Aina vain finne
Terveisiä Ruotsista. Nyt vertaistukea tarvitaan. Olen niiiin kyllästynyt täällä kantamaan harteillani "koskenkorva,perkele" jargonia.
Olen 30-v nainen ja aina kun käy ilmi,että olen Suomesta,näen jo ilmeestä, että "jasså, ai Suomesta! No, Suomi on aika takapajuinen maa Ruotsiin verrattuna..outo ( = ruma ) kieli teillä on..ja varmaa alcoholismia, Koskenkorva..
Minä olen 30-vuotias Espoossa syntynyt ja kasvanut akateeminen nainen, mutta täytyykö minunkin kantaa 60- 70-luvulla Kainuun korvesta Ruotsiin muuttaneiden maanmiesteni tunnusmekistöä kuin jotain laahusta, jota en omakseni tunnista.
Onko kenelläkään ideaa, miten jaksan vielä vuoden täällä jatko-opintojen vuoksi.
Kommentit (9)
Vertaistukea , onko muita joilla samoja kokemuksia???
Ei ole vastaavia kokemuksia, aika kauan Tukholmassa asuneena en koskaan törmännyt tuollaiseen.
Apua en voi valitettavasti antaa, koska stereotypiat muuttuvat surkean hitaasti, yleensä vain tutustumisen kautta. Kainuun korpelaiset, stadilaiset, suomenruotsalaiset, maalaiset, saamelaiset, romaanit, savolaiset, pohjalaiset, homot jne., näin kotomaan kamaralla pysyäksemme.
Lujassa ne ovat nuo ennakkoasenteet. Inhimillistä mutta hyvin ikävää. Etenkin ruotsalaisilta odottaisi vähän positiivisempaa suhtautumista meihin, kun muutama sata vuotta sitten oltiin samaa valtiotakin. Vaan kun ei.
No, en kyllä pysty samaistumaan. Terv. Tukholman seudulla kohta 25 vuotta asunut.
Vertaistukea... no vaikka että "älä välitä, kyllä Suomessakin kohdellaan ennakkoluuloisesti muista maista tulleita!"
Joo todellakin. Kukaan ei sentään ole maininnut sulle finsk fjernsynsteaterista mitään. Kuulemma jotain sontaa mitä näytettiin telkusta 80- luvulla, varmaan Turkan tuotantoa. Mutta siis sitä samaa eli alkoholia kaikissa muodoissa, puukkotappelua, painia, saunomista, naimista ja mölinää mistä kukaan ei ymmärtänyt mitään. Se on ollut varmaan niin traumaattista katsottavaa ettei se unohdu koskaan. Paitsi sitten kun ne 80- luvun lapset on kuolleet ja uutta sukupolvea tullut tilalle.
Mitäs pyörit niiden ruotsin silakoiden seurassa? Niille nyt ei kelpaa muut ulkomaalaiset kuin nokikepakot. Ruotsidemokraatit puolestaan arvostavat suomalaisia.
Kommentoikaa,