Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Not like other girls ajattelu on myrkyllistä

Vierailija
29.04.2021 |

Yksi tapa olla nainen ei ole parempi kuin toinen tapa. Olemme kaikki erilaisia, eikä ole tarpeen nostaa esiin jotain lyttäämällä toista.

Kommentit (837)

Vierailija
81/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiin välillä keskustella siitä, minkälaiset ajatukset eivät ole myrkyllisiä. Onko sellaisia nykyaikana ollenkaan.

Vierailija
82/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä eroaa vaikka väitteistä

"erilainen kuin muut suomalaiset"

"erilainen kuin muut miehet"

"erilainen kuin muut oikeustieteen opiskelijat"

"erilainen kuin muut lentopallon pelaajat"?

Kaikilla ryhmillä on yhdistäviä ominaisuuksia, joista on mahdollista erota ja olla ryhmään nähden enemmän tai vähemmän poikkeava. Minusta tämä "ei saa kokea olevansa erilainen nainen" on sitä naisvihaa, jolla yritetään saada kaikki naiset ruotuun toteuttamaan jonkun toisen sanelemia näkemyksiä.

Eikä ole. Tuohon ajatteluun yhdistyy nimenomaan olennaisena se erilaisuutta korostavan tekijän mukana samalla muiden alas painaminen. Että ne muut on nimenomaan huonompia ja itse poikkeaa siitä. Lähes jokainen meistä varmasti joskus on tuntenut joskus olevansa ulkopuolinen ja erilainen, kuin suurin osa muista ja tähän tunteeseen usein linkittyy tietysti negatiivisia tuntemuksia, kuten yksinäisyys. Tällä ei nyt tarkoiteta sitä.

Ja sinäkö sen päätät mitä toisen ajatteluun sisältyy.

En ymmärrä mitä tarkoitat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törmäättekö te tämmöiseen ihan oikeassa maailmassa, vai onko tämä joku oman pään sisäinen juttu?

Itse en ole törmännyt, vaan kaikenlaisia naisia tullut tavattua ja kaikki ovat olleet omanlaisiaan. Kukaan ei ole tuommoisia puhunut.

Ihan vilpittömästi kysyn, sillä minulle todella vierasta.

Ja jos olette törmänneet, niin onko tämä enemmän nuorten juttu vai vanhempien naisten?

Tyyliin yli vai alle 30 vuotiaiden.

Vai onko ihan kaikenikäisten?

Minä olen kyllä törmännyt. Jokainen heistä on kokenut jollain tavalla olevansa jollain tavalla poikkeuksellisia. Usein ovat olleet ns. poikatyttöjä jossain vaiheessa ja kokivat olevansa jotenkin epänaisellisia. Itse en osannut heitä nähdä sillä tavalla, kuin ilmeisesti itse itsensä näkivät. Kaikki näistä ovat olleet mielestäni kyllä ihan mukavaa seuraa, eikä ihmisinä ole ollut heitä vastaan mitään, mutta huomasin että joskus asenne heillä oli vähän kieroutunutta ja näkemys yksipuolista.

Miksi puhut naisista poikatyttöinä?

Etkö ymmärrä, että se on yksi tapa halventaa ja painaa alas toista naista/tyttöä.

Olet poikatyttö; et ihan poika, mutta et ihan tyttökään.

Vierailija
84/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Itse olen joskus varmaan sanonut, etten ole niinkuin muut naiset. Tällä tietenkin tarkoitin niitä naisia, joita tunsin/tiesin. Esim. Meikkasin, mutten jaksanut puhua siitä. En katsonut temppareita, en innostut ripsien pidennyksistä tai tekokynsistä, en tykännyt käydä shoppailemassa. (stereotypiaako? Osittain, mutta en osannut innostua tästä). En saanut lapsia, joten jäi sekin puheenaihe väliin. Toki varmasti muistakin aiheista puhuivat mutta nämä tuli nyt ekana mieleen, sorry. Joku näkymätön lasi välissä.

Mä olen samanlainen kuin sinä, mutta en pidä itseäni mitenkään erilaisena kuin muut naiset, koska en ajattelen naisten massana tekevän noita edellä mainittuja asioita. Toki jotkut tekee, mutta ei "kaikki" naiset.

Vierailija
85/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ryhmillä on yhdistäviä ominaisuuksia, joista on mahdollista erota ja olla ryhmään nähden enemmän tai vähemmän poikkeava. Minusta tämä "ei saa kokea olevansa erilainen nainen" on sitä naisvihaa, jolla yritetään saada kaikki naiset ruotuun toteuttamaan jonkun toisen sanelemia näkemyksiä.

Eikä ole. Tuohon ajatteluun yhdistyy nimenomaan olennaisena se erilaisuutta korostavan tekijän mukana samalla muiden alas painaminen. Että ne muut on nimenomaan huonompia ja itse poikkeaa siitä. Lähes jokainen meistä varmasti joskus on tuntenut joskus olevansa ulkopuolinen ja erilainen, kuin suurin osa muista ja tähän tunteeseen usein linkittyy tietysti negatiivisia tuntemuksia, kuten yksinäisyys. Tällä ei nyt tarkoiteta sitä.

No kyllä minusta muiden alas painaminen on aika ikävää ajattelua. Sillehän minä tosiaan en kyllä mitään voi, että monet niin tekevät.

Vierailija
86/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon aina ymmärtänyt nämä ”not like the other girlsit” sellaiseksi jotka kovaan ääneen huutavat etteivät tule naisten kanssa toimeen.

Jotka itse typistävät kaikki muut naiset ja tytöt johonkin stereotypiseen roolin.

Ja tulevat vain miesten kanssa toimeen, yleensä seksisten miesten kanssa, kai se on sitten se heitä yhdistävä asia.

Hassua kyllä, loppujen lopuksi nämä naiset ovat suht massaa. Sitä hyväksyttyä tapaa olla nainen.

Eivät he mitenkään omalaatuisia ole.

Tulevatkohan nämä not liket toimeen toisten not like naisten kanssa toimeen?

Kokemukseni mukaan ei. Halutaan olla se miesporukan ainoa nainen.ü ja ainoa „hyvä jätkä“. Toinen samaan pyrkivä nainen koetaan kilpailijana ja uhkana.

Vierailija
87/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tulee mieleen, että ne, joiden mielestä tuo "not like other girls" -ajattelu olisi jotenkin piilotettua naisvihaa, ovat myös niitä, jotka varsinkin tällä palstalla kehittelevät jotain vastakkainasettelua vapaaehtoisesti lapsettomien naisten ja äitien välille. Etteivät jopa ajattelisi, että kaikki velat ovat "en ole kuin muut naiset" -ihmisiä. 

Vierailija
88/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minusta muiden alas painaminen on aika ikävää ajattelua. Sillehän minä tosiaan en kyllä mitään voi, että monet niin tekevät.

Tarkoitan, että sinä et voi tietää mitä ihminen joka sanoo, että ei ole kuin muut tytöt, ajattelee. Se mitä hän sanoo on vain pieni lause. Se ei välttämättä tarkoita toisten lyttäämistä vaan voi nimenomaan tarkoittaa tuolla aiemmin mainittuja asioita kuten ulkopuolisuuden tunne, yksinäisyys yms. Sinä et voi tietää.

Vierailija
89/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'Not like other girls' on myös miesten/poikien käyttämä kehu, joka kertoo, että yleisesti tyttömäisinä pidettyjä asioita ajatellaan jotenkin huonompina ja yleisesti kaikkien muiden tyttöjen ominaisuuksina, kun taas erilainen tästä massasta poikkeava tyttö on jotenkin ihailtavampi, rennompi ja coolimpi ollessaan toisenlainen kuin muut tytöt.

Vierailija
90/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue muut kommentit, niin ymmärrät. 'Not like other girls' -ajattelu on sitä, että tyttönä olo ja tyttömäisyys olisivat jotenkin kielteisiä asioita, vaikka kaikenlainen tyttöys on hyvää. Tarkoitus on nimenomaan purkaa käsitystä siitä, että tytön pitää olla tietynlainen.

Naisellisuushan on saatanasta. Vai miten tämä nyt menee? 

Vierailija
91/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tämmöinen keksimällä keksitty ongelma.

Joo, haitallinen ajatusmalli, joka niputtaa kaikki naiset samanlaisiksi tyhjäpäiksi on ihan vaan keksimällä keksitty ongelma?

Sinähän niitä muotteja rakentelet. Eikö nainen saa olla nainen ihan haluamallaan tavalla?

Miksi sinä vihaat erilaisuutta? -eri 

Vierailija
92/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan, että sinä et voi tietää mitä ihminen joka sanoo, että ei ole kuin muut tytöt, ajattelee. Se mitä hän sanoo on vain pieni lause. Se ei välttämättä tarkoita toisten lyttäämistä vaan voi nimenomaan tarkoittaa tuolla aiemmin mainittuja asioita kuten ulkopuolisuuden tunne, yksinäisyys yms. Sinä et voi tietää.

No aha. Jos joku ihan suoraan sanoo ja osoittaa omilla toimillaan justiinsa sitä, niin en muka voi päätellä siitä mitään? Tietenkään pelkkä "en ole kuin muut" yksittäisenä lauseena itsessään ei kerro yhtään mitään, mutta tuo on lyhennetty siitä ilmiöstä mitä tällä tarkoitetaan. 

Vierailija
93/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törmäättekö te tämmöiseen ihan oikeassa maailmassa, vai onko tämä joku oman pään sisäinen juttu?

Itse en ole törmännyt, vaan kaikenlaisia naisia tullut tavattua ja kaikki ovat olleet omanlaisiaan. Kukaan ei ole tuommoisia puhunut.

Ja jos olette törmänneet, niin onko tämä enemmän nuorten juttu vai vanhempien naisten?

Minä olen kyllä törmännyt. Jokainen heistä on kokenut jollain tavalla olevansa jollain tavalla poikkeuksellisia. Usein ovat olleet ns. poikatyttöjä jossain vaiheessa ja kokivat olevansa jotenkin epänaisellisia. Itse en osannut heitä nähdä sillä tavalla, kuin ilmeisesti itse itsensä näkivät. Kaikki näistä ovat olleet mielestäni kyllä ihan mukavaa seuraa, eikä ihmisinä ole ollut heitä vastaan mitään, mutta huomasin että joskus asenne heillä oli vähän kieroutunutta ja näkemys yksipuolista.

Etkö ymmärrä, että se on yksi tapa halventaa ja painaa alas toista naista/tyttöä.

Huomaisit varmaan, että puhuin ihmisistä joihin olen itse törmännyt. Yksi heistä ihan suoraan omasta suustaan sanoneena yritti erottaa itsensä naisista, koska "kato nyt, eihän hän nyt kovin nainen ole".

Vierailija
94/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta miksi täällä jaksetaan jankata tuota väsynyttä olkinukkea, että ihmisistä muka tehtäisiin päätelmiä yhden lauseen perusteella? On olemassa ihmisiä, jotka todella pitävät itseään parempana kuin muut tytöt/naiset, ja sitä ilmiötä on joku nyt halunnut tällaisella termillä kuvata. Kyllä kai kaikki tajuaa, että tämän yksittäisen lauseen taustalla voi olla hyvinkin erilaisia ajatuksia ja kokemuksia. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että myös keskustelun kohteena oleva ilmiö on ihan todellinen.

Ts. kun puhutaan "not like other girls" -ajattelusta, sillä ei tarkoiteta ketä hyvänsä naista joka joskus saattaisi tuollaisen lauseen suustaa päästää. Sillä tarkoitetaan juuri tietyn tyyppistä naista. Sellaista, joka kokee olevansa muita parempi siksi ettei ole tyttömäinen. Ja näiden naisten ajatuksia ei tarvitse yhden lauseen perusteella arvailla, kyllä ne tulee hyvin selväksi.

Vierailija
95/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis te puhutte näistä not like other girls-naisista, jotka kuvittevat olevansa parempia kuin muut naiset, mutta missä ne naiset oikeasti ovat, keitä he ovat, antakaa nyt joku ihan käytännön esimerkki, kuka tällainen on?

Tänne on useampikin jo vastannut, että jos ovat käyttäneet tuota, eivät sillä mitään pahaa tarkoita eivätkä koe olevansa parempia. Päinvastoin monet ovat niitä, jotka ovat muilta ihmisiltä tuon ajatuksen saaneet ja omaksuneet. Monet niitä erilaisuuden vuoksi syrjittyjä tyttöjä, nyt heitä sitten syytetään vielä naisvihasta, huh!

Itse en omalta kohdaltani uskalla kertoa oikein mitään, koska tiedän saavani naisvihasyytöksiä. Olkaa mitä haluatte, ette te naiset minua joukkoonne ole koskaan kelpuuttaneet. Ihan sama yritänkö kuulua joukkoon vai erottua siitä. Erilainen on erilainen, se on minulle tehty selväksi jo pienestä pitäen.

Alapeukkuja odotellessa.

t. nainen, not as good as other girls

Vierailija
96/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis te puhutte näistä not like other girls-naisista, jotka kuvittevat olevansa parempia kuin muut naiset, mutta missä ne naiset oikeasti ovat, keitä he ovat, antakaa nyt joku ihan käytännön esimerkki, kuka tällainen on?

Tänne on useampikin jo vastannut, että jos ovat käyttäneet tuota, eivät sillä mitään pahaa tarkoita eivätkä koe olevansa parempia. Päinvastoin monet ovat niitä, jotka ovat muilta ihmisiltä tuon ajatuksen saaneet ja omaksuneet. Monet niitä erilaisuuden vuoksi syrjittyjä tyttöjä, nyt heitä sitten syytetään vielä naisvihasta, huh!

Itse en omalta kohdaltani uskalla kertoa oikein mitään, koska tiedän saavani naisvihasyytöksiä. Olkaa mitä haluatte, ette te naiset minua joukkoonne ole koskaan kelpuuttaneet. Ihan sama yritänkö kuulua joukkoon vai erottua siitä. Erilainen on erilainen, se on minulle tehty selväksi jo pienestä pitäen.

Alapeukkuja odotellessa.

Juuri sinunlaisesi nainen kaiketi. "Te naiset".

Vierailija
97/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapeukkuja odotellessa.

Jesh joku sentään on kärryillä täällä! Tätä ilmiötä tulkitaan nyt selvästi monella tapaa, ja minustakin oikea merkitys on lähellä samaa kuin miehet käyttää vastaavaa sanontaa hieman ironiseen tyyliin ” en oo ihan perusPena”, ei mitään sen kummallisempaa. Vain naiset voi saada tästäkin väännön aikaiseksi!

Vierailija
98/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon aina ymmärtänyt nämä ”not like the other girlsit” sellaiseksi jotka kovaan ääneen huutavat etteivät tule naisten kanssa toimeen.

Jotka itse typistävät kaikki muut naiset ja tytöt johonkin stereotypiseen roolin.

Ja tulevat vain miesten kanssa toimeen, yleensä seksisten miesten kanssa, kai se on sitten se heitä yhdistävä asia.

Hassua kyllä, loppujen lopuksi nämä naiset ovat suht massaa. Sitä hyväksyttyä tapaa olla nainen.

Eivät he mitenkään omalaatuisia ole.

Tulevatkohan nämä not liket toimeen toisten not like naisten kanssa toimeen?

Kokemukseni mukaan ei. Halutaan olla se miesporukan ainoa nainen.ü ja ainoa „hyvä jätkä“. Toinen samaan pyrkivä nainen koetaan kilpailijana ja uhkana.

Itse työskentelen miesvaltaisella alalla. Se ei ole minun syytäni, että ala on miesvaltainen ja että minua kohdellaan työpaikallani ihan samalla tavalla kuin muitakin työntekijöitä. Tulen hyvin toimeen työkavereideni kanssa sukupuolesta riippumatta ja totta kai olen aina iloinen siitä, jos uusi työntekijä sattuu olemaan nainen. En kuitenkaan halua, että työnhakijan sukupuoli vaikuttaisi valintapäätökseen millään tavalla. Työpaikassani tarvitaan vain ja ainoastaan ne sopivimmat työntekijät.

Tiedän kuitenkin myös, että en itse viihtyisi naisvaltaisella alalla. Ei siksi, että työkavereista suurin osa olisi naisia, vaan ainoastaan siksi, että ne alat eivät minua kiinnosta. 

Tekeekö tämä minusta jotenkin toksisen muiden naisten vähättelijän? Onko se minun syytäni, että suurin osa naisista ei ole kiinnostunut koko alasta, jolle itse olen kouluttautunut? 

Jos jonkin lasikaton rikkoja ei saa tiedostaa olevansa erilainen kuin muut oman sukupuolensa edustajat ja varsinkaan sanoa sitä äänen (paitsi ehkä nöyränä ja anteeksipyydellen?), niin eikö se ole vähän nurinkurista yleisen tasa-arvopyrkimyksen valossa? 

Vierailija
99/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaisit varmaan, että puhuin ihmisistä joihin olen itse törmännyt. Yksi heistä ihan suoraan omasta suustaan sanoneena yritti erottaa itsensä naisista, koska "kato nyt, eihän hän nyt kovin nainen ole".

Ja mikä kohta tuossa lauseessa antaa olettaa, että hän pitää muita naisia huonompana? Ehkä hän ei vaan kokenut itseään naiseksi/naiselliseksi, ja sen pitäisi olla ihan ok. Jos joku kokee samaistuvansa enemmän poikiin, niin miksi ei saisi niin tehdä? Eihän tämä sisällä sitä oletusta, että poikana oleminen olisi parempaa.

En yhtään nyt ymmärrä.

Vierailija
100/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Itse olen joskus varmaan sanonut, etten ole niinkuin muut naiset. Tällä tietenkin tarkoitin niitä naisia, joita tunsin/tiesin. Esim. Meikkasin, mutten jaksanut puhua siitä. En katsonut temppareita, en innostut ripsien pidennyksistä tai tekokynsistä, en tykännyt käydä shoppailemassa. (stereotypiaako? Osittain, mutta en osannut innostua tästä). En saanut lapsia, joten jäi sekin puheenaihe väliin. Toki varmasti muistakin aiheista puhuivat mutta nämä tuli nyt ekana mieleen, sorry. Joku näkymätön lasi välissä.

Mä olen samanlainen kuin sinä, mutta en pidä itseäni mitenkään erilaisena kuin muut naiset, koska en ajattelen naisten massana tekevän noita edellä mainittuja asioita. Toki jotkut tekee, mutta ei "kaikki" naiset.

Onkohan tässä kyse siitä, että kun pienestä asti on opetettu ahdasta naismallia, kaikki naiset nähdään sen mallin kautta, vaikka kaikki ei todellakaan ole niitä naisia, jotka katsoo temppareita ja hankkii ripsenpidennyksiä ja tekokynsiä. Koska eihän nyt kellään voi olla niin homogeeninen lähipiiri, että kaikki naiset siinä olisivat tuollaisia? Itse ainakin tunnen todella monenlaisia naisia, joilla on hyvin erilaisia kiinnostuksen kohteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi