Taas kerran Huvila&Huussi nussinut viihtyisän ja kauniin mökin muodottomaksi korsolaisosakkeeksi
https://www.is.fi/asuminen/art-2000007954883.html
En käsitä ihmisiä jotka edes antaa tuollaista mökkiään toisille rusikoitavaksi.
Kommentit (395)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenteissa hyvin sanottu: kakkoskuvat näyttävät kakkoskodilta joka on kopio ykköskodista.
Samassa hengessä toteutettu kuin valkoiset kaupunkikämpät. Trendikästä, ylipuhdasta, kliinisen oloista kuin laboratoriossa.
Naisten mieleen varmasti. Minun mieleeni ei.
Mitä lähempänä tyyli on kaupunkiasuntoa/huvilaa ja luksusta, sitä enemmän naiset pitävät.
Harvoja naisia oikeasti miellyttää mökkityyli.
Näin on. Miehet menevät mökille leikkimään eräjormakalastajametstäjää ja haluavat karun ja miehekkään erämökin, mielellään ilman mukavuuksia. Naisia ei nää miesten leikit jaksa innostaa, vaan halutaan mukavuutta ja viihtyisyyttä ja modernit kodinkoneet helpottamaan arkisia askareita.
Miksi hankkia mökki, jos sen halutaan oelvan käytännössä kopio kaupunkiasunnosta?
Tuo on samaa touhua kuin että matkustetaan Espanjaan syömään lihapullia ja Frederikin keikalle.
Mökin on tarkoituskin olla erilainen, eikä sama trendikkäästi sisustettu ympäristö jossa istutaan juomassa viiniä.
Ai missä laissa kerrotaan mikään mökin tarkoitus ja minkä näköinen se saa olla?
Kun minä laitan sen 280 000 euroa mökkiin niin minä teen siitä just sellaisen kun haluan. Minulla on koti merinäköalalla ylimmässä kerroksessa Eirassa ja mökki Saimaan rannalla perintotontilla, isolla! Molemmissa on kaikki ihan viimeisen päälle mutta ovat kyllä erilaisia, toinen on historiallisessa kerrostalossa ja toisen on arkkitehti piirtänyt vain minulle.
Sinä olet ää. Liö.
En ikinä haluaisi antaa mökkiäni muiden uudistettavaksi. Tai sen pihaa. Se mökin idea (minulle) just on, että tunnen joka kannon ja juurakon, olen yhtä luonnon kanssa, eikä sen mökkini sisustuksen tarvitse olla tyylikäs, vaan mökki on mun piilopirttini. Tuollaista trendikästä harmaa-valkoista en ottaisi, en, en, koska en rentoutuisi siinä tyylikkäässä ympäristössä yhtään.
Onko täällä sama tyyppi toistamassa tätä kusenväristä? Luulisi, että alkeellisimmillakin käytöstavoilla osaisi ilmaista itseään asiallisesti. No, oma ruma sielu sieltä paistaa ja kertoo vain hänestä itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenteissa hyvin sanottu: kakkoskuvat näyttävät kakkoskodilta joka on kopio ykköskodista.
Samassa hengessä toteutettu kuin valkoiset kaupunkikämpät. Trendikästä, ylipuhdasta, kliinisen oloista kuin laboratoriossa.
Mitä lähempänä tyyli on kaupunkiasuntoa/huvilaa ja luksusta, sitä enemmän naiset pitävät.
Näin on. Miehet menevät mökille leikkimään eräjormakalastajametstäjää ja haluavat karun ja miehekkään erämökin, mielellään ilman mukavuuksia. Naisia ei nää miesten leikit jaksa innostaa, vaan halutaan mukavuutta ja viihtyisyyttä ja modernit kodinkoneet helpottamaan arkisia askareita.
Miksi hankkia mökki, jos sen halutaan oelvan käytännössä kopio kaupunkiasunnosta?
Tuo on samaa touhua kuin että matkustetaan Espanjaan syömään lihapullia ja Frederikin keikalle.
Mökin on tarkoituskin olla erilainen, eikä sama trendikkäästi sisustettu ympäristö jossa istutaan juomassa viiniä.
Mökin on tarkoitus olla sellainen kuin itse haluaa. Ja voihan koti olla vaikka kuinka pas ka, jolloin mökille mennään nauttimaan.
No eikö silloin olisi järkevämpää unohtaa mökki ja panostaa siihen trendikkääseen kotiin?
Jokainen tekee kuten tykkää. Ja mökillähän kuuluu nyt asua, joten miksi ei näinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökin on tarkoitus olla sellainen kuin itse haluaa. Ja voihan koti olla vaikka kuinka pas ka, jolloin mökille mennään nauttimaan.
No eikö silloin olisi järkevämpää unohtaa mökki ja panostaa siihen trendikkääseen kotiin?
Katsos kun meillä on molemmat.
Vittuako te jankkaatte muitten valinnoista? Viihtykää te niissä kusiluolissanne, kun ette muuhun pysty.
Tuostahan tuli oikein nätti. Vanha versio sopi jollekin vanhukselle. Ruskea väri on niin tunkkainen.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä sama tyyppi toistamassa tätä kusenväristä? Luulisi, että alkeellisimmillakin käytöstavoilla osaisi ilmaista itseään asiallisesti. No, oma ruma sielu sieltä paistaa ja kertoo vain hänestä itsestään.
No mikä paha sana se kusenvärinen on? Ainoa oikea sana kuvaamaan kellastunutta puuta. Tuore puuhan ei ole sen väristä, mutta tuossa mökissä kyllä oli selvä pissan väri. Onko nyt parempi?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset puut, koivu ja mänty, kellertyvät ajan mittaan. Perinteiseen mökkityyliin kuuluu tuo aidon puun luonnonmukaisesti kellertynyt väri. Se on omalla tavallaan ajaton - ja paljon kestävämpi kuin kuvissa näkyvä uusi tyyli.
Koivu ei todellakaan kellerry, eikä mäntykään oikeastaan kellerry, vaan "punastuu".
Minä en käsitä, miksi kukaan tahtoo että kesämökillä on samanlaista kuin kotona. Sittenhän voi vaan pysyä siellä kotona. Oma ihannemökkini on tyyliä autiotupa saunalla. Sellainen, missä huonekaluina on käsin veistetty pöytä ja laverit seinänvierustalla. On siivoaminen helppoa. Tämänhetkinen mökkini on valitettavasti liian moderni, siellä on jopa kaatoallas likavesille keittiön seinässä ja kaasujääkaappi.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä haluaisi antaa mökkiäni muiden uudistettavaksi. Tai sen pihaa. Se mökin idea (minulle) just on, että tunnen joka kannon ja juurakon, olen yhtä luonnon kanssa, eikä sen mökkini sisustuksen tarvitse olla tyylikäs, vaan mökki on mun piilopirttini. Tuollaista trendikästä harmaa-valkoista en ottaisi, en, en, koska en rentoutuisi siinä tyylikkäässä ympäristössä yhtään.
Novhyvä juttu, anna muitten tehdäv kuten haluavat. Miksi sinulla on tarve haukkua muitten valinnat lyttyyn? Jos sinä pidät rumasta ei kaikkien muitten tarvi pitää. On sallittua nauttia kauniista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät kitisee, kun niillä ei ole varaa omaa kusenkeltaista tönöänsä rempata tähän päivään sopivaksi. H&H muutos oli aivan upea. Alkuperäinen mökki oli aivan kamala, sisältä ja ulkoa.
Just näin. Alkuperäinen oli suorastaan järkyttävä. Nyt tuolla voi sentään olla, ja on kivan näköistä katsoi mihin suuntaan tahansa. Se joka haluaa elämänsä kesäpäivät pilata männyn eli kus-en värisessä tönössä, niin siitä vaan, olkaa onnellisia.
Samaa mieltä. Mökkikunnassani oli venäläinen miljonääri joka myi mökkiään. Hirttä, siis aivan kaikki. Ok, valtava määrä tarkkaa työtä, kalliit materiaalit, mutta jotenkin ummehtunut. Mökin hinta tontteineen oli jotain vähän vaille miljoonan. No ei ole vissiin vieläkään mennyt kaupaksi.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota noin. Meillä ainakin mökki on sitä varten, että saa välillä vähän muutosta maisemaan. Pääsee irti siitä perus arjesta. On meillä kaupungissakin luonto lähellä, kun tontin reunasta alkaa metsä, mutta siellä on myös ne kaikki kaupungin äänet. On aivan eri asia olla mökillä luonnossa, kun siellä on hiljaista. Puuttuu ne saasteet, lika, liikenteen melu (jota kaupungissa ei edes pistä merkille, koska siihen on niin tottunut, sen huomaa todella vasta sitten, kun se puuttuu). Mutta itse mökistä halusimme modernin ja siistin, kaikilla mukavuuksilla. Meidän mökki ilmeisesti lukeutuisi näihin "trendikkäisiin", vaikka ei sitä ole trendien mukaan tehty, vaan sen, mikä miellyttää meidän silmää. Siellä on kaikki mukavuudet, mitä kotonakin ja se on myös kauniisti sisustettu. Silti siellä on kuitenkin aivan erinäköistä, kuin meillä kotona.
Ei kai mökkeilyn ole tarkoitus olla jollakin tietyllä kaavalla toteutettua? Jokainen mökkeilee, niin kuin itse haluaa. Ainakin toivottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset puut, koivu ja mänty, kellertyvät ajan mittaan. Perinteiseen mökkityyliin kuuluu tuo aidon puun luonnonmukaisesti kellertynyt väri. Se on omalla tavallaan ajaton - ja paljon kestävämpi kuin kuvissa näkyvä uusi tyyli.
Koivu ei todellakaan kellerry, eikä mäntykään oikeastaan kellerry, vaan "punastuu".
Minä en käsitä, miksi kukaan tahtoo että kesämökillä on samanlaista kuin kotona. Sittenhän voi vaan pysyä siellä kotona. Oma ihannemökkini on tyyliä autiotupa saunalla. Sellainen, missä huonekaluina on käsin veistetty pöytä ja laverit seinänvierustalla. On siivoaminen helppoa. Tämänhetkinen mökkini on valitettavasti liian moderni, siellä on jopa kaatoallas likavesille keittiön seinässä ja kaasujääkaappi.
Kenellä nyt on mökillä samanlaista kuin kotona? Että oikeasti on samanlainen ahdas tönö ja järvi ja rantasauna myös kotona. On erikoinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juupa juu, mutta kun nuo tekivät sellaisen KUN ITSE HALUSIVAT eivät lainkaan välitä sinusta ja typeristä mielipiteistäsi. Ketään ei kiinnosta mitä mieltä sinä tollo olet.
Duecorso kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota noin. Meillä ainakin mökki on sitä varten, että saa välillä vähän muutosta maisemaan. Pääsee irti siitä perus arjesta. On meillä kaupungissakin luonto lähellä, kun tontin reunasta alkaa metsä, mutta siellä on myös ne kaikki kaupungin äänet. On aivan eri asia olla mökillä luonnossa, kun siellä on hiljaista. Puuttuu ne saasteet, lika, liikenteen melu (jota kaupungissa ei edes pistä merkille, koska siihen on niin tottunut, sen huomaa todella vasta sitten, kun se puuttuu). Mutta itse mökistä halusimme modernin ja siistin, kaikilla mukavuuksilla. Meidän mökki ilmeisesti lukeutuisi näihin "trendikkäisiin", vaikka ei sitä ole trendien mukaan tehty, vaan sen, mikä miellyttää meidän silmää. Siellä on kaikki mukavuudet, mitä kotonakin ja se on myös kauniisti sisustettu. Silti siellä on kuitenkin aivan erinäköistä, kuin meillä kotona.
Ei kai mökkeilyn ole tarkoitus olla jollakin tietyllä kaavalla toteutettua? Jokainen mökkeilee, niin kuin itse haluaa. Ainakin toivottavasti.
Meillä on ns kusimökki ja kaikki on vähän hankalaa ja huonommin kuin kotona. Varmaan kaikkien unelma. Tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun meillä on molemmat.
Vittuako te jankkaatte muitten valinnoista? Viihtykää te niissä kusiluolissanne, kun ette muuhun pysty.
Nyt kannattaa käväistä laboratoriotutkimuksissa. Jos pissa on männyn väristä, on taustalla takuulla kroonistunut virtsatietulehdus. Ei ihme, että se virtsa siellä mielessä pyörii.
Tuossa remontissa nimenomaan toteutettiin omistajien toiveet. Vanhemmillani on mökillä samanlainen tunnelma ja samantyylinen tilanjako. Toivoisin todellakin, että siitä tulisi joskus tuon tyylinen.
Nyt mökissä on paljon matalia ja pieniä huoneita. Jos olemme siellä sisareni perheen ja vanhempieni kanssa, emme mahdu edes samaan tilaan, että voisimme vaikka pelata jotain lautapeliä. Keittiö on yhden ihmisen keittiö ja jos joku haluaa vaikka kokata kaverina, niin sipulin pilkkomisvehkeet pitää viedä olkkariin, makuuhuoneeseen tai eteiseen tason päälle. Televisiostakin olisi kiva katsoa vaikka jotain leffaa joskus porukalla, mutta olkkariin mahtuu vain pieni sohva ja neljäsosa porukasta.
Ottaisimme mielellämme ne pienissä makuuhuoneissa olevat neliöt oleskelutiloihin. Serkut nukkuvat kyllä mielellään siskon pesissä parvella keskenään.
Olemme kaikki kyllästyneitä tähän tilaongelmaan ja ei vanhemmillani ole edes toiveena, että mökki säilytettäisiin sellaisena kuin he ovat sen rakentaneet.
Vierailija kirjoitti:
Pakko myöntää, että itsekin järkytyin tosta lopputuloksesta. Lämmin mökkitunnelma on muutettu kolkoks kaupunkikämpäks..🤢
Aamulla kun herää ei tiedä katsooko kattoa, seiniä vai lattiaa= mäntyputkilo.
Oman pienen saaristomökin tupa valaistui ja laajeni upeasti pintoja vaalentamalla. Vanhaa mäntyä on enää muistona ikkunoiden ristikoissa ja kattohirressä. Kesämökkiin kaipaa raikkautta, eri asia jossain Lapin mökissä, johon kaivataan lämmintä tunnelmaa etenkin talvisin. Mutta mäntyputkilo ei sovi kyllä minnekään.
Minä kaipaan juuri männyn väriä mökillä. Viimein hankin mökin ihan yksin ja muistoissa on lapsuus- ja nuoruusajan mökki. Sitten monet mökit ovat kylmillään talvella, joten rakennusfysiikkaan kannattaa perehtyä, ennen kuin rupeaa sutimaan tai tekemään muutakaan remonttia. Sähköllä lämmittäminen mökillä voi muuten käydä kukkarolle, vaikkei patterit kalliita olisikaan. Se on muuten jännä, miten toisilla se oma maku on sama kuin senhetkiset muotivillitykset.
Onneksi voitte kaikki hankkia itsellenne juuri niin ruman ja ahtaan mökin kuin haluatte.