Mikä monia ihmisiä haittaava asia ei haittaa sinua ollenkaan? Minä aloitan
Minua ei haittaa pihallani vaeltelevat kissat
Monet tuntuvat niistä raivostuvan. En ymmärrä miksi. Tietenkin asia on eri, jos omistaja katselee vieressä, kun kisu seikkailee muiden reviirillä eikä tee asialle mitään.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei haittaa, vaikka pienille lapsille ei velvoiteta kotitöitä. Tämä tuntuu haittaavan monia. Meillä ei tarvitse ekaluokkalaisen osallistua ruoanlaittoon, roskiksen viemiseen, imurointiin tai pikkusisarusten vahtimiseen. Ehtii sitä myöhemminkin. Mutta jostain syystä tämä haittaa monia ja saan äitinä tuomitsevia palopuheita aiheesta. Tosiaan lapsia minä tein, en orjia.
Mä oon huomannut, että lapset oikeasti nauttivat siitä, kun heille antaa vastuuta ja he saavat kiitosta tekemästään työstä. Mun kolmasluokkalainen lapseni teki eilen meille aamupalan kokonaan itse ja oli todella ylpeä saavutuksestaan.
Tätä mulle hoetaan, että lapset nauttivat kotitöistä eikä muisteta että lapsetkin ovat erilaisia. En pakota, jos lasta ei yksinkertaisesti työt kiinnosta. Minua ei haittaa jos toiset toimivat toisin, mutta selkeästi muita haittaa kun meillä lapsi saa itse valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei haittaa, vaikka pienille lapsille ei velvoiteta kotitöitä. Tämä tuntuu haittaavan monia. Meillä ei tarvitse ekaluokkalaisen osallistua ruoanlaittoon, roskiksen viemiseen, imurointiin tai pikkusisarusten vahtimiseen. Ehtii sitä myöhemminkin. Mutta jostain syystä tämä haittaa monia ja saan äitinä tuomitsevia palopuheita aiheesta. Tosiaan lapsia minä tein, en orjia.
Mä oon huomannut, että lapset oikeasti nauttivat siitä, kun heille antaa vastuuta ja he saavat kiitosta tekemästään työstä. Mun kolmasluokkalainen lapseni teki eilen meille aamupalan kokonaan itse ja oli todella ylpeä saavutuksestaan.
Saman olen huomannut. Ikätasolle sopivia hommia kannattaa antaa tehtäväksi, jossain vaiheessa elämää se palkitsee. Minusta on ollut tärkeää opettaa lapsille etteivät he asu missään täyden palvelun hoitolassa, vaan tämä on meidän kaikkien koti josta kaikki kantaa vastuunsa oman kyvyn ja iän mukaan. En koe pitäväni lapsia orjina vaikka osallistan heidätkin mukaan kotona elämiseen.
Itse en lapsena saanut kotona tehdä mitään, eikä mitään opetettu joten omilleen muuttaessa joutui opettelemaan kaiken pyykinpesusta lähtien. Sisarukseni jäikin sitten täysin uusavuttomaksi.
Anteeksi nyt, mutta kuinka vaikeaa ne on oppia aikuisena, jos pieni lapsikin osaa ne tehdä?
Olen kasvanut 70-luvulla eikä tupakointi häiritse minua millään lailla, vaikka itse en polta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mulle hoetaan, että lapset nauttivat kotitöistä eikä muisteta että lapsetkin ovat erilaisia. En pakota, jos lasta ei yksinkertaisesti työt kiinnosta. Minua ei haittaa jos toiset toimivat toisin, mutta selkeästi muita haittaa kun meillä lapsi saa itse valita.
Näköjään haittaa, koska tässäkin ketjussa heti aletaan selittää, miksi niin kuuluu tehdä (on lapsille hyväksi jne.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman olen huomannut. Ikätasolle sopivia hommia kannattaa antaa tehtäväksi, jossain vaiheessa elämää se palkitsee. Minusta on ollut tärkeää opettaa lapsille etteivät he asu missään täyden palvelun hoitolassa, vaan tämä on meidän kaikkien koti josta kaikki kantaa vastuunsa oman kyvyn ja iän mukaan. En koe pitäväni lapsia orjina vaikka osallistan heidätkin mukaan kotona elämiseen.
Itse en lapsena saanut kotona tehdä mitään, eikä mitään opetettu joten omilleen muuttaessa joutui opettelemaan kaiken pyykinpesusta lähtien. Sisarukseni jäikin sitten täysin uusavuttomaksi.
Semmosia kotitöitä voi antaa tehdä, mistä ei voi tulla sotkua. Esimerkiksi joku kananmunan rikkominen kulhoon, niin en todellakaan anna viis vuotiaalle, en jaksa siivota sitä. Jos haluaa auttaa kotihommissa niin voin vaikka antaa rätin käteen, mutta ei todellakaan mitään, mikä aiheuttaisi lisäsotkua.
Ihmisten persoonallisuus. Kaikkien ei tarvitse olla samasta puusta veistettyjä. Yhtä ainoaa oikeaa tapaa elää ja tehdä asioita ei ole. Eläköön erilaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en lapsena saanut kotona tehdä mitään, eikä mitään opetettu joten omilleen muuttaessa joutui opettelemaan kaiken pyykinpesusta lähtien. Sisarukseni jäikin sitten täysin uusavuttomaksi.Semmosia kotitöitä voi antaa tehdä, mistä ei voi tulla sotkua. Esimerkiksi joku kananmunan rikkominen kulhoon, niin en todellakaan anna viis vuotiaalle, en jaksa siivota sitä. Jos haluaa auttaa kotihommissa niin voin vaikka antaa rätin käteen, mutta ei todellakaan mitään, mikä aiheuttaisi lisäsotkua.
5-vuotias oppii kyllä nopeasti rikkomaan sen munan.
Minua ei haittaa ihmisten tyhmät kysymykset, en pahastu koska olen vastuussa vain omasta käytöksestäni ja itsetuntoni kestää kyllä mies-ja lastenhankintajutut.
Minua ei haittaa anopin suunsoitto, lasken toisesta korvasta sisään toisesta ulos. Töissä tj sanoi että mulla on lehmän hermot. Varmaan niin on.
Se mikä haittaa tai kartan, on herkästi provosoituvat kaikesta kitisevät valittajat, joiden elämän sisältö on 100% täydellisyyteen pyrkiminen, ja jos ei niin helvetti repeää. Esim jos astiat ei ole astiakaapissa siinä järjestyksessä kuin pitäisi. No. Polttakoon itsensä loppuun, sama se mulle on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en lapsena saanut kotona tehdä mitään, eikä mitään opetettu joten omilleen muuttaessa joutui opettelemaan kaiken pyykinpesusta lähtien. Sisarukseni jäikin sitten täysin uusavuttomaksi.Semmosia kotitöitä voi antaa tehdä, mistä ei voi tulla sotkua. Esimerkiksi joku kananmunan rikkominen kulhoon, niin en todellakaan anna viis vuotiaalle, en jaksa siivota sitä. Jos haluaa auttaa kotihommissa niin voin vaikka antaa rätin käteen, mutta ei todellakaan mitään, mikä aiheuttaisi lisäsotkua.
5-vuotias oppii kyllä nopeasti rikkomaan sen munan.
Miksi jokaisen maailman 5 vuotiaan tarvitsisi osata rikkoa muna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tissien paljastelu.
Miksi tätä alapeukutetaan? Onko siinä jotakin huonoa jos se ei häiritse?
Tämä on minullekkin mysteeri, mutta ehkä tämä mielletään näin siksi, että miesten koetaan rajottavan tissien näyttämistä, mutta loogistahan tämä ei ole, koska kuitenkin miehet katselevat tissejä vaikka netistä. Lopulta kyse taitaa olla naisten ajamasta asioista, mitä ei haluta myöntää vaan ulkoistetaan syyllisyys kaikille miehille? Tai sitten kyse on niistä, ei normaaleista miehistä, jotka tekevät rikoksia. Toisaalta en tahtoisi tyttäreni kulkevan edes puolialasti, kantani on jyrkentynyt vuoden 2015 jälkeen. N
Irtopeniskipsimuottien keruu. Kerään näitä itsekin ja olen koonnut näytille olohuoneen vitriiniin. Sopivat hyvin funkkistyyliseen sisustukseen jossa on Aalto-maljakkoa ja Lokki-valaisinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en lapsena saanut kotona tehdä mitään, eikä mitään opetettu joten omilleen muuttaessa joutui opettelemaan kaiken pyykinpesusta lähtien. Sisarukseni jäikin sitten täysin uusavuttomaksi.Anteeksi nyt, mutta kuinka vaikeaa ne on oppia aikuisena, jos pieni lapsikin osaa ne tehdä?
Osaako pieni lapsi siis mielestäsi laittaa ruokaa, pestä ikkunoita, pestä pyykkiä, tehdä kodin pieniä huoltotöitä, silittää vaatteet, pestä liesituulettimen suodattimia jne. ilman että joku ensin on opettanut ne?
Meillä edes kotitaloustunneilla ei kaikkea opetettu, koska hommat tehtiin aina ryhmissä eli yhdellä oli joku homma ja toisella toinen. Mutta ei kai sielläkään opetettaisi sitä vähääkään jos ihmiset osaisi automaattisesti noita tehdä?
Kyllä minusta kuuluu ihan peruskasvatukseen, että lapsille opetetaan kodin kunnossapitoon, ruuanlaittoon, rahankäyttöön jne. liittyvät asiat vaikka niitä ei kiinnostaisikaan. Ei ne kiinnosta minuakaan aina, mutta ne vaan kuuluu tehdä. En halua että lapseni on niitä työpaikan sankareita tai puolisoita, jotka heittää roskat minne sattuu roskiksiin, jättää astiansa ja roskansa muiden pestäviksi, jarrujäljet pönttöihin ja tavarat minne sattuu, koska on tottunut että joku muu siivoaa heidän pas-ansa kuitenkin.
Mutta mielipiteitä on monia, tämä vain minun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirankakat. Ne maatuvat ja eläimet paskantavat luontoon. Myös kaupunkiympäristö lasketaan luonnoksi. On älytöntä ostaa pusseja ja muovilapioita näitä kakkoja varten, eikä iso osa edes käytä maatuvia pusseja. Hedelmäpussissa ei jätös maadu.
Sellainen ihminen ei tarvitse koiraa, joka ei osaa kerätä sen jätöksiä! Riippumatta ketä ne häiritsee, ne pitää kerätä. Kyllä mua myös risoo, vaikka kukaan ei astu niiden päälle. Kyllä ne ainakin näin keväällä löytyvät aika keskeltä jalkakäytävää, kun lumet pakenevat pientareen kautta ojaan. Koirankakka sentään maatuu (paitsi kulkeutuessaan kengänpohjassa eteiseen)
Ei pitänyt ennenkään kerätä. Kerääminen on ollut olevinaan normaalia suunnilleen pari vuosikymmentä, sitä ennen ei oltu niin vieraannuttu siitä että eläin paskoo ulos. Mutta nuoremmat eivät muista.
Kerrostalossa ns. kanta-astujat. Hei vaihdetaanko se töminä jatkuvaan bilettämiseen? :) Töminän takia harvalla jää yöunet kuitenkaan välistä/huonoiksi.
Olen kotirouvana vaikka mieheni tienaa reilusti alle keskipalkan, tämä tuntuu kummastuttavan ja jopa ärsyttävän monia. Minua ei häiritse tippaakaan, keksin hyvin tekemistä kotona, ja nautin siitä kun saan vaan olla rauhassa päivisin.
Minua ei haittaa tykkäämiset facebookissa kun en siellä olekaan. Eikä toisten ihmisten, yleensä jostain syystä kateellisten, jätettyjen, rumien ja synkkien työkavereiden mielipiteet muutenkaan. Mitä vähemmän tunnen ihmisiä ja päästän lähelle, sen onnellisempi olen !
Juominen tai tupakointi. Tykkään siitä kun kertyy pulloja näytille ja asunto on kodikkaampi jos sisällä tuoksuu tupakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirankakat. Ne maatuvat ja eläimet paskantavat luontoon. Myös kaupunkiympäristö lasketaan luonnoksi. On älytöntä ostaa pusseja ja muovilapioita näitä kakkoja varten, eikä iso osa edes käytä maatuvia pusseja. Hedelmäpussissa ei jätös maadu.
Sellainen ihminen ei tarvitse koiraa, joka ei osaa kerätä sen jätöksiä! Riippumatta ketä ne häiritsee, ne pitää kerätä. Kyllä mua myös risoo, vaikka kukaan ei astu niiden päälle. Kyllä ne ainakin näin keväällä löytyvät aika keskeltä jalkakäytävää, kun lumet pakenevat pientareen kautta ojaan. Koirankakka sentään maatuu (paitsi kulkeutuessaan kengänpohjassa eteiseen)
Ei pitänyt ennenkään kerätä. Kerääminen on ollut olevinaan normaalia suunnilleen pari vuosikymmentä, sitä ennen ei oltu niin vieraannuttu siitä että eläin paskoo ulos. Mutta nuoremmat eivät muista.
Koirien määrä on kasvanut hurjasti. Nykyään suurin osa taitaa kerätä, mutta silti sitä kakkaa riittää tienvarsilla.
Monikin asia. Mutta minua ei pätkääkään haittaa, jos joku jättää keittiön kaapinovet auki (olen keskusteluissa nähnyt, että saattaa olla naisille todella hirveätä jos mies jättää kaapinovet auki). Laitan vain ne kiinni. Eikä sotkuinen tiskipöytäkään haittaa yhtään.