Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Not like other girls ajattelu on myrkyllistä

Vierailija
29.04.2021 |

Yksi tapa olla nainen ei ole parempi kuin toinen tapa. Olemme kaikki erilaisia, eikä ole tarpeen nostaa esiin jotain lyttäämällä toista.

Kommentit (837)

Vierailija
41/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuosta "not like other girls" -ajattelun kritisoinnista tulee väistämättä mieleen, että sillä pyrittäisiin saamaan niitä normista poikkeavia tyttöjä pysymään siinä stereotyyppisessä lokerossa ja syyllistetään heitä, joilla on erilaiset mielenkiinnonkohteet kuin valtaosalla sekä oman että yleensä myös vastakkaisen sukupuolen edustajista. Jos vaikkapa tyttö on lahjakas matematiikassa ja tykkää urheilla, niin kyllä siinä usein on osa niistä saman luokan tytöistä kateellisia ja kokevat toisen lahjakkuuden jonkinlaisena uhkana itselleen. 

Ongelma tässäkin on, että sinä jokseenkin tiedostamattasi luot kulttuuria, jossa urheilu ja matematiikka eivät ole naisten juttuja. Minä olen hyvä matematiikassa ja nuorena varsinkin urheilussa. En silti koe, että nämä olisivat asioita, jotka erottaisivat minut sukupuolestani jollain perustavanlaatuisella tavalla. Päinvastoin, varsinkin urheilu tuntuu keskimäärin olevan enemmän jopa naisten ja tyttöjen juttu.

Aloittaja todennäköisesti hakee ajatusta siitä, kuinka jotkut sanovat etteivät esimerkiksi tule toimeen naisten kanssa vaan ainoastaan miesten. Tosiasiassa tällä tavalla usein luodaan paremmuusjärjestys sukupuolille ja asetetaan itsensä sinne "paremman" sukupuolen luokse. Minäkin olen aika "poikamainen" siinä mielessä että esimerkiksi lapsena käytin poikien vaatteita. Olen kuitenkin nainen siinä missä kuka tahansa muukin ja minulle on runsaasti naisia ystävinä. En ajattele, että koska jokin osa minua olisi mielekästä, että se pyyhkisi naiseuteni pois tai tekisi naiseutta vähemmän arvokkaaksi asiaksi.

Vierailija
42/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuosta "not like other girls" -ajattelun kritisoinnista tulee väistämättä mieleen, että sillä pyrittäisiin saamaan niitä normista poikkeavia tyttöjä pysymään siinä stereotyyppisessä lokerossa ja syyllistetään heitä, joilla on erilaiset mielenkiinnonkohteet kuin valtaosalla sekä oman että yleensä myös vastakkaisen sukupuolen edustajista. Jos vaikkapa tyttö on lahjakas matematiikassa ja tykkää urheilla, niin kyllä siinä usein on osa niistä saman luokan tytöistä kateellisia ja kokevat toisen lahjakkuuden jonkinlaisena uhkana itselleen. 

Pointti on siinä että aika helvetin moni tyttö tykkää esim. juuri urheilla, joten se ei tee kenestäkään uniikkia.

Joo, mutta jos tyttö harrastaa jotain "poikien lajia" ja on koulussa siinä luokkansa parhaiden joukossa (=parempi kuin suurin osa luokan tytöistä JA pojista), niin silloin siitä ei pitäisi joutua väärällä tavalla silmätikuksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma tässäkin on, että sinä jokseenkin tiedostamattasi luot kulttuuria, jossa urheilu ja matematiikka eivät ole naisten juttuja.

Näin juuri. Ihmeen moni nainen tosiaan potee sisäistettyä naisvihaa. Tässähän nimenomaan pyritään purkamaan kaikenlainen naiseuteen historiallisesti liitetty rajoittava normisto, ei estämään siitä poikkeamista.

Vierailija
44/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva ihminen on kiinnostunut vaan oman sukupuolensa stereotyyppisistä jutuista. Mä haluan näyttää hyvältä ja innostun vauvoista ja söpöistä, pörröisistä eläimistä, mutta samalla tykkään tyhmistä toimintaleffoista ja harrastan nyrkkeilyä. Olenko nyt not like other girls vai normi nainen?

Ja eikö toi kateellisuusargumentti ole jo aikansa elänyt? Kai se matikkanörttiurheilija voi olla vastaavasti kateellinen niille toisille tytöille ja yrittää kohottaa itseään väheksymällä toisia tyttöjä ja heidän kiinnostuksen kohteita?

Vierailija
45/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ollut lukiossa laajan matikan luokalla, ja muutenkin opiskellut teknisiä, luonnontieteellisiä aineita, 

niin jostain kumman syystä kukaan näistä matemaattisista tytöistä/naisista ei koskaan pyrkinyt tuomaan esille "kuinka erilaisia naisia me ollaan". 

Jotenkin eniten ne naiset jotka ovat aika ns. perinteisen oloisia uravalinnassaan(tai sen puutteessa) ja parisuhteessaan(varallisuus suurimmaksi osaksi miehellä ja päätösvalta) eniten hokevat tätä "nainen pystyy siihen mihin mieskin". 

Ilmeisesti ei ihan vielä usko tähän tai on siitä epävarma, jos nainen onkin "tyhmempi ja heikompi". 

Vierailija
46/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ongelma on lähinnä sarjaa Not like other human beings. Ei kiinnosta kenenkään tekemiset tai olemiset. Saatika itse tekijät.

Vierailija
47/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuin muut tytöt. 

En voi sanoa etten ole kuin muut pojat, koska olen kuulemma tyttö (eli siis ihan nainen tietenkin jo).

Vierailija
48/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ollut lukiossa laajan matikan luokalla, ja muutenkin opiskellut teknisiä, luonnontieteellisiä aineita, 

niin jostain kumman syystä kukaan näistä matemaattisista tytöistä/naisista ei koskaan pyrkinyt tuomaan esille "kuinka erilaisia naisia me ollaan". 

Jotenkin eniten ne naiset jotka ovat aika ns. perinteisen oloisia uravalinnassaan(tai sen puutteessa) ja parisuhteessaan(varallisuus suurimmaksi osaksi miehellä ja päätösvalta) eniten hokevat tätä "nainen pystyy siihen mihin mieskin". 

Ilmeisesti ei ihan vielä usko tähän tai on siitä epävarma, jos nainen onkin "tyhmempi ja heikompi". 

Olen fyysisesti heikompi kuin mieheni, mutta hän on kyllä  minua tyhmempi.

Vierailija
49/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Halutaan erottua omasta sukupuolesta, muttei kuuluta toiseen sukupuoleen.

Kielteistä, epäsolidaarista ja kertoo puhujan huonosta itsetunnosta.

Älä nyt viitsi.

Olen aina kokenut olevani jotenkin erilainen, ulkopuolinen joka sovi mihinkään ryhmään. Ei tämä ole tuonut sellaista kokemusta, että olisin jotenkin parempi kuin muut.

Miesten kanssa pärjään helpommin ja siksi olenkin päätynyt perinteiselle "miesten alalle". 

Aikuisena sain tietää syyn ulkopuolisuuden tunteelle. Olen autisti. Ajattelen ja toimin eri tavalla kuin muut. Ilmeeni ja reaktioni ovat myös erilaisia. Nämä asiat selittävät hyvin sitä, miksi en koskaan mahdu porukkaan. Vasta kun olen tutustunut autismikulttuuriin, olen löytänyt ryhmiä joissa osaan toimia, ja joista olen saanut ystäviä.

Kyse ei todellakaan ole mistään itsetunto-ongelmasta eikä siitä että pitäisin itseäni parempana tai huonompana kuin muut. Olen vain hieman erilainen kuin enemmistö ihmisistä.

Mun mielestä sun tilanteesi ei edes kuulu koko keskusteluun, koska sä olet sairauden takia erilainen kuin muut. Not like other girlsit on erilaisia sen takia, että ne ei pidä muuten vaan stereotyyppisistä naisjutuista. Esim ne viettää aikaa lukien Dostojevskia samalla kun muut naiset vaan meikkaa ja kattoo romanttisia elokuvia.

T. Adhd-nainen

Vierailija
50/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma tässäkin on, että sinä jokseenkin tiedostamattasi luot kulttuuria, jossa urheilu ja matematiikka eivät ole naisten juttuja. Minä olen hyvä matematiikassa ja nuorena varsinkin urheilussa. En silti koe, että nämä olisivat asioita, jotka erottaisivat minut sukupuolestani jollain perustavanlaatuisella tavalla. Päinvastoin, varsinkin urheilu tuntuu keskimäärin olevan enemmän jopa naisten ja tyttöjen juttu.

Aloittaja todennäköisesti hakee ajatusta siitä, kuinka jotkut sanovat etteivät esimerkiksi tule toimeen naisten kanssa vaan ainoastaan miesten. Tosiasiassa tällä tavalla usein luodaan paremmuusjärjestys sukupuolille ja asetetaan itsensä sinne "paremman" sukupuolen luokse. Minäkin olen aika "poikamainen" siinä mielessä että esimerkiksi lapsena käytin poikien vaatteita. Olen kuitenkin nainen siinä missä kuka tahansa muukin ja minulle on runsaasti naisia ystävinä. En ajattele, että koska jokin osa minua olisi mielekästä, että se pyyhkisi naiseuteni pois tai tekisi naiseutta vähemmän arvokkaaksi asiaksi.

En tarkoittanut sitä, että itse olisin sitä mieltä, että esim. urheilu ja matematiikka eivät olisi naisten juttuja, tutkimusten mukaan tytöt ovat yleensä alle 10-vuotiaina tilastojen mukaan parempia matematiikassa kuin pojat, mutta yhteiskunta (käytännössä siis opettajat ja lapsen oma perhe) saavat jostain syystä kuitenkin tytöt uskomaan sellaiset stereotypiat, että matematiikka ei ole "tyttöjen juttu". 

Yritin siis vain ilmaista, että tuollainen ajattelu, että "en ole kuin muut tytöt" olisi jotenkin naisvihaa kääntyy todella helposti juuri siihen, että heitä, jotka uskaltavat olla yksilöinä omia itsejään taipumatta näihin stereotypioihin, syyllistetään siitä, että ovat että he poikkeavat valtavirrasta. Tätä on jotenkin vaikea ilmaista niin, ettei joku pääsisi tahallaan tulkitsemaan asiaa väärin sitä, mitä yritin tuossa yllä sanoa. Oikeasti olemme siis asiasta varmasti ihan samaa mieltä, mutta ehkä olen sitten itse vaan ymmärtänyt koko tuon "not like other girls" -kritiikin jotenkin väärin. 

Kuten joku tässä ketjussa jo aikaisemmin totesi, tämä on taas joku tällainen ulkomailta omaksuttu feminismin alahaara, jossa ehkä mennään mahdollisesti hyvää tarkoittaen vähän liian kovaa väärään äärilaitaan, jolloin koko konsepti alkaa kääntyä itseään vastaan. 

Kuvauksesi perusteella olen ihmisenä todennäköisesti aika samanlainen kuin sinäkin. :) Tosin minulla on lapsuudestani ja nuoruudestani myös sellaisia kokemuksia, että minua on yritetty välillä kovastikin tunkea siihen "tyttömuottiin", kun olen tehnyt asioita, joista itse olen ollut kiinnostunut. 

Vierailija
51/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma tässäkin on, että sinä jokseenkin tiedostamattasi luot kulttuuria, jossa urheilu ja matematiikka eivät ole naisten juttuja.

Näin juuri. Ihmeen moni nainen tosiaan potee sisäistettyä naisvihaa. Tässähän nimenomaan pyritään purkamaan kaikenlainen naiseuteen historiallisesti liitetty rajoittava normisto, ei estämään siitä poikkeamista.

Nykyisin teinitytöt, jotka eivät ole feminiinisiä, identifioituvat muunsukupuolisiksi tai transpojiksi. Se jos mikä kaventaa käsitystä tyttöydestä ja naiseudesta.

Olen itsekin tehnyt paljon "poikamaisia" juttuja, jotka eivät oikeasti ole sukupuoleen sidottuja. Toivoisin samaa nykytytöillekin: että he tajuavat, että suuri(n) osa muistakaan tytöistä tai naisista ei ole mitään streotyyppejä. Kuten eivät miehetkään, tai pojat. 

Se ei ainakaan edistä mitään hyvää, että historiallisia naishahmoja on väitetty muunsukupuolisiksi/transmiehiksi, koska he ovat olleet rohkeita tai naamioituneet miehiksi - naisena kun ei ollut lupa tehdä asioita, joita he tekivät. 

Vierailija
52/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin siis vain ilmaista, että tuollainen ajattelu, että "en ole kuin muut tytöt" olisi jotenkin naisvihaa kääntyy todella helposti juuri siihen, että heitä, jotka uskaltavat olla yksilöinä omia itsejään taipumatta näihin stereotypioihin, syyllistetään siitä, että ovat että he poikkeavat valtavirrasta. Tätä on jotenkin vaikea ilmaista niin, ettei joku pääsisi tahallaan tulkitsemaan asiaa väärin sitä, mitä yritin tuossa yllä sanoa. Oikeasti olemme siis asiasta varmasti ihan samaa mieltä, mutta ehkä olen sitten itse vaan ymmärtänyt koko tuon "not like other girls" -kritiikin jotenkin väärin. //

//Tosin minulla on lapsuudestani ja nuoruudestani myös sellaisia kokemuksia, että minua on yritetty välillä kovastikin tunkea siihen "tyttömuottiin", kun olen tehnyt asioita, joista itse olen ollut kiinnostunut. 

Ymmärrän mitä ajat takaa, mutta viestistäsi tulee sellainen olo, että vaikka koet pyristeleväsi sitä vastaan, olet lapsuuden ympäristösi ym. seurauksena sisäistänyt sellaisen ns. "hyväksytyn naisen mallin" jota vastaan pitää taistella. Kuten kuuluukin taistella siinä mielessä, että sinun ei tarvitse sopia mihinkään muottiin jota et koe omaksesi. Ei kuten muut tytöt-ajattelumallin kritisointi kuitenkaan ei kritisoi stereotyyppisestä muotista poikkeamista, vaan sitä että niitä normistoja ylläpidetään suorittamalla samalla vahvasti sitä lokerointia (kuulun tai en kuulu "tyypillisen naisen muottiin"). Paras tapa siis on jättää luokittelematta naisia ryhmiin sen perusteella, kuinka historiallisesti mieltäen naisellisia tai naismaisista asioista kiinnostuneita he ovat. Vaan kannattaisi seisoa vain omana itsenään osana koko sitä monipuolista ja monipuolisista asioista innostuneiden naisten joukkoa, ilman sen kummempia jakoja "erilaisiin" ja "tyypillisiin" naisiin. :)

Ikävää, että olet nuoruudessasi joutunut kärsimään kuvailemistasi asenteista. Toivottavasti maailma saadaan vähitellen muuttumaan tämänkin suhteen, ettei uusien sukupolvien tarvitsisi kärsiä moisesta!

Vierailija
53/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin teinitytöt, jotka eivät ole feminiinisiä, identifioituvat muunsukupuolisiksi tai transpojiksi. Se jos mikä kaventaa käsitystä tyttöydestä ja naiseudesta.

Olen itsekin tehnyt paljon "poikamaisia" juttuja, jotka eivät oikeasti ole sukupuoleen sidottuja. Toivoisin samaa nykytytöillekin: että he tajuavat, että suuri(n) osa muistakaan tytöistä tai naisista ei ole mitään streotyyppejä. Kuten eivät miehetkään, tai pojat. 

Se ei ainakaan edistä mitään hyvää, että historiallisia naishahmoja on väitetty muunsukupuolisiksi/transmiehiksi, koska he ovat olleet rohkeita tai naamioituneet miehiksi - naisena kun ei ollut lupa tehdä asioita, joita he tekivät. 

Tämä jos mikä vahvistaa ajatusta, että tyttö tai nainen ei voi tehdä mitään rohkeaa/erikoista/erilaista, vaan vain miehet tai muunsukupuoliset. 

Itse näen tämän tällä hetkellä isoimpana tulevaisuuden not like other girls -ongelmana. Kannattaisi seurata, miten suosittua trans- ja muunsukupuolisuus on esim. tiktokissa nuorten keskuudessa. 

Vierailija
54/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa ”Not like other girls”?

Vierailija
55/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeaa/erikoista/erilaista, ehkä jopa vähän hulluakin?

Vierailija
56/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. En koskaan ole myöskään oikein ymmärtänyt näitä tulen paremmin miesten kanssa toimeen juttuja. Minulla on aika tasaisesti läheisessä kaveripiirissäni sekä miehiä, että naisia ja tulen kaikkien kanssa juttuun oikein hyvin. En koe tämän olevan mitenkään erikoista ja erilaista. Miksi niiden pitäisi olla toisiaan ulossulkevia?

Vierailija
57/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut pitkää matematiikkaa ja olen DI. En ajatellut etten ole kuin muut, se ajatus tuli muilta tyyliin you are not like other girls... pitäisiköhän nyt siihen puuttua.

Vierailija
58/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miinus? Olisiko perusteluja? 

Vierailija
59/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut pitkää matematiikkaa ja olen DI. En ajatellut etten ole kuin muut, se ajatus tuli muilta tyyliin you are not like other girls... pitäisiköhän nyt siihen puuttua.

Ilmeisesti tuon kommentin ydin on se, että et olisi kuten muut naiset sen takia että olet mm. matemaattisesti lahjakas. Onhan se vähän tyhmä "kehu" siinä mielessä, että antaa samalla ymmärtää etteivät naiset yleensä ymmärtäisi matematiikkaa tai teknisiä aiheita. Kehua kun voi sitenkin, ettei se sisällä ikävää muiden alaspainamista. Sullehan voisi myös sanoa vaan että vau, oletpa sinä fiksu (nainen, ihminen, yksilö).

Vierailija
60/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin siis vain ilmaista, että tuollainen ajattelu, että "en ole kuin muut tytöt" olisi jotenkin naisvihaa kääntyy todella helposti juuri siihen, että heitä, jotka uskaltavat olla yksilöinä omia itsejään taipumatta näihin stereotypioihin, syyllistetään siitä, että ovat että he poikkeavat valtavirrasta. Tätä on jotenkin vaikea ilmaista niin, ettei joku pääsisi tahallaan tulkitsemaan asiaa väärin sitä, mitä yritin tuossa yllä sanoa. Oikeasti olemme siis asiasta varmasti ihan samaa mieltä, mutta ehkä olen sitten itse vaan ymmärtänyt koko tuon "not like other girls" -kritiikin jotenkin väärin. //

//Tosin minulla on lapsuudestani ja nuoruudestani myös sellaisia kokemuksia, että minua on yritetty välillä kovastikin tunkea siihen "tyttömuottiin", kun olen tehnyt asioita, joista itse olen ollut kiinnostunut. 

Ymmärrän mitä ajat takaa, mutta viestistäsi tulee sellainen olo, että vaikka koet pyristeleväsi sitä vastaan, olet lapsuuden ympäristösi ym. seurauksena sisäistänyt sellaisen ns. "hyväksytyn naisen mallin" jota vastaan pitää taistella. Kuten kuuluukin taistella siinä mielessä, että sinun ei tarvitse sopia mihinkään muottiin jota et koe omaksesi. Ei kuten muut tytöt-ajattelumallin kritisointi kuitenkaan ei kritisoi stereotyyppisestä muotista poikkeamista, vaan sitä että niitä normistoja ylläpidetään suorittamalla samalla vahvasti sitä lokerointia (kuulun tai en kuulu "tyypillisen naisen muottiin"). Paras tapa siis on jättää luokittelematta naisia ryhmiin sen perusteella, kuinka historiallisesti mieltäen naisellisia tai naismaisista asioista kiinnostuneita he ovat. Vaan kannattaisi seisoa vain omana itsenään osana koko sitä monipuolista ja monipuolisista asioista innostuneiden naisten joukkoa, ilman sen kummempia jakoja "erilaisiin" ja "tyypillisiin" naisiin. :)

Ikävää, että olet nuoruudessasi joutunut kärsimään kuvailemistasi asenteista. Toivottavasti maailma saadaan vähitellen muuttumaan tämänkin suhteen, ettei uusien sukupolvien tarvitsisi kärsiä moisesta!

Korjaan vielä mielikuvaasi siitä, että olisin itse sisäistänyt jonkinlaisen mallin. Tuo malli on nimenomaan ollut muiden ihmisten päissä, ei minun. Olen ihan ylpeä siitä, että olen nainen ja teen niitä asioita, joita haluan tehdä välittämättä muiden mielipiteistä. En myöskään itse ole sitä mieltä, että olisin erilainen kuin muut naiset. Jostain syystä ulkopuolinen maailma yrittää tällaista kuitenkin tuputtaa. Ja samalla sinäkin leimaat minut väärinajattelijaksi ja ajatusmaailmani piileväksi naisvihaksi, kun yritän olla vain oma itseni DI:nä, kamppailu-urheilijana ja ennen kaikkea naisena. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän