Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka et ole vegaani, mitä vegaanista ruokaa söisit mielelläsi kutsuilla?

Vierailija
05.05.2021 |

Olisiko mitään mistä pitäisit? Vieraista valtaosa vegaaneja eikä kutsujen järjestäjä halua tehdä kahta eri ruokaa.

Kommentit (1202)

Vierailija
1121/1202 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskenkorva

Vierailija
1122/1202 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen silleen helppo sekaani, että kasvisruokaa mä syön mitä vaan. Eikä musta ole apua sulle ollenkaan, mutta aloitus taisi ollakin vuodelta 2021. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/1202 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanaraastetta

Vierailija
1124/1202 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekasyöjä, mutta syön juhlissa mielelläni rehellistä vegaanista kasvisruokaa. Syön muutenkin välillä vegaanista enkä erottele ruokia raaka-ainepohjan mukaan. On vain hyvää ruokaa ja sitten on vähän huonompaa.

Rehellisella kasvisruualla tarkoitan sellaista, jossa ei ole pyritty jäljittelemään jotain tuttua liharuokaa. Esimerkiksi soijanakit ja seitankinkku ovat tällaisia mielestäni vähän keinotekoisia lihankorvikkeit. 

Vierailija
1125/1202 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sekasyöjä, mutta syön juhlissa mielelläni rehellistä vegaanista kasvisruokaa. Syön muutenkin välillä vegaanista enkä erottele ruokia raaka-ainepohjan mukaan. On vain hyvää ruokaa ja sitten on vähän huonompaa.

Rehellisella kasvisruualla tarkoitan sellaista, jossa ei ole pyritty jäljittelemään jotain tuttua liharuokaa. Esimerkiksi soijanakit ja seitankinkku ovat tällaisia mielestäni vähän keinotekoisia lihankorvikkeit. 

Kuin omalta näppikseltäni tämä. Tykkään Kaakkois- ja Etelä-Aasian keittiöistä (Thaimaa, Intia, Malesia...) ja niistähän ihania vegaanisia ruokia löytyy, jos vain korvaa kalakastikkeen soijakastikkeella. Mutta en tiedä, soveltuvatko ne aloittajan kutsuihin? Kesärullia (tähän tyyliin https://www.k-ruoka.fi/reseptit/vietnamilaiset-kesarullat) vein joskus tupareihin, joihin oli toiveena vegaaniset tuomiset.

Pidän kyllä myös hyvästä falafelista (vaikea löytää), hummuksesta, viininlehtikääryleistä, hyvälaatuisista oliiveista. Näitä, jotain salaattia, ja rouheaa vaaleaa leipää, jossa on myös siemeniä mukana? 

Ja sitten on tietysti se perinteinen sipsikaljalinja myös. Passaa minulle, en ole nirso :)

Vierailija
1126/1202 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vahvasti maustettu chili papu pata. Suolakurkkuja hunajalla. Kapris pinaatti piirakoita. Tuoretta korianteria. Palsternakka pihvejä. Ehkä jotain friteerattua.

Hunaja ei ole vegaanista.

Mutta joo, hyvät suolakurkut menisi kyllä, ja ihan kulinaarisista syistä ilman sitä hunajaa.

Vierailija
1127/1202 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi mahtavaa osallistua kutsuille jossa tarjottaisiin vegaaniruokaa, erityisesti silloin kun se olisi nimenomaan "alkuperäistä" vegaaniruokaa eikä mitään liharuuan vegaaniversiota.

En esimerkiksi innostuisi jos tarjolla olisi lihamakaronilaatikko, jossa jauheliha on korvattu soijarouheella tai burgeri jossa naudalihapihvin tilalla onkin joku vegaaninen pihvinkorvike, pastoja joissa jotain vegejuustoa joka aina häviää alkuperäiselle kokemukselle,  vaan ihan alunperinkin vegaaniseksi mietitty ruoka. Kukatietää, jos makukokemus olisi hyvä, saattaisin itsekin innostua kokeilemaan enemmän, valitettavasti tähänastiset on enempi tuotalinjaa josta mainitsin, ja ne on saaneet minut pysymään edelleen sekasyöjänä. Toki joitain hyviä kasvisruokia olen syönyt ja tehnyt itsekin, mutta niissä on ollut sitten kuitenkin esim. juustoa ja jotain muuta mink

.

Tapoja on niin monenlaisia. Mä en kyllä ole koskaan ollut juhlissa, missä tarjottaisiin juhlaruokana makaronilaatikkoa. 

Joo, se on jo kadonnutta kansanperinnettä. Makaronilaatikko oli monin paikoin Suomea yksi pitopöydän herkuista vielä sotien jälkeenkin. Juhliin makaronilaatikko tehtiin ilman lihaa, mutta munamaitoa siinä kyllä oli, eli ei sovi vegaanikekkereihin. Se oli ehkä jonkinlainen perunaa juhlavammaksi mielletty lisäke. Joillakin se kuului ainakin vielä parikymmentä vuotta sitten myös joulupöytään. Itse en ole makaronilaatikkoalueelta niin ei ole kokemusta.

Vierailija
1128/1202 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aitoa ruokaa, vihanneksia ja hedelmiä. Ei tekolihaa ja nakkeja tai soijaa, jonka vuoksi  maapallolta häviää metsät.

Vierailija
1129/1202 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mitä vaan, kunhan on kikkailemattomasti sanottu että on kasvisruokaa, esimerkiksi kasvislasagne, kasvispihvit, papupata jne. eikä härkishauduke tai soijanakki tai joku helkutin valelihakokkaushämäysyritys. 

Sekasyöjä olen.

Vierailija
1130/1202 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkutatit ohuina viipaleina valkosipulilla maustetussa hyvälaatuisessa oliiviöljyssä paistettuna on kyllä aika ihania... Voisi onnistua muistakin sienistä, mutta noita olen kokeillut kun on hyvin löytynyt tatteja.

Vierailija
1131/1202 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aitoa ruokaa, vihanneksia ja hedelmiä. Ei tekolihaa ja nakkeja tai soijaa, jonka vuoksi  maapallolta häviää metsät.

Suurin osa soijasta menee kyllä karjan rehuksi.

Mutta jos aitoa ruokaa haetaan, niin esim. caponata olisi ihanaa.

Vierailija
1132/1202 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytössä olisi hyvä uuni, niin marinara-pizzaa runsautettuna esim. tateilla, rucolalla, munakoisolla, pestolla, artisokilla... Mutta voisi kyllä vaatia sen uunin.

Vierailija
1133/1202 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä on hyvin kummallinen kysymys. Olen sekasyöjä. Se tarkoittaa, että syön kaikkea. Se ei tarkoita, että minulla on jokin ongelma kasvisruuan kanssa. Syön mielelläni ihan mitä vain, kunhan se on hyvää.

Minäkin olen sekasyöjä, joka pitää kasvisruuasta. Ongelma mulla on, että kaikissa kasvisruuissa, joita yleensä teen, on kermaa, juustoa, kananamunia. En siis tiedä mikä olisi vegaanisena hyvää. Täällä moni on esim sanonut, ettei halua vegaanista juustoa, eli en voi korvata sillä normijuustoa. Entäs kerma: mikä kasviskerma on se kelpaava? 

Tyttäreni yo-juhlissa on aika paljon eri ruokarajoitteita. Yritin siis tehdä jokaiselle edes jotain, mutta suurimmaksi osaksi ne erityisjutut jäivät syömättä. En siis osannut tehdä oikeita maistuvia tarjottavia. Ehkä jatkossa suostun huomioimaan vaan ne laktoositon/gluteeniton-rajoitteet.

Vierailija
1134/1202 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kyllä maistuu kaikki sörsselit. Tekisin itsekin jos en ois näin laiska tai ainakin vähentäisin lihansyöntiä eettisistä syistä ja siitä syystä, että mielestäni kaikki parhaat makuelämykseni tähän mennessä ovat olleet kasvisruokia. Liha tuo tunkkaisen olon ja väsymyksen itselle helposti.

Vierailija
1135/1202 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin söisin mieluiten ihan nk. rehellistä kasvisruokaa. Ei siis mitään lihankaltaisia asioita. Esim. raasteista tehtyjä kasvispihvejä ja perunaa vaikka paistettuna tai uunilohkoina. Tai jotain ihanasti maustettua wokkia. Paprikoita kasvistäytteellä tai kasvisvartaita. Lisänä ihan perus vihersalaattia. Olisipa ihanaa päästä sellaisiin kemuihin!

Vierailija
1136/1202 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienipiirakkaa tai jotain muuta sieniruokaa. Nämä uppoavat mulle aina. Mutta ei mitään yliprosessoituja tuotteita tai soijaa etc.

Vierailija
1137/1202 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin maustettu kasvis-wok voisi toimia. Ei tarvitse laittaa tofua feikkilihaksi, vaan esim. nuudeleita, kaswiksia ja kunnon mausteet aasialaiseen tyyliin.

Vierailija
1138/1202 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkala on mahtavan makuista

Vierailija
1139/1202 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan kaikkea söisin. Ihanaa saada välillä jonkun muun tekemään. Omalla ajalla voi olla se sekasyöjä. Kiitollisena maistelisin kaikkea kivaa. Sehän on vaan minulle hyväksi ja vieläpä jos hyvää, aia ai..ku ois kivaa. Voisi saada ideoitakin omaan arkeen.

Vierailija
1140/1202 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wokki, hernekeitto, ratatouille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä