Omakanta-kirjaukset, onko sinne ihan pakko kaikki kirjoittaa?
Mitään ei viitsisi terveydenhuollossa puhua kun ne sitten laitetaan tuonne nettiin! Ainakin tuntuu että ne on jo melkein julkisesti netissä, varmaan ajan kysymys kun tuo hakkeroidaan. Olen nyt käynyt äitiysneuvolassa ja katsoin mitä sieltä on kirjattu. Muun muassa appiukkoni alkoholin käytöstä! Hänkin on jo kuollut vuosia sitten ja miten ihmeessä tuo mitenkään oleellisesti liittyy minun hoitooni jos ukko on joskus mieheni lapsuudessa kännäillyt? Olisi mukavaa että neuvolassa voisi avoimesti puhua kaikesta, mutta miksi kaikki sanomiset kirjataan? Kiva sitten kun joku utelias naapurin hoitsu voi vielä käydä lukemassa paitsi omat terveystietoni niin myös sukulaisteni yksityisasioita minun sivuiltani.
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Äitini oli tuohtunut kuntoutusihmiselle kun taas joku tuki evättiin. Vihamielinen oli kirjttu omakantaan. On muistisairas eli voi lähteä siitä että kuuluu taudinkuvaan.
Pienet kostot sitten. Vähän kuin siellä autoliikkeessä oli taannoin kirjattu, että asiakas on mulkku.
Olisi ihanaa, kun voisi asiakkaan soiton jälkeen kirjata rehellisen ja oikeudenmukaisen arvioinsa. :D
Asioin hänen kaltaistensa kanssa lähes päivittäin - valitettavasti.
Minulla oli kirjaus, että käytän kissoillani housuja. Pyysin korjaamaan, epäilen onko merkintä vieläkään lähtenyt. 💁🏻
Joku ne sieltä hakkeroi esiin.
Tuollaisia rekistereitä ei saisi olla!
Sen korjauksen voi pyytää sen kirjaajalta: siihen tulee merkintä että muutettu asiakkaan pyynnöstä.
On kyllä outoa että toisten tietoja kirjataan. Jokuhan voi vaikka valehdella tai liioitella. Tyyliin vaikka että "Mun ainoa sisko on narsisti psykopaatti" ja sitten hoitaja kirjaa kantaan että "Tutkittavan ainoa sisko on narsisti psykopaatti. " Sitten joku tuttu hoitoalan ihminen lukee sen sieltä ja juoru lähtee kiertämään. Tai vaikka sama lääkäri joka tutkii sekä tätä että tämän siskoa. Lisää vielä ko. siskonkin Kantaan tiedon "Narsisti psykopaatti"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelin kun kävin hakemassa mt-keskusteluapua. Ihan koko aika meni siihen että hoitaja kirjoitti KAIKEN ylös, ei siinä paljon keskustelua ehtinyt käymään. Ja sitten ne kaikki luki siellä netissä. Ahdistaa hirveästi enkä mennyt uudestaan. Ehkä olin käsittänyt väärin. Minusta sinne riittäisi kirjoittaa että potilas masentunut, tms eikä ihan kaikkea. Mistä saa muuten selville jos joku tuttu hoitaja katsoo tiedot ilman lupaa?
Juu. Kävin taannoin terkkarin psykiatrisella sh;lla muutamia kertoja. Koko ajan kynä sauhuten kirjoitti jotain muistiin. Alkoi sekin ahdistaa.
Miksi ihmeessä?
Haluatko, että kerrot täsmälleen samat asiat jokaiselle sinua hoitavalle? Eihän siinä olisi mitään järkeä.
miksi puhuit appiukon asioista neuvolassa?
Minulla on kaavinnan yhteydessä venäläisen lääkärin kirjaus, että ei suostu riisumaan housujaan.
Täyttä roskaa. Totta ihmeessä minä housut riisun, jos keskenmenon kaavintaan olen menossa.
Mitä te lörppäsuut kerrotte kaikki sukulaisten asiat. Tottakai ne kirjataan.
Ja turha loukkaantua faktoista. Jos muistisairas on käyttäytynyt vihamielisesti niin sekin on vain fakta, joka kuuluu kirjata.
Mä rastitan aina kaikkiin ettei saa lukea, lupaa mihinkään en koskaan anna enkä ikinä kerro lekurissa yhtään mitään ylimääräistä ja kysyttäessä elämä on pelkkää päivänpaistetta ja sateenkaaria.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä outoa että toisten tietoja kirjataan. Jokuhan voi vaikka valehdella tai liioitella. Tyyliin vaikka että "Mun ainoa sisko on narsisti psykopaatti" ja sitten hoitaja kirjaa kantaan että "Tutkittavan ainoa sisko on narsisti psykopaatti. " Sitten joku tuttu hoitoalan ihminen lukee sen sieltä ja juoru lähtee kiertämään. Tai vaikka sama lääkäri joka tutkii sekä tätä että tämän siskoa. Lisää vielä ko. siskonkin Kantaan tiedon "Narsisti psykopaatti"
No eipä niitä diagnooseja nyt ihan noin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerrot mitään. Ei niiden tarvitse mistään kuolleista mitään tietää. Pysy omissa asioissa ja niissäkin minimaalisesti.
No mieheni mainitsi tuon isänsä juomisen ihan sivulauseessa kun käytiin läpi sitä monen sivun lomaketta missä kuulustellaan kaikki parisuhteesta, työstä, raha-asioista, sukulaisista jne. Aika niukasti yritimme vastailla että kaikki on hyvin. Minulle olisi täysin ok puhua näistä tulevaan lapseemme vaikuttavista asioista jos tietäisin että se on 100% luottamuksellista ja kaikki mitä terkkarin huoneessa puhumme jäisi sinne. Mutta ei, pitää kirjata että muutkin voi lukea! Ap
Ketään. Ei. Kiinnosta.
Oikeasti.
Tarkoitan henkilökuntaa. Täällä kirjoittavilla on omat diagnoosinsa, joten heitä ehkä kiinnostaa.
Hassua kyllä, äitini yksi hoitajakaveri tiesi asiasta, jota ei voinut tietää kuin lukemalla potilastietoja. Kyseessä on asia, josta äitini ei ollut puhunut kenellekään.
Ei huomannut mokanneensa, kun ohimennen mainitsi asiasta äitini kanssa jutellessaan.
Suurin osa Omakntaan kirjatuista tiedoista epäolennaisia ja/tai virheellisiä. Esim. omastani yksi esimerkki: potilas löi luurin korvaan. What? Lopetin puhelun, koska oli kiire toiseen paikkaan. Älypuhelimella puhelun lopettaminen käy nopeasti, ihan eri tahtia kuin vanhalla tyylillä luurin laskeminen.
Aina vedotaan siihen, että kyllä tiedoissa käydään jne. Oikeesti se on tosi harvinaista ja kohdistunut lähinnä joihinkin julkkiksiin mistä uutisoitu. En tajua ketä kiinnostaa edes julkkisten asiat ja miten joku niin tekee kun sormenjäljethän niistä jää. Tiettyihin psyykeongelmiin tosin liittyy melko itsekeskeisiäkin piirteitä, vainoharhaisuutta jne. Ehkä ollaan olevinaan niin erikoisia persoonia, että ammattilaisetkin haluavat käyttää jokaisen liikenevän vapaahetken juuri heidän tietojensa kaiveluun. Kiviäkin kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaavinnan yhteydessä venäläisen lääkärin kirjaus, että ei suostu riisumaan housujaan.
Täyttä roskaa. Totta ihmeessä minä housut riisun, jos keskenmenon kaavintaan olen menossa.
Voit pyytää kirjallisesti tuohon korjausta, jos se vaivaa. Virheisiin ja muuhunkin voi pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kirjaus, että käytän kissoillani housuja. Pyysin korjaamaan, epäilen onko merkintä vieläkään lähtenyt. 💁🏻
Todella mielenkiintoinen ja välttämätön tieto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerrot mitään. Ei niiden tarvitse mistään kuolleista mitään tietää. Pysy omissa asioissa ja niissäkin minimaalisesti.
No mieheni mainitsi tuon isänsä juomisen ihan sivulauseessa kun käytiin läpi sitä monen sivun lomaketta missä kuulustellaan kaikki parisuhteesta, työstä, raha-asioista, sukulaisista jne. Aika niukasti yritimme vastailla että kaikki on hyvin. Minulle olisi täysin ok puhua näistä tulevaan lapseemme vaikuttavista asioista jos tietäisin että se on 100% luottamuksellista ja kaikki mitä terkkarin huoneessa puhumme jäisi sinne. Mutta ei, pitää kirjata että muutkin voi lukea! Ap
Ketään. Ei. Kiinnosta.
Oikeasti.
Tarkoitan henkilökuntaa. Täällä kirjoittavilla on omat diagnoosinsa, joten heitä ehkä kiinnostaa.
Hassua kyllä, äitini yksi hoitajakaveri tiesi asiasta, jota ei voinut tietää kuin lukemalla potilastietoja. Kyseessä on asia, josta äitini ei ollut puhunut kenellekään.
Ei huomannut mokanneensa, kun ohimennen mainitsi asiasta äitini kanssa jutellessaan.
Hassua kyllä, tuosta pitää tehdä rikosilmoitus. Kai hän fiksuna ihmisenä teki niin, eikä vain levittänyt juorua hoitajasta?
Vierailija kirjoitti:
Aina vedotaan siihen, että kyllä tiedoissa käydään jne. Oikeesti se on tosi harvinaista ja kohdistunut lähinnä joihinkin julkkiksiin mistä uutisoitu. En tajua ketä kiinnostaa edes julkkisten asiat ja miten joku niin tekee kun sormenjäljethän niistä jää. Tiettyihin psyykeongelmiin tosin liittyy melko itsekeskeisiäkin piirteitä, vainoharhaisuutta jne. Ehkä ollaan olevinaan niin erikoisia persoonia, että ammattilaisetkin haluavat käyttää jokaisen liikenevän vapaahetken juuri heidän tietojensa kaiveluun. Kiviäkin kiinnostaa.
Etkö oikeasti ole tavannut ihmisiä, joita kiinnostaa ihan kaikkien vähänkin tuttujen asiat?
Minä kyllä olen. Olen tavannut elämäni aikana jopa useampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään. Ei. Kiinnosta.
Oikeasti.
Hassua kyllä, tuosta pitää tehdä rikosilmoitus. Kai hän fiksuna ihmisenä teki niin, eikä vain levittänyt juorua hoitajasta?
Ei äitini ole levittänyt mitään juorua, ihmetteli vain asiaa minulle. Kyseessä on läheinen kaveri, joten ei äitini halua hänelle mitään hankaluuksia.
Koska mainitsitte siitä, terkkari ajatteli sen olevan olennainen tieto joten kirjasi tunnollisesti ylös että muutkin hoitoonne osallistuvat näkevät. Älä lörpöttele mitä et halua kirjattavan.