Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kielioppivirheet ja huolimaton kirjoitustyyli antavat ihmisestä kouluttamattoman kuvan

Vierailija
16.08.2006 |

Olen huomannut, että asioidessani erilaisten virastojen, yritysten, ym. työntekijöiden kanssa teen päätelmäni ihmisen älykkyydestä hänen kirjoittamiensa dokumenttien pohjalta. En ole ammatiltani mikään pilkunnussija, mutta alkeelliset kielioppivirheet (erityisesti yhdyssanavirheet) ärsyttävät minua. Voin sanoa, että useamman kerran olen jättänyt jonkin palvelun tai hyödykkeen ostamatta, jos niitä tarjoava henkilö on laatinut minulle tarjouksen, joka vilisee virheitä.. Jotenkin tulee mieleen, että jos tämä ' kova liikemies' ei osaa edes kirjoittaa äidinkieltään oikein, niin mitähän muuta yhtä tärkeää hän ei sitten osaa.

Onko muita samoin ajattelevia?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" iseihin" oikea muoto " isiin" ? " Tämä pätee moniin suomalaisiin isiin..."

Vierailija
22/27 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kirjoittaja toistuvasti kirjoittaa esim.

ompa

on kyse jostakin musta kuin rennosta vapaa-ajan kirjoitustyylistä.

Esim. lukihäiriöstä tai yksinkertaisesti siitä, ettei osaa

suomen kieltä.

Vierailija
24/27 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

19, useimmat valmistuvat pilkunnussijaksi yliopistossa, mutta myös säännöllinen vierailu av:lla ja siihen kuuluva provoiluharjoittelu voi johtaa pilkunnussijan tutkintoon ;)

ap

19

Vierailija
25/27 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos teksti vilisee virheitä... En viitsi edes vastata em. henkilöiden kysymyksiin palstalla, kun tuntuu, ettei henkilö kuitenkaan tajua mistään mitään.

Vierailija
26/27 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tyyppiesimerkkinä turkulaisten kuka = ketä (" Ketä sä oot" ). Eli jos halutaan tietää, KUKA joku ihminen on, silloin kysytään " kuka" -kysymyssanalla. Jos halutaan tietää, KETÄ asia koskee, niin silloin muoto " ketä" .

Vierailija
27/27 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat välillä liikaa. Tai tuhat ja yksi huutomerkkiä tai kysymysmerkkiä virkkeen perässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi