MOT: BB, Tempparit jne. tosi-tv ohjelmat rikkovat jopa ihmisoikeussopimuksia osallistujien kannalta!
En tuota paskaa koskaan ole katsonutkaan mutta onhan tuo aivan moraalitonta toimintaa.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2021/05/03/tosi-tvn-kohtuuton-hinta-kasik…
Kommentit (454)
Vierailija kirjoitti:
Eikös se au pairit ole ylen ohjelma?
Ja Sohvaperunat
Ja Suomilove
YLE on tahrannut häpeällisesti kätensä reality-paskaan.
Odotan YLE:ltä hieman kuivahkoa, asiapitoista ohjelmaa.
Sen tehtävä on olla viranomaisten tiedotuskanava ja ihmisten sivistäjä, ei tyhmentäjä.
Enpä uskaltaisi tuon jutun lukemisen jälkeen enää hakeutua mihinkään tosi-tv-ohjelmaan mukaan. Eipä toisaalta ole kiinnostanutkaan, BB:stä vain olen vähäsen haaveillut salaa, koska formaatti on mielestäni mielenkiintoinen.
Aika järkyttävää, jos tuotantoyhtiö saa yksinoikeudella päättää osallistujan mainosyhteistyöstä ja haastatteluista vielä vuosi ohjelman päättymisen jälkeen. En ikinä suostuisi!
Mitä nämä osalllistujat hakee näistä ohjelmiin osallistumisesta?
Vierailija kirjoitti:
nussi vieraita televisiossa, olet nyt uhri.
juuhjooh
Nussi kun ohjelmat kuvaukset on lopetettu ja ulkoa on kerätty kamerat. Silti pääset ohjelmaan.
Onko tämä oikein? Et nussi ja silti annetaan ymmärtää että nussit kun kuvatut pätkät leikataan sopivasti.
Vierailija kirjoitti:
Minuun yksi leppari osallistuja bb ssä oli olli 2008. Todella symppis äijä ja kuiteenkin vaikka ei mennyt missään kohtaa överiksi mitenkään niin silti mielenkiintoinen ja mahtava äijä.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ainakaan ole kukaan tuollaiseen pakottanut. Tämähän on jokaisen oma valinta, haluaako tosi-tv:n julkuksi vaiko ei.. Samalla tavalla voidaan ajatella esim. urheilussa on sääntöjä, joita tulee noudattaa, vaikka ei niin oikeusten puolesta meniskään.
Ihme touhua, että kaikesta pitää häly nostaa.
Kai tää pätee sun mielestä sitten muihinkin asioihin? Että esim. raskaassa "paskaduunissa" on ihan ok saada olematonta palkkaa ja huonot työolot, koska itsehän ihminen päätti siihen hakea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuun yksi leppari osallistuja bb ssä oli olli 2008. Todella symppis äijä ja kuiteenkin vaikka ei mennyt missään kohtaa överiksi mitenkään niin silti mielenkiintoinen ja mahtava äijä.
Sen jälkeeen en ole kyllä seurannutkaan tosi tv tä.
Vierailija kirjoitti:
Ei riko perustuslakia!!
Estetään osallistujaa poistumasta paikalta on rikos.
Ihmisoikeuksia rikottaisiin ehkä silloin, jos ihmisiä tavalla tai toisella pakotettaisiin osallistumaan noihin ohjelmiin, esim. kiristämällä tai uhkailemalla. Nythän tämä kaikenlaiseen paskanjauhantaan mukaan lähteminen on vapaaehtoista. Osallistujat ovat myös varmasti tietoisia siitä, mihin ovat lähtemässä mukaan.
Olen jo jossain muussakin ketjussa sanonut, mutta sanonpa vielä: nämä tosi tv -ohjelmat, jotka perustuu sille että syrjäytymisvaarassa olevia ja mt:ään hauraita, kouluttamattomia nuoria ihmisiä juotetaan ja kuvataan heidän kännitoilailujaan, ovat täysin moraalittomia. Hyvä että mot on tutkinut tätä, toivottavasti nousee iso haloo. Olen aivan varma, että 15 vuoden päästä ihmetellään miten tuollaista ihmisten hyväksikäyttöä on ikinä voinut tapahtua. Ja se että sanotaan mitäs läksit, ei kyllä päde tässä. Ne nuoret kuvittelee pääsevänsä julkiksiksi ja tienaavansa elantonsa olemalla julkisuudessa. Useimmilla ei ole mitään käsitystä työelämästä ja kiitos tämän tyhjäpäisyyttä ihannoivan aikakauden, heillä on kuvitelma että kun saa naamansa töllöön niin siitä ura aukeaa. Vastenmielistä hyväksikäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Enpä uskaltaisi tuon jutun lukemisen jälkeen enää hakeutua mihinkään tosi-tv-ohjelmaan mukaan. Eipä toisaalta ole kiinnostanutkaan, BB:stä vain olen vähäsen haaveillut salaa, koska formaatti on mielestäni mielenkiintoinen.
Aika järkyttävää, jos tuotantoyhtiö saa yksinoikeudella päättää osallistujan mainosyhteistyöstä ja haastatteluista vielä vuosi ohjelman päättymisen jälkeen. En ikinä suostuisi!
Siis mistä mainosyhteistyöstä? Onhan tuo ihan ymmärrettävää, kun ohjelma esitetään vasta paljon kuvauksien jälkeen ja sitten luonnollisesti ohjelman jälkimainingeissa tulee kaikenlaista haastattelua ja extralähetyksiä jne. Esimerkiksi Diilin finaali on ollut lokakuulla ja ohjelma loppui viikko sitten. Olisihan se hassua, jos voittaja olisi tässä ajassa kadonnut kokonaan eikä hänellä olisi mitään velvollisuutta enää kommentoida voittoaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisoikeuksia rikottaisiin ehkä silloin, jos ihmisiä tavalla tai toisella pakotettaisiin osallistumaan noihin ohjelmiin, esim. kiristämällä tai uhkailemalla. Nythän tämä kaikenlaiseen paskanjauhantaan mukaan lähteminen on vapaaehtoista. Osallistujat ovat myös varmasti tietoisia siitä, mihin ovat lähtemässä mukaan.
Mitä jos lukisit Ylen jutun ennen kuin kommentoit.
Vielä aiemmin samalla viikolla Keskinen oli ilmoittanut haluavansa jättää kisan kesken. Hän oli pyytänyt päästä päiväkirjahuoneeseen puhuakseen tuotannon kanssa. Häntä ei kuitenkaan päästetty sinne.
Keskinen muistaa tilannetta seuranneen yön äärimmäisen ahdistavana.
– Minulle alkoi tulla pakokauhuinen olo. Aloin miettiä, että minun pitää vahingoittaa joko itseäni tai jotakuta muuta, jotta pääsisin pois. Se oli tosi pelottavaa ja tuntuu todella epätodelliselta edelleen, vaikka sitä on terapiassa käsittellytkin.
Aamulla hänet päästettiin päiväkirjahuoneeseen, jossa hän kertoo yrittäneensä selvittää, koska talosta pääsee pois. Big Brotherin osallistujasopimuksissa velvoitetaan pysymään kuvauksissa 24 tuntia vielä luovuttamisesta ilmoittamisen jälkeen.
Keskinen kertoo ilmaisseensa päiväkirjahuoneessa, että hänellä on itsetuhoisia ajatuksia. Keskisen mukaan hänelle ei vastattu mitään. Lopulta hän poistui huoneesta.
Vierailija kirjoitti:
Jonkun pitäisi mennä ohjelmaan vain testaamaan miten sopimus pitää. Ohjelman jälkeen kertoisi kaiken, mikä oli sopimussakon uhalla kielletty, tekisi itse mainossoppareita ja haastaisi tuotantoyhtiön oikeuteen, jos on myynyt mainoksen sen nimellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo jossain muussakin ketjussa sanonut, mutta sanonpa vielä: nämä tosi tv -ohjelmat, jotka perustuu sille että syrjäytymisvaarassa olevia ja mt:ään hauraita, kouluttamattomia nuoria ihmisiä juotetaan ja kuvataan heidän kännitoilailujaan, ovat täysin moraalittomia. Hyvä että mot on tutkinut tätä, toivottavasti nousee iso haloo. Olen aivan varma, että 15 vuoden päästä ihmetellään miten tuollaista ihmisten hyväksikäyttöä on ikinä voinut tapahtua. Ja se että sanotaan mitäs läksit, ei kyllä päde tässä. Ne nuoret kuvittelee pääsevänsä julkiksiksi ja tienaavansa elantonsa olemalla julkisuudessa. Useimmilla ei ole mitään käsitystä työelämästä ja kiitos tämän tyhjäpäisyyttä ihannoivan aikakauden, heillä on kuvitelma että kun saa naamansa töllöön niin siitä ura aukeaa. Vastenmielistä hyväksikäyttöä.
Enpä usko. Tempparitkin on ensimmäisen kerran lävähtänyt ruutuun 2001 ja samoihin aikoihin bb. Idols oli ensimmäisinä kausinaan hirveää nöyryyttämistä eikä formaatti ole mihinkään kadonnut. Napakymppiin osallistuville on naurettu jo vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä aiemmin samalla viikolla Keskinen oli ilmoittanut haluavansa jättää kisan kesken. Hän oli pyytänyt päästä päiväkirjahuoneeseen puhuakseen tuotannon kanssa. Häntä ei kuitenkaan päästetty sinne.Keskinen muistaa tilannetta seuranneen yön äärimmäisen ahdistavana.
– Minulle alkoi tulla pakokauhuinen olo. Aloin miettiä, että minun pitää vahingoittaa joko itseäni tai jotakuta muuta, jotta pääsisin pois. Se oli tosi pelottavaa ja tuntuu todella epätodelliselta edelleen, vaikka sitä on terapiassa käsittellytkin.
Aamulla hänet päästettiin päiväkirjahuoneeseen, jossa hän kertoo yrittäneensä selvittää, koska talosta pääsee pois. Big Brotherin osallistujasopimuksissa velvoitetaan pysymään kuvauksissa 24 tuntia vielä luovuttamisesta ilmoittamisen jälkeen.
Keskinen kertoo ilmaisseensa päiväkirjahuoneessa, että hänellä on itsetuhoisia ajatuksia. Keskisen mukaan hänelle ei vastattu mitään. Lopulta hän poistui huoneesta.
Mistä ylen jutusta nyt puhutaan? ainakaan minulle ei näy mitään tällaista tuolla aloituksen linkissä.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä aiemmin samalla viikolla Keskinen oli ilmoittanut haluavansa jättää kisan kesken. Hän oli pyytänyt päästä päiväkirjahuoneeseen puhuakseen tuotannon kanssa. Häntä ei kuitenkaan päästetty sinne.Keskinen muistaa tilannetta seuranneen yön äärimmäisen ahdistavana.
Mistä ylen jutusta nyt puhutaan? ainakaan minulle ei näy mitään tällaista tuolla aloituksen linkissä.
eri
Tosi-tv:n kohtuuton hinta
https://yle.fi/uutiset/3-11894400
Vierailija kirjoitti:
Aika rohkeaa on allekirjoituttaa sopimus, joka on lain vastainen. Edes yhteisymmärryksessä tehty sopimus, joka on tehty heikomman osapuolen kannalta huonommin ehdoin, ole juridisesti pätevä. Laki menee aina sopimuksen edelle, suostumuksesta huolimatta.
Tässä tapauksessa se pointti onkin se, että näillä osallistujilla ei ole tietoa siitä että sopimus on laiton tai kykyä arvioida sopimusta kriittisesti. Nuoria, kouluttamattomia ja kokemattomia, voi hyvin uhkailla, kun eivät tiedä ja uskovat mitä tuotanto sanoo. Lisäksi näkevät tuohon tosi roskaan osallistumisen itselleen ainoana väylänä mammonaan ja maineeseen, eivätkä uskalla siksi kieltäytyä. Todella vastenmielistä touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika rohkeaa on allekirjoituttaa sopimus, joka on lain vastainen. Edes yhteisymmärryksessä tehty sopimus, joka on tehty heikomman osapuolen kannalta huonommin ehdoin, ole juridisesti pätevä. Laki menee aina sopimuksen edelle, suostumuksesta huolimatta.
Tässä tapauksessa se pointti onkin se, että näillä osallistujilla ei ole tietoa siitä että sopimus on laiton tai kykyä arvioida sopimusta kriittisesti. Nuoria, kouluttamattomia ja kokemattomia, voi hyvin uhkailla, kun eivät tiedä ja uskovat mitä tuotanto sanoo. Lisäksi näkevät tuohon tosi roskaan osallistumisen itselleen ainoana väylänä mammonaan ja maineeseen, eivätkä uskalla siksi kieltäytyä. Todella vastenmielistä touhua.
Tällaisia ovat tosi-tv:n salaiset sopimukset: osallistujille elinikäinen vaitiolo ja kymmenien tuhansien sopimussakot
Ja näitä ohjelmista syntyneitä mt-ongelmia yhteiskunnan tulee sitten hoitaa. Kyllä pitäs ohjelman hoitaa.
nussi vieraita televisiossa, olet nyt uhri.
juuhjooh