Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksun suuruus vuoroasumisessa, kokemuksia?

Vierailija
30.04.2021 |

Meillä lapset tulevat olemaan vanhemmillaan vuoroviikoin.

Miehen palkka noin 5000 kuukaudessa, minun 3000. Mies sanoo, että hänen ei tarvitse maksaa elatusmaksua, koska vuoroviikot. Lastenvalvojalle ollaan vasta menossa.

Onko OIKEAA kokemusta kenelläkään? Täytyykö miehen maksaa edes pientä elatusmaksua? Onhan hänen elatuskykynsä kuitenkin suurempi.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tietoa kuinka paljon käräoikeuteen tämän asian vieminen maksaa? 

Tuhansia euroja? 

Kuinka kauan käräjäoikeuden käsittelyyn menee aikaa? Vuosi?

ap

Vierailija
22/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko tämä suunniteltu vuoroasuminen toimia, kun emme ole miehen kanssa edes puheväleissä? Kaikki kommunikointi menee tällä hetkellä sähköpostilla tai whapilla. 

Mies siis vaatii vuoroasumista, koska haluaa välttää elatusmaksut. Mutta eihän hän sano sitä kuin minulle, lastenvalvojalle tulee selittämään kaikkea muuta...

ap

Taitaa olla parempi että viet käräjille koko homman. Ette te pääse sopuun ja sopimukseen noilla ehdoilla. Ja se sopu on kyllä määräävä tekijä vuoroviikkoasumisen onnistumiseksi.

Se käräjöinti katkaisee välit yleenä lopullisesti. Meillä ei ole isä tavannut kertakaan lapsiaan oikeuden päätöksen jälkeen ja elaritkin tulee kelalta. Isä onnistuin vetkuttamään päätöksiä melkein kaksi vuotta, joten se on pitkä ja kalliskin prosessi. Elatusasioissa toki vastaajaksi laitetaan se lapsi, mutta kaikki muu maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset viikko viikko. Vaihto aina perjantaina koulusta.

Lasten osoite on minulla, saan yh korotuksen, lapsilisät menevät sijoituksiin, ex hoitaa nämä.

Harrastukset maksetaan puoliksi, samoin joululahjat, synttärit jne.

Ex tienaa enemmän, minä olen lähes aina pa.

Saan välillä avustusta ex.ltä, esim antaa Finnair plus pisteitä, majoituspisteitä jne.

Jouluna toi monta pulloa viiniä, sai niitä asiakkailta joululahjaksi.

Mä saan ystävältäni hänen lasten vaatteita. Minun lapset ottavat valtaosin käyttöön.

Vierailija
24/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhansia euroja? 

ap

Pari vuotta ja muutama tonni.

Vierailija
25/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko tämä suunniteltu vuoroasuminen toimia, kun emme ole miehen kanssa edes puheväleissä? Kaikki kommunikointi menee tällä hetkellä sähköpostilla tai whapilla. 

Mies siis vaatii vuoroasumista, koska haluaa välttää elatusmaksut. Mutta eihän hän sano sitä kuin minulle, lastenvalvojalle tulee selittämään kaikkea muuta...

ap

Taitaa olla parempi että viet käräjille koko homman. Ette te pääse sopuun ja sopimukseen noilla ehdoilla. Ja se sopu on kyllä määräävä tekijä vuoroviikkoasumisen onnistumiseksi.

Se käräjöinti katkaisee välit yleenä lopullisesti. Meillä ei ole isä tavannut kertakaan lapsiaan oikeuden päätöksen jälkeen ja elaritkin tulee kelalta. Isä onnistuin vetkuttamään päätöksiä melkein kaksi vuotta, joten se on pitkä ja kalliskin prosessi. Elatusasioissa toki vastaajaksi laitetaan se lapsi, mutta kaikki muu maksaa.

Kuinka paljon oikeusprosessi maksoi? Mietin onko mulla edes varaa siihen vain suostunko vain miehen vaatimuksiin kiltisti.

ap

Vierailija
26/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhansia euroja? 

ap

Teidän pitäisi ensin saada päätös kumpi on se vanhempi jonka luona lapsen virallinen osoite on. Se ei ole ilmaista ja siihen saattaa helposti mennä toistakin vuotta. Ensin on neuvouttelut, olosuhde selvitykset, jne ennen kuin asia eteneen oikeuteen. Ja sitten vasta päästään neuvottelmaan elatusmaksuista, joka on ilmaista lapsen kanssa asuvalle vanhemmalle ja tämäkin saattaa kestää toista vuotta, jos toinen oikein hanttiin laittaa.

Vierailija
27/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhansia euroja? 

ap

Saitko Kelasta elatustukea oikeuskäsittelyn aikana? Vai miten lapsen elatus hoitui oikeusprosessin aikana?

ap

Vierailija
28/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sinne käräjille noin vain mennä vaan sitten vasta jos toinen esim kieltäytyy laskettaessa sitä elatusapua tms. Käräjille meno on vasta viimeisin keino ja neuvoisin kyllä sovittelemaan asiat jos suinkin vain onnistuu ennen sitä niin auttaa tulevaisuudessa kummasti

Vierailija
29/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähivanhempi on tällä hetkellä se kumman luona lapsen osoitteet on. Eli jos ap muutti pois yhteisestä kodista ja lapset ja exä jäi sinne kirjoille niin exä on lähi. Lapsen osoitteen voi muuttaa vain yhteisellä päätöksellä

Vierailija
30/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhansia euroja? 

ap

Teidän pitäisi ensin saada päätös kumpi on se vanhempi jonka luona lapsen virallinen osoite on. Se ei ole ilmaista ja siihen saattaa helposti mennä toistakin vuotta. Ensin on neuvouttelut, olosuhde selvitykset, jne ennen kuin asia eteneen oikeuteen. Ja sitten vasta päästään neuvottelmaan elatusmaksuista, joka on ilmaista lapsen kanssa asuvalle vanhemmalle ja tämäkin saattaa kestää toista vuotta, jos toinen oikein hanttiin laittaa.

Mies vaatii lapsia luokseen kirjoille, että ei tarvitsisi maksaa elatusmaksua. Minä haluaisin lapset minun luokse. Eli tilanne on tosi paha ja riitaisa. En tajua miten vuoroviikkoasuminen voi toimia?!

ap

Vierailija
31/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa senttiäkään elareita vaikka olen työtön.

Ostan kaikki vaatteet, kengät, harrastusvälineet jne.

Vierailija
32/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kuinka paljon oikeusprosessi maksoi? Mietin onko mulla edes varaa siihen vain suostunko vain miehen vaatimuksiin kiltisti.

ap

Noin 7000€. Oli onneksi vakuutus. Uusissa vakuutussopimuksissa saatta olla rajattu pois nämä lapsenhuoltajuuteen liittyvät asiat. Vähänvarainen voi saada apua oikeusaputoimistosta.

Vierailija
33/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä haluaisit?

Mikä olisi milestäsi toimiva ratkaisu ja millä perusteella?

Vierailija
34/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhansia euroja? 

ap

Saitko Kelasta elatustukea oikeuskäsittelyn aikana? Vai miten lapsen elatus hoitui oikeusprosessin aikana?

ap

Ei saa ja ihan omasta palkkapussista hoitui. Isälle maksut määrättiin takautuvasti siltä ajalta. Mutta Kela maksoi vain kolmelta kuukaudelta takautuvasti, kun elatusvelvollinen ei maksanut. Ja loput on ulosotossa, mutta tuskin rahat koskaan minulle asti valuu.

Vierailija
35/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

No jos ei elatusmaksuja halua niin suostuisiko siihen että olisi lähihuoltaja? Sitten toki saisi myös sen suunnattoman lapsilisän, mutta olisi myös vastuussa esim niistä päivähoito ja vakuutusmaksuista. Jos mies maksaa (huimista lapsilisistä) noita selkeämmin vain toiselle tulevia kuluja niin siinähän se sitten tasoittuisi.

Vierailija
36/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä haluaisit?

Viikko-viikko on minulle ok. Mutta haluaisin lapset minun luo kirjoille, koska mulla on enemmän aikaa ja mahdollisuuksia hoitaa lasten arjen asioita. Haluaisin säännöllisen vaihtorytmin, esim vaihto joka perjantai koulun jälkeen niin ei tarvitse riitaisissa väleissä jutella ylimääräistä miehen kanssa. Mahdollinen pieni elatusmaksu minun pankkitilille maksettuna ja minä hoidan kaikki lasten kulut.

Mies haluaa lapset luokseen kirjoille eikä halua maksaa yhtään centtiä elatusmaksua. Ja kuulemma jos elatusmaksua hänelle määrätään niin se PITÄÄ maksaa jollekin hänen ja minun yhteistilille, joka otetaan käyttöön nyt eron jälkeen. Miehen mielestä viikko-viikko tarkoittaa jotain sinnepäin. Kuulemma jos sopimus on vaihdosta perjantaina koulun jälkeen niin hän saa halutessaan pyytää lapsia luokseen jo torstaina. Kun mun pitää kuulemma joustaa, koska niin kuuluu tehdä. 

Mitä mun pitäisi tehdä? Mä haluan selkeän sopimuksen niin ei tarvitse olla tekemisissa miehen kanssa yhtään ylimääräistä.

ap

Vierailija
37/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No jos ei elatusmaksuja halua niin suostuisiko siihen että olisi lähihuoltaja? Sitten toki saisi myös sen suunnattoman lapsilisän, mutta olisi myös vastuussa esim niistä päivähoito ja vakuutusmaksuista. Jos mies maksaa (huimista lapsilisistä) noita selkeämmin vain toiselle tulevia kuluja niin siinähän se sitten tasoittuisi.

Olitkin ehtinyt jo kommentoida että molemmat haluavat lähihuoltajaksi. Miksi sinä haluat lähihuoltajuuden? Ja haluaisiko mies sitä enää jos hänelle sanoisi että tajuathan että silloin sinä olet myös viimekädessä vastuussa kuluista ja etävanhemmalle riittää se että etäviikoilla saa syödäkseen (kärjistetysti).

Vierailija
38/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä haluaisit?

Viikko-viikko on minulle ok. Mutta haluaisin lapset minun luo kirjoille, koska mulla on enemmän aikaa ja mahdollisuuksia hoitaa lasten arjen asioita. Haluaisin säännöllisen vaihtorytmin, esim vaihto joka perjantai koulun jälkeen niin ei tarvitse riitaisissa väleissä jutella ylimääräistä miehen kanssa. Mahdollinen pieni elatusmaksu minun pankkitilille maksettuna ja minä hoidan kaikki lasten kulut.

Mies haluaa lapset luokseen kirjoille eikä halua maksaa yhtään centtiä elatusmaksua. Ja kuulemma jos elatusmaksua hänelle määrätään niin se PITÄÄ maksaa jollekin hänen ja minun yhteistilille, joka otetaan käyttöön nyt eron jälkeen. Miehen mielestä viikko-viikko tarkoittaa jotain sinnepäin. Kuulemma jos sopimus on vaihdosta perjantaina koulun jälkeen niin hän saa halutessaan pyytää lapsia luokseen jo torstaina. Kun mun pitää kuulemma joustaa, koska niin kuuluu tehdä. 

Mitä mun pitäisi tehdä? Mä haluan selkeän sopimuksen niin ei tarvitse olla tekemisissa miehen kanssa yhtään ylimääräistä.

ap

No jos lähtökohdat on nämä niin eihän tuosta kyllä yhtään mitään tule.

Vierailija
39/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös elatusasiat ole lapsen asia ja näin maksuton? Katso kelan sivuilta laskurista, saisitko mitään. Se laskuri pitää aika hyvin paikkansa. Oletteko jo eronneet? Jos olet vasta muuttamassa pois, muista että ex voi vastustaa lasten muuttoa. Saat kyllä tehtyä muuttoilmoituksen myös lasten osalta, mutta exälle menee tästä tieto, eli kirje. Ja voi sitten vastustaa sitä. Se kannattaa muistaa. Meillä on vuoroviikot ja etällä nollasopimus, kun on pienituloinen. Eli kela maksaa minulle elarit, kun olen itsekin pienituloinen. Mutta katso tuo laskuri, löytyy vaikka Googlen avulla, elatustukilaskuri. Ja jos näytät exälle tuloksen, eli jos jää maksettavaa, ehkä hänkin tajuaa että turhaan ei kannata tapella. Ja jos ei jää maksettavaa, turha sinunkaan on aloittaa taistelua. Toki lastenvalvojalla kannattaa käydä ja siellä myös laskettaa tuo.

Vierailija
40/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olitkin ehtinyt jo kommentoida että molemmat haluavat lähihuoltajaksi. Miksi sinä haluat lähihuoltajuuden? Ja haluaisiko mies sitä enää jos hänelle sanoisi että tajuathan että silloin sinä olet myös viimekädessä vastuussa kuluista ja etävanhemmalle riittää se että etäviikoilla saa syödäkseen (kärjistetysti).

Haluan lähihuoltajuuden koska minä olen aina vastannut lasten arjen hankinnoista ja arjen pyörityksestä. Miehellä ei ole mitään ymmärrystä siitä onko lapsilla tarpeeksi oikean kokoisia vaatteita ja kenkiä, mies ei tiedä minkä kokoisia vaatteita lapset käyttävät jne. 

Mies matkustaa työnsä puolesta tosi paljon ulkomailla. En ymmärrä miten hänen lähivanhemmuus toimisi, jos hän on pari viikkoa joka kuukausi ulkomailla.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä