Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epärealistiset pelot ja ahdistuneisuus - vertaistukea?

Vierailija
02.05.2021 |

Onko täällä muita, jotka kokevat paljon ahdistusta/pelkoa pienistä ja ns. turhista asioista?

Olen aina jäänyt helposti vatvomaan asioita. Aiemmin pelkäsin teini-iässä vakavaa sairastumista, mutta se helpotti itsestään. Nyt olen huomannut, että pyörittelen usein päässäni epärealistisia ajatuksia mm. talouteeni liittyvistä katastrofeista. Nämä ovat monesti järjellä ajateltuna ihan järjettömiä.

Esim. olen jättänyt pahviroskat eteiseen oven viereen ja lähtenyt töihin ja sitten olen alkanut pelätä, että rapussa syttyy tulipalo eikä vakuutus korvaa asuntoani, koska olin "tahallani" jättänyt helposti syttyviä tavaroita eteiseen. Kerran olin unohtanut maksaa yhteisen puhelin- ja nettilaskun ja ensimmäisen maksumuistutuksen saatuani aloin pelätä, että jos maksu ei nyt menekään perille jonkin pankin virheen takia niin sitten minulta menee sekä netti että puhelinliittymä, enkä saa hoidettua mitään asioitani. Pelkään myös, että aiheutan vesivahingon huomaamatta sitä itse (?!) ja sitten saan kuukausien kuluttua jonkun satojen tuhansien eurojen remonttilaskun.

Pelkään jotenkin hirveästi, että "jään kiinni" jostakin tai että minut "todetaan syylliseksi" johonkin. Tiedostan, ettei tämä ole tervettä ja olen alkanut harkita, että ottaisin tällä kertaa yhteyttä työterveyteen (jälkikäteen ajateltuna niin olisi varmaan pitänyt tehdä jo nuorempana, kun olin ahdistunut erinäisistä terveysjutuista).

Nyt kaipaisin kuitenkin vertaistukea, onko muilla tällaista? Oletteko saaneet apua esim. keskustelemalla tai lääkityksellä tms?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samaa, onko joku löytänyt jostain apua?

Vierailija
2/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologit/psykiatrit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samaa, olen ymmärtänyt että tämmöiseen voisi saada ihan diagnoosinkin, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Ei ole siis normaalia, vaikka minulle tämä onkin jokapäiväistä todellisuutta ja vaikea ajatella että kaikki eivät elä jatkuvassa huolestuneisuuden tilassa.

Vierailija
4/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teillä on aiheuttanut tuon yleisen ahdistuneisuushäiriön?

Vierailija
5/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Lapsena olin aika vahvasti kaltoinkohdeltu ja syntipukki kaikkeen, niin sieltähän se todnäk tulee.

Meni pahimmillaan niin pahaksi, että kun muutettiin, niin en meinannut uskaltaa lähteä vanhasta asunnosta loppusiivouksen jälkeen, kun pelkäsin että jollain ihmeellä jäisikin esim. jokin vesihana auki, ja tästä järjettömät vahingonkorvausvastuut jne.

Nyt on ollut vähän rauhallisempaa, varmaan kevään valoisuuskin vähän piristää.

Vierailija
6/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuttua. Juuri kaikki tuollaiset kauhuskenaariot, miten aiheutan jotain vahinkoa itselle ja muille. Tai että töissä teen jonkun virheen, joka huomataan vuosien päästä, jolloin onkin aiheutunut mittavat taloudelliset vahingot yms.

Tosi raskasta koko ajan murehtia.

Vierailija
7/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua. Lapsena olin aika vahvasti kaltoinkohdeltu ja syntipukki kaikkeen, niin sieltähän se todnäk tulee.

Meni pahimmillaan niin pahaksi, että kun muutettiin, niin en meinannut uskaltaa lähteä vanhasta asunnosta loppusiivouksen jälkeen, kun pelkäsin että jollain ihmeellä jäisikin esim. jokin vesihana auki, ja tästä järjettömät vahingonkorvausvastuut jne.

Nyt on ollut vähän rauhallisempaa, varmaan kevään valoisuuskin vähän piristää.

Ihan kuin minä! Inhoan lähteä viimeisenä jostain rakennuksesta/tilasta kun murehdin jäikö hana tai kahvinkeitin ym. päälle. Saatan tuijottaa sitä hanaa jonkin aikaa 🥴🙄 Ja meniköhän ovi oikeasti lukkoon?

Vierailija
8/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella tuttua. Oon oireillut välillä vahvasti, oli OCDn puolella jo. Esim jos ei koputa seinään x kertaa niin joku kuolee tms. Itseni sain jotenkin psyykattua siitä irti. Välillä meinaa oireilu alkaa taas ottamaan vallan ja koitan pitää pääni. Täytyy jotenkin puhua itselleen järkeä, tai hyväksyä ajatukset. Välillä mietin "nonniin taas se alkoi, noh ei voi mitään, vaikka olisi jäänyt keittiön valo päälle niin tuskin mitään pahaa tapahtuu. Monissa paikoissa on aina joku lamppu päällä" Ja aina elämään kuuluu myös pahoja asioita. Niitä ei vain voi estää ja vahinkojakin tapahtuu, mutta eläminen pelotta ei ole hyväksi. Pelkääminen ei auta. Rakasta itseäsi sen verran ettet anna pelon kiusata ❤ tsemppiä kaikille jotka taistelee näiden asioiden kanssa ❤

Vierailija
9/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinulla on ahdistusta ja ocd eli pakko-oireita. Aiemmin ocd:si oli terveys, nyt taloushuolet. Suosittelen lukemaan aiheesta täältä, täällä on myös siedätysharjoitteita,joita kannattaa kokeilla.

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito…

Tuo sivusto on mielenterveysalan ihmisten ylläpitämä. Siellä on omat alasivunsa myös ahdistushäiriöstä.

Kannattaa mahdollisuuksien mukaan varata aika psykiatrille, yksityispuolella päåsee nopeastkin vastaanotolle, julkisella täytyy ensin käydä yleislääkärillä. Psykiatri voi määrätä sinulle lääkityksen, ahdistukseen on omat lääkkeensä, esimerkiks sertraliin.

Sitten voit etsiä sopivaa terapeuttia. Heillä on monelle potilaskirjat täynnä, mutta lähetä silti sähköpostia ja kysy tutustumisaikaa. Kannattaa käydä siis useammalla niin, että löydät ihmisen, jonka kanssa olet samalla aaltopotuudella, se on tärkeää.

Kun löydät sopivan, varaat taas ajan psykiatrille ja pyydät häneltä lausunnon Kelan tuen hakemiseen. Tukipäätöksen saaminen kestää yli kuukauden ja sitä myönnetään 1+1 vuodeksi. Ilman tukea terapia maksaa noin satasen kerralta, tuen kanssa nelisenkymppiä.

Prosessi kestää usean kuukauden ja maksaakin monta sataa, mutta kannattaa kyllä läpikäydä, koska itsestään ei ahdistus parane juurikaan. Voi pahentua ja kroonistua.

Kysyit tuossa, mikä tuota aiheuttaa. Se voi olla seurausta traumaattisista kokemuksista tai voi olla yhtä hyvin niin, ettei sinulla ole sille mitään kummempaa syytä. Aivokemia vaan sekaisin.

Voimia hakea apua ja olla asian suhteen aktiivinen!

Vierailija
10/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori typot. Sertraliini.

9

Vierailija
11/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vastaavaa oireilua. Pelkään läheisten kuolemaa, omaa mokailua töissä ja elämässä yleensä jne. Minulla masennuslääkitys pienellä annostuksella nimenomaan ahdistukseen plus olen käynyt terapiassa oppimassa mm. itsemyötätuntoa. Kannattaa hakea rohkeasti apua ap!

Vierailija
12/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vakavalta ja tutulta. Apua on saatavilla, kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin.

Vierailija
13/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun järjessä on jotain vikaa. Nuo ovat aivan realistisia pelkoja. Kannattaisi panostaa hetkessä sen verran, ettet aiheuta vahinkoa itsellesi ja muille. Kai tiedät, ettei osa halua olla sun kanssa tekemisissä enää, jos aiheutat tahallasi heille vhinkoa. Koskee myös sun asuinkumppania.

Vierailija
14/14 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon asiallisista kommenteista! Jo näiden lukeminen auttoi, kun tietää ettei ole yksin ongelmien kanssa. En ollutkaan ajatellut, että tällaisissakin oireissa voisi olla kyse myös ocd:sta, olen ajatellut sen olevan vain sellaista, että pesee käsiä koko ajan tms. Pitää kyllä nyt ottaa asiaksi varata aika lääkäriin :)

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä