Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Todella voimakas uupumus ja hirveä aivosumu

Vierailija
01.05.2021 |

Olen tässä viimeisen vuoden kärsinyt todella pahasta uupumuksesta ja aivosumusta. Olen käynyt pari kertaa lääkärissä asiasta, mutta sanovat että korona vuosi on vain raskas tms.

Ihan ensin pakko sanoa ettei korona ole vaikuttanut elämääni paljoakaan. Olen aina ollut hyvin eristäytynyt enkä ole pahemmin käynyt missään. Työt menee samalla tavalla kuin ennenkin eikä korona näy elämässäni mitenkään.

Veriarvot on kunnossa, ei ole ollut mitään poikkeavaa

Nukun todella hyvin, olen vain hyvin väsynyt illalla. En jaksa pitää silmiä auki, vaan nukahdan todella nopeasti ja tuntuu että olen ns. Tajuttomana koko yön. En herää mihinkään. Aamulla herää 10h jälkeen, hyvin väsyneenä, mutta en nukahda uudelleen

Koko päivä on yhtä väsymystä. En jaksa tehdä mitään. Silmät on niin väsyneet, mutta mieli vielä uupuneempi

Urheilen, mutta en jaksa enää juosta. Kävin ennen 10km juoksulenkeillä, mutta nykyään riittää rauhallinen kävely saamaan saman tuloksen

Pääni on tyhjä ja kipeä joka päivä. Kirjoitan sanat yhteen, väärin, pääni antaa jatkuvasti väärää tietoa ja sanon mitä sattuu. Kirjoittaminen on todella hankalaa.

Syön normaalisti ja säännöllisesti. Otan ravintolisät, B, C, D vitamiinia, rautaa, magnesiumia, seleeniä, biotiinia ja sinkkiä joka päivä.

Tuntuu että teen hidasta kuolemaa, en ole enää elossa ja tuntuu että tämä vain pahentuu joka päivä.

Töiden puolesta. Ei, ei ole isoa stressiä. Olen ollut lomalla nyt, ja olen väsyneempi kuin koskaan. Töissä olen tehnyt nyt pari kk lyhyempää päivää ja hyvin hidas tempoista ollut. Eli en ole siellä ylirasittunut.

Kenelläkään samoja oireita? Mikä teillä oli?

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko D mitattu? Se pitäisi olla yli sata, samoin kuin ferritiini. Osalla ihmisiä ferritiini on ihan hyvä 70 mutta joillain sekin aiheuttaa vielä puutoksen oireita.

Toinen joka aiheuttaa aivosumua jne. on B12 vitamiinin puute, senkin pitäisi olla kai jotain 200, mulla esim. oli 39 niin lääkäri passitti heti mahan tähystykseen (en ole käynyt vielä) Mulla on deekin ollut pahimmillaan 19 (vakavan puutteen raja 50) ja ferritiini on ollut 26-36 jo vuosia, ja tulehdusarvot koholla aina. Mulla on ibs ja endometrioosi. Endometrioosiin kuuluu se että viikkoa ennen kuukautisia on todella paha väsymys, niin että tuntuu ettei jaksaisi hengittää eikä syödä. Myös folaatista voi olla puutetta.

Ja tietysti perinteiset sokerit, kilpirauhasarvot jne. jotka sulla olikin jo tutkittu, mutta nekin voi olla yksilöllisiä.

Vierailija
62/91 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonaalista? Käypä gynellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on MS-tautiin kuuluvana voimakasta väsymystä. Olen joutunut pitkälti luopumaan fyysisestä rasituksesta ja joudun miettimään, mihin välttämättömiin toimiin käytän energiani. Sellaista uupumusta, joka ei helpotu lepäämällä tai nukkumalla, kutsutaan fatiikiksi. Se on MS-potilaiden yleisin työkyvyttömyyden syy. Voimakas upumus voi olla MS-taudin ensioire, muita tyypillisiä oireita ovat näköhäiriöt, tuntohäiriöt tai puutumiset. Jos ei ole yhtään mitään muita oireita kuin väsymys, niin MS on kyllä epätodennäköinen. Toisaalta se on nuorten aikuisten yleisin neurologinen sairaus. Meitä on Suomessa noin 10 000. 

Vierailija
64/91 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa raskaalta. Entä uniapnea? 

Toivotan sinulle voimia!

Vierailija
65/91 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko D mitattu? Se pitäisi olla yli sata, samoin kuin ferritiini. Osalla ihmisiä ferritiini on ihan hyvä 70 mutta joillain sekin aiheuttaa vielä puutoksen oireita.

Toinen joka aiheuttaa aivosumua jne. on B12 vitamiinin puute, senkin pitäisi olla kai jotain 200, mulla esim. oli 39 niin lääkäri passitti heti mahan tähystykseen (en ole käynyt vielä) Mulla on deekin ollut pahimmillaan 19 (vakavan puutteen raja 50) ja ferritiini on ollut 26-36 jo vuosia, ja tulehdusarvot koholla aina. Mulla on ibs ja endometrioosi. Endometrioosiin kuuluu se että viikkoa ennen kuukautisia on todella paha väsymys, niin että tuntuu ettei jaksaisi hengittää eikä syödä. Myös folaatista voi olla puutetta.

Ja tietysti perinteiset sokerit, kilpirauhasarvot jne. jotka sulla olikin jo tutkittu, mutta nekin voi olla yksilöllisiä.

Ferritiinin ei täydy olla yli sataa. Väsymys ennen kuukautisia ei liity mitenkään juuri endometrioosiin, miksi kuuluisi?

Vierailija
66/91 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitattu vitamiiniarvoja koskaan, mutta ferritiini oli 61,7 ja hemoglobiini 142 viimeksi.

Varasin nyt tämmöisen ensi viikoksi: https://www.synlab.fi/palvelut/naisen-terveystarkastuspaketti/

Kerron kun tulee tulokset :) voisin tämän jälkeen varata ajan siihen kilpirauhaspakettiin ja Koronan vasta-ainetestiin. Sitten jos niistä ei löydy mitään, voin mennä lääkärin ja puhua esim siitä uniapneasta

Ap

Vierailija
67/91 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on MS-tautiin kuuluvana voimakasta väsymystä. Olen joutunut pitkälti luopumaan fyysisestä rasituksesta ja joudun miettimään, mihin välttämättömiin toimiin käytän energiani. Sellaista uupumusta, joka ei helpotu lepäämällä tai nukkumalla, kutsutaan fatiikiksi. Se on MS-potilaiden yleisin työkyvyttömyyden syy. Voimakas upumus voi olla MS-taudin ensioire, muita tyypillisiä oireita ovat näköhäiriöt, tuntohäiriöt tai puutumiset. Jos ei ole yhtään mitään muita oireita kuin väsymys, niin MS on kyllä epätodennäköinen. Toisaalta se on nuorten aikuisten yleisin neurologinen sairaus. Meitä on Suomessa noin 10 000. 

Serkulla todettiin ms tauti pari vuotta sitten. Oli 25 vuotias silloin. Eli suvussa sitäkin on.. ei taida olla minulla muita oireita kuin väsymys, mutta pitääpä tutkia asiaa.. ap

Vierailija
68/91 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fibromyalgia tai krooninen väsymysoireyhtymä aiheuttavat molemmat voimakasta uupumusta ja aivosumua. Itse sairastan ensimmäistä ja se on vienyt minulta jo työkyvyn.

Molemmat mielikuvitussairauksia.

Haista p*ska!!

Perehdy asioihin äläkä toistele vanhaa mantraa joka on todettu paikkansa pitämättömäksi aikoja sitten.

Vierailija
69/91 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fibromyalgia tai krooninen väsymysoireyhtymä aiheuttavat molemmat voimakasta uupumusta ja aivosumua. Itse sairastan ensimmäistä ja se on vienyt minulta jo työkyvyn.

Eikä fibroon kuulu kipuja ja esim kuumeilua? Ap

Kipuja kyllä nivelissä, lihaksissa ja jänteissä. Kuumeilua ei ole kaikilla. Lepoa antamaton uni, uupumus ja aivosumu eritoten alentavat elämänlaatua. Minulla oireet ovat niin voimakkaat että olen sairastunut krooniseen masennukseen fibron myötä. Yhtä helvettiä tämä on.

Vierailija
70/91 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä fibroon kuulu kipuja ja esim kuumeilua? Ap

Kipuja kyllä nivelissä, lihaksissa ja jänteissä. Kuumeilua ei ole kaikilla. Lepoa antamaton uni, uupumus ja aivosumu eritoten alentavat elämänlaatua. Minulla oireet ovat niin voimakkaat että olen sairastunut krooniseen masennukseen fibron myötä. Yhtä helvettiä tämä on.

Luinkin fibrosta äsken, mutta minulla ei ole mitään kipuja tai muita kolotuksia laisinkaan, olen vain voimaton, uupunut ja järjettömän väsynyt.

Tsemppiä sulle, aivan kamalalta kuulostaa :( muistan kun minulla alkoi koliitti ja se muutti niin pahasti elämää, että sairastuin masennukseen. Fibro on varmaan vielä paheni, kun moni ei usko sen olemassaoloon..

Ap

Vierailija
71/91 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä T4v , mulla oli Tsh normaali mutta T4v alhaalla, sentraalinen kilpirauhasen vajaatoim.

Vierailija
72/91 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä T4v , mulla oli Tsh normaali mutta T4v alhaalla, sentraalinen kilpirauhasen vajaatoim.

ja T3 v myös tulee ottaa.

Vierailija
73/91 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöpä. Yleensä lääkärit löytää sen vasta kun on jo myöhäistä tehdä mitään.

Meikä ollut uupunut tämän kevään. Löytyi muutoksia, jotka leikataan pois ja patologi tutkii.

Aiemmin kilppari ja ferritiinin puute aiheutti kohmeutta.

Vierailija
74/91 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea? On muillakin kuin ylipainoisilla.

Jodin puutos? Ei mitata normaaleissa verikokeissa ainakaan julkisella puolella.

Long-covid? Voit olla sairastanut koronan oireettomana ja silti saada long-covid taudin.

Vierailija
75/91 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käyt töissä ja on varaa mennä yksityiselle lääkärille, mene.

Niillä on erilainen asenne "ylimääräisiin" ja "turhiin" tutkimuksiin.

Työpaikkalääketiede ja usein myös tk-lääketiede perustuu siihen, että kokeillaan kädellä otsaa ja todetaan, ettei ole kuumetta, mene kotiin.

No kuule ei se yksityisvastaanotto ole laadun tae. Samat lääkärit kummassakin. Kannattaa panostaa lääkärin valintaan.

Vierailija
76/91 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä olet töissä?

Aivosumu on hyvin tyypillinen oire huonosta sisäilmasta.

Entisessä koulussani oli jatkuva aivosumu päällä. Sitten kun siirryttiin etäopetukseen, olo parani. Mutta kun mentiin takaisin lähiopetukseen, aivosumu palasi.

Yksi tuttuni oli opiskellut samassa paikassa ja kertoi minulle paikan sisäilma ongelmista. Olin raivoissani. Ongelma oli kuulemma henkilökunnan tiedossa, mutta asiasta ei puhuttu. Annettiin vaan nuorien opiskella huonossa ympäristössä.

Olekto milloin viimeksi tarkastanut hemoglobiinin?

Vierailija
77/91 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käyt töissä ja on varaa mennä yksityiselle lääkärille, mene.

Niillä on erilainen asenne "ylimääräisiin" ja "turhiin" tutkimuksiin.

Työpaikkalääketiede ja usein myös tk-lääketiede perustuu siihen, että kokeillaan kädellä otsaa ja todetaan, ettei ole kuumetta, mene kotiin.

No kuule ei se yksityisvastaanotto ole laadun tae. Samat lääkärit kummassakin. Kannattaa panostaa lääkärin valintaan.

Julkisella pääset juniori-yleislääkärille kun ensin läpäiset hoitajan seulan.

Yksityisellä pääset suoraan valitsemallesi erikoislääkärille.

On tuossa aika iso ero.

Vierailija
78/91 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne tulee taas huuhaahuutelua, mutta laitanpa silti. 

Kun minulla levisi suolistosta candida albicans vereen, olin jatkuvasti ihan tillin tallin. Aamuisin etenkin olin todella väsynyt, kun aiemmin olen ollut aamuisin vireä. Työssä ajatus ei kulkenut ollenkaan ja iltaisin saatoin ajatella, että lepään pienen hetken vaikka suoraan ulkoa tultua rojahdin takki päällä sängylle enkä jaksanut liikuttaa itseäni milliäkään pariin tuntiin. 

Vierailija
79/91 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä olet töissä?

Aivosumu on hyvin tyypillinen oire huonosta sisäilmasta.

Entisessä koulussani oli jatkuva aivosumu päällä. Sitten kun siirryttiin etäopetukseen, olo parani. Mutta kun mentiin takaisin lähiopetukseen, aivosumu palasi.

Yksi tuttuni oli opiskellut samassa paikassa ja kertoi minulle paikan sisäilma ongelmista. Olin raivoissani. Ongelma oli kuulemma henkilökunnan tiedossa, mutta asiasta ei puhuttu. Annettiin vaan nuorien opiskella huonossa ympäristössä.

Olekto milloin viimeksi tarkastanut hemoglobiinin?

Tietääkö joku voiko sisäilmaongelmille altistumista todeta jostain verikokeesta?

Vierailija
80/91 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänne tulee taas huuhaahuutelua, mutta laitanpa silti. 

Kun minulla levisi suolistosta candida albicans vereen, olin jatkuvasti ihan tillin tallin. Aamuisin etenkin olin todella väsynyt, kun aiemmin olen ollut aamuisin vireä. Työssä ajatus ei kulkenut ollenkaan ja iltaisin saatoin ajatella, että lepään pienen hetken vaikka suoraan ulkoa tultua rojahdin takki päällä sängylle enkä jaksanut liikuttaa itseäni milliäkään pariin tuntiin. 

Miten paranit tuosta?