Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluan naisen ketä on hoikka nätti ahkera sekä auto olis plussaa!!

Vierailija
04.05.2021 |

T. Mies 39 kokemäki

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin, mutta tuo sana "ketä" sai minut juoksemaan pakoon.

Hyvä kun juokset, en ottaisi kiinni.

Kyllä se on meidän kieltä, se ketä.

Lounais-Suomen puhekielessä hyvin tyypillinen pronomini on ketä, jota käytetään yleiskielen kuka- tai joka-sanan asemesta. Lounais-Suomessa sanotaankin esimerkiksi "ketä haluaa juoda maitoa?", vaikka kirjakielinen muoto olisi "kuka haluaa juoda maitoa?".

Länsisuomalaisuudet siirtyvät itää kohti

Itä-Suomen yliopistossa Joensuussa työskentelevä suomen kielen professori Marjatta Palander on vuosikymmeniä tutkinut muun muassa Suomen murteita. Hänen mukaansa ketä ei ole enää länsisuomalainen ilmiö.

– Meitä täällä Itä-Suomessa häiritsee ketä-pronominin käyttö: "Ketä se oli?", "Ketä soitti?"

Palanderin mukaan ketä-sanaa käytetään edellä olevissa esimerkeissä sanan perusmuotona eli nominatiivina. Vanhastaan ketä-pronominia on käytetty kuka-sanan asemesta varsin pienellä alueella Etelä-Hämeessä ja Turun seudulla. Esimerkkejä on Suomen murteiden sanakirjassa (siirryt toiseen palveluun).

"Ketä se oli jota sä morjenstit?", on sanottu entisessä varsinaissuomalaisessa Maarian kunnassa.

Nykyisin ketä on yleinen pääkaupunkiseudulla, josta se on tullut muun muassa opiskelijoiden mukana muualle Suomeen.

Aivan karsean kuuloista tuo ketä-sana. En tule ymmärtämään sen käyttöä koskaan. Ei ole suomea.

Vierailija
22/29 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä kombolla on saanut valita miehensä. Mä löysin omani jo 16 v sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo nuori, hoikka enkä ahkera mutta mulla on auto. 25% on ihan hyvä sun kriteereilläsi

Vierailija
24/29 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ihme, miten viisaita ihmisiä täällä on tänään onkaan kommentoimassa.... 👀🤔😘😗

Aapee, siitä vaan hakemaan.

Vierailija
25/29 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ahkera ja olet mulle liian vanha.

N39

Vierailija
26/29 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan miehen jota osaa suomea

Vierailija
27/29 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin, mutta tuo sana "ketä" sai minut juoksemaan pakoon.

Hyvä kun juokset, en ottaisi kiinni.

Kyllä se on meidän kieltä, se ketä.

Lounais-Suomen puhekielessä hyvin tyypillinen pronomini on ketä, jota käytetään yleiskielen kuka- tai joka-sanan asemesta. Lounais-Suomessa sanotaankin esimerkiksi "ketä haluaa juoda maitoa?", vaikka kirjakielinen muoto olisi "kuka haluaa juoda maitoa?".

Länsisuomalaisuudet siirtyvät itää kohti

Itä-Suomen yliopistossa Joensuussa työskentelevä suomen kielen professori Marjatta Palander on vuosikymmeniä tutkinut muun muassa Suomen murteita. Hänen mukaansa ketä ei ole enää länsisuomalainen ilmiö.

– Meitä täällä Itä-Suomessa häiritsee ketä-pronominin käyttö: "Ketä se oli?", "Ketä soitti?"

Palanderin mukaan ketä-sanaa käytetään edellä olevissa esimerkeissä sanan perusmuotona eli nominatiivina. Vanhastaan ketä-pronominia on käytetty kuka-sanan asemesta varsin pienellä alueella Etelä-Hämeessä ja Turun seudulla. Esimerkkejä on Suomen murteiden sanakirjassa (siirryt toiseen palveluun).

"Ketä se oli jota sä morjenstit?", on sanottu entisessä varsinaissuomalaisessa Maarian kunnassa.

Nykyisin ketä on yleinen pääkaupunkiseudulla, josta se on tullut muun muassa opiskelijoiden mukana muualle Suomeen.

Aivan karsean kuuloista tuo ketä-sana. En tule ymmärtämään sen käyttöä koskaan. Ei ole suomea.

Luuletko sä tosiaan ymmmärtäväsi kaiken? Ei sun tarvi, etkä sä tule koskaan ymmärtämäänkään kaikkea. Ota vaan ihan rauhallisesti. Suomi on monipuolinen kieli, monipuolisempi kuin sinun ymmärryksesi, näköjään.

Vierailija
28/29 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan akateemisena naisena sanoa, että eräs ihanimmista ja huomaavaisimmista ja fiksuimmista ja seksikkäimmistä miehistä joita olen ikinä tavannut, kirjoittaa juuri tuolla tavalla kuin ap. Ei kannata kiinnittää kirjoitustyyliin liikaa huomipta, voi mennä kultakimpale sivu suun.

Vierailija
29/29 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenteista päätellen: parempi valita omalta murrealueelta.