Mitä söitte nuorena 90-luvulla
Eli siis oon kiinnostunu tästä aiheesta niin mitä yleensä söitte 80-90 luvulla lapsena/teininä ?!
Kommentit (92)
Kalasoppaa ahvenista. Noin viidesti viikossa.
No ainakin ruisleipaa oltermannilla, koskenlaskijalla, meetwurstilla ja saarioisten mikropitsoja seka nuudeleita raakana suoraan pussista, nakkeja paljon nakkeja.
Tama mita soin aidin selan takana.
Aiti laittoi hyvaa peruskotiruokaa. Oli kaalikeittoa, kalakeittoa, Muussia ja lihaa. Vaikka mita. Vanhempani ovat hyvia kokkeja.
Opiskelijana söin aamuisin mysliä ja jogurttia. Usein ruokana olivat ranut ja kalapuikot, spaghetti jauhelihakastikkeella, risotto, tai chili con carne. Joskus laitoin myös pizzaa. Keitetyistä perunoista ja ruskeasta kastikkeesta sain yliannostuksen lapsuudenkodissa, samoin voileivistä. Oli kivaa, kun sai vihdoinkin omilleen muutettuaan päättää itse, mitä haluaa syödä.
Vierailija kirjoitti:
HK-sininen ja paksu kerros väkevää sinappia.
HK:n blössiä syötiin jo 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitetty peruna, ruskeakastike ja omista porkkanoista tehty porkkanaraaste, jota riitti jokaiselle n. teelusikallinen. Jotenkin alkoi noita perunoita miettiessä maistua multa suussa, joten nekin lienee olleet omalta kasvimaalta.
Kesällä oman pellon multaiset perunat ja sipulikastike. Ehkä jokin valmiiksi marinoidu grillipihvi.
Kattilassa kokonaisena keitetty kukkakaali joka oli herkkuani, mutta jota kieltäydyin syömästä, koska isä väänsi siitä joka kerta sanamuunnoksen: kukkakaalia, kakkakuulia.
Dukes-hampparit ja saman sarjan hot dogit.
Uunissa paistetut oranssissa kastikkeessa olevat kanankoivet ja ihanan makuiseksi maustunut riisi uunivuoan pohjalta. Jostakin syystä tätä syötiin vielä perunamuusin kanssa, vaikka oli tuota riisiäkin.
Mauttomat, läskiset kyljykset sinapin kanssa
Hedelmäsalaatti, johon tuli purkillinen fruit cocktailia ja tuoreita hedelmiä. Tätä sai juhlapäivinä tai jos oli vieraita käymässä. Joskus muuten vain sunnuntaisin.
Miksi niitä perunoita ei pesty ennen keittämistä?
En todellakaan tiedä. 😄 Kai ne pestiinkin, mutta makumuistona noista oman pellon perunoista tulee suuhun sellainen multainen maku. Ehkä niihin jäi aina pikkuisen multaa pesusta huolimatta. 😄
Meillä syötiin usein makaronimössöä, lihakeittoa, käristystä, puuroa, kanaa ja riisiä, maksalaatikkoa, perunaa ja kalaa, perunaa ja esim hirven tai teeren lihaa, grillimakkaraa, jauhelihakastiketta. Oman maan kasviksia oli sitten lisäksi, mutta olin nirso lapsi ja söin mieluummin makaronia. Isä ja pappa metsästi ja kalasti niin olis usein lihaa.
Roiskeläppiä tuli syötyä kun tuli kotiin koulusta.
Perunaa, jauhelihakastiketta, isän kalastamaa kalaa, hirven ja jäniksen lihaa (sukulaiset metsästi paljon) makaronilaatikkoa, spagetti bolognesea joskus, ruisleipää, hedelmiä, jogurttia, puuroa, kiisseliä, joskus harvoin noudettiin pizzat ja toisinaan einespitsa tai hamppari.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuskodissa oli aina vaan perunaa ja peruskastikkeita. Jos halusi pastaa tai riisiä, niin ne oli keitettävä itselle erikseen hirveän mokotuksen siivittämänä, koska ne eivät kuulema kuuluneet normaalin ihmisen ruokavalioon. Jos halusi juustoa, se oli viisainta ostaa omilla rahoilla ja syödä ulkona ollessa tai taas tuli huutia. Alkoholia oli vapaasti tarjolla viikon jokaisena päivänä virka-ajan ulkopuolella ja tietenkin niitä perunoita ja peruskastiketta.
M 45
Samaistun tuohon peruna-asiaan! Oli harvinaista herkkua, jos joskus sai raketti-spagettia jauhelihakastikkeella. Riisiä oli harvoin uunibroilerin kanssa. Jos pyysi saada useammin spagettia, niin alkoi hirveä paasaus siitä miten peruna on ainoaa oikeaa ruokaa! Yleensä kun kysyi että mitä tänään on ruokana, tuli vastaukseksi että pottuja. Peruna oli se juttu ja ruokapöydän kingi, muu oli sitten tavallaan perunan lisuketta, kuten se ruskea kastike tai kalapuikot.
Ilmankos nyt aikuisiällä syön aika harvoin keitettyä perunaa. Taisi tulla yliannostus lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt opiskelijaruokala tarjos. Ei ollut kasvisruokaa silloin. Sitten söin lisäksi mielialalääkkeitä, ekstaasia (tai jotain vastaavaa) ja vaihtelevien poikaystävien spermaa.
Eihän sitä eineksinä saanut, eikä ravintoloistakaan kuin erikseen tilanttuna.
Muutettiin mieheni kanssa 1993 yhteen.
Hän oli silloin vegaani ja mä kalaa syövä vege. Tonnikalaa söin paljon, sitä sai silloin 400 gramman purkeissa ja oli todella edullista.
Käytiin 1994 kasvisruokakurssilla. Se pidettiin ravintola Kasviksessa. Paikalla oli me taviksina ja kaikki muut tämän päivän telkkarikokkeja. Siellä käytiin muiden maiden kasvisruokia läpi, joka viikko oli oma teemamaansa. Sieltä saakka pastat, falafelit, hummukset, nuudelibowlit, intialaiset kasvisruuat on olleet matkassa mukana.
Silloin tehtiin seitan ja tofu itse, nykyään siihen on sentään helpotusta, jos niitä nyt enää tarvii syödä... Nyt lisänä itsetekemien maustesekoitusten, sekä oma hyötypuutarha.
Äiti-vainaa oli päiväkodissa töissä ja söimme melko paljon elintarvikeskuksen, nykyisen Palmian ruokia. Olisivat muuten menneet roskiin ja myös pienen palkan lisäksi.
Lukio-ikäisenä söin koulussa lounaan, kotiintultuani välipalaksi esim. neljä ranskanleipäsiivua joiden päällä oli juustoa (voita oli harvoin). Iltapalaksi yhden nuudelipussin keitetyssä vedessä nuudelikeittona - mukanatulleet mausteet käytin mutta öljyn heitin pois. Jos leipä oli loppu, niin saatoin syödä yhden nuudelipussin koulusta tultaessa ja yhden iltapalaksi. Banaaneja meni välipaloiksi jos niitä oli kaapissa, vaihtoehtoisesti välipaloina kävi yksi pieni ananaspurkillinen tai raejuustopurkki.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuskodissa oli aina vaan perunaa ja peruskastikkeita. Jos halusi pastaa tai riisiä, niin ne oli keitettävä itselle erikseen hirveän mokotuksen siivittämänä, koska ne eivät kuulema kuuluneet normaalin ihmisen ruokavalioon. Jos halusi juustoa, se oli viisainta ostaa omilla rahoilla ja syödä ulkona ollessa tai taas tuli huutia. Alkoholia oli vapaasti tarjolla viikon jokaisena päivänä virka-ajan ulkopuolella ja tietenkin niitä perunoita ja peruskastiketta.
M 45
Tämä. Olihan se pottu ja kastike edullista varmasti tehdä silloin. Nykyäänkin.
Mä olen pienessä lounasravintolassa töissä. Tehdään vuoroviikoin omat ruokalistat duunikaverin kanssa. Vanhempi emäntä (62v) tekee aina perunoita ja kastiketta + protsku omilla viikoillaan.
Joten mä olen ottanut asiakseni tehdä pastaa ja riisiä, edes kerran omilla viikoilla. Siitä tulee sitten emännältä murinaa, että kun hän ei pidä pastaa minään. Ei siitä ruuaksi ole. Jos makaronilaatikkoa ja pastabolognesea/tonnikalapasta on kerran kuussa, niin saa rouva jo luvan tottua niihin. :)
Tuntuu olevan tiukassa kiinni tuo perunauskovaisuus noilla vanhemmilla sukupolvilla. Oma äiti yhä ihan samanlainen perunan pupeltaja.
Ranskanleipää oltermannilla ja mandariineja. Oikean ruoan syötin koiralle kun vanhempien silmä vältti. Koulussa en syönyt mitään. Ruokiksella haettiin monesti kaupasta vähän karkkia tms. Näin yläasteella 90-luvun lopussa.
Kyljyksiä, hyi hitto! Toinen oli perunasipulilaatikko. Kanankoipia tai rintapaloja. Lohta oli todella harvoin, koska se oli niin kallista.
äitin tekemää kotiruokaa, kun vanhemmat erosivat 2000-luvun alulla, jäin isäni luokse asumaan ja teinivuodet meni pizzaa, hamppareita ja karkkia vetäen. siksi mulla ei varmaan koskaan kasvanut tissejä kun en saanut mitään ravintoaineita ruoasta. paino ei kuitenkaan koskaan noussut yli 45 kilon.
Välipaloja:
-kotitekoista leipää, margariinilla tai lauantaimakkaralla.
-kaakaota
-mehutiivisteestä sekoitettua mehua juhlissa/eväänä jne.
-viiliä tai piimää tai itsekeitettyä soppaa ja maissihiutaleita joskus sai jogurtin tai vanukkaan jopa
-kaura- marja- tai mannapuuroa (joskus sai suklismannaa)
-munakas
Ruokaa:
-Lihaa tai kalaa ja perunaa/muussia
-kanaa ja riisiä
-makaroonilaatikkoa tai makaroonia ja makkaraa
-keittoja (Hernari, lihakeitto, kalakeitto, kesäkeitto)
Herkkuja:
-Marie-keksejä
-jäätelöä
-vohveleita, lettuja, pannaria
-itse leivottua pullaa jne. äiti leipoi usein myös jotain piirakkaa
-hedelmäsalaattia tehtiin myös
Ruoka oli aina herkullista ja sitä oli riittävästi. Äiti teki todella hyviä leipomuksia ja ruokaa ja isältäkin sujui useampi pöperö :) eineksiä syötiin harvoin, lihiksiä tai karjalanpiirakoita yleensä. Joskus teininä sai roiskeläpän.
HK-sininen ja paksu kerros väkevää sinappia.