Haluan naisen ketä on hoikka nätti ahkera sekä auto olis plussaa!!
Kommentit (29)
Puuttuuko sun näppäimistöstä pilkku?
Haluan miehen, joka osaa kirjoittaa äidinkieltään. Mikä ihmeen ketä?
Minusta ihan ok toiveet! Ei kun etsimään vaan.
Täällä ollaan, tule, ota ja omista.
Ketä? Noin idiootti ei tarvi ketään , ole yksin sen ketäs kanssa.
Minä taas haluan miehen, joka osaa käyttää välimerkkejä.
Minä olisin, mutta tuo sana "ketä" sai minut juoksemaan pakoon.
Laitapa ap tähän nyt yhteystietosi niin otan yhteyttä
Olen se Ketä
Valitset vaan! Suomi on täynnä kriteerit täyttäviä.
Mä oon. Mulla on myös omakotitalo, purjevene sekä koira. Toivon etteivät ne estä pääsemästä valintariviin.
Ap, kerro mitä sinulla on laittaa neuvottelupöytään!
Vierailija kirjoitti:
Ketä? Noin idiootti ei tarvi ketään , ole yksin sen ketäs kanssa.
Kuule. Minä ymmärrä otsikon varsin hyvin.
Sinun kirjoittamasi kymmenen sanan virke taas on typerän ylimielisyyden tyhmä ja huono tuotos. Viisastelustasi löytyy roppakaupalla typeryksen kirjoittamia virheitä. 😂
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään mahkuja!
Kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin, mutta tuo sana "ketä" sai minut juoksemaan pakoon.
Hyvä kun juokset, en ottaisi kiinni.
Kyllä se on meidän kieltä, se ketä.
Lounais-Suomen puhekielessä hyvin tyypillinen pronomini on ketä, jota käytetään yleiskielen kuka- tai joka-sanan asemesta. Lounais-Suomessa sanotaankin esimerkiksi "ketä haluaa juoda maitoa?", vaikka kirjakielinen muoto olisi "kuka haluaa juoda maitoa?".
Länsisuomalaisuudet siirtyvät itää kohti
Itä-Suomen yliopistossa Joensuussa työskentelevä suomen kielen professori Marjatta Palander on vuosikymmeniä tutkinut muun muassa Suomen murteita. Hänen mukaansa ketä ei ole enää länsisuomalainen ilmiö.
– Meitä täällä Itä-Suomessa häiritsee ketä-pronominin käyttö: "Ketä se oli?", "Ketä soitti?"
Palanderin mukaan ketä-sanaa käytetään edellä olevissa esimerkeissä sanan perusmuotona eli nominatiivina. Vanhastaan ketä-pronominia on käytetty kuka-sanan asemesta varsin pienellä alueella Etelä-Hämeessä ja Turun seudulla. Esimerkkejä on Suomen murteiden sanakirjassa (siirryt toiseen palveluun).
"Ketä se oli jota sä morjenstit?", on sanottu entisessä varsinaissuomalaisessa Maarian kunnassa.
Nykyisin ketä on yleinen pääkaupunkiseudulla, josta se on tullut muun muassa opiskelijoiden mukana muualle Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään mahkuja!
Sulla ei ole.
Mutta saat vain omaa tumppua.