Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Not like other girls ajattelu on myrkyllistä

Vierailija
29.04.2021 |

Yksi tapa olla nainen ei ole parempi kuin toinen tapa. Olemme kaikki erilaisia, eikä ole tarpeen nostaa esiin jotain lyttäämällä toista.

Kommentit (837)

Vierailija
61/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä eroaa vaikka väitteistä

"erilainen kuin muut suomalaiset"

"erilainen kuin muut miehet"

"erilainen kuin muut oikeustieteen opiskelijat"

"erilainen kuin muut lentopallon pelaajat"?

Kaikilla ryhmillä on yhdistäviä ominaisuuksia, joista on mahdollista erota ja olla ryhmään nähden enemmän tai vähemmän poikkeava. Minusta tämä "ei saa kokea olevansa erilainen nainen" on sitä naisvihaa, jolla yritetään saada kaikki naiset ruotuun toteuttamaan jonkun toisen sanelemia näkemyksiä.

Vierailija
62/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin siis vain ilmaista, että tuollainen ajattelu, että "en ole kuin muut tytöt" olisi jotenkin naisvihaa kääntyy todella helposti juuri siihen, että heitä, jotka uskaltavat olla yksilöinä omia itsejään taipumatta näihin stereotypioihin, syyllistetään siitä, että ovat että he poikkeavat valtavirrasta. Tätä on jotenkin vaikea ilmaista niin, ettei joku pääsisi tahallaan tulkitsemaan asiaa väärin sitä, mitä yritin tuossa yllä sanoa. Oikeasti olemme siis asiasta varmasti ihan samaa mieltä, mutta ehkä olen sitten itse vaan ymmärtänyt koko tuon "not like other girls" -kritiikin jotenkin väärin. //

//Tosin minulla on lapsuudestani ja nuoruudestani myös sellaisia kokemuksia, että minua on yritetty välillä kovastikin tunkea siihen "tyttömuottiin", kun olen tehnyt asioita, joista itse olen ollut kiinnostunut. 

Ymmärrän mitä ajat takaa, mutta viestistäsi tulee sellainen olo, että vaikka koet pyristeleväsi sitä vastaan, olet lapsuuden ympäristösi ym. seurauksena sisäistänyt sellaisen ns. "hyväksytyn naisen mallin" jota vastaan pitää taistella. Kuten kuuluukin taistella siinä mielessä, että sinun ei tarvitse sopia mihinkään muottiin jota et koe omaksesi. Ei kuten muut tytöt-ajattelumallin kritisointi kuitenkaan ei kritisoi stereotyyppisestä muotista poikkeamista, vaan sitä että niitä normistoja ylläpidetään suorittamalla samalla vahvasti sitä lokerointia (kuulun tai en kuulu "tyypillisen naisen muottiin"). Paras tapa siis on jättää luokittelematta naisia ryhmiin sen perusteella, kuinka historiallisesti mieltäen naisellisia tai naismaisista asioista kiinnostuneita he ovat. Vaan kannattaisi seisoa vain omana itsenään osana koko sitä monipuolista ja monipuolisista asioista innostuneiden naisten joukkoa, ilman sen kummempia jakoja "erilaisiin" ja "tyypillisiin" naisiin. :)

Ikävää, että olet nuoruudessasi joutunut kärsimään kuvailemistasi asenteista. Toivottavasti maailma saadaan vähitellen muuttumaan tämänkin suhteen, ettei uusien sukupolvien tarvitsisi kärsiä moisesta!

Korjaan vielä mielikuvaasi siitä, että olisin itse sisäistänyt jonkinlaisen mallin. Tuo malli on nimenomaan ollut muiden ihmisten päissä, ei minun. Olen ihan ylpeä siitä, että olen nainen ja teen niitä asioita, joita haluan tehdä välittämättä muiden mielipiteistä. En myöskään itse ole sitä mieltä, että olisin erilainen kuin muut naiset. Jostain syystä ulkopuolinen maailma yrittää tällaista kuitenkin tuputtaa. Ja samalla sinäkin leimaat minut väärinajattelijaksi ja ajatusmaailmani piileväksi naisvihaksi, kun yritän olla vain oma itseni DI:nä, kamppailu-urheilijana ja ennen kaikkea naisena. 

Hyvä on, aiemmasta viestistäsi sain sellaisen kuvan että puolustit tätä "ei kuten muut tytöt" -ajattelumallia ja olisit itse käyttänyt sitä osana oman identiteettisi rakentamista. Tämä jälkimmäinen viesti taas antaa erilaisen kuvan, että kyseinen ongelmallinen ajattelumalli vain kohdistuu sinuun ulkopuolelta. Ei muuta kuin keep it up, girl! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuosta "not like other girls" -ajattelun kritisoinnista tulee väistämättä mieleen, että sillä pyrittäisiin saamaan niitä normista poikkeavia tyttöjä pysymään siinä stereotyyppisessä lokerossa ja syyllistetään heitä, joilla on erilaiset mielenkiinnonkohteet kuin valtaosalla sekä oman että yleensä myös vastakkaisen sukupuolen edustajista. Jos vaikkapa tyttö on lahjakas matematiikassa ja tykkää urheilla, niin kyllä siinä usein on osa niistä saman luokan tytöistä kateellisia ja kokevat toisen lahjakkuuden jonkinlaisena uhkana itselleen. 

Harva ihminen on kiinnostunut vaan oman sukupuolensa stereotyyppisistä jutuista. Mä haluan näyttää hyvältä ja innostun vauvoista ja söpöistä, pörröisistä eläimistä, mutta samalla tykkään tyhmistä toimintaleffoista ja harrastan nyrkkeilyä. Olenko nyt not like other girls vai normi nainen?

Ja eikö toi kateellisuusargumentti ole jo aikansa elänyt? Kai se matikkanörttiurheilija voi olla vastaavasti kateellinen niille toisille tytöille ja yrittää kohottaa itseään väheksymällä toisia tyttöjä ja heidän kiinnostuksen kohteita?

Mun mielestä sum suhtautuminen miehiin määrittelee sen ootko kuin muut vai et.

Vierailija
64/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut pitkää matematiikkaa ja olen DI. En ajatellut etten ole kuin muut, se ajatus tuli muilta tyyliin you are not like other girls... pitäisiköhän nyt siihen puuttua.

Ilmeisesti tuon kommentin ydin on se, että et olisi kuten muut naiset sen takia että olet mm. matemaattisesti lahjakas. Onhan se vähän tyhmä "kehu" siinä mielessä, että antaa samalla ymmärtää etteivät naiset yleensä ymmärtäisi matematiikkaa tai teknisiä aiheita. Kehua kun voi sitenkin, ettei se sisällä ikävää muiden alaspainamista. Sullehan voisi myös sanoa vaan että vau, oletpa sinä fiksu (nainen, ihminen, yksilö).

Juuri näin. Vertaileva kehu ei ole mikään kehu. "Olet kauniimpi kuin siskosi", "Olet lahjakkaampi kielellisesti kuin luokkasi muut oppilaat", "Olet siistimpi tyyppi kuin muut tytöt". Tuollainen vastakkain asettelu ja vertailu on inhottavaa, koska se kehun varjolla aina lyttää muita alaspäin ja toisiin vertailu ei tuo mitään lisäarvoa.

Vierailija
65/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa ”Not like other girls”?

Ei kuten muut tytöt

Vierailija
66/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut pitkää matematiikkaa ja olen DI. En ajatellut etten ole kuin muut, se ajatus tuli muilta tyyliin you are not like other girls... pitäisiköhän nyt siihen puuttua.

Ilmeisesti tuon kommentin ydin on se, että et olisi kuten muut naiset sen takia että olet mm. matemaattisesti lahjakas. Onhan se vähän tyhmä "kehu" siinä mielessä, että antaa samalla ymmärtää etteivät naiset yleensä ymmärtäisi matematiikkaa tai teknisiä aiheita. Kehua kun voi sitenkin, ettei se sisällä ikävää muiden alaspainamista. Sullehan voisi myös sanoa vaan että vau, oletpa sinä fiksu (nainen, ihminen, yksilö).

Niin, omasta mielestäni siinä ei ollut mitään outoa, että luin pitkää matematiikka tai luin itseni DI:ksi. Tytöt pärjäävät ihan mainiosti noissa aineissa.

Äitini ystävä totesi minun lähtevän hakemaan miestä itselleni, kun kuuli mihin olen menossa opiskelemaan. Toivon että noistä ajoista on päästy eteenpäin, mutta välillä tuntuu ettei ole.

Vierailija
67/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ryhmillä on yhdistäviä ominaisuuksia, joista on mahdollista erota ja olla ryhmään nähden enemmän tai vähemmän poikkeava. Minusta tämä "ei saa kokea olevansa erilainen nainen" on sitä naisvihaa, jolla yritetään saada kaikki naiset ruotuun toteuttamaan jonkun toisen sanelemia näkemyksiä.

Lue muut kommentit, niin ymmärrät. 'Not like other girls' -ajattelu on sitä, että tyttönä olo ja tyttömäisyys olisivat jotenkin kielteisiä asioita, vaikka kaikenlainen tyttöys on hyvää. Tarkoitus on nimenomaan purkaa käsitystä siitä, että tytön pitää olla tietynlainen.

Vierailija
68/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tarkoittanee ettei ole keski-ikäinen, valkoinen etuoikeutetussa asemassa oleva vatsakas ja uhriutuva cisnainen vaan enemmän ainutkertainen lumipalloefekti.

Vierailija
69/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi musta tuntuu, että tätä termiä käyttävät nämä "muut" naiset näistä "massaan" kuulumattomista.

Eikä niin, että he itse käyttäisivät itsestää tuota termiä.

Itse saan säännöllisesti kuulla nimenomaan muilta naisilta siitä, että olen jotenkin erilainen. Ja vissiin sitten olen. Ihan sama. Itse en näin miellä. Olen nainen, vaimo, äiti, työntekijä. Ja vielä paljon kaikkea muuta. Ulkopuoliset minulle jauhavat siitä, miten olen jotenkin erilainen. En minä, ei ystävät, ei puoliso, ei työkaverit. Näille kaikille olen ihminen, nainen, kollega.

Vierailija
70/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämmöinen keksimällä keksitty ongelma.

Vierailija
71/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, omasta mielestäni siinä ei ollut mitään outoa, että luin pitkää matematiikka tai luin itseni DI:ksi. Tytöt pärjäävät ihan mainiosti noissa aineissa.

Äitini ystävä totesi minun lähtevän hakemaan miestä itselleni, kun kuuli mihin olen menossa opiskelemaan. Toivon että noistä ajoista on päästy eteenpäin, mutta välillä tuntuu ettei ole.

Pitkän matikan lukijoista on nykyään enemmistö tyttöjä.

Vierailija
72/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, haitallinen ajatusmalli, joka niputtaa kaikki naiset samanlaisiksi tyhjäpäiksi on ihan vaan keksimällä keksitty ongelma?

Vierailija
73/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue muut kommentit, niin ymmärrät. 'Not like other girls' -ajattelu on sitä, että tyttönä olo ja tyttömäisyys olisivat jotenkin kielteisiä asioita, vaikka kaikenlainen tyttöys on hyvää. Tarkoitus on nimenomaan purkaa käsitystä siitä, että tytön pitää olla tietynlainen.

Kaikkien mielestä tuo ajattelu ei kuitenkaan suoraan tarkoita sitä, että tyttömäiset asiat olisivat jotenkin kielteisiä. En tiedä kenen itsetunnon huonommuudesta se kertoo, että kuulija automaattisesti olettaa kaikenlaisen vertailun sisältävän automaattisesti jonkinlaisen paremmuusvertailun. Jos sanon, että minulla on paksummat hiukset kuin ystävälläni, se ei tarkoita sitä, että hiukseni olisivat jotenkin "kauniimmat" kuin hänellä.

Jos lapsen saatuani palaan töihin kolmen kuukauden äityisloman jälkeen ja mieheni jää kahdeksi vuodeksi kotiin hoitamaan lasta, tiedän toimivani eri tavalla kuin suurin osa suomalaisista äideistä, mutta sekään ei tarkoita suoraan sitä, että pitäisin itseäni parempana kuin muut äidit, vaan se on vain oman perheeni tekemä ratkaisu, joka ei liity millään tavalla muihin äiteihin. 

Ymmärrän kyllä, mitä tuon "en ole kuin muut" -ajattelun kritisoinnilla ajetaan takaa, mutta kyllä siinä on mielestäni kuitenkin jotenkin olemassa myös se kääntöpuoli, että yleisestä normista poikkeavia yksilöitä yritetään syyllistää ratkaisuistaan, vaikka niiden ratkaisuiden epätyypillisyyden tiedostamisella ei olisi mitään tekemistä muiden ihmisten arvottamisen kanssa. 

Vierailija
74/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi musta tuntuu, että tätä termiä käyttävät nämä "muut" naiset näistä "massaan" kuulumattomista.

Eikä niin, että he itse käyttäisivät itsestää tuota termiä.

Itse saan säännöllisesti kuulla nimenomaan muilta naisilta siitä, että olen jotenkin erilainen. Ja vissiin sitten olen. Ihan sama. Itse en näin miellä. Olen nainen, vaimo, äiti, työntekijä. Ja vielä paljon kaikkea muuta. Ulkopuoliset minulle jauhavat siitä, miten olen jotenkin erilainen. En minä, ei ystävät, ei puoliso, ei työkaverit. Näille kaikille olen ihminen, nainen, kollega.

Ei, vaan nimenomaan nämä "not like other girls" naiset käyttävät termiä itsestään erottuakseen kaikista muista naisista, jotka he niputtavat yhtenäiseksi massaksi, jota he pitävät tyypillisinä naisina, ei yhtä erikoislaatuisina kuin he itse ovat. Ajatuksena on usein se, että kaikki, mikä mielletään naisille tyypilliseksi toiminnaksi on alempiarvoista miehiseksi koettuun toimintaan verrattuna. "Not like other girls" naiset korostavat usein esim. miehisiksi koettuja harrastuksiaan tai työtään. Tuollainen ajattelu asettaa naiseudelle hyvin kapeat raamit. Naisia on hyvin erilaisia ja me harrastamme hyvin eri asioita ja olemme kaikki silti ihan yhtä paljon naisia. Naiseuden koko kirjo on todella laaja ja ei ole olemassa mitään "muita" naisia, jotka ovat kaikki toistensa kanssa samanlaisia. 

Vierailija
75/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme villitys tämä nykyään.. "ketään ei saa lokeroida"!!! Keksitään lokeroita niinkuin "not like other Girls" tai "pick me girl".

Jostain somesta nämä nyt leviävät.

Itse olen joskus varmaan sanonut, etten ole niinkuin muut naiset. Tällä tietenkin tarkoitin niitä naisia, joita tunsin/tiesin. Esim. Meikkasin, mutten jaksanut puhua siitä. En katsonut temppareita, en innostut ripsien pidennyksistä tai tekokynsistä, en tykännyt käydä shoppailemassa. (stereotypiaako? Osittain, mutta en osannut innostua tästä). En saanut lapsia, joten jäi sekin puheenaihe väliin. Toki varmasti muistakin aiheista puhuivat mutta nämä tuli nyt ekana mieleen, sorry. Joku näkymätön lasi välissä.

Koulukiusaamisen jälkeen sain muutaman naisystävän, mutta elämä ajoi erilleen (muutot/miehet etc.) ja olin aina tosi iloinen, jos sain naispuolisen kaverin. Joku siinä tökki vaan todella usein. Olin sitten miesten kanssa kaveri, kun ei huvittanut yksinkään olla.

Välillä kysyin jopa miespuolisilta kavereilta mikä muassa on vikana kun en saa naispuoleisia kavereita? Ne yleensä ihmetteli/sanoi "etteivät tiedä".

Eli varmasti olen syyllistynyt sanomaan olevani erilainen, mutta sillä en ole laittanut muita johonkin tiettyyn malliin. Enemmän mietin "mikä itsessäni on vikana"?

Toki tiedostan tuon kaavan "hajoita ja hallitse".. Eli miten riitaisampaa porukkaa naiset ovat, sitä helpompaa.

Vierailija
76/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole. Tuohon ajatteluun yhdistyy nimenomaan olennaisena se erilaisuutta korostavan tekijän mukana samalla muiden alas painaminen. Että ne muut on nimenomaan huonompia ja itse poikkeaa siitä. Lähes jokainen meistä varmasti joskus on tuntenut joskus olevansa ulkopuolinen ja erilainen, kuin suurin osa muista ja tähän tunteeseen usein linkittyy tietysti negatiivisia tuntemuksia, kuten yksinäisyys. Tällä ei nyt tarkoiteta sitä.

Vierailija
77/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmäättekö te tämmöiseen ihan oikeassa maailmassa, vai onko tämä joku oman pään sisäinen juttu?

Itse en ole törmännyt, vaan kaikenlaisia naisia tullut tavattua ja kaikki ovat olleet omanlaisiaan. Kukaan ei ole tuommoisia puhunut.

Ihan vilpittömästi kysyn, sillä minulle todella vierasta.

Ja jos olette törmänneet, niin onko tämä enemmän nuorten juttu vai vanhempien naisten?

Tyyliin yli vai alle 30 vuotiaiden.

Vai onko ihan kaikenikäisten?

Vierailija
78/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, haitallinen ajatusmalli, joka niputtaa kaikki naiset samanlaisiksi tyhjäpäiksi on ihan vaan keksimällä keksitty ongelma?

Kuka tätä niputtamista tekee?

Vierailija
79/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törmäättekö te tämmöiseen ihan oikeassa maailmassa, vai onko tämä joku oman pään sisäinen juttu?

Itse en ole törmännyt, vaan kaikenlaisia naisia tullut tavattua ja kaikki ovat olleet omanlaisiaan. Kukaan ei ole tuommoisia puhunut.

Ihan vilpittömästi kysyn, sillä minulle todella vierasta.

Ja jos olette törmänneet, niin onko tämä enemmän nuorten juttu vai vanhempien naisten?

Tyyliin yli vai alle 30 vuotiaiden.

Vai onko ihan kaikenikäisten?

Minä olen kyllä törmännyt. Jokainen heistä on kokenut jollain tavalla olevansa jollain tavalla poikkeuksellisia. Usein ovat olleet ns. poikatyttöjä jossain vaiheessa ja kokivat olevansa jotenkin epänaisellisia. Itse en osannut heitä nähdä sillä tavalla, kuin ilmeisesti itse itsensä näkivät. Kaikki näistä ovat olleet mielestäni kyllä ihan mukavaa seuraa, eikä ihmisinä ole ollut heitä vastaan mitään, mutta huomasin että joskus asenne heillä oli vähän kieroutunutta ja näkemys yksipuolista.

Vierailija
80/837 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole. Tuohon ajatteluun yhdistyy nimenomaan olennaisena se erilaisuutta korostavan tekijän mukana samalla muiden alas painaminen. Että ne muut on nimenomaan huonompia ja itse poikkeaa siitä. Lähes jokainen meistä varmasti joskus on tuntenut joskus olevansa ulkopuolinen ja erilainen, kuin suurin osa muista ja tähän tunteeseen usein linkittyy tietysti negatiivisia tuntemuksia, kuten yksinäisyys. Tällä ei nyt tarkoiteta sitä.

Ja sinäkö sen päätät mitä toisen ajatteluun sisältyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän