Mies ei arvosta panostani kotiäitinä
Tiedän että tämä aihe on vanha kuin taivas. Nyt vasta kun itse olen esikoiseni saanut, huomaan, miten vähissä on kotiäidin arvostus. Lapsen ja kodin hoito on todella raskasta puuhaa eikä siitä saa palkkaa tai vapaapäiviä saati lomaa. Tuntuu että mies käy kotona vain sotkemassa. Jättää lapsen vaatteet lattialle ja soseet lautaselle kuivumaan. Hänelle on aivan itsestään selvää että minä korjaan kaiken. Vtuttaa että hän voi aamulla kävellä pois kaaoksesta ja laittaa oven kiinni. Lapsi on vielä sen verran pieni ettei päiväkoti tule kysymykseen, enkä itsekään varsinaisesti kaipaa vielä takaisin työelämään. Kaipaisin vain arvostusta. Että olen ihminen, enkä joku orja-robotti jolle vaan voi heittää noukittavaksi ja pestäväksi omat sotkut.
Plaah.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Mies raataa hiki niskassa 8 tunnin duunipäiviä ja tuo rahat elämiseen koko perheelle, ja nyt kehtaa kotona sipsejä mussuttava mamma valittaa kun ei tuu dubain matkaa ja vuittoneita.
Jos teillä on noin, niin vaihda ihmeessä osia vaimosi kanssa. Vaimo töihin ja voit ihan itse mussuttaa sipsejä. Ja hoitaa lapset, siivoukset, pyykkäykset, ruokaostokset ja kokkailut. Helppoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se mieskin odota vastinetta sille, että elättää sinut ja lapsen. Minä vein aika nopeasti lapset hoitoon ja lähdin töihin. Olen koulutettu ja hyvässä ammatissa. En ole katunut ja nyt kun lapset ovat isompia, hekin arvostavat, ettei tarvitse kituuttaa joka senttiä. Naisen arvo on taloudellisessa itsenäisyydessä.
Mieheltä voi tässä tapauksessa pyytää kotiavun tarjoamista vaikka sitten työllistämällä siivoojan/lastenhoitajan.
Kuvitteleeko jotkut kotiäitien olevan maksuttomia piikoja? Mies on tietoisesti jättänyt kotiinsa kotiäidin/rouvan mikä merkitsee vastuuta.
Kukahan siellä kotona päivät pitkät sotkee, jos aloittajankin mies kerran käy kotona vain kääntymässä?
Äippylien ei tarvitse siivota itse tekemiään sotkuja?
Vierailija kirjoitti:
Tämän ymmärryksen lisäämisen takia olisi erittäin tärkeää, että miehet jäisivät hoitovapaalle kuukausiksi - vuodeksi.
Tämä. Meillä mies jäi kotiin 2,5 -vuotiaan ja 6 kk vauvan kanssa 9 kuukaudeksi. Voin sanoa, että meillä ei KOSKAAN ole sen jälkeen ollut riitaa kotitöistä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ymmärryksen lisäämisen takia olisi erittäin tärkeää, että miehet jäisivät hoitovapaalle kuukausiksi - vuodeksi.
ettehän te naiset suostu siihen. on pakko maata kolme vuotta kotona lapsen varjolla.
en ole nähnyt vielä yhdenkään naisen elättävän kotona makaavaa miestä vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis vanhempainvapaalla? Etkö saa päivärahaa? Mulle ainakin maksettiin ihan hyvin omien lasteni hoitamisesta.
Mullekin maksettaisi hyvin lasteni hoitamisesta näin vanhempainvapaalla, jos työajat olisivat samat kuin ansiotyössäni. Mutta mies se vain mennä viilettää omien töidensä ulkopuolella.
Sulla on mieslapsi. Sitä savottaa tulee riittämään niin kauan kun jaksat piikoa. Jätä mies pesemään omia kalsareitaan, saattaa vaikka kasvaa aikuiseksi.
Meillä ei miehen silmät avautunut edes 5 kk hoitovapaan ajalla. Hän oli 6kk-9kk hoitorahalla, kun minä tein opintojani. Hän mm. Pelasi tietokone pelejä vauva sylissä ja antoi pilttiä. Ei ikinä siivonnut kotona. Minä sitten koulupäivän jälkeen siivosin ja tein ruokaa. Noh eipä siinä mitään. Mutta näin. Ja epäilen myös että lapsen myöhemmällä iällä puhjenneet oireilut johtui minun opiskeluihin ryntäämisestä ja miehen NS. Vauvanhoitotaidoista. Älkää naiset vaan siihen suostuko. Pilaatte lapsenne lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas mies arvostaa kyllä rooliani, mutta naljailee useasti siitä, miten en tuo talouteen rahaa. Olen todennut siihen että herra on hyvä ja hoitaa jälkikasvunsa itse, jolloin myöntää ettei voisi töitä tehdä jos täytyisi olla kotona lasten kanssa. Niinpä niin. Mutta pakko on silti sanoa, kerta toisensa perään, tästä.
Niinhän se menee, että väitetään, että mies "elättää" kotiäitinä olevaa naista ja "tukee" häntä. Todellisuudessa kotiäitinä oleva nainen mahdollistaa miehen työssäkäynnin ja koko elämäntyylin töissäkäyvänä isänä. Miehet tästä sitten kuvittelevat olevansa "perheen pää" ja että nainen olisi heille jotain velkaa, vaikk todellisuudessa tilanne on aivan toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Mies raataa hiki niskassa 8 tunnin duunipäiviä ja tuo rahat elämiseen koko perheelle, ja nyt kehtaa kotona sipsejä mussuttava mamma valittaa kun ei tuu dubain matkaa ja vuittoneita.
Minä olen ollut lasten vuoksi kotona nelisen vuotta, mutta yhtään ainoaa päivää en ole ollut täysin tulottomana. Mistä ihmeestä te löydätte noita tulottomia naisia ja miten ihmeessä te suostutte heidät elättämään?
Vierailija kirjoitti:
Sulla on mieslapsi. Sitä savottaa tulee riittämään niin kauan kun jaksat piikoa. Jätä mies pesemään omia kalsareitaan, saattaa vaikka kasvaa aikuiseksi.
en tunne yhtäkään miestä, joka ei osaisi sitä pesukoneen nappia painaa.
aloittaja itse sotkee päivät pitkät kotona, ja syyttää siitä miestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas mies arvostaa kyllä rooliani, mutta naljailee useasti siitä, miten en tuo talouteen rahaa. Olen todennut siihen että herra on hyvä ja hoitaa jälkikasvunsa itse, jolloin myöntää ettei voisi töitä tehdä jos täytyisi olla kotona lasten kanssa. Niinpä niin. Mutta pakko on silti sanoa, kerta toisensa perään, tästä.
Niinhän se menee, että väitetään, että mies "elättää" kotiäitinä olevaa naista ja "tukee" häntä. Todellisuudessa kotiäitinä oleva nainen mahdollistaa miehen työssäkäynnin ja koko elämäntyylin töissäkäyvänä isänä. Miehet tästä sitten kuvittelevat olevansa "perheen pää" ja että nainen olisi heille jotain velkaa, vaikk todellisuudessa tilanne on aivan toisin päin.
No menkää naiset sinne töihin, ja mies jää kotiin räkimään kattoon.
Siivoatte sitten töiden jälkeen miehen tekemät sotkut, kun ne on toisinpäinkin miesten vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut lasten vuoksi kotona nelisen vuotta, mutta yhtään ainoaa päivää en ole ollut täysin tulottomana. Mistä ihmeestä te löydätte noita tulottomia naisia ja miten ihmeessä te suostutte heidät elättämään?
Sinä ja sinä. Siellä taas yksi äiti arvostelemassa muita. Missä tässäkään sanottiin, että nainen olisi tuloton, harhaluuloa. Miehet vain ajattelee, että tuovat kaiken, jos nainen hetken hieman pienemmällä siivulla mukana. Herää nyt jo nainen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei miehen silmät avautunut edes 5 kk hoitovapaan ajalla. Hän oli 6kk-9kk hoitorahalla, kun minä tein opintojani. Hän mm. Pelasi tietokone pelejä vauva sylissä ja antoi pilttiä. Ei ikinä siivonnut kotona. Minä sitten koulupäivän jälkeen siivosin ja tein ruokaa. Noh eipä siinä mitään. Mutta näin. Ja epäilen myös että lapsen myöhemmällä iällä puhjenneet oireilut johtui minun opiskeluihin ryntäämisestä ja miehen NS. Vauvanhoitotaidoista. Älkää naiset vaan siihen suostuko. Pilaatte lapsenne lopullisesti.
No höpö höpö. Tässä joko trolli tai marttyyri. Meillä molemmat lapset olivat miehen hoidossa osan vanhempaisvapaata. Mies hoiti lapsia ja kotia tavallaan, se minun piti hyväksyä. Oli joskus joku nuttu nurinpäin, värisävyt valituissa vaatteissa omintakeiset ja kotona siivous toissijaista mutta lapsille ja miehelle kehittyi hyvä, lämmin suhde. Tuo suhde tutkimusten mukaan kantaa: vauva-aikaan lapsia hoitaneet miehet kehittävät syvemmän suhteen lapsiinsa ja tulevat lapsilleen tärkeämmiksi kuin lapsenhoidon vaimoilleen jättäneet isät. Tuo roolien jakaminen vaatii molemmilta kompromisseja, mikä vain hyödyksi parisuhteen kannalta: nainen EI määrää lastenkasvatusta, EI määrää siisteyden tasoa EIKÄ rutiineja, nuo muodostetaan kompromisseina. Minkä vuoksi miehestä EI tule statisti omassa kodissaan, niinkuin näyttää monissa perheissä tulleen. Nämä lapsimiehet ovat naisten omia luomuksia: kun on vain se yksi oikea tapa tehdä asiat ja tuo tapa naisen, miksi edes yrittää mitään kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä ja sinä. Siellä taas yksi äiti arvostelemassa muita. Missä tässäkään sanottiin, että nainen olisi tuloton, harhaluuloa. Miehet vain ajattelee, että tuovat kaiken, jos nainen hetken hieman pienemmällä siivulla mukana. Herää nyt jo nainen.
Hänhän dissasi miehiä, joiden suuri harhaluulo tuntuu olevan, että nainen nollatuloilla makaa kotona sipsejä syöm'ässä?
Mielestäni asiallinen huomautus, koska ei AP:kaan ole tuloton. Ei tässä maassa taida kukaan olla. Joiden miesreppanoiden egonpönkitys ja valtataisto tuo raha-asioista jauhaminen.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan väitettiin, että mies tuo rahatr elämiseen koko perheelle. Ei tuo, jos naisella on tuloja. Suomessa täysin tulottomia naisia on hyvin vähän vaikka palstamiesten kuvitelmissa jokainen nainen on sellainen. En ole arvostellut naisia, kysyin vain tuolta sinkkunaisvihaajalta.
Seuraan sivusta yhtä perhettä jossa äiti olisi voinut tehdä tällaisen aloituksen. Mielestään hän tekee hirveästi koko ajan, ja mies vain "huvittelee töissä". Tuon äidin päivät menevät lastenhoidon lisäksi kännykällä ja muiden äitien kanssa seurustellen: tavaraa tilataan netistä mahdotonta kyytiä, kaikkea vertaillaan toisten äitien ostoksiin. Kun mies tulee kotiin alkaa hän laittamaan ruokaa, siivoamaan ja syöttämään lapsia. Ja kun mies, laskuvuoria maksaessaan oli varovaisesti heittänyt ajatuksen takaisin töihin menosta nainen uhriutui, selitti meillekin kuinka mies ei arvosta hänen panostaan. No joo, marttyyrin rooli on helppo ottaa, hankalampaa katsoa peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höpö höpö. Tässä joko trolli tai marttyyri. Meillä molemmat lapset olivat miehen hoidossa osan vanhempaisvapaata. Mies hoiti lapsia ja kotia tavallaan, se minun piti hyväksyä. Oli joskus joku nuttu nurinpäin, värisävyt valituissa vaatteissa omintakeiset ja kotona siivous toissijaista mutta lapsille ja miehelle kehittyi hyvä, lämmin suhde. Tuo suhde tutkimusten mukaan kantaa: vauva-aikaan lapsia hoitaneet miehet kehittävät syvemmän suhteen lapsiinsa ja tulevat lapsilleen tärkeämmiksi kuin lapsenhoidon vaimoilleen jättäneet isät. Tuo roolien jakaminen vaatii molemmilta kompromisseja, mikä vain hyödyksi parisuhteen kannalta: nainen EI määrää lastenkasvatusta, EI määrää siisteyden tasoa EIKÄ rutiineja, nuo muodostetaan kompromisseina. Minkä vuoksi miehestä EI tule statisti omassa kodissaan, niinkuin näyttää monissa perheissä tulleen. Nämä lapsimiehet ovat naisten omia luomuksia: kun on vain se yksi oikea tapa tehdä asiat ja tuo tapa naisen, miksi edes yrittää mitään kotona?
Osa miehistä tuntuu kuvittelevan, että se riittää, että kotona on joku aikuinen lapsen kanssa. Lapsen kasvattaminen on vaativaa hommaa ja jos mies jättää sen tekemättä, kuten tuossa naisen kommentissa, niin tietenkin miehelle pitää siitä sanoa. Lasten suhteen monessa asiassa on vain yksi ainoa tapa, esimerkiksi vitamiinit ja lääkkeet pitää muistaa antaa, lapsen ruokailun pitää olla säännöllistä ja terveellistä, lapsen hygieniasta täytyy pitää huolta ja lapsen levon tarpeesta pitää huolehtia. Vauva sylissä tuntien pelaaminen on lapselle vahingollista.
Tämä on taas höpö höpöä. Jokainen hankkii arvostuksensa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan väitettiin, että mies tuo rahatr elämiseen koko perheelle. Ei tuo, jos naisella on tuloja. Suomessa täysin tulottomia naisia on hyvin vähän vaikka palstamiesten kuvitelmissa jokainen nainen on sellainen. En ole arvostellut naisia, kysyin vain tuolta sinkkunaisvihaajalta.
Hyvä kun väänsit rautalangasta, niin se pitääkin miehille esittää! Muuten jäävät siihen luuloon, että oikeasti elättelevät varattomia naisia, joita Suomessa heidän näkökulmastaan pilvin pimein.
Sellaista Porvoossa tänään.