Todella voimakas uupumus ja hirveä aivosumu
Olen tässä viimeisen vuoden kärsinyt todella pahasta uupumuksesta ja aivosumusta. Olen käynyt pari kertaa lääkärissä asiasta, mutta sanovat että korona vuosi on vain raskas tms.
Ihan ensin pakko sanoa ettei korona ole vaikuttanut elämääni paljoakaan. Olen aina ollut hyvin eristäytynyt enkä ole pahemmin käynyt missään. Työt menee samalla tavalla kuin ennenkin eikä korona näy elämässäni mitenkään.
Veriarvot on kunnossa, ei ole ollut mitään poikkeavaa
Nukun todella hyvin, olen vain hyvin väsynyt illalla. En jaksa pitää silmiä auki, vaan nukahdan todella nopeasti ja tuntuu että olen ns. Tajuttomana koko yön. En herää mihinkään. Aamulla herää 10h jälkeen, hyvin väsyneenä, mutta en nukahda uudelleen
Koko päivä on yhtä väsymystä. En jaksa tehdä mitään. Silmät on niin väsyneet, mutta mieli vielä uupuneempi
Urheilen, mutta en jaksa enää juosta. Kävin ennen 10km juoksulenkeillä, mutta nykyään riittää rauhallinen kävely saamaan saman tuloksen
Pääni on tyhjä ja kipeä joka päivä. Kirjoitan sanat yhteen, väärin, pääni antaa jatkuvasti väärää tietoa ja sanon mitä sattuu. Kirjoittaminen on todella hankalaa.
Syön normaalisti ja säännöllisesti. Otan ravintolisät, B, C, D vitamiinia, rautaa, magnesiumia, seleeniä, biotiinia ja sinkkiä joka päivä.
Tuntuu että teen hidasta kuolemaa, en ole enää elossa ja tuntuu että tämä vain pahentuu joka päivä.
Töiden puolesta. Ei, ei ole isoa stressiä. Olen ollut lomalla nyt, ja olen väsyneempi kuin koskaan. Töissä olen tehnyt nyt pari kk lyhyempää päivää ja hyvin hidas tempoista ollut. Eli en ole siellä ylirasittunut.
Kenelläkään samoja oireita? Mikä teillä oli?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassiset: ferritiini ja kilpirauhanen? Jodinsaanti? Onko elämässäsi vaihtelua? Maisemanvaihdoksia ja sosiaalisuutta? Palaudutko työstä ja ethän pakkourheile virkistyäksesi? Saatko omega 3 ja lesitiinit ja fosfolipidit aivoille?
Onko ollut eroja tai kuolemia? Voiko olla lisämunuaisuupumus?
Influenssaa tms tautia?
Lusäö laadukas ubikinoni.
Puoli vuotta sitten on ollut ferritiini 61.7 ja hemoglobiini 142. Nehän on ihan hyvät arvot?
En ole ollut sairaana. Enkä pakkourheile enää. Kroppa ei jaksa enää mitään hikiliikuntaa, käyn joka toinen päivä kävelyllä, joka päivä ei pysty.
Ei ole ollut eroja tai kuolemia.
Toki on ollut raskasta elämässä, ihan kaikessa, mutta en usko että se selittää tätä olotilaa. En usko että tämä on pelkkää uupumusta, tuntuu että olen sairas..
Ap
Minulla on loncovid-oireet juuri tuollaisia kuin kuvailit. Se voi tulla myös lieväoireisen/oireettoman koronatartunnan jälkeen. Aivan h***tiä.
Fibromyalgia tai krooninen väsymysoireyhtymä aiheuttavat molemmat voimakasta uupumusta ja aivosumua. Itse sairastan ensimmäistä ja se on vienyt minulta jo työkyvyn.
Jos käyt töissä ja on varaa mennä yksityiselle lääkärille, mene.
Niillä on erilainen asenne "ylimääräisiin" ja "turhiin" tutkimuksiin.
Työpaikkalääketiede ja usein myös tk-lääketiede perustuu siihen, että kokeillaan kädellä otsaa ja todetaan, ettei ole kuumetta, mene kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko sun elämässä energiasyöppöjä ihmisiä?
Kokeileppa ett jos oot muutaman päivän yksin, tuntuuko että olet niiden päivien jälkeen hiukan levänneempi.
Mulla on ollut samaa ongelmaa ja olen tajunnut että jotkin ihmiset vaan yksinkertaisesti vetää kaiken energian loppuun.
Ei, ei ole. Minulla on vain muutama ystävä ja heitä näen noin kerran kuussa ulkoilun merkeissä. Ei lähetellä päivittäin viestejä tai soitella. Sukulaisia tai vanhempia ei ole. Mieskin ihan perus hiljainen kulkija. Ap
Vierailija kirjoitti:
Fibromyalgia tai krooninen väsymysoireyhtymä aiheuttavat molemmat voimakasta uupumusta ja aivosumua. Itse sairastan ensimmäistä ja se on vienyt minulta jo työkyvyn.
Eikä fibroon kuulu kipuja ja esim kuumeilua? Ap
Sjögrenin syndrooma voi aiheuttaa uupumusta ja aivosumua tosin yleensä oireisiin kuuluu myös erilaisia kuivuusongelmia.
Gluteeniyliherkkyys. Kokeile pari viikkoa viljatonta ruokavaliota, et menetä mitään. Virkistää mielen kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat mielikuvitussairauksia.
ms taudissa on myös tuo väsymisoire
Vierailija kirjoitti:
Sjögrenin syndrooma voi aiheuttaa uupumusta ja aivosumua tosin yleensä oireisiin kuuluu myös erilaisia kuivuusongelmia.
Voimakasta silmien kuivuutta on ollut pitkään, mutta luulen että on tästä väsymyksestä. Muita oireita ei ole tuosta syndroomasta. Toisaalta tädeillä on selkärankareumaa ja serkuilla nivelreumaa, eli sen puolesta toki voi olla mahdollista.Ap
Työkaveri sairastaa Long covidia juuri samoilla oireilla mitä sinullakin on. Hänellä on myös aivosumua, joka näkyy harmi kyllä myös hänen työsuorituksissaan.
Aivosyöpä on hoitamattomana niin aggressiivisesti leviävä sairaus, että on vaikea uskoa että oireesi olisivat pysyneet noin muuttumattomina vuoden ajan.
Minun olotila kuulostaa melko samalta kuin sinun, paitsi etten nukahda noin helposti. Minulla on tyroksiinilääkitys ja luulen, että voisin saada avun, jos saisin sen rinnalle T3-hormonin. Mutta sitä ei vielä suostuta määräämään minulle. Aion varata maanantaina ajan lääkärille, että selvittäisivät, löytyykö syy kuitenkin jossain muualta.
Vierailija kirjoitti:
Minun olotila kuulostaa melko samalta kuin sinun, paitsi etten nukahda noin helposti. Minulla on tyroksiinilääkitys ja luulen, että voisin saada avun, jos saisin sen rinnalle T3-hormonin. Mutta sitä ei vielä suostuta määräämään minulle. Aion varata maanantaina ajan lääkärille, että selvittäisivät, löytyykö syy kuitenkin jossain muualta.
Joo en illalla 19 jälkeen jaksaisi pysyä hereillä. Se ei tunnu normaalilta väsymykseltä vaan tuntuu että taju lähtee yöksi.. päivisin väsymys on niin kovaa että pyörryttää ja huimaa ja jokainen lihas on heikko, en kuitenkaan nukahda päiväunille ja vaikka nukahtaisin, olo on vain huonompi. Nukun aina yössä 8-10h putkeen, en ikinä herää.. pitää tutkia sitä uniapneaa, ja käydä vielä kilpirauhastesteissä siellä synlabissa
Ap
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri sairastaa Long covidia juuri samoilla oireilla mitä sinullakin on. Hänellä on myös aivosumua, joka näkyy harmi kyllä myös hänen työsuorituksissaan.
Aivosyöpä on hoitamattomana niin aggressiivisesti leviävä sairaus, että on vaikea uskoa että oireesi olisivat pysyneet noin muuttumattomina vuoden ajan.
Miten se long cpvid todetaan? En tosiaan ole ollut koronassa tai muutenkaan kovassa flunssassa kohta 2 vuoteen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo en illalla 19 jälkeen jaksaisi pysyä hereillä. Se ei tunnu normaalilta väsymykseltä vaan tuntuu että taju lähtee yöksi.. päivisin väsymys on niin kovaa että pyörryttää ja huimaa ja jokainen lihas on heikko, en kuitenkaan nukahda päiväunille ja vaikka nukahtaisin, olo on vain huonompi. Nukun aina yössä 8-10h putkeen, en ikinä herää.. pitää tutkia sitä uniapneaa, ja käydä vielä kilpirauhastesteissä siellä synlabissa
Ap
Mulla se väsymys on iltaisin enemmän sellaista, ettei jaksa olla pystyssä. Varsinkin saunan jälkeen on pakko mennä heti pitkälleen. Ja päivällä just tuo, että päässä heittää ja tuntuu, ettei jaksa kättä nostaa. Minua pelottaa, että tämä onkin jotain pysyvää ja loppuelämä on tällaista. Ikää kuitenkin vasta alle 40.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mulla se väsymys on iltaisin enemmän sellaista, ettei jaksa olla pystyssä. Varsinkin saunan jälkeen on pakko mennä heti pitkälleen. Ja päivällä just tuo, että päässä heittää ja tuntuu, ettei jaksa kättä nostaa. Minua pelottaa, että tämä onkin jotain pysyvää ja loppuelämä on tällaista. Ikää kuitenkin vasta alle 40.
Joo just noin. Iltaisin on vain pakko maata ja sekin tuntuu rankalta. Jaksan hetken aikaa olla pystyssä ja sitten istumaan. Aivan sairasta. Ja olen aina ollut urheilullinen.. hiihdän, juoksen, uin. Ja nyt... olen sängyn vankina suurimmaksi osaksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vapun kunniaksi kunnon kännit 👍
Heh. En ole juonut vuosiin, joten vois lopullisesti viedä tajun :D ap
UNIAPNEA.