Todella voimakas uupumus ja hirveä aivosumu
Olen tässä viimeisen vuoden kärsinyt todella pahasta uupumuksesta ja aivosumusta. Olen käynyt pari kertaa lääkärissä asiasta, mutta sanovat että korona vuosi on vain raskas tms.
Ihan ensin pakko sanoa ettei korona ole vaikuttanut elämääni paljoakaan. Olen aina ollut hyvin eristäytynyt enkä ole pahemmin käynyt missään. Työt menee samalla tavalla kuin ennenkin eikä korona näy elämässäni mitenkään.
Veriarvot on kunnossa, ei ole ollut mitään poikkeavaa
Nukun todella hyvin, olen vain hyvin väsynyt illalla. En jaksa pitää silmiä auki, vaan nukahdan todella nopeasti ja tuntuu että olen ns. Tajuttomana koko yön. En herää mihinkään. Aamulla herää 10h jälkeen, hyvin väsyneenä, mutta en nukahda uudelleen
Koko päivä on yhtä väsymystä. En jaksa tehdä mitään. Silmät on niin väsyneet, mutta mieli vielä uupuneempi
Urheilen, mutta en jaksa enää juosta. Kävin ennen 10km juoksulenkeillä, mutta nykyään riittää rauhallinen kävely saamaan saman tuloksen
Pääni on tyhjä ja kipeä joka päivä. Kirjoitan sanat yhteen, väärin, pääni antaa jatkuvasti väärää tietoa ja sanon mitä sattuu. Kirjoittaminen on todella hankalaa.
Syön normaalisti ja säännöllisesti. Otan ravintolisät, B, C, D vitamiinia, rautaa, magnesiumia, seleeniä, biotiinia ja sinkkiä joka päivä.
Tuntuu että teen hidasta kuolemaa, en ole enää elossa ja tuntuu että tämä vain pahentuu joka päivä.
Töiden puolesta. Ei, ei ole isoa stressiä. Olen ollut lomalla nyt, ja olen väsyneempi kuin koskaan. Töissä olen tehnyt nyt pari kk lyhyempää päivää ja hyvin hidas tempoista ollut. Eli en ole siellä ylirasittunut.
Kenelläkään samoja oireita? Mikä teillä oli?
Kommentit (91)
Korona?
Jos olet vuosi sitten sairastanut koronan, mutta luullut sitä tavalliseksi flunssaksi ja kärsit kuitenkin sen jälkioireista voimakkaasti?
Minulla oli viimeksi Tyreotropiini 1.23. Voisi ehkä ottaa uudet testit..
Hmmm sisäilmaongelmat, en usko, mutta borrelisoosi voi toki olla mahdollista. Koira löytyy, en vain itsellä ole koskaan nähnyt punkkia tai rinkulaa. Testin voisin tehdä! Onko ne miten luotettavia? Apteekin siis? Ap[/quote]
Omakohtaista kokemusta ei löydy, mutta käy apteekissa juttelemassa. Eiköhän farmaseutti osaa avata asiaa. Jos asut koiran kanssa, niin nostaa kyllä riskiä olennaisesti.
Asun Helsingin Kalliossa joka ei todellakaan ole virallisesti mitään punkkialuetta, mutta meillä koira saattaa tuoda kesällä lyhyeltäkin lenkiltä 1-2 punkkia mukanaan. Eli aina saa vähän jännittää onko siellä kyydissä joku joka ei ole ihan kiinnittynyt ja siirtyy meihin ihmisiin. Itsellänikin on joskus ollut nymfi nilkassa, oli niin pieni että oli haastavaa edes tunnistaa punkiksi saati irrottaa.
Vitamiinien nieleminen ei auta jos kärsit imeytymishäiriöstä. Onko sulta mitattu B12?
Vierailija kirjoitti:
Korona?
Jos olet vuosi sitten sairastanut koronan, mutta luullut sitä tavalliseksi flunssaksi ja kärsit kuitenkin sen jälkioireista voimakkaasti?
Hmm, toki, mutta mun mielestä nämä oireet alkoi ennen koronaa ja olen ollut pari kertaa pienessä flunssassa ja testeissä on käyty hyvin monta kertaa.... eli en usko että olisi Koronan jälkioireita. Kaikki on mahdollista, mutta en vain jaksa uskoa että olisin sairastanut sen tietämättä. Viimeisin iso flunssa oli 2019 elokuussa.. Ap
Voisiko olla uniapnea? Työkaverilla oli ja vastaavia väsymysoireitai.
Ensimmäisenä tuli mieleen uniapnea.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli viimeksi Tyreotropiini 1.23. Voisi ehkä ottaa uudet testit..
Hmmm sisäilmaongelmat, en usko, mutta borrelisoosi voi toki olla mahdollista. Koira löytyy, en vain itsellä ole koskaan nähnyt punkkia tai rinkulaa. Testin voisin tehdä! Onko ne miten luotettavia? Apteekin siis? Ap
Omakohtaista kokemusta ei löydy, mutta käy apteekissa juttelemassa. Eiköhän farmaseutti osaa avata asiaa. Jos asut koiran kanssa, niin nostaa kyllä riskiä olennaisesti.
Asun Helsingin Kalliossa joka ei todellakaan ole virallisesti mitään punkkialuetta, mutta meillä koira saattaa tuoda kesällä lyhyeltäkin lenkiltä 1-2 punkkia mukanaan. Eli aina saa vähän jännittää onko siellä kyydissä joku joka ei ole ihan kiinnittynyt ja siirtyy meihin ihmisiin. Itsellänikin on joskus ollut nymfi nilkassa, oli niin pieni että oli haastavaa edes tunnistaa punkiksi saati irrottaa.
Hmm voisin käydä kyllä testin ostamassa :) borrelioosihan aiheuttaa juuri uupumusta ja aivosumua, eikö? Ap
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla uniapnea? Työkaverilla oli ja vastaavia väsymysoireitai.
Hmmm joo vois olla. Mies sanoi etten kuorsaa tai heräile tai ole muutenkaan levoton. En koskaan herää yöllä. Tämänkin voisi tarkistaa. Ap
"Aamulla herää 10h jälkeen, hyvin väsyneenä, mutta en nukahda uudelleen
Koko päivä on yhtä väsymystä. En jaksa tehdä mitään. Silmät on niin väsyneet, mutta mieli vielä uupuneempi"
-Uniapneatutkimuksiin
Mun väsymyksen ja aivosumun takaa löytyi uniapnea. Nukuin 10-13 tuntia yössä mutta tosi huonosti kun katkoksia tuli noin 80 tunnissa. Olin monta vuotta ihan väsynyt. Puolisoni ei pystynyt nukkumaan vieressä kun kuorsasin niin lujaa. Tiedätkö ap kuorsaatko? Mä kun sain mun c-pap laitteen niin elämä suorastaan mullistui kun mä heräsin eloon. Nykyään olen virkeä ja nukun hyvin. Elämänlaatu on parantunut huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Mun väsymyksen ja aivosumun takaa löytyi uniapnea. Nukuin 10-13 tuntia yössä mutta tosi huonosti kun katkoksia tuli noin 80 tunnissa. Olin monta vuotta ihan väsynyt. Puolisoni ei pystynyt nukkumaan vieressä kun kuorsasin niin lujaa. Tiedätkö ap kuorsaatko? Mä kun sain mun c-pap laitteen niin elämä suorastaan mullistui kun mä heräsin eloon. Nykyään olen virkeä ja nukun hyvin. Elämänlaatu on parantunut huomattavasti.
En kuulemma kuorsaa öisin :( enkä muutenkaan säpsähtele tai hikoile tms
Ap
Vierailija kirjoitti:
"Aamulla herää 10h jälkeen, hyvin väsyneenä, mutta en nukahda uudelleen
Koko päivä on yhtä väsymystä. En jaksa tehdä mitään. Silmät on niin väsyneet, mutta mieli vielä uupuneempi"
-Uniapneatutkimuksiin
Olen 32v ja painan reilu 50kg, onko se kovinkin yleistä nuorilla ja hoikilla? Näkyykö uniapnea mitenkään muuten päivisin kuin väsymyksenä? Ap
Jonkinlaista dissossiaatiota?
En halua pelotella, mutta sukulaiseni aivosyöpä oireili puheentuoton ja kirjoittamisen vaikeuksina. Lääkärissä verikokeet ja muut testit OK, vasta kaaduttuaan ja jouduttuaan ensiapuun päänalueen kuva paljasti kaksi kasvainta.
Hakeudu heti lääkäriin ja vaadi päänalueen kuvaus. Yksityiselle pääset nopeammin ja varmemmin.
Vierailija kirjoitti:
En halua pelotella, mutta sukulaiseni aivosyöpä oireili puheentuoton ja kirjoittamisen vaikeuksina. Lääkärissä verikokeet ja muut testit OK, vasta kaaduttuaan ja jouduttuaan ensiapuun päänalueen kuva paljasti kaksi kasvainta.
Hakeudu heti lääkäriin ja vaadi päänalueen kuvaus. Yksityiselle pääset nopeammin ja varmemmin.
Ei ole yhtään pelottelua. Itsestä tuntuu siltä että tämän on pakko olla syöpää tai jotain muuta vakavaa. Sen verran kauan tätä on kestänyt ja olen vielä enemmän itse yrittänyt kiinnittää huomiota että elän mahd terveellisesti ja ettei kyse ole mistään puutostilasta..
Ap
Onko sun elämässä energiasyöppöjä ihmisiä?
Kokeileppa ett jos oot muutaman päivän yksin, tuntuuko että olet niiden päivien jälkeen hiukan levänneempi.
Mulla on ollut samaa ongelmaa ja olen tajunnut että jotkin ihmiset vaan yksinkertaisesti vetää kaiken energian loppuun.
Uniapnea on alidiagnosoitu nuorilla / nuorehkoilla ja normaalipainoisilla naisilla. Tästä ollut parina viime vuonna juttua mediassa. Eli on siis mahdollinen.
Oletko mahdollisesti sairastanut koronan?