Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut sanovat että lasta ei saisi opettaa lukemaan

Vierailija
29.04.2021 |

Ja et paras on jos lapsi oppii vasta koulussa? Onko joku oikeasti sitä mieltä? Miksi?

Kommentit (139)

Vierailija
1/139 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei kannata jos ei osaa. Mä opin aikanaan tavuttamalla ja sitä ei nykyään käytetä enää.

Vierailija
2/139 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa leikkiä ja olla lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/139 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tahtoo usein unohtua nykyaikana.

Vierailija
4/139 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin oli itsenäisesti lukemaan oppineella ekaluokalla hankaluuksia, kun pitikin oppia tavuttamaan sanoja. Siis löytämään ne tavurajat sanoista. Kyllä nykyäänkin tavutetaan, mutta ei tavata tyyliin "äm aa tee tee ii - Matti" vaan käytetään äänteitä.

Vierailija
5/139 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen herkkyyskausi määrittelee oppimisen, asiassa kuin asiassa. Lukemaan oppii kun sille on edellytykset, yksilöllisesti. Turha jarruttaa herkkyyskautta, voi olla koulussa sitten hankalampaa oppia, kun otollisin aika meni ohi.

Ei mitään syytä estää oppimasta. Koulussa otetaan nykyään huomioon lukutaitoinen.

Vierailija
6/139 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukutaito ei vie keneltäkään lapsuutta, mutta saattaa tehdä siitä hauskemman.

Vierailija
7/139 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin opettamatta lukemaan 5v. Se ei 8okut ongelma.

Vierailija
8/139 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kuopus oppi lukemaan ihan opettamatta nelivuotiaana. Voi raukkaa.

Vierailija
9/139 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman ei pidä opettaa lasta lukemaan.

Lapsi oppii taidon ihan itse, jos on oppiakseen. Useimmat kai nykyaikana oppivatkin jo ennen kouluikää.

Ja jos eivät opi, koulussa homman hoitavat opetusalan ammattilaiset, joilla on siihen tiedot ja taidot.

Vierailija
10/139 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Näin se on. Leikki kehittää aivoja omalla korvaamattomalla tavallaan, ja lapsuus on leikin kulta-aikaa.

Toisaalta, jos lapsi on sellainen joka tarvitsee valtavasti puuhaa ja vuorovaikutusta, niin miksipä ei vaikka opettaisi aakkosia sellaisina hetkinä kun mitään muuta virikettä ei tule mieleen tai ei ole mahdollista tehdä.

Vierailija
11/139 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kouluissa sitten enää oteta huomioon sitä että osa osaa jo lukea? Ei se ennen ollut ongelma

Jos lapsi on tosi kiinnostunut sanoista, kirjaimista, teksteistä yms niin se voi hyvinkin oppia lukemaan ennen koulua. Ei vanhemman tarvitse erikseen väkisin sellaista lasta opettaa lukemaan, eikä ole hyvä jarrutella sitä intoa, jos lapsi kerran haluaa oppia.

Vierailija
12/139 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän niinkuin väärin sammutettu...

Vierailija
13/139 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä opeta kirjainten nimillä (ÄÄ, ÄR, HOO,PEE, ÄKSÄ) , vaan äänteillä (Ä, R, H, P, KS) eli kuten ne kuuluvat sanan keskellä. Jos lapsi oppiin vanhalla tavalla tavuttamaan kirjainten nimillä, se voi hankaloittaa kirjoittamaan oppimista. Tavuttaminen on tärkeää, sitä kannatta leikkiä vaikka hyppynarulla tai puhua tavuttamalla lapsen kanssa. Se auttaa kirjoittamisessa.

Äänteestä toiseen liutaan, ei tankata edestakaisin äänteitä, vaan edetään äänne kerrallaan eteenpäin.

Kun muistaa nuo ylläolevat, voi lapsen kanssa kokeilla lukemaan opettelua, jos lapsi on itse kiinnostunut.

Tv Alkuopena 40 vuotta ollut

Vierailija
14/139 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi on esikoulussa ja siellä on oppinut talven aikana tavuttamaan ja lukemaan hyvin. Luulen että "suositus" siitä ettei saisi opettaa lukemaan ennen aikojaan johtuu siitä, että lapsi kyllästyy tunnilla kun käydään niitä asioita läpi, jota jo osaa. Tällöin ei keskity opetukseen, vaan alkaa puuhailemaan muuta tai häiritsemään muita. Eli opetuksen dynamiikka kärsii siitä, kun jotkut on paljon muita edellä.

Eihän tämä ole ideaalia ja tämä on esimerkki Suomen koulutusjärjestelmän tasapäistämisestä, kun niitä edistyneitä ei osata/voida ottaa huomioon, vaan mennään sen ryhmän heikoimman jäsenen mukaan. Meillä pitäisi olla edistyneille ja älykkäille niitä omia kaistoja, joissa heille tarjotaan tason mukaisia haasteita, sen sijaan että pidätellään niitä sen takia jotta kaikki pääsevät mukaan.

Sitä ei vain voi ääneen sanoa, että jokut vain ovat älykkäämpiä ja kykenevämpiä kuin toiset ja jos heille perustetaan "lahjakkaiden" koulu tai linja, ovat toiset suureen ääneen huutamassa että miksi näin, kun kaikille heikoimmille ei saa kunnon erityisopetusta. No, en ole sitä vastaan, mutta lahjakkaiden ihmisten "haaskaaminen" on yhteiskunnan kannalta todella lyhytnäköistä ja potentiaalin haaskaamista. Lausuppa tämä jossakin foorumilla, niin saat tulta ja tappuraa.

Vierailija
15/139 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, ei kannata jos ei osaa. Mä opin aikanaan tavuttamalla ja sitä ei nykyään käytetä enää.

Miten niin ei käytetä? Meillä on kotona ihan tänä vuonna julkaistu aapinen (Tarinoiden aapinen, Otava 2021) ja kyllä ainakin siinä tavutusta käytetään.

Vierailija
16/139 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä opeta kirjainten nimillä (ÄÄ, ÄR, HOO,PEE, ÄKSÄ) , vaan äänteillä (Ä, R, H, P, KS) eli kuten ne kuuluvat sanan keskellä. Jos lapsi oppiin vanhalla tavalla tavuttamaan kirjainten nimillä, se voi hankaloittaa kirjoittamaan oppimista. Tavuttaminen on tärkeää, sitä kannatta leikkiä vaikka hyppynarulla tai puhua tavuttamalla lapsen kanssa. Se auttaa kirjoittamisessa.

Äänteestä toiseen liutaan, ei tankata edestakaisin äänteitä, vaan edetään äänne kerrallaan eteenpäin.

Kun muistaa nuo ylläolevat, voi lapsen kanssa kokeilla lukemaan opettelua, jos lapsi on itse kiinnostunut.

Tv Alkuopena 40 vuotta ollut

Et ole ollut opettaja.

Vierailija
17/139 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukutaito ei vie keneltäkään lapsuutta, mutta saattaa tehdä siitä hauskemman.

Kyllä se, jos tosissaan yrittää koulumaisesti opettaa pientä lasta haittaa. Täysin eri asia, jos lapsi itse vain omaksuu jonkun taidon.

Vierailija
18/139 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei käytetä? Meillä on kotona ihan tänä vuonna julkaistu aapinen (Tarinoiden aapinen, Otava 2021) ja kyllä ainakin siinä tavutusta käytetään.

Hän tarkoitti varmaankin tavaamista.

Vierailija
19/139 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peronpuo kirjoitti:

Minä olin ns.ihmelapsi 70-luvulla. Opin mm. lukemaan 2-vuotiaana,

3-vuotiaana jo yläasteen laskutehtäviä yms...pientä kivaa.

Aina näihin ketjuihin tulee näitä vähemmän fiksuja, jotka eivät pysty käsittelemään sitä, että jotkut oppivat aikaisin lukemaan.

Vierailija
20/139 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat ihmiset ennustavat lapsen sukupuolen raskausmahan muodosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän