Anoppi tyrkyttää meille kaikkia vanhoja astioita, mies ei uskalla kieltäytyä
Olisin halunnut uusia meidän vanhan astiaston kokonaan. Olin jo etsinyt netistä kivan setin ja tilaamassa kunnes mies meni kertomaan tästä äidilleen. Anoppi sanoi, että ottakaa noi jumalattoman vanhat astiastot meiltä, ne jotka ovat olleet komerossa kohta 15 vuotta ja joilta mies lapsena söi aamupuuronsa. Eilen mies sitten mitään sanomatta oli käynyt vanhemmillaan ja kantoi kotiin jostain 70-luvulta peräisin olevat lautaset ja haarukat + lusikat. Veitset olivat jo sen verran ruosteessa, että anoppi oli heittänyt ne pois. Nyt meillä on sitten "upeita" 70-luvulta tuttuja kukkalautasia kaapit täynnä. Kestävät kuulemma "ikuisuuden vielä" eli mitään omaa ei voi hetkeen ostaa, koska anoppi pahottaisi muuten mielensä.
Seuraavaksi voisimme kuulemma ottaa miehen isovanhempien vanhan kahvisetin, sekin kun vaan seisoo anopin nurkissa turhaa.
Kommentit (1180)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko eri asia, jos astioita tarjoaisi sinun äitisi miehesi äidin sijaan?
Minulle ei kelpaisi vaikka Suomen presidentti antaisi samanlaisen astiaston, jos se ei olisi minulle mieleinen. Sen lisäksi vanhoissa astioissa voi olla ties mitä raskasmetalleja enkä halua niitä elimistööni.
eri
Tatuointimustetta, botoxia ja täyteaineita, sekä hiusvärejä ja akryylilakkoja kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten mies ajattelee järkevästi että eipä tarvitse ostaa uusia kun saa käyttötarvikkeita muualta. Mikä pakottava tarve teillä naisilla on jatkuvasti tuhlata rahaa uusiin asioihin kun muualta saisi ilmaiseksi tavaroita mitkä ajaa ihan täysin saman asian kun ne teidän vaatimat uudet asiat. Ja en nyt puhu pelkästään astioista vaan kaikista muistakin mitä vaaditte uutena kun ilmaiseksi käytetty ei teille kelpaa.
Tätä en ole ikinä naisissa ymmärtänyt enkä varmaan tule ymmärtämäänkään.
Jotenkin vaan kieroa kuinka ensin nainen vaatii että on aivan pakko ostaa uusia vaikka käytettyjä ilmaisiakin saisi ja tämän jälkeen nainen alkaa itkemään kui ka ei ole rahaa ja alkaa käsi ojennettu vaatimaan muilta rahaa
Ukko kantaa kotiin uutta turhaa astiaa ja sinä valitat naisten tavaran haalimisesta. Äly hoi.
Yritäpä lukea vaikka ajatuksella tuo minun kommentti. Tai lukisit edes kokonaan sen niin saattaisit huomata että itse olet ymmärtänyt täysin väärin koko kommenttini. Ymmärrän kyllä että kun triggeröityy ja tunteet pääsee valloilleen niin on hankala ajatella tai edes lukea mutta yritä edes
Minulle on astioilla merkitystä hyvin paljon. On ilo käyttää astioita, joista oikeasti tykkään. Minun puolesta toiset saa vaikka juoda kahvinsa vanhasta jukurttipurkista, mutta niin ei käy meillä. Itse olen käyttänyt astioihin sievoisen summan rahaa, mutta ne on sen arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko eri asia, jos astioita tarjoaisi sinun äitisi miehesi äidin sijaan?
Minulle ei kelpaisi vaikka Suomen presidentti antaisi samanlaisen astiaston, jos se ei olisi minulle mieleinen. Sen lisäksi vanhoissa astioissa voi olla ties mitä raskasmetalleja enkä halua niitä elimistööni.
eri
Tatuointimustetta, botoxia ja täyteaineita, sekä hiusvärejä ja akryylilakkoja kuitenkin?
Ei mitään noista. Pese sinä käsin niitä raskasmetalliastioitasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vain vanhempi polvi on saanut hankkia itse haluamansa astiat? Ja sitten seuraavan polven koko elämä jää välistä elämättä, kun joutuu käyttämään vanhan polven vanhoja huonekaluja ja astioita? Pitäisihän tuollainen kieltää jo laissa.
Ja sun elämä on sitä, että saa ostaa kippoja ja kuppeja. No voi voi, kukaan ei välttämättä osannut ajatella.
Onhan se anopinkin elämä ollut sitä, että on ostanut astioita yli oman tarpeen. Pitäisi itsellään ja ottaisi taas käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten mies ajattelee järkevästi että eipä tarvitse ostaa uusia kun saa käyttötarvikkeita muualta. Mikä pakottava tarve teillä naisilla on jatkuvasti tuhlata rahaa uusiin asioihin kun muualta saisi ilmaiseksi tavaroita mitkä ajaa ihan täysin saman asian kun ne teidän vaatimat uudet asiat. Ja en nyt puhu pelkästään astioista vaan kaikista muistakin mitä vaaditte uutena kun ilmaiseksi käytetty ei teille kelpaa.
Tätä en ole ikinä naisissa ymmärtänyt enkä varmaan tule ymmärtämäänkään.
Jotenkin vaan kieroa kuinka ensin nainen vaatii että on aivan pakko ostaa uusia vaikka käytettyjä ilmaisiakin saisi ja tämän jälkeen nainen alkaa itkemään kui ka ei ole rahaa ja alkaa käsi ojennettu vaatimaan muilta rahaa
Ukko kantaa kotiin uutta turhaa astiaa ja sinä valitat naisten tavaran haalimisesta. Äly hoi.
Miehen logiikka 😂😂😂.
Vierailija kirjoitti:
Miks anopilla ei ollut nämä omassa käytössä? Ei siis itsekkään tykkää niistä? Jostain kaapin perältä kaivo.
Vie kirpputorille ja osta mieleisesi.
Se ei ole vain sinun Ap tehtäväsi määrätä niistä lautasista, vaan miehesi mukaan. Koska miehesi otti ne, onko niillä miehellesi tunnearvoa, vaikka sinä et niistä välitä? Tai ehkä miehesi ei tykännyt niistä lautasista, jotka sinä olit aikonut ostaa?
Jos niillä on tunnearvoa miehellesi, se on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks anopilla ei ollut nämä omassa käytössä? Ei siis itsekkään tykkää niistä? Jostain kaapin perältä kaivo.
Se ei ole vain sinun Ap tehtäväsi määrätä niistä lautasista, vaan miehesi mukaan. Koska miehesi otti ne, onko niillä miehellesi tunnearvoa, vaikka sinä et niistä välitä? Tai ehkä miehesi ei tykännyt niistä lautasista, jotka sinä olit aikonut ostaa?
Jos niillä on tunnearvoa miehellesi, se on tärkeää.
Mies voi käydä syömässä niistä astioista äitinsä luona. Ruuan jälkeen mies voi tiskata ne käsin, ettei ne vaan mene pilalle.
Meidän suku on vissiin vähän erikoinen sitten. Mummo ei antanut eläessään mitään tavaroitaan tai astioitaan kellekään. Keräsi vain kaappeihin säästöön. Sitten kun mummo kuoli, niin mummon tytöt ja poikien vaimot suorastaan tappeli kaikista vanhoista (suurimmaksi osaksi Arabian) astioista sekä niiden lisäksi myös mummon koruista ja tekstiileistä. Vaikka kaikilla oli jo paljon omaisuutta ja rahaa. Kyllä tyhjeni kaapit äkkiä. Ei jäänyt muuta kuin mummomaisia vaatteita ja kuluneita muovikippoja jäljelle.
Vierailija kirjoitti:
Olette sikoja kaikki
Ja homoja.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin heität pois, tarkista nyt vielä ettei ole piippuleimaa lautasen pohjassa, esim Arabia...
Ne menevät nyt valitettavasti huonosti kaupaksi. 60-70-luvun astiat trendaavat nykyään. Olen sen ajan lapsi enkä juuri niistä astioista välitä, mulle nostalgiaa tuo nimenomaan ne piippuleima-astiat, joista mummolassa juotiin kahvia ja syötiin. Ja niitä keräilenkin, harvakseltaan ja tiettyjä sarjoja (myös lasia). Nuorisolle (no, kolmekymppisiä) en tyrkytä, oon sanonut, että sama minulle mitä niillä sitten tekevät kun olen poissa, nyt ne ilahduttavat juuri minua. Tosin joitain astioita (ja wanhoja huonekalujakin) on jo "varailtu" :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma hukkuu kaikkeen roinaan just siksi, että astiastojen pitää olla jotain erityistä mallia.
Nyt ap tuhoaa anoppinsa astiat ja ostaa sitten haluamansa uudet. Parin vuosikymmenen jälkeen ne uudet asiat ovat " kaameaa 2020-lukua", eikä kukaan ap:n jälkeläinen halua tietää niistä mitään. Tyhmyys kiertää kehää ja monistaa itseään.
Asia olisi ihan eri, jos anoppi olisi antanut astiaston 15 v sitten, kun se jäi itseltä pois käytöstä. Nyt se on siirretty pojan huoleksi vain siksi, että anoppi itse ei pysty käsittelemään sitä tunnetta, että tavara heitettäisiin kokonaan pois tai annettaisiin ilmaiseksi kierrätykseen.
Kenenkään ei tarvitse haluamattaan ottaa vastaan toisen käytettyä tavaraa.
Siihen ajatukseen helposti lipsahtaa, ihan jo historiasyistä. Mulla on karsinnat menossa ja olen pari kertaa saanut itseni kiinni ajatuksesta "voin antaa nämä hyvät mutta parittomat pyyhkeet 5 v päästä Aadalle, kun hän muuttaa pois kotoa!"
Eieieiei. Me mennään sitten vaikka Ikeaan ja ostetaan kerralla siisti perussisustus koko kämppään, minä maksan. Hän saa itse alkaa päivittää sitä oman maun mukaan sitten, kun omaa rahaa siihen on. Ei enää parittomia ja tarpeettomia tavaroita, jotka joku on "hyvää hyvyyttään" antanut. Lopetan tämän sukupolvien ketjun tähän.
Mä olen kysynyt lapsiltani kun ovat kotoa muuttaneet, haluavatko jotain kotoa mukaansa. Jotain mieleistään ovat ovat vieneet (astioita, joitain huonekaluja, liinavaatteita), hyvä niin, mitään en ole tyrkyttänyt. Kun olen ostanut jotain lahjaksi olen kysynyt mitä haluavat/tarvitsevat. Hyvin on toiminut tämä tyyli. Ei tule hommattua mitään turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viet anopille astiat takaisin ja sanot että paljon kiitoksia, mutta näille ei ole tarvetta kun tässä kävi nyt väärinkäsitys ja olit jo katsellut kaupasta astiaston teille. Anoppi voi vähän harmistua mutta ei se siihen kuole.
Juuri kaltaistesi takia tämä maailma on hukkumassa roskaan. Miksi ostaa uusia kun on ehjiä vanhoja tarjolla?
Ei astioiden tehtävä ole näyttää hienoilta vaan niiden tehtävä on syömistä varten.
Samoin autot ja telkkarit pitäisi käyttää loppuun eikä hankkia aina uutta toimivan tilalle.
:) näin ainakin minä teen. Auto on mulle etenemisväline ja elektroniikkahifistelijä en ole koskaan ollut, mulle riittää että toimii (no kuvaputkitelkkua ei sentään enää ole, mutta vanha tuokin jo on).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla tuon ikäluokan ihmisillä on erikseen arkiastiat ja juhla-astiat, ja kun vanhalla iällä on vähemmän tarvetta juhla-astioille, niitä tarjotaan lapsille tai lapsenlapsille. Yleensä vähän käytettyjä mutta myös aika tarpeettomia, kun juuri kukaan ei nykyään juo kahvia pienistä kruusatuista kupeista tms.
Tuskin kyseessä oli juhla-astiasto, jos mies on lapsena 50 vuotta sitten syönyt siitä aamupuuroa. Meillä oli kotona valkoiset Arabian lautaset, joissa ei ollut mitään koristelua. Varmaan karjakeittiöstä voisi löytyä joku niistä, kun äiti taloudellisen tilanteen parannuttua hankki uudet lautaset ja vei vanhat talosta pois, eikä tarjonnut niitä kenellekään lapsista. Anoppilassa on aitan hyllyllä vanhoja valkoisia Arabian kulhoja. Anoppi ei koskaan antanut minulle mitään, eikä paljon lapsilleenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma hukkuu kaikkeen roinaan just siksi, että astiastojen pitää olla jotain erityistä mallia.
Nyt ap tuhoaa anoppinsa astiat ja ostaa sitten haluamansa uudet. Parin vuosikymmenen jälkeen ne uudet asiat ovat " kaameaa 2020-lukua", eikä kukaan ap:n jälkeläinen halua tietää niistä mitään. Tyhmyys kiertää kehää ja monistaa itseään.
Asia olisi ihan eri, jos anoppi olisi antanut astiaston 15 v sitten, kun se jäi itseltä pois käytöstä. Nyt se on siirretty pojan huoleksi vain siksi, että anoppi itse ei pysty käsittelemään sitä tunnetta, että tavara heitettäisiin kokonaan pois tai annettaisiin ilmaiseksi kierrätykseen.
Kenenkään ei tarvitse haluamattaan ottaa vastaan toisen käytettyä tavaraa.
Siihen ajatukseen helposti lipsahtaa, ihan jo historiasyistä. Mulla on karsinnat menossa ja olen pari kertaa saanut itseni kiinni ajatuksesta "voin antaa nämä hyvät mutta parittomat pyyhkeet 5 v päästä Aadalle, kun hän muuttaa pois kotoa!"
Eieieiei. Me mennään sitten vaikka Ikeaan ja ostetaan kerralla siisti perussisustus koko kämppään, minä maksan. Hän saa itse alkaa päivittää sitä oman maun mukaan sitten, kun omaa rahaa siihen on. Ei enää parittomia ja tarpeettomia tavaroita, jotka joku on "hyvää hyvyyttään" antanut. Lopetan tämän sukupolvien ketjun tähän.
ja näin kasvatetaan lapsista materialisteja jotka ostelee ostamisen ilosta tavaraa joka hetken käytön jälkeen päätyy taas kaatopaikalle.
Ei, vaan koska heillä on jo kiva ja sointuva sisustus, sinne ei haluakaan ostaa jotain turhaa "tää muki on niiiin ihana!"
Sekalaisessa sisustuksessa sitä ei edes huomaa, kun sinne hommaa lisää roinaa. Siksi sitä kertyy niin pirusti, ja useimmilla ensimmäinen karsintahomma onkin karsia sekalaiset astiat ja jättää jäljelle vain ne, jotka ovat setti.
Sitä paitsi suurin osa tavaroista pitää kuitenkin ostaa. Meillä on ylimääräisiä pyyhkeitä, astioita ja roinaa, mutta meillä ei ole ylimääräisiä huonekaluja, mattoja, kattiloita jne.
Mulla on kyllä jonkinverran noista ylimääräisenä, mutta roinaa ei ole. Siitä hankkiudun eroon.
Olettepa ihania kun olette noin. Meirän miniä olis karjunut viekää pois.
Vierailija kirjoitti:
Pysytäänkö aiheessa, kuten joku aiemmin huomautti?
Saa keksiä ideoita ja jakaa vertaistukea aihekombolla mies-anoppi-käytetyt astiat. Ei saa kertoa miniän tahallaan rikkomista astioista, muiden sukulaisten astioista, kirpputorikokemuksista, telkkareista tai luonnonvarojen käytöstä.
Veropolitiikka ei ole hyvä aihe tähän, eikä synttärikortit.
Jos olet samaa mieltä laita yläpeukku, eri mieltä alapeukku. Jos on ihan yksi lysti kunhan keskustellaan, älä peukuta.Jos haluat kommentoida jotain joka meni aiheen vierestä, kuten TÄMÄ kommentti, kuvaputkitelkkari tai miesten sisustushalukkuus, aloita uusi ketju, jossa saa puhua mistä tykkää. Mainitse aloituksessa, ettei kenenkään tarvitse pahoittaa mieltään jos keskustelu rönsyilee.
Jos alkuperäinen aihe on jo loppuun kaluttu, siirrytään seuraavaan.
Sellainen palstapoliisi siellä.
Ja sun elämä on sitä, että saa ostaa kippoja ja kuppeja. No voi voi, kukaan ei välttämättä osannut ajatella.