Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksun suuruus vuoroasumisessa, kokemuksia?

Vierailija
30.04.2021 |

Meillä lapset tulevat olemaan vanhemmillaan vuoroviikoin.

Miehen palkka noin 5000 kuukaudessa, minun 3000. Mies sanoo, että hänen ei tarvitse maksaa elatusmaksua, koska vuoroviikot. Lastenvalvojalle ollaan vasta menossa.

Onko OIKEAA kokemusta kenelläkään? Täytyykö miehen maksaa edes pientä elatusmaksua? Onhan hänen elatuskykynsä kuitenkin suurempi.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna en suostuisi mihinkään isoihin päätöksiin vaan siksi, ettei tarvitse tapella, jos ne tuntuvat sinusta vääriltä. Jälkeen päin on aina vaikeampi muuttaa jo tehtyjä päätöksiä ilman selkeää syytä, jos toinen ei ole halukas muutokseen.

Ovatko lapset minkä ikäisiä? Varsinkin pienet lapset (tarvittaessa) määrätään helpommin äidilleen, jos siis vuoroviikkoasuminen ei toimi eikä se kyllä toimi, jos ei vanhemmilla ole edes jonkinmoiset välit ja mitä huonommat välit, sen tärkeämpää on olla selkeät säännöt maksuista, vaihdoista jne. Näin siis ihan ilman vuoroviikkoasumistakin.

Sinuna en luopuisi lähivanhemmuudesta jo ihan lastenkin takia, jos kerran isän ainoa syy saada lähivanhemmuus perustuu rahan säästöön. Toki jos isä on oikeasti hyvä isä ja haluaa aidosti hoitaa lastensa asioita, niin silloinhan hän on luonnolisesti ihan yhtä hyvä lähivanhempivaihtoehto kuin äitikin. Monesti se vain on äiti, joka ne lasten asiat hoitaa ihan ydinperheissäkin ja siksi ehkä helpompi jatkaa samalla tavoin.

Vierailija
42/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah mitä nyhveröintiä. Luuletko, että exäsimiettii päässään miten saisi asiat jouhevasti ja sujuvasti läpi. Ei, ei mieti. Selvästi on riidanhaluinen, joten vastaa samalla mitalla tai sitten suostut hiljaa kaikkeen mitä se käskee. Ei tuossa vaiheessa enää kompromisseja kannata edes haaveilla. Itse vastustaisin vuoroviikkoa, hakisin maksimielareita ja tarvittaessa keksisin muitakin vaateita. Ja ehdottomasti vaatisin lapset luokseni. Lastenvalvoja ja sen jälkeen käräjäoikeus miettii kompromissin, joka todennäköisesti tulee olemaan sinulle etujesi mukainen. Lasten tapaamisiin ja elatusmaksuihin oikeusavun saa ilmaiseksi tarvittaessa.  Prosessi vie hyvinkin vuosia, jonka aikana lapset hyvin suurella todennäköisyydellä määrätään lasten asioita aiemminkin hoitaneen ihmisen vastuulle ja etälle jonkinsortin rajoitettu tapaamisoikeus. Miksi ihmeessä te naiset alistutte tuollaiseen kontrolloivaan määräilyyn ja saneluun. 

Toisekseen, luotte yhteisen tili, jonne kumpikin laittaa määrätyn summan rahaa/kk (elatusvelvollisuus on myös sinulla) + lapsilisät menee sinne automaattisesti, ja josta sitten maksetaan lapsen kaikki kulut (pl. asumisen kuluja). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko tämä suunniteltu vuoroasuminen toimia, kun emme ole miehen kanssa edes puheväleissä? Kaikki kommunikointi menee tällä hetkellä sähköpostilla tai whapilla. 

Mies siis vaatii vuoroasumista, koska haluaa välttää elatusmaksut. Mutta eihän hän sano sitä kuin minulle, lastenvalvojalle tulee selittämään kaikkea muuta...

ap

No jos ei elatusmaksuja halua niin suostuisiko siihen että olisi lähihuoltaja? Sitten toki saisi myös sen suunnattoman lapsilisän, mutta olisi myös vastuussa esim niistä päivähoito ja vakuutusmaksuista. Jos mies maksaa (huimista lapsilisistä) noita selkeämmin vain toiselle tulevia kuluja niin siinähän se sitten tasoittuisi.

Olitkin ehtinyt jo kommentoida että molemmat haluavat lähihuoltajaksi. Miksi sinä haluat lähihuoltajuuden? Ja haluaisiko mies sitä enää jos hänelle sanoisi että tajuathan että silloin sinä olet myös viimekädessä vastuussa kuluista ja etävanhemmalle riittää se että etäviikoilla saa syödäkseen (kärjistetysti).

Haluan lähihuoltajuuden koska minä olen aina vastannut lasten arjen hankinnoista ja arjen pyörityksestä. Miehellä ei ole mitään ymmärrystä siitä onko lapsilla tarpeeksi oikean kokoisia vaatteita ja kenkiä, mies ei tiedä minkä kokoisia vaatteita lapset käyttävät jne. 

Mies matkustaa työnsä puolesta tosi paljon ulkomailla. En ymmärrä miten hänen lähivanhemmuus toimisi, jos hän on pari viikkoa joka kuukausi ulkomailla.

ap

Eli lapset löytyy sun ovelta isäviikoilla, kun isin pitää nyt mennä työmatkalle. Ja elaria et saa sittenkään, koska sopimus.

Käräjille. Käyt nyt sen lastenvalvojan palaverin istumassa, etkä suostu päättömyyksiin. Siellä pitää jäydä jokatapauksessa ennen käräjiä. Mahdollisesti yritetään vielä uutta sovittelua. Tuolla mentaliteetilla jonkun on pakko sanella miten tehdään. Sinä et voi, tuomari voi.

Vierailija
44/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tahansa ei tarvitse suostua. Mutta sen sanon, että oikein kunnon huoltajuusriidalla tuhoatte lapsenne varmasti.

Vierailija
45/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse maksaa ,koska lapsen elintaso ei putoa vuoroviikko asumisessa.

Olet väärässä. Juridiikka ei tunne käsitettä vuoroasuminen ja muualla asuvan on maksettava sitä elatusapua ja siinä huomioidaan luonapitovähennys.

Itse asiassa tätä nykyä juridiikka tuntee käsitteen vuoroasuminen ja kumpi tahansa huoltajista voi olla se, joka maksaa elatusapua. Minä olen hyvätuloinen lähihuoltaja, lasten isä on tuloton etä. Tähän mennessä lasten isän osuuden elatuksesta on kuitannut yhteiskunta, mutta nyt lastenvalvoja ilmoitti, että minun pitääkin todennäköisesti alkaa maksaa lasten isälle elatusapua.

Aloittajalle sen verran, että vuoroviikot tosiaan vaatii kyllä hyvät ja toimivat välit vanhempien kesken. Muutoin olen ihan samoilla linjoilla exäsi kanssa, että yhteinen tili on hyvä ratkaisu vuoroasumisessa. Tällöin molemmat maksavat asumisen ja ruoan tahoillaan, lasten muut kulut maksetaan yhteiseltä tililtä.

Vierailija
46/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä haluaisit?

Mikä olisi milestäsi toimiva ratkaisu ja millä perusteella?

Viikko-viikko on minulle ok. Mutta haluaisin lapset minun luo kirjoille, koska mulla on enemmän aikaa ja mahdollisuuksia hoitaa lasten arjen asioita. Haluaisin säännöllisen vaihtorytmin, esim vaihto joka perjantai koulun jälkeen niin ei tarvitse riitaisissa väleissä jutella ylimääräistä miehen kanssa. Mahdollinen pieni elatusmaksu minun pankkitilille maksettuna ja minä hoidan kaikki lasten kulut.

Mies haluaa lapset luokseen kirjoille eikä halua maksaa yhtään centtiä elatusmaksua. Ja kuulemma jos elatusmaksua hänelle määrätään niin se PITÄÄ maksaa jollekin hänen ja minun yhteistilille, joka otetaan käyttöön nyt eron jälkeen. Miehen mielestä viikko-viikko tarkoittaa jotain sinnepäin. Kuulemma jos sopimus on vaihdosta perjantaina koulun jälkeen niin hän saa halutessaan pyytää lapsia luokseen jo torstaina. Kun mun pitää kuulemma joustaa, koska niin kuuluu tehdä. 

Mitä mun pitäisi tehdä? Mä haluan selkeän sopimuksen niin ei tarvitse olla tekemisissa miehen kanssa yhtään ylimääräistä.

ap

Ehdota vuoroviikko systeemiä ja itseäsi lähivanhemmaksi.

Lähivanhempana saat lapsilisät korotuksineen juoksevien asioiden hoitoon.

Vuoroviikko-elämisessä lapsen kulut menevät tasan, joten elatusmaksu ei ole linjassa kulujen kanssa.

Sovitte, että lasten hankinnat ja kulut maksatte puoliksi. On huomattavasti helpompi saada toinen osapuoli maksamaan harrastusmaksuja ja vaatteita kuin saada tämä toimimaan maksuautomaattina loputtomasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi