Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakanta-kirjaukset, onko sinne ihan pakko kaikki kirjoittaa?

Vierailija
05.05.2021 |

Mitään ei viitsisi terveydenhuollossa puhua kun ne sitten laitetaan tuonne nettiin! Ainakin tuntuu että ne on jo melkein julkisesti netissä, varmaan ajan kysymys kun tuo hakkeroidaan. Olen nyt käynyt äitiysneuvolassa ja katsoin mitä sieltä on kirjattu. Muun muassa appiukkoni alkoholin käytöstä! Hänkin on jo kuollut vuosia sitten ja miten ihmeessä tuo mitenkään oleellisesti liittyy minun hoitooni jos ukko on joskus mieheni lapsuudessa kännäillyt? Olisi mukavaa että neuvolassa voisi avoimesti puhua kaikesta, mutta miksi kaikki sanomiset kirjataan? Kiva sitten kun joku utelias naapurin hoitsu voi vielä käydä lukemassa paitsi omat terveystietoni niin myös sukulaisteni yksityisasioita minun sivuiltani.

Kommentit (259)

Vierailija
221/259 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako kukaan valottaa miksi toimepidekirjauksissa usein lukee jotain tyyliin "potilas saapuu sovitusti toimenpiteeseen" (ja mtä voisi ei-sovitusti saapuminen olla? Kännissä? myöhässä?)

Eikö se tule jo siitä toimepidekuvauksesta selväksi, että potilas on saapunut, kun toimenpidekin tehtiin vai miksi se pitää erikseen mainita? Onko se vain kirjaustapa vai mik logiikka tuollaisen maininnan taustalla on?

Vierailija
222/259 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako kukaan valottaa miksi toimepidekirjauksissa usein lukee jotain tyyliin "potilas saapuu sovitusti toimenpiteeseen" (ja mtä voisi ei-sovitusti saapuminen olla? Kännissä? myöhässä?)

Eikö se tule jo siitä toimepidekuvauksesta selväksi, että potilas on saapunut, kun toimenpidekin tehtiin vai miksi se pitää erikseen mainita? Onko se vain kirjaustapa vai mik logiikka tuollaisen maininnan taustalla on?

Toi tarkoittaa vain sitä mitä sanotaan eli että toimenpide on etukäteen sovittu\varattu. Ei sovittu olisi esimerkiksi päivystyskäynti tms hätäoperaatio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/259 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi tarkoittaa vain sitä mitä sanotaan eli että toimenpide on etukäteen sovittu\varattu. Ei sovittu olisi esimerkiksi päivystyskäynti tms hätäoperaatio.

aivan, totta... kiitos

Vierailija
224/259 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää juoruilko siellä lääkärissä turhia, niin ei tule epämiellyttäviä kirjauksia.

Sori not sori että ohjattiin päivystykseen, enkä ollut pesemässä hiuksiani juuri silloin. Hiukset siis kirjauksen mukaan likaiset. 

Vierailija
225/259 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en edes psyk.potilaana saa lukea omia tietojani. Siellä näkyy vaan mitä diagnoosia on käynnillä käsitelty. Olen pyytänyt voisiko ne laittaa myös minun nähtäville, mutta ei kuulemma onnistu. Luulisin että mulla on oikeus nähdä omat tietoni, mutta en tiedä mihin olisin yhteydessä, kun omahoitajani ei suostu niitä laittamaan nähtävilleni. 

Sinulla on oikeus lukea omat tietosi. Kuka tämän omahoitajan esimies on?

Ei ole jos henkilökunta näin valitsee toimia. Oikeus omien tietojen katseluun syntyy työntekijän työstä, ei siitä riippumatta.

Vierailija
226/259 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksipä lääkärissä valitaan sanomiset todella tarkkaan eikä puhuta mistään ylimääräisestä kun kirjaavat ne ainaa vielä jotenkin sinua vastaan. Varsinkin jos mahdollisena maksajana on vakuutusyhtiö. Silloin ei kannata vastata edes kaikkiin johdateltuihin kysymyksiin koska  vakuutusyhtiö evää korvaukset näihin vedoten.

"Pt ei vastaa kysymyksiin" on myös kieltoperuste. 

Vierailija
227/259 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää juoruilko siellä lääkärissä turhia, niin ei tule epämiellyttäviä kirjauksia.

Sori not sori että ohjattiin päivystykseen, enkä ollut pesemässä hiuksiani juuri silloin. Hiukset siis kirjauksen mukaan likaiset. 

Tuollaiset kirjaukset ovat tärkeitä eikä niiden tarkoitus ole arvostella potilasta, vaan voi kertoa lääkärille ja potilasta tutkiville seuraaville lääkäreille vaikkapa siitä, että potilas ei ole vaivaltaan kyennyt menemään normaalisti pesulle. Se voi vaikka vahvistaa potilaan väitettä kovista kivuista tai muita potilaan kokemia oireita.

Vierailija
228/259 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset kirjaukset ovat tärkeitä eikä niiden tarkoitus ole arvostella potilasta, vaan voi kertoa lääkärille ja potilasta tutkiville seuraaville lääkäreille vaikkapa siitä, että potilas ei ole vaivaltaan kyennyt menemään normaalisti pesulle. Se voi vaikka vahvistaa potilaan väitettä kovista kivuista tai muita potilaan kokemia oireita.

Ei vaan vaivan hoito on järjestetty aikaan, jolloin potilas normaalisti olisi peseytymässä. 

Vierailija
229/259 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sinne kirjoiteta kun jotain huupatääpää.Lääkärin tekstit ihan erilaiset.Ihmettelin.Lääkelista miks käyn uusii reseptei jne.Muuten pettynyt kantaan.Kela sivullakin oli ennen tyhjää nyt näkyy edes joten.Matkakorv.lääkemenot.Muuten en kelan asiakas edes oo

Vierailija
230/259 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä todellakin kirjaan jos esim.haistatellaan ja paiskataan luuri korvaan. Opetelkaa käyttäytymään. Mennyt ihan törkeeksi toi ihmisten käytös terveydenhuollossa. Sitten vielä kehdataan valittaa kun itse haistateltu tai huoriteltu kun vastattu asiallisesti johonkin. Nämä valitukset ovat tietty turhia ja noloja ihmisen itsensä kannalta. Jos ei ois vaitiolovelvollisuutta niin vois kertoa esimerkkejä mitä saa kuulla päivittäin. Valaisis vähän.

Eikö sulla ole sen vertaa mielikuvitusta, että osaisit keksiä tarinan. Luulisi että juuri sun alalla osataan tarinointi, kun siellä kerran käy laidasta laitaan ihmisiä. 

Vierailija
231/259 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä todellakin kirjaan jos esim.haistatellaan ja paiskataan luuri korvaan. Opetelkaa käyttäytymään. Mennyt ihan törkeeksi toi ihmisten käytös terveydenhuollossa. Sitten vielä kehdataan valittaa kun itse haistateltu tai huoriteltu kun vastattu asiallisesti johonkin. Nämä valitukset ovat tietty turhia ja noloja ihmisen itsensä kannalta. Jos ei ois vaitiolovelvollisuutta niin vois kertoa esimerkkejä mitä saa kuulla päivittäin. Valaisis vähän.

Paiskataan luuri korvaan? Ei siis lopeteta puhelua äkillisesti? Vaan nimenomaan paiskataan se puhelin sun korvaan? 

Vierailija
232/259 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nehän on ihan roskaa ne kirjaukset samoin kuin muumilaaksojen kirjaukset. 

T: Antti Lain.e

Vierailija
233/259 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä saa kuka tahansa sairaalan tai arvauskeskuksen työntekijä katsella. Sitten on se takaluukku josta nämä menee tutkijoille ulkomaille ja pimeään verkkoon.

Vierailija
234/259 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä saa kuka tahansa sairaalan tai arvauskeskuksen työntekijä katsella. Sitten on se takaluukku josta nämä menee tutkijoille ulkomaille ja pimeään verkkoon.

FINDATA huijaus

Vierailija
235/259 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ne juorutaan ja levitellään yksityisesti ties kenelle.

Ei ihme, että mielisairaaloiden potilaatkin ovat tervejärkisempiä kuin keskivertosomettaja.

Vierailija
236/259 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on, mitä siellä lukee?

Hyvin harvaa jaksaa kiinnostaa jonkun jutut.

Ikävää, että miehesi isä oli alkoholisti. Todella monen suomalaisen vanhempi on alkoholisti.

On se iso asia, jos tiedot vuotavat, mietipä vastaamon asiaa.

Näin on: kyllä nykyään kannattaa pitää suunsa kiinni lääkärissä ja neuvoloissa asioista, joita ei voisi julkaista iltapäivälehdessä.

Näin on.

Silloin tällöin joudutaan hankkimaan lääkärintodistus siitä, onko henkilö enää kykenevä päättämään raha-asioistaan. Jos sairauskertomuksessa lukee vaikkapa, että hän pukee kissalle housut, käyttäytyy oudosti, juttelee viherkasveille ja on arvaamaton, ehkä päätäntävalta hyvinkin pian siirtyy ulkopuoliselle. Tuollaisia mainintoja saattaa kuitenk

Unohdit rippileirin ja sunnuntain jumalanpalveluksen kuuntelun. 

Vierailija
237/259 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä outoa että toisten tietoja kirjataan. Jokuhan voi vaikka valehdella tai liioitella. Tyyliin vaikka että "Mun ainoa sisko on narsisti psykopaatti" ja sitten hoitaja kirjaa kantaan että "Tutkittavan ainoa sisko on narsisti psykopaatti. " Sitten joku tuttu hoitoalan ihminen lukee sen sieltä ja juoru lähtee kiertämään. Tai vaikka sama lääkäri joka tutkii sekä tätä että tämän siskoa. Lisää vielä ko. siskonkin Kantaan tiedon "Narsisti psykopaatti"

No eipä niitä diagnooseja nyt ihan noin tehdä.

No ei kaukanakaan tuosta huitele! Minulle määrättiin erästä diabetekseenkin käytettävää lääkettä painonpudotuksen tueksi, ja siitä lähtien olen kulkenut papereissa nimityksellä XX-vuotias diabeetikko, vaikka kyseistä sairautta ei ole koskaan todettu. 

Toinen juttu sattui kerran, kun ol

Mä taas olen ollut jo kauan autisti, vaikkei sitä diagnoosia tosiaan ole ikinä asetettu. Ei ennen eikä jälkeen neuropsykan tutkimusten. 

Vierailija
238/259 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jos asiakas alkaa haistatella ja huoritella, niin et saa kirjata sitä? Mitä vittua teidän päässä liikkuu? Tottakai se kirjataan jos joudutaan asiointi päättämään epäasiallisen käytöksen takia. Vai pitäisikö laittaa, että " puhelu nyt katkaistiin huvikseen...." Potilastiedot on jo auki, silloin tietenkin merkintä tehdään. Muutenhan sama ihminen voi kysyä, miksi olen käynyt tiedoissa....

Samaa mieltä. On ihan perushommaa kirjata onko potilas asiallinen vai ei. Ei se ole mitään sivistyneisyyden arvioimista, vaan käytös voi kertoa jotain potilaan terveydentilasta.

Esim. jos normaalisti asiallinen potilas onkin yhtäkkiä epäasiallinen ilman ilmeistä syytä, niin sen taustalla voi olla infektio, hoitamaton kipu tai lääkkeen haittavaikutus.

Vierailija
239/259 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut potilaat tulevat paikalle aivan väärään aikaan tai eivät noudata ennakkoon annettuja ohjeita (esim. käyvät syömässä ennen leikkausta). 

Ja jotkut tulevat vastaanotolle poliisin kyydissä, tai sitten ambulanssilla poliisin saattamana. Heille on sitten omat kirjauksensa. 

Vierailija
240/259 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein se menee niin, että oleelliset asiat on jätetty kirjaamatta ja kaikki epäoleellinen merkitty sinne.