Mitä söitte nuorena 90-luvulla
Eli siis oon kiinnostunu tästä aiheesta niin mitä yleensä söitte 80-90 luvulla lapsena/teininä ?!
Kommentit (92)
Kyllä taisin vetäistä suklaapuuroa ja naminameja aamulla,silti olin normipainoinen lapsi.
"Ruuat oli vähissä silloin. Valikoima oli pieni ja rajattu. Eineksiä ei juuri ollut kuin hernekeittoa ja maksalaatikkoa." Hei, kysyjä ei varmaan tarkoittanut 1890.
90-luvulla uutuksia olivat minulle nuudelit ja tacot. Niitä piti erikseen pyytää vanhemåien ostavan, eivätkä he itse koskaan edes maistaneet niitä. Söivät silloin ja syövät yhä paljon keittoja ja perunaa jonkin kastikkeen kanssa. Eivät käytä muita mausteita kuin suolaa ja pippuria.
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan Portin pieniä pyöreitä piirakoita? Oli salami ja jauheliha ainakin. Eineshyllyssä myytiin silloin. Jokunen vuosi sitten HoviRuoka teki jotain vastaavia, mutta mielestäni eivät olleet niin hyviä ja nekin katosivat kaupoista melko nopeasti.
Portti muutti nimensä HoviRuoaksi sen jälkeen, kun niiden lihatuotteista löytyi hevosenlihaa yllättäen. :)
Eli samoja piiraita- teoriassa. Ysärillä ne olivat herkkuani, varsinkin pohjan takia. Nuo uudet versiot olivat kauheita, en saanut syötyä!
Tuntuu ettei muista yhtään mitä kotona söi, ravintolasyömiset muistaa paremmin. Yleensä pizzaa tai lasagnea, ja sit oli Helsingin ravintola Timbuktu missä oli kaikkea ihanaa erikoista ja eksoottista. Kreikassa tuli tuolloin jo matkailtua niin nekin ruoat muistaa.
Sen muistan että ainakin spagettia ja jauheliha-sienikastiketta tein, lihapullia, jotain kiinalaista kanawokkijuttua... en todellakaan ollut mikään hyvä kotikokki.
Lastenjuhlissa oli aina täytekakkua, jonka väliin oli laitettu mansikkahilloa ja banaania ja päälle ylivatkattua kermavaahtoa + irtokarkkeja. Nykyään tuntuu että jokainen kotileipurikin tekee kaikkia ihania koristeluita marsipaanilla ja sokerimassalla. Ysärillä kelpasi vähän yksinkertaisempikin.
90-luvulla oli laadukkaampaa ruokaa kuin nyt. Silloin oli paljon vähemmän lisäaineita tungettu elintarvikkeisiin ja maatalous oli puhtaampaa.
Perunoita tai makaroneja ja mielikuvituslihapullia, eli ruskeaa kastiketta.
Kalapuikkoja tai nakkeja ja ranskalaisia.
Riisiä ja kalkkunasuikaleita paistettuna kermasoosissa.
Spagettia ja jauhelihakastiketta.
Perunamuussia ja makkarakastiketta/uunimakkara
Lasagnen tein joskus jos oli rahaa.
Mä söin elämäni ekan nyky- hamppariaterian 19 v Lahden Carrolsissa.
Siihen asti oli tullut syötyä perus grillin antimia, yleensä makkaraperunat jos oli rahaa, tai sit vaan kärkkäri.
On outoa että en muista 90 luvun lapsuuden kodin ruoista juuri kuin mansikat joita äiti sulatti aina mikrossa ja ne oli löllöä, viilikset, mustikkakeiton, vihreän mehukattimehun, makaronijauhelihasekoituksen, keitetyt porkkanat joita inhosin, grillitassut, viennetta jäätelön, ruispalat leivän jossa oli edam juustoa, itsetehdyt mehujäät, vastaleivot pullat, jonkun halpis colan, halvimman mahdollisen appelsiinimehun, pannukakut, lihapiirakat, corn flakesit ja hedelmäpommi jugurtin. Kotipitsasta joskus haettiin perhepitsaa ja siinä oli aina neljää täytettä joista jokainen otti oman sektorin. Coca colaa oli oltava pitsan kanssa.
Toki on varmasti ollut myös jotain muita lämpimiä ruokia mutta en muista.
Nämä on ainoita ruokia jotka jääneet muistiin joten lienen kasvanut tuontyyppisellä ruoalla aikuisuuteen. Syön nykyään vähemmän sokeria ja eineksiä ja makaronijauhelihasörsseliä en juuri harrasta
Vierailija kirjoitti:
Kyllä taisin vetäistä suklaapuuroa ja naminameja aamulla,silti olin normipainoinen lapsi.
Suklaapuuro! Miten unohdin. Tuo unohdettu herkku
Sushia. Ja pari olutta kyytipojaksi.