**LOKAMASUJEN TORSTAITURINAT**
Kommentit (48)
Terve mammat!Minäkin nyt sitten taas täältä taustajoukoista ryhdyin kirjoittamaan josko jotain samankaltaisuuksia löytyisi.Tänään on kyllä supistanut niin että tuntuu.Lisäksi tuolta alakerrasta valuu sellaista keltaisenvihreää paksua " räkää" .Onko muilla tullut tuota vuotoa?Mieluusti pitäisin pojan vielä mahassa useamman viikon,mutta uhkaavalta näyttää...Kunhan tuo isäntä tulee kuuden jälkeen,ni lähden kyllä synnärille näytille varmuudeksi.Toinen asia,joka painaa on vauvan koko.Sf mitta terkkarin mukaan liian pieni,rv 30 26 cm ja rv 32 28 cm.Mites teillä muilla tuo mitta ollut?Painoarvio vauvalla rv 29 oli 1,2-1,4 kg,mikä mielestäni kuullostaa ihan normaalilta.Entä teistä?Toivottavasti en turhaan hosu sinne näytille menoa...Menisittekö te?Tämä siis on neljäs lapsi.Terv.Wima ja Ukko rv 33 tasan
mulla sf-mitta 31+2 26,5 ja 32+3 25. tiistaina kun olin lääkärissä niin lääkäri kans huolissaan ja laittoi lähetteen ultraan keskusneuvolaan. ens ma sain ajan ja jos heidän mielestä pieni niin sitten sairaalaan tai uudestaan myöhemmin ultraan ja seurataan. mulle ei ole tehty vielä ollenkaan painoarviota. esikoista odotan.
Hanna+ masuasukki 32+5 (olen tänään aikasemmin kirjottanut 32+4 ;) )
mulla oli tänään tuo mitta 29cm ja viime viikolla oli 28cm ja koko ajan on mennyt siellä ihan ylimmän käyrän tietämillä. Kuten esikoisestakin. Esikoinen painoi syntyessään 3390g ja on kuulema pieni vauva. Tämä toinen on kasvanut häneen verrattuna koko ajan isompana, mutta on kuulema pieni myöskin. Painoarvio oli maanantaina 1280g mikä on alle keskikäyrän. Joten mulla ei siis tuo korkea sf-mitta kyllä ainakaan ennusta isoa vauvaa.
Rintakumeista (olikohan nimim. Hanna?) oli puhetta. Minä ainakin sain sairaalassa heiltä rintakumin käyttöön ja kokeiltavaksi. Poislähtiessä se piti palauttaa ja sitten kävin ostamassa heti kotiin uudet. Jos nyt ei nuo vanhat ole enää kunnossa, niin jätän kyllä ostamisen miehelle. Ne kun on aikasta helppo hänenkin miehenä ostaa.
Jollakin oli tullut vihertävää mönjää, voisiko olla, että on joku pöpö päässyt aiheuttamaan tulehdusta? Voi olla hyväkin käydä sitten näytillä, että saa asian hoitoon. Eikös ne alapään tulehdukset mielellään pitäisi saada hoidettua ennen kuin lapsi syntyy? Kaverilla oli myös joku tulehdus raskausaikana ja hänellä supisteli ja lirahteli lapsivettä. Kun sai hoidettua tulehduksen, loppui molemmat vaivat ja vauva syntyi vasta muutaman päivän la:n jälkeen.
Mutta nyt tuo meidän " pieni" esikoinen haluaa vaahtokylpyyn! Poika painaa nyt vajaa kolme vuotiaana noin 20kg ja on metrin pituinen pakkaus!
tikru ja Agentti 28+5 edelleen
Mulla alkaa pikkuhiljaa hiipimään epäilys, että oonkohan nyt ainoo lokamamma, joka ei oo ostanu vauvalle (vielä) suunnilleen mitään, eikä aio oikeestaan ostaakaan ;) ??
Jotenki tuntuu tosi paljolta tavaramäärältä mitä täällä luetellaan. Oonkohan jotenki ihan nats, kun aion pärjätä paljon vähemmällä.
Eli nämä meillä on: Pinnasänky, tuplarattaat, vaatteita ä-pakkauslaatikollinen (kokoa 50-70 ja niistä n. puolet todella tyttömäisiä, poika tulossa), 10 tuttipulloa. Nuo siis edellisiltä lapsilta jäänyt.
Nämä olen hankkinut: Yhden kevyttoppapuvun, yhden collegeasun, 2 tuttia ja 6 uutta pullotuttia.
Ja nämä aion vielä hankkia: Turvakaukalo, makuuvaunut ja liivinsuojuksia.
Siis tietenkin jokainen saa hankkia ihan niin paljon ja ihan mitä haluaa, mutta lähinnä siis kyselen, että onko muitakin, jotka aikoo pärjätä vähemmällä?
Toisaalta, en ole koskaan ollut oikein mikään shoppausintoilija :))
ku mä kävin nyt ti siellä ultrassa ja rv oli 29, painoarvio oli 1,3kg ja lääkäri sano /näytti kuvat käyristä, ja kaikki oli ihan keskikäyrällä. Sano se että on hoikka vauva, kun joku käyristä meni vähän alle keskikäyrän. Mutta siis, ihmettelen kans tuota että Jemin:lle (vai oliko se Jemin) sanottu nuin että on tulossa iso vauva, ku kuitenki tuo paino on ollu rv 29 suurinpiirtei sama ku monella muullaki? Mutta voihan se olla, että jos se lääkäri tosiaan jotenki vertas siihen esikoisen kasvuun...Mutta jospa sieltä ei tulis kovin suurta vauvaa :)
Mulle oli yllätys ku ultrassa lääkäri sano, että periaatteessa ois esikoisen synnytyski pitäny aiemmin käynnistää, koska todennäkösesti ei oo kasvanu enää rv36 jälkeen. Nyt sitte th joutuu tosi tarkasti mittaamaan ja tarkkailemaan loppuaikana tuota sf mittaa että kasvaako se, koska jos nyt käy taas niin että lopussa vauva ei kasva (istukan toiminta heikkenee) niin sitten käynnistetään aiemmin. No, jännätään tilannetta!
Piti vielä johonki kommentoida mutta enpä muista...
Oli tosiaan onneksi tuo sf-mitan kasvu laskenu, nyt lähentelee keskikäyrää. Rv 29+2 ja mitta 28cm. Jes :)
Jääsydän
Eli vauvalle ei olla vielä hankittu juuri mitään.. tai siis olenhan minä ostanu muutaman vaatteen, mutta isompia ostoksia on tehty lähinnä tälle tulevalle isosiskolle. Hankittiin hälle turvaistuin jotta kaukalon saa vauvalle ja matkarattaat ostettiin kans, että saa vauvalle vaihtaa taas kopan nuihin oikeisiin rattaisiin.
Hankkimatta vielä tuplarattaat ja se kantoliina on harkinnassa. Mitäs muuta..sitte kaikki pikkujutut: tutit, pullotutit yms. ostamatta, ne teen sitte joskus ens kk aikana vasta. Ei oo oikein vielä tilaa säilyttää niitä. En nyt saa mieleen tarviiko muuta hankkia, mutta todennäkösesti ei koska esikoiselle kaikki ostettu viime vuonna :)
Ei me olla myöskään hankittu juuri mitään. Eli hoitopöytää ei ole, myin muutossa kun khh:n tasoa on niin paljon. Pinnis esikoiselle hankittu (sekin miehen suvun " perintöpinnis" ), tavalliset, halpis yhdistelmät hankittu esikolle, vaatteita en ole ostanut uudelle vauvalle yhtään, yhdet sukat ainoastaan. Turvakaukalo, sitteri ym. on jo esikolta myös. Yhden tuttipullon ja pari tuttia olenmyös ostanut ja harsoja 8kpl.
Mutta sehän riippuu tietty täysin siitä onko ennestään lapsia, kuinka paljon ja kuinka vanhoja he ovat. Me ei esikoisellekaan ostettu mitään uutena (tai no vaunut mutta ne oli halvimmat melkein mitä löytyi ja olllet tosi hyvät) ja muutenkin todella vähän tehtiin hankintoja.
Vielä aion ostaa liivinsuojia (Ainu) yhden paketin aluksi, samoin ehkä uudet imetysliivit ja nyt kovasti mietitään niitä tuplarattaita. Toki niistä rattaista, jos uutena ostetaan, saa maksaa niin paljon että hankintoja tulee kerralla sitten jo ihan liikaakiin, mutta periaatteessa mitään muuta varsinaisia hankintoja ei tehdä perushoitotarvikkeita lukuunottamatta. Katselin just tänään siellä isossa lastentarvikeliikkeessä, että olishan sitä vaikka mitä tarjolla, onneksi ei ole ylimääräistä rahaa ja toisaalta tosi perusjutuilla tuli mun mielestä hyvin toimeen. Meillä ei esim. sitteriä tai itkuhälyttimiä ole vielä edes koskaan käytetty, kantoliina ei ole mun juttu jne. Mutta etenkin ensisynnyttäjien kohdalla ymmärrän tosi hyvin, miten ihanaa on tehdä kaikenlaisia hankintoja ja jotkut ovat tyytyväisiä kaikkeen ostamaansa jälkeenopäin, osa huomaa ehkä että jotkut hankinnat ovat olleet lähes turhia.
Tuli muuten vielä mieleen kun niistä " poika/tyttö" sydänäänistä puhuin, että katsoin esikon neuvolakorttia ja toisin kuin muistin, ei hänelläkään ole olleet kovin korkeat äänet koko aikana sellaista 120-144, kerran aluksi 156 ja kerran hetken 180 (th oli merkinnyt sivun laitaan juuri noin että " aluksi kävi 180, sitten laski 136-144" ). Joten nyt lopetan näiden uskomusten jankkaamisen kun ei ne sittenkään näytä pitävän paikkaansa;)
Nyt iltalenkille - mukavaa torstai-iltaa ja hyvät yöt!
Nazu
selasin nuita viestejä ja olin siis kirjoittanut että 4-5 kg,vaan meinasin että 4,5kg olisi se painoarvio vauvallla laskettuna aikana..Höh=)
Huomenna pitäisi lähteä ostamaan loput tarvikkeet vauvalle,ainakin yksi tutti ja vaippoja,liivinsuojia ja siteitä lisää ja paniikki iski että vaatteita ei olekkaan tarpeeksi niin kai niitä vähän..
Ens viikolla tai ens kuussa sitten se sitteri ja kakkavaipparoskis..