Minkä suuruisia nettotuloja pidät pieni- ja keskituloisuuden rajana?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää 2000€ nettotuloista tonni sijoitettavaksi melkein joka kuukausi. Ei tunnu kauhean pienituloiselta.
Minulle taas 2000 euron nettotuloista menee joka sentti asumiseen (pääkaupunkiseudulla) ja kahden lapsen elättämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuloja mitataan bruttona, sillä nettoon vaikuttaa niin moni asia, ettei se ole vertailukelpoinen.
Mielestäni nimenomaan nettotulojen vertailu on vertailukelpoista, koska se on se ihmiselle käteen jäävä summa. Lisäksi se paljastaa järjettömän verokiilamme, ja miten suuri osa tulojen noususta menee suoraan veroihin palkansaajan näkemättä tätä rahaa itse koskaan.
Ei ole netto vertailukelpoista, koska moni saa mitä erilaisimpia työsuhde-etuja ja osa ei saa mitään.
Palkan päälle maksettavat työsuhde-edut, nostavat myös verotettavaa tuloa, ja täten veroprosenttia. Eli ne on osittain jo maksettu ansiotuloverona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuloja mitataan bruttona, sillä nettoon vaikuttaa niin moni asia, ettei se ole vertailukelpoinen.
Mielestäni nimenomaan nettotulojen vertailu on vertailukelpoista, koska se on se ihmiselle käteen jäävä summa. Lisäksi se paljastaa järjettömän verokiilamme, ja miten suuri osa tulojen noususta menee suoraan veroihin palkansaajan näkemättä tätä rahaa itse koskaan.
Ei ole netto vertailukelpoista, koska moni saa mitä erilaisimpia työsuhde-etuja ja osa ei saa mitään.
Samoin nettotuloihin vaikuttaa esimerkiksi asuntolainan määrä.
Puhuin nyt nettotuloista palkkatulojen osalta, en pääomatulojen, joista asuntolainan korkomenoja voi vähentää, mutta suunta siinäkin on vahvasti pienenemään päin.
Se on täysin suhteellista, riippuu menoista, etenkin asumisen. Jossain Hkissä 2000€ netto voi olla sama asia, kuin paljon halvemman asumisen kunnassa 1500€ netto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkan päälle maksettavat työsuhde-edut, nostavat myös verotettavaa tuloa, ja täten veroprosenttia. Eli ne on osittain jo maksettu ansiotuloverona.
On myös palkkaan sisältyviä työsuhde-etuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuin nyt nettotuloista palkkatulojen osalta, en pääomatulojen, joista asuntolainan korkomenoja voi vähentää, mutta suunta siinäkin on vahvasti pienenemään päin.
Jos ei ole pääomatuloja, niin asuntolainan korkomenot voi vähentää alijäämähyvityksenä veroista.