Omakotitalossa ja rivitalossa on vaarallista asua sillä niihin on helppo murtautua
Tässä siitä taas esimerkki.
https://yle.fi/uutiset/3-11907359?origin=rss
Mitä tekisitte jos esim. sekava narkkari yrittää murtautua talon sisään puukko kädessä ja olisitte yksin kotona?
Kommentit (185)
Tuo mun kaukasianpaimenkoira kyllä pitää huolen siitä ettei kukaan tule kutsumatta sisälle eli ei mun tarvi tehdä yhtään mitään.
Tuli mieleen kun jossain joskus murtauduttiin oliko huoltoasemalle ja siellä olikin koira vai kaksi mutta kuitenkin koira/koirat antoivat varkaiden rauhassa kerätä saaliinsa mutta sit ku oli aika poistua koirat eivät päästäneet. Varkaat joutuivat soittaa häkeen apua :)
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä varas tekisi jos murtautuu sisälle ja olen veitsen kanssa vastassa?
Aijai, murtovaras syyttää sinua vähintään traumaattisen kokemuksen tuottamisesta ja saat syytteet puukolla uhkaamisesta ja kohtuuttoman väkivallan käyttämisestä itseäsi ja omaisuuttasi puolustaessa. Suomessa laki nääs edellyttää, että sinut hakataan ensin henkihieveriin ennen kuin voit laillisesti puolustaa itseäsi jollain kättä pitemmällä. Ja silloinkin pitäisi muistaa lyödä mahdollisimman hellästi. Apua voit huutaa, mutta siten, ettei päällekarkaaja saa korviinsa tinnitusta.
Vierailija kirjoitti:
Lähes jokaisessa omakotitalossa on nykysin jonkinlaiset murtosuojaukset.
Isommissa taloissa on kamerat.
Mitä hyötyä niistä kameroista on? Tyrehdyttääkö ne verenvuodon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se kamera auttaa jos narkkari tulee puukko kädessä sisälle? Kamerat ja hälyttimet ei pysäytä sekopäitä.
Puukollako se rikkoo oven, johon ei moottorisahakaan kunnolla pysty?
Jos tulisi sisälle jollain konstilla, niin saisi pesäpallomailasta kalloonsa.Liiallinen itsepuolustus on kiellettyä. On myös murtautujia jotka eivät hyökkää ihmisen päälle "tiloissa", vaan pyrkivät pakoon jos pääsee. Pesäpallomaila voi murtaa kallon, puolustautuminen pitää suhteuttaa tilanteeseen.
Hyökkääjän pitää ensin murtaa kallo uhrilta pesäpallomailalla, vasta sitten uhri saa murtaa kallon hyökkääjältä pesäpallomailalla. Tasapuolisuus on hommassa kaiken A ja O eikä puolustautuja saa käyttää liikaa väkivaltaa hyökkääjään verrattuna.
Jos pelkää että se kallo halkeaa niin ei kannata käydä kimppuuni kertomatta ottelun sääntöjä. Minä en narkkarin kalloa sääli.
Entä jos rikollisella on pistooli mukana, siinä ei tappelutaidot auta.
Otan paidan pois ja heiluttelen nännittömiä tissejäni. Samalla voin laulaa numanumajee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran naapurustossa, joku nuori mies kiipesi 2. kerroksen parvekkeelle ja avoimen oven kautta sisälle. Oli kuulemma ollut ainoa asunto, jossa oli ollut valot päällä. Huomioitavaa oli, että 1. kerros ei ollut maantasalla tai muuten matalalla, vaan sellaisella ns. peruskorkeudella mitä näkee 70-luvun taloissa. Ei ne kerrostalotkaan aina kovin turvallisia ole. Tämä tapahtui tosin jo 80-luvulla.
Jokin aika sitten oli uutisissakin video, missä (Ranskassa?) mies kiipeää parvekkeita pitkin neljänteen kerrokseen pelastamaan tippuvaa lasta. Sankariteoksi se miellettiin, mutta itse kauhistelin miten helppoa se oli.
Miellettiin??? Eikö se sinun mielestäsi siis ollut sankariteko? Sinä vain kauhistelit että noin helposti murtomieskin pääsee parvekkeelta toiselle, kun lapsi oli putoamaisillaan kuolemaan?
Ja ei varmasti ole mitenkään helppoa kiivetä parvekkeita pitkin neljänteen kerrokseen. Tietysti joku kunnossa oleva sporttityyppi siihen saattaa kyetä helpon näköisesti mutta helppoa se ei hänellekään ole. Puhumattakaan siitä että joku narkkarisontiainen siihen kykenisi ikipäivänä.
Ei siihen tarvita kuin yksi murtomies joka niin pystyy tekemään. Parvekkeen ovi auki kun asukas on muualla, niin sisälle vaan ja ulko-oven kautta ulos. Siinä tilanteessa ei paljon lämmitä se tieto, ettei narkkarit siihen pysty.
Minun vanhaan kämppääni tuli jannu parvekkeen kautta, kolmas kerros. Hitto että säikähdin kun tulin suihkusta ja tyyppi leikkii kissani kanssa! Oli ihan vaaraton, etsi bileitä ja oli väärässä kämpässä, jotain muuta vetänyt kuin alkoa muttei ollur agressiivinen eikä uhkaava. Lähti sitten rappuun etsimään niitä bileitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on hälytyslaitteet omassa talossa.
Ootko varma että se karkoittaa huumehörhön? Entä jos ei karkota?
Mulla oli etuoven ja takaoven pielessä oma kuva ja siinä teksti:Täällä vartioin minä. Olin semmosessa klassisessa Justiina kaulimen kanssa kuvassa
Ei ole ollut kolkuttelijoita vaikka täällä säännöllisesti piholla liikkuukin "etsijöitä" :D
Kaveri asui Helsingissä vuosia ja koko tuona aikana ei voinut säilyttää taloyhtiön häkkivarastossa yhtään mitään, koska niihin tiloihin murtauduttiin joka kuukausi. Omistustalo.
Antaisin pari rauhoittavaa lääkekaapista ja oluen. Sillä välin kun narggari nauttisi niitä soittaisin poliisin. Koira pitäisi kyllä myös sellaista meteliä että naapurit tietäisivät soittaa poliisin.
Olen työtön. Yhtenä päivänä miehen ollessa töissä ja lasten koulussa istuskelin tietokoneella olohuoneessa, kun näin miten pihalla käveli mies oranssi työtakki päällä, mies näki minut ja poistui. Miehenu kuittasi että niitä kattoremonttikaupustelijoita, mutta nehän yleensä tulevat soittamaan ovikelloa ja antamaan esitteitä..
Tätä samaa sanotaan kerrostalon alimmasta kerroksesta. Huvittavaa. Kertostalon alakerta on turvallisempi kuin rivari tai okt. Turvallinen myös, jos esim tulipalo...
Sieläl, missä olen kotoisin, oli huumeonglema keskellä kirkonkylää, pieni rauhallinen paikkakunta sitä ennen, jo n. 20 vuotta sitten. Ei siihen tarvittu kuin että yksi huomasi älyttömän halvan vuokrakämpän huonokuntoisessa talossa ja sitten tulivat kaverit perässä. Yhdessä ns. hyvässä taloyhtiössä ei tarvittu kuin sijoittaja, jolle riitti, että vuorkaamansa huoneisto on siisti, eikä kiinnostanut mitä kauppaa siellä tehtiin, niin koko talon rauha oli mennyt. Yöbileitä, oli käynyt valitusten jälkeen tarkistamassa ja todennut, että kämppää ei ole hajoitettu ja se on siivottu, vuokra juoksee (ilmeisesti suoraan kelan kautta) ei syytä häätöön. Isännöitsijän mukaan tämä vuokranantaja on vuokrannut vastaavia muistakin ja hänellä on samoja ongelmia muissakin taloissa. Joskus käynyt niin että sama ongelma siirtynyt hänen asiakastalostaan toiseen taloon.
Mut sitten tuo syrjäinen maaseutu. Mieheni on sieltä kotoisin. Siellä oli ihan arkipäivää, että tietyt tyypit ajelivat vaikka kännissä keskellä päivää kauppaan tai autolla kaverinsa luo juomaan, eikä kukaan puuttunut. Mä soitin pari kertaa poliisit salaa ja sitä kauhisteltiin, kuka on ilmoittanut. Se olin minä, kukaan ei tiedä, miehelleni olen kertonut ja mies oli sitä mieltä, että ihan oikein. Valitettavasti vaan välimatkan takia he ehtivät usein koteihinsa ja en tiennyt kaikkien koteja. Kohtalon ivaa, että yksi tällainen kuoli liikenneonnettomuudessa raitistuttuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on hälytykset ja koira ja karski isäntä. En tiedä mikä kerrostalossa olisi paremmin, siellä todennäköisemmin on naapurina joku huono-osainen joka saattaisi järjestää murron. Ja kerrostalojen katutasojen kämpät on aina murtoalttiimpia kuin okt:t.
Miten koira ja mies suoriutuu tilanteesta kun vastustajalla on puukko?
Ei ne murtautujatkaan halua altistaa itseään työtapaturmille.
Meilläkin on koiria, aseita ja kameravalvonta.
Paikallisessa fb-ryhmässä raportoidaan kuvien kera, jos kylillä on liikkunut epäilyttäviä ajoneuvoja.
Kyllä täällä ollaan kuulkaas paljon paremmin turvassa kuin kerrostalolähiössä.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalot on kaupungeissa. Siellä tapahtuu myös enemmän rikoksia. Maalla saa olla rauhassa. Ei narkkarit pyöri nurkissa.
Osaa se nistikin tehdä varainhankintaretken sinne mistä massia helpoiten irtoaa. Lisäksi ei jää kiinni ns. naapurin tuttuna.
Vierailija kirjoitti:
Tätä samaa sanotaan kerrostalon alimmasta kerroksesta. Huvittavaa. Kertostalon alakerta on turvallisempi kuin rivari tai okt. Turvallinen myös, jos esim tulipalo...
Riippuu asuinseudusta ja onko ensimmäinen kerros maan tasalla. Huonommilla alueilla käy rosvot pöllimässä parvekkeelta kaiken ja joskus jopa kokeilevat onko ovi auki. Jos taas ensimmäinen kerros on edes vähän korkeammalla niin silloin saa olla rauhassa.
Olen niin köyhä ettei kukaan minun kämppään murtaudu. Ikkunan takaa näkee jo hyvin kun ei ole edes verhoihin varaa että mitään anastettavaa minulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se kamera auttaa jos narkkari tulee puukko kädessä sisälle? Kamerat ja hälyttimet ei pysäytä sekopäitä.
Puukollako se rikkoo oven, johon ei moottorisahakaan kunnolla pysty?
Jos tulisi sisälle jollain konstilla, niin saisi pesäpallomailasta kalloonsa.Liiallinen itsepuolustus on kiellettyä. On myös murtautujia jotka eivät hyökkää ihmisen päälle "tiloissa", vaan pyrkivät pakoon jos pääsee. Pesäpallomaila voi murtaa kallon, puolustautuminen pitää suhteuttaa tilanteeseen.
Hyökkääjän pitää ensin murtaa kallo uhrilta pesäpallomailalla, vasta sitten uhri saa murtaa kallon hyökkääjältä pesäpallomailalla. Tasapuolisuus on hommassa kaiken A ja O eikä puolustautuja saa käyttää liikaa väkivaltaa hyökkääjään verrattuna.
Jos pelkää että se kallo halkeaa niin ei kannata käydä kimppuuni kertomatta ottelun sääntöjä. Minä en narkkarin kalloa sääli.
Eh? Toki voit murtaa narkkarin kallon, mutta siinäpä menet linnaan sitten.
Eh? Mitä sitten?
Se on itse vassarisilakkanarkkari jolla on mielestään oikeus murtautua kotiisi ja sinä olet suuri roisto jos puolustaudut.
Kyllä. Lukekaa vaikka Bulgakovin "Koiran sydän" - Šarikovit ja Schwonderit ovat jo pian oviemme takana.
Vierailija kirjoitti:
Tontti aidattu panssariaidalla, jonka lisäksi kolme laumanvartijaa (plus yks metsästyskoira) ja haulikko löytyy. Sopii yrittää.
Kovat on puheet. Ja jos usutat koirat jonkun kimppuun tai edes osoittelet kohti sillä haulikolla niin olet tuomiolla ja maksat rosvolle isot korvaukset. Paitsi tietenkin jos hoidat sitten homman loppuun asti ja niin ettei varmasti löydy ruumista/ruumiita koskaan eikä joku pääse karkuun jos nitä on useampi.
Eikös ne kimpassa piikittele toisiaan Autiotalossa?
Kunnes joku tuikkaa tuleen.