**LOKAMASUJEN TORSTAITURINAT**
Kommentit (48)
hexu puhui kutinasta. mulla kutiaa joka puolelta aina iltasin ja nytkin viime yönä heräsin kun raavin itteeni. pahimmat paikat rinnat ja masu. mistähän johtuu. ei kai vaan maksa-juttuja. silloin kuulemma kutiaa ihan hirveesti. tarvii puhua ma neuvolassa, jos laittasivat verikokeisiin. meillä suvussa ollut tota maksasairautta. mut luulis et olisin sit keltanenkin.
ja taas taustalle.... :)
Hanna
Sain viimeisimmän labratestin tuloksen, eikä tuota streptokokkiakaan ollut...no onneksi! Mutt hieman kyllä kummastuttaa tuo " levottomuus" / pieni jomotus alavatsassa. Voisiko vain masu alkaa jo painamaan sen verran ja jotenkin ärsyttämään limakalvoja tms.
Supistuksia ei mielestäni ole nyt tämän viikon puolella kuitenkaan enää ollut. Pieniä lorahduksia kyllä edelleen, mutta tosi vähän ja suht harvoin, joten toivon/luulen ett on valkovuotoa.
Täytyis mennä tänään vaikka kävelemään ja katsoa miten se vaikuttaa. Ja toisaalta kokeilla makoilla jonkin aikaa kylkiasennossa, jos se vaikka auttaisi. Sovittiin just terkkarin kanssa ett katotaan tilannetta sitt uudelleen ens ti kun mulla aika.
Nuo liitoskivut ilmeisesti selkeämpi, viiltäviä tms...? En mielestäni ole niitä juuri tuntenut. Mutt ei kait niitä kaikki tunnekaan?
Hei Hanna, onko sulla ollut verenpaine ok tähän asti? Kannattaa varmaan tosissaan kysäistä tuosta kutinasta, sillä eikös se ole yksi alkavan raskausmyrkytyksen oire, kuten tuo korkea verenpainekin!?
Kiitti eilisistä liivisuojus ym. vinkeistä! Taisi suurin osa olla sitä mieltä että kertakäyttöiset hyviä ja Ainu-merkkiset ilmeisesti ainakin ihan hyviä. Täytyypi suunnata kauppaan ja hommata niitä valmiiksi. Ja korvatulpat vielä isyyspakkaukseen :) niin sekin olisi valmiiksi annettavaksi. Aion antaa sen samaan aikaan, kun nyt itse saan (viimeistään ens viikolla). Tuskin maltan odottaa kumpaakaan hetkeä!!
Täytyy kait jatkaa taas töitä... Kirjoittelemisiin!
T: Peggy rv 29+2... hitaasti tullaan täältä perästä - tai voin vaikka ohittaakin jossakin vaiheessa, ei sitä koskaan tiedä!
viimeksi neuvolassa reilu viikko sitten verenpaine 122/81 eli ihan normaali mulla.
katsotaan mitä se on sit ens ma neuvolassa.
Hanna
Voi että voipi ihmisellä olla vetämätön olo.. Saisko sitä Jenin energiaa mitenkään tännepäin??
KUTINASTA: Mun mielestä se ei liity niinkään raskausmyrkytykseen vaan raskaushepatoosiin, joka siis on eri asia. RAskausmyrkytyksessä (toksemia) verenpaine nousee, virtsaan tulee valkuaista ja turvotusta on paljon. Kun taas tuo hepatoosi on maksaperäinen, siis maksan toimintaan liittyvä ja siinä oireena on tuo voimakas kutina (ja nyt en sitten muista tarkkaan, mutta oliko se ainakin aluksi voimakasta käsissä ja jalkapohjissa??) Mutta siis, itselläni ainakin joskus kutiaa maha ja rinnat ja se voi liittyä ihan ihon venymiseenkin, eli rasvausta vaan ;)
REISSAAMISESTA: Itselläni ei nyt oo näköpiirissä mitään menoa minnekään.. Tampereen suuntaan tekis hirveesti mieli (mun 2 tätiä asuu sielläpäin),mutta ei oo kaveria kenen kans lähtis ja yksin en tod. lähde ajamaan, täältä kun tulee matkaa 700km suuntaansa. Sinne uskaltaisin lähteeki enää ehkä seuraavat 2-3 vkoa,sitten en ehkä enää. Muuten pienemmille matkoille (esim Ouluun, reilu 200km) pidän itselleni rajana vkoa 36, sen jälkeen pysyttelen kyllä ihan tässä kaupungissa.
RINTAPUMPPUA en oo koskaan tarvinut. Rinnat pakkaantuu alussa pariksi päiväksi, mutta siitä oon selvinny kaalinlehdillä :) Sen jälkeen ei oo ollut ongelmaa. Tai kerran muistaakseni tuli kipeä pahkura ja siitä selvisin lämpimällä suihkulla.
Ja nyt pyykkikoneen kimppuun.
Ja tytön kanssa meni loistavasti reissu! Helpotti asiaa kun H&M:llä oli lasten leikkipaikka ja tyttö viihtyi siellä koko ajan. Sain katsella ja kiertää lasten osaston ihan rauhassa. Vauvalle en ostanut muutakuin pieniä sukkia kun sukupuolta ei tiedetä. Mutta esikoistytölle tuli ostettua aivan ihania vaatteita;)
COE; niinhän siinä tosiaan kävi, ettei niitä pistorasiaan laitettavia yövaloja (jotka siis oikeasti valaisee..) tosiaan enää tehdä! Käsittämätöntä. Tarjottiin tilalle vaan just niitä " hei, huomaatko tämän pienen pisteen seinässä" -valoja jotka siis vaan näyttää missä seinä sijaitsee;) Pitää kai sitten ostaa jokin himmeä jalka- tai pöytälamppu mutta kun ei viittis koko yöksi jättää niitä päälle. Ne pistorasiavalaisimet kun syttyivät itsestään ja paloivat pimeän ajan.
JEMIN; Täällä toinen jolle tehdään synnytystapa- ja aika-arvio vkolla 35 koska vauva oli rv 27 jo 1350g ultralla mitattuna. Miten iso teidän vauva oli viikolla 29 kun sanoivat että kasvaa sitä menoa 4-5kg? Mua ainakin jännittää kauheasti kun haluan niin kovasti alakautta synnyttää, että miten isoksi vauva on kasvanut.. Tuntuu ettei uskaltaisi syödä mitään missä on sokeria ettei vauva vaan kasva ylimääräistä.
MIANNI: ihastuin kauppareissulla Emmaljunga Twin city Cross - rattaisiin vaikka aiemmin en ole edes ajatellut tuplien ostamista kuin korkeintaan käytettyinä. Sinulta olisin kysellyt, kun paljon kävelet, että onko sinun lapsista kellään ollut sitä vaihetta, että ei tykkää istua rattaissa vaan yrittää heti nousta pois keräämään kiviä, lehtiä, käpyjä tai mitä milloinkin riippuen kävelläänkö hiekkatiellä vai kaupungissa? Siksi kysyn kun meidän tyttö on ollut läes rattaista kieltäytyjä siitä asti kun oppi kävelemään, nyt vähän on rauhoittunut ja istuu joten kuten kun koko ajan hälle puhuu ja osoittelee kaikkea ja kerää tien viereltä jotain kiinnostavaa, esim. just kiviä (asutaan hiekkatien varrella, taajamssa kuitenkin). Mietin vaan, un haluaisin ehkä sittenkin vaunut uutena siltä varalta että myyntiarvo on kohdallaan käytön jälkeenkin, mutta vähän arveluttaa, suostuuko neiti niissä istumaan. Tyttö huomenna 1v7kk joten eikö tässä nyt kuintekin mene vielä pari vuotta ennenkuin hän on liian vanha istumaan rattaisssa ollenkaan eli ajattelin jos häneltä menisi tuo pahin kiipeilyvaihe pois ja hän jaksaisi innostua istumisesta kun vauvakin on siinä vierellä jne.. Millaisia kokemuksia sinulla /muilla on??
Nazu
Elikäs, juu, kyllä meidänkin neitit aina välillä päättää, että eivät halua istua rattaissa. Nuoremmalla on nyt ollut pari viikkoa se vaihe, mutta kun tarpeeksi monta kertaa istuttaa takaisin ja sanoo, että " ei nouse" , niin yleensä ekan kilometrin jälkeen istuu kunnolla. Ja nyt oon keksinyt sellaisen, että kun annan tytön itse laittaa valjaat kiinni, niin ei sitten rimpuile niistä pois! Isomman kans sitten neuvotellaan tyyliin; kun nyt istut menomatkan nätisti, niin saat tullessa kävellä vaikkapa lähikauplata kotiin jne. Eli suht hyvin istuvat kuitenkin.
Minulle tosiaan nuo tuplat on ihan ehdottomat, kun tykkään tosi paljon kävellä ja esim. kauppareissut hoidan usein kävellen.
Yksi jännitysmomentti on sitten talvi, että antaako tuo pienempi tyttö vauvan olla rauhassa rattaissa ja saanko vauvan tarpeksi suojaisesti laitettua niihin, mutta sen näyttää vaan aika ja kokemus.
Ja NYT ne pyykit.
RINTAPUMPUSTA: Ostin ite vasta synnytyksen jälkeen, mutta enpä sitä sitte tarvinnu kuitenkaa... Ainun pumpun ostin ja oli aika huono. Mutta ite tekisin nyt niin, että kävisin miehen kanssa kattomassa valmiiksi ja jos sitte tulis tarve ostaa synnytyksen jälkeen, niin mies osais sen hakea kaupasta. Koska ei sitä pumppua kaikki tarvi.
LIIVINSUOJISTA: ite käytin Dailyn suojia ja niillä myös jatkan- ovat halvempia ku Ainun ja muutenki tykkäsin enemmän nuista Dailysta ku Ainusta, ne sopi mulle paremmin.
MATKUSTAMISESTA: Viime raskaudessa matkustettiin 200km päähän vielä rv39 ja nukuttiin 2 yötä teltassa :) Hyvin meni, mutta enpä nyt toisella kertaa tohtis enää lähtä. Taitaa olla niin että en lokakuussa enää lähe kotoa juurikaan liikkeelle, tai siis tässä lähistöllä mutta en kovin kauas.
VAATTEISTA: Äitiysvaatteet alkaa painaa ja kiristää myös mulla, ja kotona oonki mieluusti pelkässä t-paidassa ja pikkareissa pääsääntösesti. Ostin kyllä pari vko sitte uudet housut ja paidan, jotka menee päälle hyvästi.
Neuvolassa kävin aamulla ja en enää ihmettele tätä väsymystä ollenkaa! hemppa oli laskenu 124>105, ei oo ikinä ollu nuin alhainen. Nyt pitää alkaa urakalla popsimaan rautaa. Jospa sitä sitte taas jotaki jaksaski. Yöt menee minullaki pelkkään pyörimiseen ja huokailuun, kun on liian kuuma ja ei löydy hyvää asentoa ei sitte millää :( Tyttöki herättelee pari kertaa yössä kun hukkaa tuttinsa eikä sitä löydä ite unissaan. Täytys pikaseen tehä tuo huoneiden vaihto, jospa ne yöt rauhottus sen jälkee.
Painoa oli tullu 507g/vko eli vielä sallittu määrä, mutta pitäs silti vähän ruveta kattelemaan mitä suustansa alas laittaa. (niinku äsken vaniljajäätelöä ja suklaakastiketta :) )
Eikait vissii muuta pitäny enää kertoilla..en muista ainakaa :)
Jääsydän rv 29+2
itsekin olen ajatellut ensinnäkin niin että kyllä tytön suurin kiipeilyvimma alkaa jo hiipua ja sitten olen yhdeltä ystävältä kuullut, että esikoinen heillä rauhoittui ja istui paremmin kun vauvakin oli vaunuissa ja sitten vielä se että esikoisen ollessa 0-8kk niin kävelin kanssa päivittäin sen 10km. Uskon että se 550e olis hintansa väärti.
Meillä on muuten myytävänä Ora Jovi matkarattaat, käytetty ehkä noin 5 krt (juuri siitä syystä, että ostettiin maaliskuussa lapin reissua varten ja tyttö halusi lapissakin olla vain pulkassa tai kävellä itse. Nyt keväällä ja kesällä ei ole ollut tarvetta koko rattaille, ei olla matkusteltu juuri yhtään, pari isompaa kauppareissua on tehty rattaiden kanssa. Ainakin ensisynnyttäjille voisi olla ko. rattaille tarvetta! Hp 65e (uutena jotain 99e). Mukana jalkapeite ja irrotettava teline esim. mehulle tai muille eväille ja työntäjälle teline myös (kahdelle juomalla ja keskellä säilytys" rasia" esim. aurinkolaseille sopiva.). Kuin uudet siis! JOs ja kun me ostetaan tuplat ja sit on vielä yhdet tavalliset rattaat niin ei tarvita matkarattaita enää.
Nazu
Hyvä Mianni että korjasit mun tekstiäni! En tiennytkään, että nuo oireet liittyvät kahteen eri vaivaan... Sori Hanna! Ja todennäköisesti voi olla ihan tuosta venymisestä johtuvaa. Kuten ehkä tuo mun alavatsajomotuskin voi olla todennäköisesti johtua vain mahan painamisesta. Jospa tää istumatyö ei tee kovin hyvää...
T: Peggy-75 rv 29+2
Täytyy kyllä sanoa,että oon nauttinu sitte niin maan pirusti! Meinaan helteet on tipotiessään ja vettä on satanu nyt parina päivänä.Täällä on ennen näitä sateita satanu koko kesän aikana tyyliin 3kertaa maksimissaan. Ilma on syksyinen ja meidän vauvathan syntyy syksyllä! Ihanaa!
Eilen oli NEUVOLA.Kaikki ok! Vauva oli hyvin hyvin matalalla eli ei ihme että mulla on näin pahat liitoskivut! Koko ok viikkoihin nähden,vettä sopivasti ja sydänäänissä tarvittavat vaihtelut.Saapi kuulemma rauhallisin mielin odotella lokakuuta.Jotenki vaan tuntuu,että itellä on sellaset mielen myllerrys viikot meneillään.Pelkää pahinta ja toivoo parasta.Kaippa se tästä sitte taas helpottuu kun synnytys alkaa lähenemään.
(.) Kaikki ennallaan.Samat kivut ja säryt,mutta yöy menee onneksi mukavasti.Oon vielä kohtalaisen pirteä,enkä oo tarvinnu päikkäreitä.
Eilisen pinon luettuani,tajusin että munhan pitää ostella vielä vaikka mitä.Isoimmat HANKINNAT on tehty (vaunut,sänky,hoitopöytä ja vaatteetki on) mutta kaikki oheis tilpehööri puuttuu.Turvakaukalokin pitäis hommata.Lähdenki tänään Kärkkäiselle ostoksille,jospa sieltä tarttuis jotain mukavaa mukaan.
RINTAPUMPUN tarpeellisuudesta oli myös jutun tynkää.Ite oon tarvinnu pumppua välittömästi,kun ollaan kotiuduttu ja muutenkin alkuaikoina.Pumppu oli käytössä tosi paljon ja onkin mun mielestä yks niistä tärkeimmistä hankinnoista. Mulla oli Ainun käsikäyttöinen.Mulla ainakin pelitti hyvin.Sain hetkessä pumpattua 1,5 dl maitoa,eikä sattunu.Muista pumpuista ei mulla oo kokemusta.Sitä Aventin pumppua kehutaan paljon,joten se nyt ainaski on varmasti hyvä! Nää pumppu hommatki on vähän sellasia,et toiset tarvii ja toiset ei.
Muakin kiinnostaisi tuo LIINAILU. Joten kiinostaisi kuulla kaikia mahdollisia kommentteja asiasta.Mietityttää vaan kun ne on niin hintavia,että jos ei sitte tuukkaan käytettyä.Tuttavaperheissä kun ei oo,että sais kokeilla. Onkohan niitä eri sidontoja vaikea tehdä? Entä mistä ootte ajatellu ostaa esim. sen hug-a-bubin? Onko hinnoissa eroa? Mää oon myös ajatellu tuota kyseistä liinaa.Paljon kehuttu eri keskusteluissa.Rengasliinaki kyllä kiinnostais ihan sen käytön helppouden takia.Tai näin ainaki olen lukenut.Toisaalta en todellakaan kaipaa mitään ylimääräisiä hartiakipuja.No mene ja tiedä.Mielelläni siis kaikki AJATUKSET/KOKEMUKSET muilta lukisin!
Nyt jos lähtis syömään ja sitten shoppailemaan!
Päivänsäde 32+4
Nazu:silloin rv 29 lääkäri ultralla teki sen painoarvion ja totesi että rv nähden isompi n.1300-1400g ja tosiaan sanoi että jos tätä menoa kasvaa niin la 4-5kg.=/
Mun eka la ois ollut menkkojen mukaan 20-30.9 kun en muista milloin menkkani alkoivat tarkkaan,mutta np-ultrassa se la muuttui 5.10.Ja lääkäri selitti että yleensä ne vauvat jotka ovat isoja syntyessään ovat nuilla rv jo isoja.Eli silloin se lääkäri sai uudeksi la 25.9,mutta sitä ei alettu muuttamaan enää..
Kuopuksen aikaan rv 29 tehtiin myös painoarvio ja se oli 1100g,sanottiin että la olisi n.3kg,sitten rv 34 uudessa painoarviossa se oli 1900g ja oli kuitenkin syntyessään 40+4, 4040g.
Että nyt kun tuo painoarvio oli samoilla viikoilla vielä isompi niin kyllä jännittää minkälainen " pikkuneiti" sieltä on tulossa jos mennään la..Kakkonen syntyi rv 35+ ja painoi jo tuolloin 3,4kg.
Niin,tulipa mieleen sellanenkin että kun mulle tehdään neuvolassa tuo synnytystapa-arvio,eikä siellä mun tietääkseni ole ultraus laitetta vielä ainakaan ole ollut.Se th mumisi kyllä jotain että katotaan mitä lääkäri sanoo etä menetkö sitten äitipolille..Olin tosiaan itse niin hämmentynyt että en saanut kysyttyä mitään,ja tosiaan mielessä jälkikäteen pyöri ainakin sata kysymystä..
Pumpuista;Itse ostin esikoisen aikaan ihan käsikäyttösen pumpun,olikohan ainun ja makso n.100mk silloin..Käytössä ollut joka raskaudessa jonkun verran ja varmasti nytkin.Kannattaa kyllä minun mielestä miettiä ekana jos sen pumpun ostaisi vasta jälkikäteen,tai ainakin sellasen kalliimman jos ei sitä käyttöä ole kuitenkaan..Mutta jokainen tavallaan,itse vain kun olen imettänyt 3 lasta niin olen tarvinnut tuota pumppua lähinnä juuri silloin kun maitoa on kovasti pakkautunut,eli loppujen lopuksi tosi vähän.Tai no esikoiseltahan pumppasin ne 2kk,mutta hyvin homma toimi silläkin..
Maidonkerääjiä suosittelin ostamaan jos sattuu tarvimaan ja nehän maksaa jtn 5¿ kpl eli kovin iso satsaus.Itse käytin kuopukselta niitä maidonkerääjiä n.3 ekaa kk,ja pakastin maitoa..
Äh,nyt kuopus heräsi ja päikkärit jäi lyhyeksi..käympä kokeileen jos nukkuis vielä..
Oli kokematon th paikalla ja soitti jo KYS:llekin että pitääkö mun tulla. Oli paino noussu paljon, tosin kotona oli kilon vähemmän kun kävin vessassa ja pissassa oli hänen mielestään jotain häikkää proteiinien suhteen. No onneksi sairaalasta sanoivat, ettei tarte sinne lähteä menemään kun ma on ollu kaikki kunnossa...
Toksemiaoireista vielä sen verta, että useimmille tulee karsea päätauti ensin ja sitten voi tulla myös näköhäiriöitä ja ylävatsalle kipuja. Näitäkin siis kannattaa seurata, kaikille tosin ei tule kaikkea ja taitaa olla se pissassa oleva proteiini se varmin merkki. Tosin joillakin kuulema saattaa esim. kananmuna nostaa sitä. Mulla siis seurataan tätä toksemian tuloa niin tarkasti, että osaa jo melkein terkkareitten ja lääkäreitten vakiokysymykset ulkoa...
Rintapumpusta sen verta, että mulla ei ollut maito kunnolla noussu vielä kotiin tultua ja mies kävi ostamassa Ainun tavallisen käsikäyttöisen sitä varten, että pumppaan sitten maitoa nousemaan. Ja oli minulla ainakin ihan tarpeen, vaikkakin kyllä vauvakin imi tiheään. Pakkautumista meinasi myös alkuun tapahtua, kun en meinannu jaksaa yöllä käydä pumppaamassa toista rintaa tyhjäksi. Sitten kun maitoa alkoi tulla, riitti vauvalle vaan toisen rinnan maidot ja toinen siis piti pumpata tyhjäksi. En ehkä nyt ostaisi Ainun pumppua, jos siis olisin pumppua ostamassa. Mutta ajattelin sillä pärjätä kyllä nytkin, siis jos tarvetta sattuu olemaan.
Liivinsuojuksia meni täälläkin ihan sikana, varsinkin kun imetti. Toisesta valui aina kauheesti maitoa ja pusero oli märkänä. Vaikka oli liivinsuojuskin. Nyt ostaisin kyllä sen maidonkerääjän, mutta sen ajattelin jättää ostamatta vielä etukäteen, mies voi sen sitten käydä vaikka hakiessaan meitä sairaalasta, jos on tarpeen. Liivinsuojista vielä sen verran, että kyllä ne halvemmat Dailyn liivinsuojat kans menee kotikäytössä, mutta ne Ainun on paremmat sitten kun tarttee julkisilla paikoilla olla, muotoilu on jotenkin parempi ja ei näy puseron läpi niin selvästi.
Joku kyseli yövalosta. Meillä on Elexi-merkkiset loisteputkiyövalot pistorasioissa. Ne on ostettu ihan Tokmannilta. Ekana kokeiltiin samanmerkkisiä hehkulamppuversioita, mutta ne ei kestäny oikein mitään. Näistä nykyisistä toinen on jo melkein kolme vuotta vanha ja onkohan vaan kaksi loisteputkee siihen tarttenu vaihtaa. Ja on siis ollut käytössä aina pimeän aikaan, nytkin jo laitan illalla päälle kun yö on täysin pimeä ainakin meillä täällä korvessa. Hintaa en kyllä nyt muista niille.
Eilinen siivous jätti tälle mammalle kauhean kipeän selän, ei meinannu päästä neuvolan tutkimuspöydältä ylös... Niin ja mun hemppa oli viikossa noussu 135... Mikähän lie ollu se viime viikkoinen lukema sitten? Joku tilastollinen häiriö varmaan. Tosin ei nyt ole kyllä väsyttänytkään niin kuin viime viikolla. Mutta nyt lopettelen jaarittelut tältä päivältä.
tikru ja Agentti 28+5
P.S. Minunkin tekisi välillä mieli saada tietää kumpi on tulossa, mutta sitten harmittaisi kauheesti, jos tietäisin ennen synnytystä. Mies ei halua tietää. Jotenkin voisin kuvitella, että on poika, mutta kovasti epäilen olevan kuitenkin tyttö. Molemmat yhtä kivoja, kunhan vaan kestää lähemmäksi täyttä aikaa mukana...
Ne maidonkerääjät eivät mielestäni ole kovin iso satsaus..mikä kirjotusvirhe..Eikä niitä nyt välttämättä tarvi ostaa kun yks..
Mulla oli eilen se lapsivesipunktio. Ei sattunut mutta tuntui kun sitä lapsivettä imettiin. Katoin koko ajan toiseen suuntaan kun en halunnu nähdä sitä piikkiä. Esikoista kun odotin tehtiin kans punktio ja silloin näin sen piikin ja järkytyin aika lailla. Mies istu vieressä eilen ja katto koko toimenpiteen. Sano sitten kun lähdettiin et oli aika hurjan näköstä, se neula oli pitkä ja lääkäri joutu sitä oikein tökkimään et sai sen perille asti, onneks en nähny mitään,...
Tulokset on valmiit jo tänään ja lääkäri soittaa jos on jotain häikkää. No eipä ole vielä soittanu, onneks.
Sain jo seuraavan punktio ajan mikä on kahden viikon päästä. Sen jälkeen sitten päätetään jo sektio päivä, ellei ennen sitä tuu jotain mutkia matkaan.
Hieman kyllä pelottaa ettei pikkuiselle tulis hapenpuute kun kasvaa niin isoks. Eilen painoarvio oli jo noin 3,4kg.
On aika uskomatonta kun ajattelee et osa vauvoista jotka syntyy täysaikasina on pienempiä mitä tämä on jo nyt. Itse en voi hänen kokoonsa vaikuttaa.
Ens viikolla käskettiin mennä käymään äpolilla pelkällä sydänkäyrällä.
Joku eilen kyseli kenellä on edessä sektio niin mulla on ihan sata varmasti. Sen lisäks et vauva on tosi iso mulla on häntäluu niin edessä.En pelkää sektiota vaan olen onnellinen et saan synnyttää niin. Eka sektio meni tosi hyvin ja toipuminen oli nopeaa. Toivottavsti kaikki menis nyt yhtä hyvin :)
Mies lähti tänään Jyväskylään ralleihin ja tulee vasta sunnuntaina :(
Niitä lähti 7 äijää ja mun mies on ainoa jota se ralli oikeesti kiinnostaa, muut lähti vaan ryyppäämään ja pitämään hauskaa ja ovat tyytyväisiä kun pääsivät pois kotoa.
Mä muuten ostin sellasen tuttipullojen sterilointilaitteen. Vaikuttaa tosi kätevältä. Muistan millasta se pullojen keittäminen oli kun esikoinen oli vauva,...
Sasku ja Onni rv33+5
RINTAPUMPUSTA: aikaisemmin jo mä hehkutin täällä sit Avent Isis, mun mielestä ihan huippupumppu. Mulla oli alkuun tarvetta pumpata kun maito pakkaantui ja lisäksi pumppasin ainakin yhden syöttösatsin/vrk vauvalle, jonka isä antoi sitten pullosta. Meillä kun oli vauvan pienipainoisuuden takia alkuun syöttöväli ma kolme tunti (myös öisin!) ja pumppaamalla sain alkuyöstä nukuttua edes yhden vähän pidemmän pätkän. Jonkun ajan kuluttua vauva tosin alkoi hylkiä pulloa, mutta silloin oli saanut jo sen verran painoa, että sai nukkua vähän pidempiä pätkiä. Jos nukkui...
KUTINASTA: voi tosiaankin olla merkki hepatoosista, kannattaa mainita neuvolassa heti, sillä tila on vaarallinen niin äidille kuin vauvallekin. Samoin kuin tietenkin raskausmyrkytyskin, kumpaakaan ei loputtomiin katsella, vaan synnytys usein käynnistetään.
RATTAISSA ISTUMISESTA: meillä on juuri ohitettu pahin en-istu-rattaissa-vaihe, huh huh. Annan toki tytön kävelläkin, jos haluaa, mutta joskus on vaan pakko saada ipana pysymään rattaissakin. Vielä pari viikkoa sitten siitä tuli yleensä kamala huuto, mutta nyt helpottaa.
Oliskohan iltapäiväkaffen aika?
en kerennyt vielä huolestua ja hyvä MIANNI et korjasit asian. puhun ma neuvolassa kutinasta.
SASKU mistä ostit sterilointilaitteen ja minkä hintainen se oli ?
sitten noista rintakumeista...onko tarpeellisest ostaa etukäteen, kysyy taas tietämätön ensikertalainen ;) kannattaako ottaa jo sairaalaan vai saako sieltä jos tarvii?
ehkä sit päädyn siihen avent isis-pumppuun !
Hanna
PAINOARVIOSTA: Mä kävin ultrassa rv 30 (tai siis oli 29+2). Painoarvio oli 1410 g. Se meni ihan keskikäyrällä ja syntymäpainosta arvio 3,7 kg.
Miten voi sulla noin paljon heittää, että on puhuttu 4-5 kg syntymäpainosta?!?
Kävin ultrassa toisissa asioissa myös reilu 2 vko aiemmin, silloin painoarvio oli 1000 g ja sekin oli täsmälleen keskikäyrällä.
Coe
Ostin sen Ylivieskan Kärkkäiseltä, mut huomasin et niitä myydään myös prismassa, ainakin täällä Turussa. Se on Fisher Pricen ja makso kärkkäisellä 39e ja prismassa hinta oli 49e. Siinä on mukana 4 tuttipulloa, 2 tuttia, pullopihdit ja pulloharja.
En todellakaan tiedä mitä se lääkäri puhui,vai viittasiko sitten siihen tai vertasiko edelliseen raskauteen kun silloinhan oli samoilla viikoilla painoarvio 1100g ja syntyesään kuitenkin yli 4kg,että kun nyt oli 300g suurempi niin olisi myös la isompi kuin kuopus..Menikö sekavaksi.Omasta mielestäni maha ei ole sen isompi kuin edellisestä..
Mutta kohdunpohjan mitta on nyt saman verran kun olen lähtenyt muita lapsia synnyttämään..
Itse en oikein usko tuota painoarvio juttuakaan,kun esikoisen aikaan sanottiin myös että olisi noin 3kg ja oliki syntyessään 3940,kakkonen syntyi rv 35+ ja painoarvioksi sanottiin 2 pvä aikasemmin 2,5kg ja olikin 3,4kg..Eli minulla aina heittänyt kilon nuo painoarviot että ei ole ainakaan minun kohdalla piettänyt paikkaansa..
Noh,taas sitten 2vk päästä näkee mitä sanovat nyt painoarvioksi..
vauvatalo johanna (tampereella) mainosti 49 e avent isistä. norm. hinta tosiaan se 60 e. eilen kun kävin muissa asioissa siellä niin yksi jäljellä. jos ei niille tule sitä lisää ja tarjous loppuu niin en taida keretä enään ostaan sitä yhtä tarjoushinnalla !
mut sepä just, et uskallanko sen ostaa. no saiskohan sen sit myytyä jos ei mun käytössä hyvä.
Hanna