Onko keskiverto eurooppalainenkaan kaduntallaaja hyvä maantiedossa?
Että tietää vaikka maailman maiden tarkkoja sijainteja, osaa nimetä kieliä, maanosiin liittyviä asioita jne.? Kun näille jenkeille aina nauretaan youtubessa kun eivät tiedä. Osaako kuitenkaan perus pertsakaan kunnolla?
Voisin kuvitella vastaavani joltain pölvästiä jos kadulla yhtäkkiä joku kysyisi kun huonojen yöunien jälkeen joutuisin johonkin vastaamaan. Toki eivät osaa yksinkertaisiinkaan juttuihin usein vastata, mutta paljonko noihinkin leikataan vain niitä tyhmimpien kommentteja ja jätetään muut pois?
Kommentit (26)
Jaa mulla on yleissivistystä. Ja kirjatietoa. Läänejä ja kuntia en osaa luetella eri maissa. Mutta tiedän joten kuten pääkaupungit ja maat. onhan niitä uusiakin. Joten 100 prosenttisesti ei pysy kärryillä. Mutta 80 prosenttisesti kyllä..perustiedossa. Nykyajan ihmisiä ei kiinnosta historia maantieto eikä mikään muu kuin some ja minä itse. sen takia historia toistaa itseään vaikka pitäisi ottaa oppia. Mutta ei ..ei ikinä ihmiskunnan historiassa. Huokaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Amerikan pikkumaiden sijaintia
Mitä ne sellaiset on? Kaikki vähät maat siellä on suuria. Ei siellä mitään Luxemburgia ole.
Guyana ja Surinam varmaan. Vertaa mantereen kesken, äläkä mihinkään Euroopan mikrovaltioihin.
--eri
facepalm
Ei kasva siellä. Ei ole tarpeeksi troppista.
Vierailija kirjoitti:
Jaa mulla on yleissivistystä. Ja kirjatietoa. Läänejä ja kuntia en osaa luetella eri maissa. Mutta tiedän joten kuten pääkaupungit ja maat. onhan niitä uusiakin. Joten 100 prosenttisesti ei pysy kärryillä. Mutta 80 prosenttisesti kyllä..perustiedossa. Nykyajan ihmisiä ei kiinnosta historia maantieto eikä mikään muu kuin some ja minä itse. sen takia historia toistaa itseään vaikka pitäisi ottaa oppia. Mutta ei ..ei ikinä ihmiskunnan historiassa. Huokaus.
Onhan tämä noinkin, mutta kaikkea ei silti tavallinen ihminen kaiken aikaa tiedä ja se on mielestäni ok. Mutta kuten sanoit niin typerä some menee kaiken edelle. Eipä Suomen nuorista monetkaan tiedä vaikka suomalaisten lukumäärää ulkomailla, vaikutusta vaikka Jenkeissä ja niin edelleen. Kuitenkin ihaillaan jotain jenkkiaksenttia, siis sitä tyhmintä kadunpälinää jota viisaammat sikäläiset varmaan inhoavat. Ap
Itse olen tavallinen kaduntallaaja ja olen hyvä maantiedossa jos sillä tarkoitetaan että osaa sijoittaa valtiot kartalle. Osaan sijoittaa kaikki valtiot suoraan lukuunottamatta kaikkia Karibian ja Oseanian pikkuvaltioita. Osaan myös luetella kaikki Yhdysvaltain osavaltiot aakkosjärjestyksessä ja sijoittaa nekin kartalle.
Tosin en ole syntynyt näiden tietojen kanssa vaan olen opetellut näitä tekemällä Jetpunkin ja Sporclen testejä. Tykkään opetella listoja.
Sanoisin, että osaan sijoitella valtaosan maailman maista kartalle (nämä Neuvostoliitosta irronneet pienet valtiot voivat mennä väärille paikoille) ja löytää valtaosalle myös pääkaupungin. Siinä häviän kyllä perusjenkille, että en varmasti muistaisi kylmiltäni ulkoa kaikkia USA:n osalvaltioiden nimiä.
facepalm