Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MOT: BB, Tempparit jne. tosi-tv ohjelmat rikkovat jopa ihmisoikeussopimuksia osallistujien kannalta!

Vierailija
03.05.2021 |

En tuota paskaa koskaan ole katsonutkaan mutta onhan tuo aivan moraalitonta toimintaa.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2021/05/03/tosi-tvn-kohtuuton-hinta-kasik…

Kommentit (454)

Vierailija
81/454 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaan maajusseja ei varmaankaan uhkailtu uhkasakoilla, jos kommentoivat.

"Mustafan mukaan häneen otettiin alun perin yhteyttä ja kerrottiin, että suomalaiseen dokumenttiin etsittiin aiemmin Suomessa asunutta turkkilaista miestä, joka kertoisi työstään maatilalla. Hedelmiä ja vihanneksia viljelevä Mustafa kertoo suostuneensa ohjelmaan, koska tahtoi auttaa tuotantoyhtiötä.

– Sitten yhtäkkiä ohjelmasta tulikin puolisonhakuohjelma. Sanoin, etten tarvitse ketään, mutta voin esittää show’n vuoksi, Mustafa väittää."

"TOINEN ASIA, mitä Mustafa IS:n haastattelussa kritisoi, olivat hänelle valitut naiset, jotka eivät hänen mukaansa olleet lainkaan ”hänen tyyppiään.”

– Kyseenalaistin sen, miksi tämä hoidetaan näin ja miksi en voi itse valita kirjeitä lähettäneitä naisia jatkoon. Minulle sanottiin, että tuotantoyhtiön pitää selvittää jokaisen naisen taustat, ettei siellä ole mitään epäilyttävää, Mustafa kertoo ja lisää:

– Silloin suutuin todella paljon. Minun teki mieli jättää kuvaukset kesken, mutta olen sellainen ihminen, että jos olen jotain luvannut, hoidan asiat kyllä loppuun asti."

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000007948426.html

Vierailija
82/454 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En arvosta mm Kurosta pätkän vertaa. Täysin moraalitonta ohjelman tekemistä. Se että jatkunut noin pitkään ei tee siitä hyväksyttävämpää. Niin niitä ollut ihmiselöintarhojakin olemassa.

ei se Kuronen siellä nussi tai ryyppää, saatika pakota osallistujia siihen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/454 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuossa varmaankin väärin toimitaan, mutta onko tosiaan niin, että ihminen ajautuu noin vain paneskelemaan kameroiden edessä, jos paikalla ei ole psykiatria. Eihän normaalissakaan elämässä noin vain pääse ammattiauttajia tapaamaan, kun parisuhteessa menee huonosti tai kännissä tuli törttöiltyä. Silloinkin ne seuraukset kannetaan itse ja ne jaetaan esimerkiksi ystävien kanssa. Tämä on minusta jotenkin käsittämätön kuvio, että ihmisen vastuu omasta toiminnasta loppuisi heti kun kamerat pyörähtävät käyntiin. Ymmärrän toki, että esim Temppareissa petetyille kokemus on todella nöyryyttävä ja esim BB:ssä päästään rääpimään aika yksityisiä asioita, kun ollaan pitkä aika 24/7 ihmisten kytättävänä. 

Ei ihmisen oma vastuu lopu, kun kamerat pyörähtävät käyntiin, mutta tuotantoyhtiön vastuu alkaa viimeistään siitä ja sitä tässä peräänkuulutetaan.

Muutenkin kyllä normaalissa elämässä pääsee ammattiauttajaa tapaamaan, jos elämässä on joku kriisi päällä. Siitä voi joutua jotain maksamaan, mutta ei sitä muuten kukaan estä. Nekin, joilla ei ole ammattiapuun varaa, voivat yleensä esimerkiksi käsitellä asiaa läheistensä kanssa, hakea vertaistukea netistä tai muuten hakeutua mielenterveyttään tukeviin olosuhteisiin. Näissä ohjelmissa mikään tällainen ei ole tuotantoyhtiön sitä erikseen sallimatta mahdollista osallistujille, joten mielenterveyden romahtaessa näissä tuotantoyhtiön hallitsemissa olosuhteissa tuotantoyhtiö on siitä osittain vastuussa.

Vierailija
84/454 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen asian niin, että ihmiset (tänä päivänä) tietävät mihin ovat menossa, kun ohjelmat ovat jo pidempään pyörineet ruudussa.

Tuotantoyhtiöt varmasti hakevat "draamaa", koska ihmisiä tosi-tv:ssä kiinnostaa enemmän se että "jotain tapahtuu" sen sijaan että "istutaan kiltisti paikoillaan".

Osalle juttuja voi myös olla hyvä peruste, esim. tuo että BB:ssä pitää 24h harkita luovuttamista, jokin yksittäinen juttu (esim. alkoholi/koti-ikävä tmv.) voi laukaista pakottavan ajatuksen että ulos on heti päästävä, mutta hetken kuluttua mieli voikin olla jo muuttunut.

Vierailija
85/454 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mustafan mukaan häneen otettiin alun perin yhteyttä ja kerrottiin, että suomalaiseen dokumenttiin etsittiin aiemmin Suomessa asunutta turkkilaista miestä, joka kertoisi työstään maatilalla. Hedelmiä ja vihanneksia viljelevä Mustafa kertoo suostuneensa ohjelmaan, koska tahtoi auttaa tuotantoyhtiötä.

– Sitten yhtäkkiä ohjelmasta tulikin puolisonhakuohjelma. Sanoin, etten tarvitse ketään, mutta voin esittää show’n vuoksi, Mustafa väittää."

"TOINEN ASIA, mitä Mustafa IS:n haastattelussa kritisoi, olivat hänelle valitut naiset, jotka eivät hänen mukaansa olleet lainkaan ”hänen tyyppiään.”

– Kyseenalaistin sen, miksi tämä hoidetaan näin ja miksi en voi itse valita kirjeitä lähettäneitä naisia jatkoon. Minulle sanottiin, että tuotantoyhtiön pitää selvittää jokaisen naisen taustat, ettei siellä ole mitään epäilyttävää, Mustafa kertoo ja lisää:

– Silloin suutuin todella paljon. Minun teki mieli jättää kuvaukset kesken, mutta olen sellainen ihminen, että jos olen jotain luvannut, hoidan asiat kyllä loppuun asti."

Kaikkia maajussimiehiä on maalitettu tällä palstalla loputtomine vihapuheineen. Myös muilla alustoilla.

Suurinta kuraa on saaneet niskaansa Stefano ja Mauno. 

Vierailija
86/454 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa ohjelmissa ei ole samanlaisia sopimuksia.

Vierailija
87/454 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmisoikeussopimuksen osapuolena on tosi-tv -ohjelmia tai tuotantoyhtiöitä?

Yleensähän ne ovat valtioiden välisiä.

Meinaatko, että ihmisoikeuksista ei tarvitse välittää, jos siinä on vain toimijana yritys? Esimerkiksi orjatyö ja vapaudenriisto on ihan ok, jos vain teet sen y-tunnuksen kautta? 

En. Yhtiö ei kuitenkaan voi rikkoa ihmisoikeussopimusta. Valtio, joka sallii yhtiön toiminnan alueellaan, potentiaalisesti rikkoo.

Yhtiön toiminta voi toki loukata ihmisoikeutta.

Vierailija
88/454 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia maajussimiehiä on maalitettu tällä palstalla loputtomine vihapuheineen. Myös muilla alustoilla.

Tässä ei ole maalittamisesta kyse vaan siitä, että koska uskaltaa kommentoida niin ei liene isketty sopimusnivaskaa uhkasakkoineen eteen vai olisiko ollut tuotantoyhtiölle liian suuri työ, jos ne sopimusehdot olisi pitänyt vaikka kääntää turkiksi (tai muilla kielillä muille osallistujille), jotta Mustafa täsmälleen olisi ymmärtänyt mihin on lupautumassa eli olisi saanut tiedot omalla äidinkielellään.

Vierailija
89/454 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei ole maalittamisesta kyse vaan siitä, että koska uskaltaa kommentoida niin ei liene isketty sopimusnivaskaa uhkasakkoineen eteen vai olisiko ollut tuotantoyhtiölle liian suuri työ, jos ne sopimusehdot olisi pitänyt vaikka kääntää turkiksi (tai muilla kielillä muille osallistujille), jotta Mustafa täsmälleen olisi ymmärtänyt mihin on lupautumassa eli olisi saanut tiedot omalla äidinkielellään.

Se maalittaminen liittyy vahvasti tähän Ylen naisuhriuttamis-uutisointiin 

Vierailija
90/454 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näen asian niin, että ihmiset (tänä päivänä) tietävät mihin ovat menossa, kun ohjelmat ovat jo pidempään pyörineet ruudussa.

Tuotantoyhtiöt varmasti hakevat "draamaa", koska ihmisiä tosi-tv:ssä kiinnostaa enemmän se että "jotain tapahtuu" sen sijaan että "istutaan kiltisti paikoillaan".

Osalle juttuja voi myös olla hyvä peruste, esim. tuo että BB:ssä pitää 24h harkita luovuttamista, jokin yksittäinen juttu (esim. alkoholi/koti-ikävä tmv.) voi laukaista pakottavan ajatuksen että ulos on heti päästävä, mutta hetken kuluttua mieli voikin olla jo muuttunut.

Tuotantoyhtiöt ottivat mt-potilaita ohjelmiinsa vaikka heti tiesivät heidän taustansa

Vierailija
91/454 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ehkä kaikille naisosallistujille pitäisi tehdä jatkossa kattavat psykologiset testit.

jutussa ei ollut yhtäkään miestä kertomassa kaltoinkohtelustaan.

kummasti näistä ohjelmista on kuitenkin ponnistanut ihan menestystarinoitakin. 

Mies menettää työpaikkansa. Työpaikan menettäminen ei ole kaltoinkohtelua? Tai tuotantoyhtiö teki miehestä pahiksen.

Vierailija
92/454 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ehkä kaikille naisosallistujille pitäisi tehdä jatkossa kattavat psykologiset testit.

jutussa ei ollut yhtäkään miestä kertomassa kaltoinkohtelustaan.

kummasti näistä ohjelmista on kuitenkin ponnistanut ihan menestystarinoitakin. 

Mies menettää työpaikkansa. Työpaikan menettäminen ei ole kaltoinkohtelua? Tai tuotantoyhtiö teki miehestä pahiksen.

Osallistujan oma käytös edelleenkin. 

Ihmiset ei kanna enää mitään vastuuta mistään. 

Vierailija
93/454 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mot. Juuri nyt.

Vierailija
94/454 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yllättyykö nyt joku ettei "tosi TV" ole mitään tosi TV. Tä.

Vierailija
95/454 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi luoja, Mira itse pani vierasta miestä, ja ohjelmassa hänet esitetään uhrina 

Vierailija
96/454 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ällöä kilven kiillottamista ja omien tekojensa cancelloimista. Huonosta maineesta on vaikea päästä eroon näin pienessä maassa. Ainoa keino on julkisuudesta katoaminen ja muuttaminen ulkomaille. Julkisuuden henkilönä joutuu ottamaan valitettavasti enemmän paskaa niskaansa kuin taviksena.

Vierailija
97/454 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhdasta nuorten kokemattomien ihmisten hyväksikäyttöä.

Itsehän he haluavat ehdoin tahdoin julkisuuteen ilman että se edes edellyttäisi  mitään erityistä lahjakkuutta kuten laulutaitoa. Ennen tosi-tv-ohjelmia onhan niitä nuoria naisia kummasti aina löytynyt erilaisiin kauneuskilpailuihin. Aiemmin myös tietokilpailuohjelmissa oli tärkeämpää itse tietäminen kuten Suomen tietoviisas tai Tupla ja kuitti eikä niinkään mitkään isot rahapalkinnot suhteellisen helpoista kysymyksistä.

Vierailija
98/454 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puoliso oli aikoinaan bbssa ja kyllä oli saatavissa keskusteluapua psykologilta myös kotiin jääneelle osapuolelle sekä kauden aikana että jälkeenpäin. En tiedä miten nyt ihan viime kausina.

Vierailija
99/454 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wöö, pettämisen näyttäminen televisiossa rikkoo ihmisoikeussopimuksia! Kyllä kaikilla pitää olla oikeus pettää! Viis kumppaneiden tunteista, ei niille tarvitse siitä kertoa! 

Vierailija
100/454 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhdasta nuorten kokemattomien ihmisten hyväksikäyttöä.

Itsehän he haluavat ehdoin tahdoin julkisuuteen ilman että se edes edellyttäisi  mitään erityistä lahjakkuutta kuten laulutaitoa. Ennen tosi-tv-ohjelmia onhan niitä nuoria naisia kummasti aina löytynyt erilaisiin kauneuskilpailuihin. Aiemmin myös tietokilpailuohjelmissa oli tärkeämpää itse tietäminen kuten Suomen tietoviisas tai Tupla ja kuitti eikä niinkään mitkään isot rahapalkinnot suhteellisen helpoista kysymyksistä.

Monethan lähtevät näihin ohjelmiin vain hakeakseen some-näkyvyyttä itselleen, no sitä ainakin tämä eräs temppari on saanut.