päättynyt siihen, että nainen jäi kiinni pettämisestä.

On rauhoittunut vuosien mittaan, olen äärettömän lojaali ja näytän sen myös, nyttemmin jos mustasukkaisuus nostaa päätään, hän kertoo siitä ihan rauhallisesti ja tarvitsee yleensä halauksen ja muutaman syvän hengenvedon ja asia on loppuun käsitelty.

Vierailija
14/25 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono itseluottamus.

Vierailija
15/25 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pitkässä parisuhteessa ja me emme ole koskaan oikein olleet mustasukkaisia. Siis tietysti normaalissa suhteessa aina jonkin verran, mutta emme me sitä ikinä mitenkään ole näyttäneet eli normaalia elämää ja normaalia arkea. Molemmat saa tavata ystäviä, harrastaa ja vaikka pukeutua ja meikata nätisti. Nyt olen vähän huomannut omaa mustasukkaisuutta ja olen avoimesti puhunut puolisolleni siitä. Minulla on yhtäkkiä tullut jotenkin vain epävarmuutta, vaikka meidän suhde on hyvä, vakaalla pohjalla, meillä tomii kaikki ja meillä on hyvä olla kaikelta osin. Ei tämän minun mustasukkaisuus ole esillä oikeastaa ikinä, mutta joskus tulee sellainen olo ja siitä kerron kyllä. Tiedän, että minua rakastetaan ja minun ei tarvitse puolisoa epäillä. Mutta aloitukseen, minusta todella todella vaikea mustasukkaisuus johtuu jostain todella syvältä olevasta asiasta, ihmisen huonosta itsetunnosta. Jos asiaa menee vaikeaksi, pitää siihen hakea apua, se on ainut vaihto-ehto.

Vierailija
16/25 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilanne on pysyvä tai paheneva, usein taustalla on persoonallisuushäiriö, esimerkiksi epäluuloinen persoonallisuushäiriö (F60).

Monelle mustasukkaisuus on vain keino kontrolloida, manipuloida ja kiusata kumppania. Tällöin saattaa olla kyseessä antisosiaalinen persoonallisuushäiriö (F60. 2).

Jotkut ovat ihan harhaluuloisuushäiriöisiä (F22) ja heillä on jopa psykoottistasoisia kuvitelmia.

Turhaan paapotte keksimällä kaikenlaisia epävarmuuksia ynnä muita. Jos niistä on kyse, ihminen oppii palautteesta ja iän myötä, eikä jää junnaamaan sairaaseen käytökseen vuosiksi ja vuosikymmeniksi.

Vierailija
17/25 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti naikkosella on jotain "ongelmia" kun on aiemmin juoshsut häiriköimässä sellaisten perässä jotka eivät ole huolineet, edes peräänsä.

Vierailija
18/25 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä on nyt kestänyt vuoden ja ilmeisesti vähän pidempi suhde (?), niin joko mies on saanut jotain vihiä jostain, että sinulla on toinen TAI hän pettää itse.

Vierailija
19/25 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos tilanne on pysyvä tai paheneva, usein taustalla on persoonallisuushäiriö, esimerkiksi epäluuloinen persoonallisuushäiriö (F60).

Monelle mustasukkaisuus on vain keino kontrolloida, manipuloida ja kiusata kumppania. Tällöin saattaa olla kyseessä antisosiaalinen persoonallisuushäiriö (F60. 2).

Jotkut ovat ihan harhaluuloisuushäiriöisiä (F22) ja heillä on jopa psykoottistasoisia kuvitelmia. "

nämä näkyvät selvästi miehen perässä juoksevan käytöksessä; kun ei edes kykyä sosiaalista kontaktia,lähinnä perässä rääkymistä naivina.

ja sitten haluaa vielä vastaajaksi haastekysymyksessä.

Vierailija
20/25 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella epävarma ja/tai pettää itse. Ne jotka pettää itse ovat usein tosi mustasukkaisia. Pyrkii kontrolloimalla luomaan itselleen turvan tunteen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän