Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakanta-kirjaukset, onko sinne ihan pakko kaikki kirjoittaa?

Vierailija
05.05.2021 |

Mitään ei viitsisi terveydenhuollossa puhua kun ne sitten laitetaan tuonne nettiin! Ainakin tuntuu että ne on jo melkein julkisesti netissä, varmaan ajan kysymys kun tuo hakkeroidaan. Olen nyt käynyt äitiysneuvolassa ja katsoin mitä sieltä on kirjattu. Muun muassa appiukkoni alkoholin käytöstä! Hänkin on jo kuollut vuosia sitten ja miten ihmeessä tuo mitenkään oleellisesti liittyy minun hoitooni jos ukko on joskus mieheni lapsuudessa kännäillyt? Olisi mukavaa että neuvolassa voisi avoimesti puhua kaikesta, mutta miksi kaikki sanomiset kirjataan? Kiva sitten kun joku utelias naapurin hoitsu voi vielä käydä lukemassa paitsi omat terveystietoni niin myös sukulaisteni yksityisasioita minun sivuiltani.

Kommentit (259)

Vierailija
181/259 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleislääkärit ja psykiatrit nyt on muutenkin  ylipalkattuja ja yliarvostettuja.

Jostain googlestahan ne kuitenkin diagnoosinsa vetää  x)

Päätellen siitä, että itse olen monesti osunut "google diagnooseillani" ihan oikeaan :D

En toki koskaan sano sitä lääkärille.

Hoitajien palkat ylös, puoskareiden palkat alas!

Vierailija
182/259 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lukunsa on väärät kirjaukset joita tulee jatkuvasti.  

Lomakkeessa kysyttiin, mitä liikuntaa harrastan.

Kirjoitin: kävelyä. 

Lääkärin kirjaus: ei liiku vapaaehtoisesti. 

Ei tullut kysyneeksi, paljonko kävelen... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/259 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus oon lukenut kantaa ja mulla suht asiallista, mutta mulla taas ongelmana, että yksi vakava sairaus on poissa tiedoista,olen yrittänyt saada sitä takaisin tietoihin,ei onnistu ,on kadonnut.siis diagnoosi ajalta ennen kantaa.

tuttujen vakavat verenvuototaipumukset, on myös kadonnut kannasta, leikkaukseen voi kuolla jos lääkäri ei tiedä. potilaan mahdollisuus korjata asiat olis tärkeä.

joskus oon lääkärissä joutunut henkilönä,tarkkaan syyniin ja kaikki pukeutuminen jne on analysoitu hyväksi, mutta en saanut tarvitsemaani hoitoa.

tää kanta on ongelmallinen.

Vierailija
184/259 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kautta aikain mm vakuutusyhtiöillä on ollut lupa ja oikeus lukea lääkärien ja hoitajien kirjauksia.

Kerron erään läheiseni tapauksen: 

Tämä henkilö oli pari vuotta vaikean masennuksen vuoksi sairauslomalla / kuntoutustuella. Lopulta, kun masennuksen oireet helittivät ja helpottivat hän haki töitä ja saikin onnekseen duunia.

Työnantajat ovat vakuuttaneet meidät ja tässäkin edellä mainitussa tapauksessa oli työnantajan  vakuutusyhtiö  tehnyt kyselyjä terveydenhuollon yksiköistä ilman potilaan lupaa potilaan (tuttuni) terveydentilasta.  Terveyskeskuksen lääkäri oli kaikki yleislääkärien kirjaukset luovuttanut ko vakuutusyhtiön käyttöön.

Tuttuni ei saanutkaan tätä luvattua vakituista työpaikkaa terveydentilaan perustuen. Tietenkin teki kantelun tästä lääkäristä joka oli ilman hänen lupaa antanut terveydentilaansa koskevia merkintöjä vakuutusyhtiölle mutta loppupeleissä vakuutusyhtiöillä on lupa käydä tietoja hankkimassa.

Miten mahtaa jatkossa esim saada matkavakuutusta, jos potilaskirjaksissa on maininta psykeen sairauksista? Tai jos saakin vakuutuksen ja matkalla sattuukin jotain, niin korvaako vakuutus, jos potilaspapereita tarkastellessa löytyy vuosien takaa merkintä itsetuhoisuudesta?

Minä käytän minimaalisen vähän terveydenhuollon palveluita, itsestäni en kerro tuolla noissa paikoissa mitään. 

Vierailija
185/259 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

masennusdiagnoosia käytetään ihmistä vastaan ,teini iän normaali masennus,estää osan vakuutuksista saannin. lääkärit ei hoida kun potilas ollut joskus 50 vuotta sitten masentunut yms. nykylääketiede on kehittynyt sitten viktorian aikojen, mutta tätä ei vakuutusyhtiöt tai lääkärit tiedosta.

Vierailija
186/259 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ei kiinnosta pätkääkään mitä olisi netissä itsestäni, koska jos vähäänkään järkevä ihminen, niin tietää niiden olevan valetta. Hauskaa juoksuttaa tomppeleita.

Vierailija
187/259 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan paskanjauhantaa. Mitkään merkinnät ei vaikuta mihinkään tärkeään tai no maksuhäiriömerkintä lainan saantiin, mutta muuten ei oikeastaan mihinkään. 

Vierailija
188/259 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi että itsestäni kirjattaisiin mitään tietoverkkoon, joka on käytännössä hakkeroitavissa koska tahansa. En ole koskaan antanut lupaa kantapalveluihin, mutta silti siihen on pakotettu. Koko omakanta on täynnä virheitä ja väärinkäsityksiä, joita ei suostuta jälkeenpäin korjaamaan. Järkyttäviä tekstejä, osa suorastaan tahallista kiusaamista. Se on sama kun kirjoittaisin nettiin valheita esim. jonkun lääkärin yksityisasioista. Sanoisin, että kukaan ei saa sitten mennä katsomaan mitä siellä lukee, mutta tottakai kaikki menee kun eivät ole minkään salasanan takana. Tuo olisi jo rikos, että levittäisin valheita jostain ihmisestä julkisesti nimellä netissä, mutta kun kaikki on kannassa asiakkaan nimen alta luettavissa niin siinä ei nähdä mitään ongelmaa.

Ja siis vääriä tekstejähän ei korjata, vaikka pyytäisi. Sanotaan, että on jo "lukkiutunut", mutta voi tehdä uuden tekstin... Joo-o.

Vierailija
189/259 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en edes psyk.potilaana saa lukea omia tietojani. Siellä näkyy vaan mitä diagnoosia on käynnillä käsitelty. Olen pyytänyt voisiko ne laittaa myös minun nähtäville, mutta ei kuulemma onnistu. Luulisin että mulla on oikeus nähdä omat tietoni, mutta en tiedä mihin olisin yhteydessä, kun omahoitajani ei suostu niitä laittamaan nähtävilleni. 

Sinulla on oikeus lukea omat tietosi. Kuka tämän omahoitajan esimies on?

Vierailija
190/259 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella on kuvitelma, että ventovieraat työntekijät huvikseen käyvät lukemassa tietoja. Ei todellakaan kiinnosta. Kaiket päivät saa kuulla samoja juttuja niin siinä ei ole mitään kiinnostavaa ammattilaiselle. Miks vitussa kävisin lukemassa jonkun Jennajuulian tietoja huvikseni kun ei vois todellakaan kiinnostaa. Jos itse ei ole alalla, niin ehkä luulee, et se on jotenkin kiinnostavaa tietää meneekö Ketipinor vai Escitalopram jne. Mulle todellakin riittää pakollisten asiakkaiden jutut ja jos ei edes tarttis tietoja avata saari kirjata ni paljon helpommalla pääsis.

Se on suorastaan kiusallista kun joutuu työnsä puolesta käsittelemään jonkun tutun tietoja. En haluaisi tietää. Useimmiten hoitajat toki järjestääkin niin, ettei liian tuttuja hoideta, mutta aina ei ole vaihtoehtoja. 

Vierailija
191/259 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka selittää neuvolassa että joku appi on alkoholisti. Voi päivää taas

Vierailija
192/259 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksipä lääkärissä valitaan sanomiset todella tarkkaan eikä puhuta mistään ylimääräisestä kun kirjaavat ne ainaa vielä jotenkin sinua vastaan. Varsinkin jos mahdollisena maksajana on vakuutusyhtiö. Silloin ei kannata vastata edes kaikkiin johdateltuihin kysymyksiin koska  vakuutusyhtiö evää korvaukset näihin vedoten.

Vierailija
193/259 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa myös Rela-hierojat kirjaavat käynnin Kantaan. Hierontaan päästäkseen täytyy esittää kuvallinen henkkari. Pääsevät siis lukemaan asiakkaiden tietoja.

https://www.relahierojat.fi/rela-hierojat-siirtyy-kantaan/

Vierailija
194/259 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut se löi ällikällä, kun optikon tekstin luin kannasta. Silmälääkärin kirjoituksen oisin hyväksynyt, varsinkin, jos liittyisi muuhun sairauteen. Otin pois luvan, ei ole kukaan kysynyt syytä. Seuraavan kerran sanon painavan sanan ja pyydän selitystä tähän. Ihan perustarkastus oli ja lasien uusiminen. 

Vierailija
195/259 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hyvä ihminen kerro mitään millä ei ole merkitystä!

Vierailija
196/259 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa myös Rela-hierojat kirjaavat käynnin Kantaan. Hierontaan päästäkseen täytyy esittää kuvallinen henkkari. Pääsevät siis lukemaan asiakkaiden tietoja.

Eli käytännössä riittänee, jos tietää ihmisen henkilötunnuksen, vai? Ja henkilötunnuksethan ovat nykyään kaiken maailman Gigantin myyjienkin tiedossa. 

Eikö tietojärjestelmiä voi virittää niin, että tieto kyselyn kohteen pitää vahvistaa tietojen haku järjestelmästä, ennen kuin tiedot lävähtävät näytölle? 

Nää on järjestetty ihan uskomattoman naiivisti.

Vierailija
197/259 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Äitini oli tuohtunut kuntoutusihmiselle kun taas joku tuki evättiin. Vihamielinen oli kirjttu omakantaan. On muistisairas eli voi lähteä siitä että kuuluu taudinkuvaan.

Tämä on oleellinen tieto ,vaikka kuluukin taudin kuvaan. Ei hoitajatkaan turpaan halua. 

Pitää osata varautua. Vaikka kuuluu taudin kuvaan.

Vierailija
198/259 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa,ettei ihmisillä ole mitään hajua siitä mikä on oleellista hoidon kannalta :D se ei oo oleellista,että naapurin Pekalla on uus Audi. 

Yleensä kaikki muu on

Vierailija
199/259 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Kannassa pitää lukea hierontakäynnit? Mitä hyötyä siitä on?

Vierailija
200/259 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tää nyt persiistä, ettei lääkärissä voi puhua asioita ilman, että ne tulee kaiken maailman tietoon.