Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi tyrkyttää meille kaikkia vanhoja astioita, mies ei uskalla kieltäytyä

Vierailija
29.04.2021 |

Olisin halunnut uusia meidän vanhan astiaston kokonaan. Olin jo etsinyt netistä kivan setin ja tilaamassa kunnes mies meni kertomaan tästä äidilleen. Anoppi sanoi, että ottakaa noi jumalattoman vanhat astiastot meiltä, ne jotka ovat olleet komerossa kohta 15 vuotta ja joilta mies lapsena söi aamupuuronsa. Eilen mies sitten mitään sanomatta oli käynyt vanhemmillaan ja kantoi kotiin jostain 70-luvulta peräisin olevat lautaset ja haarukat + lusikat. Veitset olivat jo sen verran ruosteessa, että anoppi oli heittänyt ne pois. Nyt meillä on sitten "upeita" 70-luvulta tuttuja kukkalautasia kaapit täynnä. Kestävät kuulemma "ikuisuuden vielä" eli mitään omaa ei voi hetkeen ostaa, koska anoppi pahottaisi muuten mielensä.

Seuraavaksi voisimme kuulemma ottaa miehen isovanhempien vanhan kahvisetin, sekin kun vaan seisoo anopin nurkissa turhaa.

Kommentit (1180)

Vierailija
1101/1180 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiiii saisinpa ne tavarat, haluan kaikki vanhat 70-luvun astiat ym.

Vierailija
1102/1180 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun puolison anoppipa antoi pari joulua sitten joululahjaksi meille "ylimääräiset" aterimet: kuuden hengen setti; Chippendalea, klassisen kaunista. Hyvin kelpasivat - varsinkin kun tuli tarkistettua yksittäisen aterimen kappalehinta (noin 150 euroa). :D

Ei ole Chippendale noin kallista. Käytetyistä hopea-aterimista varsinkaan ei nykyään makseta juuri mitään. Mutta kiva kun äitisi antamat kelpasivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/1180 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annas kun minä ennustan: sinulle sattuu ikävä tapaturma, jossa astiat tippuvat pihakivetykselle ja menevät rikki. Onneksi ihmisille ei käy mitään.

Ja välittömästi tämän vahingon jälkeen luet lehdestä, että juuri sen vanhan astiaston arvo on noussut keräilijöiden ja antiikkimarkkinoijien keskuudessa nelinumeroiseksi.

Vierailija
1104/1180 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä sama ketju on ollut täällä jo monta kertaa, hiukan erilaisina variaatioina. Milloin anoppi tuo leivonnaisia liikaa, milloin halpaa joulukrääsää, milloin kirpputoriostoksiaan, huonoja halpoja lahjoja ja milloin mitäkin. Ja aina tulee toistatuhatta haukkumaviestiä koska mammat menevät halpaan. Lisäksi moni viesti on selvästi saman kirjoittajan. Mitä ihmeen anoppivihaa aloittaja oikein haluaa lietsoa? Vai onko aloittaja katkera kun oma anoppisuhde on heikko ja haluaa manipuloida muutkin anoppiaan vastaan. Suurin osa meistä tulee kuitenkin TODELLA hyvin toimeen anoppinsa kanssa, esimerkiksi minun tuttavapiirissäni ei kenelläkään ole ongelmia appisten kanssa.

Eihän tää ongelma koske pelkästään anoppisuhdetta. Mulla on tää sama ongelma omien vanhempieni kanssa. Säästelleet ties mitä ja esim kun minä sain lapsia niin täyttivät kotini kaikella turhalla enkä saanut ostaa esim vauvan vaatteita yhtään uutena kun tuli useampi jätesäkkillinen niitä vanhemmilta :D En olis edes tarvinnut niin saamaristi niitä, ihan hirveen tavarakriisin aiheuttivat enkä mä olis yhtään enempää arjen hankaluutta tarvinnut kotiini, vauvan hoito oli raskasta jo muutenkin. 

Vierailija
1105/1180 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me saatiin anopilta Arabia Articat ja Savonia-aterimet.

Inhoan kumpiakin.

Nyt olen ostanut viimein oman maun mukaiset aterimet, astiat, lasit jne.

En voi ymmärtää miksi pitää vyöryttää toisen kotiin tuollaisia tavaroita. Itse olisin kysynyt mistä saaja pitää ja ostanut sellaiset alunperinkin.

Nämä taas ovat ainoat astiat ja aterimet, mitä itse kelpuuttaisin arkikäyttöön. Miehellä taipumus ostella ties ja mitä erikoisdesignia, jotka ovat liian rohvoja ja kohloja jatkuvaan käyttöön.

Nimim. Mä olen se joka hoitaa tiskit koneeseen ja ulos

Arcticahan on mainio astiasto. Voi pestä hyvin koneessa kun ei ole koristuksia. Ja kaikenväriset (tilaisuudesta riippuen) lautas/kahviliinat käyvät kun on valkoiset astiat.

Vierailija
1106/1180 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni oli aina mukana kaikkea rihkamaa kotoontaan kun tuli käymään. Kerran sain joululahjaksi yllätyslaatikon jostain kirppikseltä. Voi sitä roinaa.

Renssasin ylimääräset pois kotoontani, vanhoja lakanpita, verhoja j n e. Vein pussit äidilleni.

Ei ole tullut mitää sen jälkeen tännepäin.

Mahtava äiti-lapsi -suhde teillä. Tuollainen ihmissuhde kantaa kaikkien vaikeuksien läpi ja on tukena elämän aallokoissa. :)

Vierailija
1107/1180 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen sivistynyt ihminen tietää, että lahjaa ihastellaan ja siitä kiitetään kauniisti hymyillen.  Se kuuluu hyviin tapoihin.  Eri asia sitten on, mihin sen lahjan tunkee.

Vierailija
1108/1180 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kovin arvostellaan ettei mieheltä ole kysytty. Kuka sanoi ettei ole?

Minä kysyn aina miehen mielipidettä sisustuksessa. Kun mainitsen uusista verhoista, vastaus on ”mikäs vanhoissa on vikana”. Kun pyydän miestä kattamaan pöydän, pöydästä ei löydy kahta samanlaista astiaa. Yhdellä on joku Ikea-lautanen, toisella Teema, kolmannella keltainen muovinen. Haarukat ja veitset on eri paria ja lasit saattaa olla kaljatuopista kahvikuppiin mitä vaan

Jos anoppi tarjoaisi jotain astiastoa, mies kantaisi sen kotiin onnellisena kun saa ilmaiseksi ihan hyvät

En sano etteikö joku mies ole oikeasti kiinnostunut ja tarkka mutta oma kokemus on että vaikka kauhalla voi syödä jos ei just satu haarukka käteen

Itse olen tuollainen nainen, mulla kesti 10 vuotta aikuisuutta ennenkuin aloin tajuamaan kauniin kattauksen päälle. Ei mulla vieläkään ole mitään hienoa yhtenäistä astiastoa jolla tehdä hienoa kattausta mutta olen alkanut katselemaan sillä silmällä että haluaisin ostaa...

Ja minulla on lapsia ja ne syö edelleen mun joltain opiskeluajoilta peräisin olevilta eripari lautasilta :D Ja kun kyläilen sukulaisilla ja kavereilla olen alkanut tajuamaan että kyllä mun ikäisillä yleensä on jo se "kattaustaito" kunnossa. Sain mä muuten ex-anopilta aika kivan uuden astiaston mutta en mä sitä silloin osannut arvostaa ja ärsytti vaan kun kaappi oli liian täynnä kippoja ja lautasia. Erossa annoin ne ex-miehelleni ilomielin ja olin iloinen että jes nyt tulee tilaa kaappiin!

Vierailija
1109/1180 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopin mielestä vauvalle voi juottaa tuttipullosta neljän tunnin välein laimennettuja lehmänmaitoseoksia. Lähinnä äidinmaitoa muistuttava seos on maitoa, kauralientä tai vettä ja 5 % sokeria. Anopin mielestä vauvalle voi antaa myös tuoremehua, hunajaa ja banaania. Vauvaa pitää huudattaa, jotta lapsen keuhkot vahvistuvat huutamisesta. Appivanhempien mielestä vauvaa voi myös nukuttaa mahallaan.

Siis jos anoppisi on 50-luvulla syntynyt, häntä on hoidettu noin. 

Mutta hän itse äitinä 1980-luvulla tai 70-luvulla hoidellessaan vauvojaan joko imetti tai antoi heille äidinmaidonvastiketta.  Ei kukaan kasarilla enää antanut vauvalle "äidinmaitoa muistuttavaa seosta". Niistähän tuli allergioita.

Ensimmäiset äidinmaidonvastikkeet tulivat markkinoille 1956, ja 1970-luvulla ne olivat jo ihan yleisiä. En tiedä kenenkään syöttäneen silloin vauvalleen mitään itsetehtyä "vastiketta", siitä piti huolen jo neuvolakin, samoin nukuttamistavoista jne.

Miksi nämä vihaiset postaukset on aina paikkansapitämättömiä? :)  Historian tuntemus puuttuu täysin tai se on peräisin Aku Ankasta. Tässä vähän faktaa tietämättömälle kommentoijalle:

https://www.is.fi/perhe/art-2000002504748.html

Vierailija
1110/1180 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske anoppis tunkee ne vanhat tavaransa... no, vanhaan tavaraansa.

Vierailija
1111/1180 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sama ketju on ollut täällä jo monta kertaa, hiukan erilaisina variaatioina. Milloin anoppi tuo leivonnaisia liikaa, milloin halpaa joulukrääsää, milloin kirpputoriostoksiaan, huonoja halpoja lahjoja ja milloin mitäkin. Ja aina tulee toistatuhatta haukkumaviestiä koska mammat menevät halpaan. Lisäksi moni viesti on selvästi saman kirjoittajan. Mitä ihmeen anoppivihaa aloittaja oikein haluaa lietsoa? 

Samaa mieltä. Miksi lietsoa vihaa kokonaisia sukupolvia kohtaan, jotka ovat eläneet elämänsä ihan erilaisen tietopohjan ja kasvatustavan varassa itse kuin nykyiset ihmiset?

Myös tuo yleistys, että kaikki 1940-50 -luvulla eläneet vanhemmat olisivat olleet huonoja, ei tietenkään pidä paikkaansa. Tuollainen  hatusta vedetty yleistys ilman mitään evidenssiä kertoo mielenterveysongelmista, realiteettien tajun puutteesta.

Vaikka tällä moittijalla olisivat olleet vanhemmat ja anopit helvetistä kotoisin, kaikilla ei niin ole ollut.  :)

Vierailija
1112/1180 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin osaan samaistua tähän! Olin meiltä antanut ylimääräisiä mukeja pois ja lähes seuraavana päivänä mies tuli äidiltään kylkiäisenä saatujen Coca-Cola lasien (noin 10 kpl) kanssa, jotka anoppi oli kaivellut kaapista saatesanoilla "keräilykappaleita ovat" Ihan varmasti joo. Ilmaiseksi Mäkkäristä saatuja. 

Näin punaista. Sulloin lasit kaapin perimmäiseen nurkkaan. Anoppi oli pääsiäisenä kaivellut kaappejamme kyselen missä lasit ovat etten oo vain ehtinyt heittää kierrätykseen.

Meillä taas teini pitää juurikin noista Mäkkärin keräilylaseista 😊

Niitä saa kirppikseltä eurolla..

Niin saa. Minunkin teini osti muutaman kun piti niitä kivoina. Ovat hänellä edelleen käytössä, vaikka on jo lähemmäs 30.

Vierailija
1113/1180 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni oli aina mukana kaikkea rihkamaa kotoontaan kun tuli käymään. Kerran sain joululahjaksi yllätyslaatikon jostain kirppikseltä. Voi sitä roinaa.

Renssasin ylimääräset pois kotoontani, vanhoja lakanpita, verhoja j n e. Vein pussit äidilleni.

Ei ole tullut mitää sen jälkeen tännepäin.

Mahtava äiti-lapsi -suhde teillä. Tuollainen ihmissuhde kantaa kaikkien vaikeuksien läpi ja on tukena elämän aallokoissa. :)

Alapeukuttajalle: tarkoitin ironiallani, että eikö olisi helpompi puhua asioista äidin kanssa avoimesti eikä veetuilemalla? Se olisi ikään kuin ihmisystävällisempää.

Vierailija
1114/1180 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyrkyttää, otat vastaan ja heität kaatopaikalle. Muutenkin aina kaikki tyrkytetty suoraan kaatopaikalle, jos YKSI "ei" ei tehoa.

Vierailija
1115/1180 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miniäkokelas tarjoaa meille kaikkea vanhaa krääsää menttaliteetilla jos ei teille kelpaa niin viettekö kaatikselle. Hah.

Vierailija
1116/1180 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko astiasto Arabian tuotantoa? Jos on, voi olla arvokas ja silloin kannattaa myydä. Niillä rahoilla, voit sitten ostaa uuden ja mieleisen astiaston.

https://laatutavara.com/koristekirjasto/191/#product-listing

Vierailija
1117/1180 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oiiii saisinpa ne tavarat, haluan kaikki vanhat 70-luvun astiat ym.

Mä oisin halunnut edesmenneitten vanhempien 70-luvun luonnonviilutetun ison ja korkean kirjahyllyn (omistan paljon kirjoja). Oli vaneria eikä lastulevyä! Hyväkuntoinen, luonnonviilu olisi tarvinnut vähän rakkautta joistain kohdin (rikki ei mistään). Mutta ei mahtunut meille.

Vierailija
1118/1180 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko eri asia, jos astioita tarjoaisi sinun äitisi miehesi äidin sijaan?

Minulle ei kelpaisi vaikka Suomen presidentti antaisi samanlaisen astiaston, jos se ei olisi minulle mieleinen. Sen lisäksi vanhoissa astioissa voi olla ties mitä raskasmetalleja enkä halua niitä elimistööni.

eri

Lisäksi 70-luvun astioista ei voi tietää, kestävätkö ne konepesua, kun ei ole mitään merkintöjä.

Testaa, sittenhän sen tiedät. Jos et astioita halunnut, niin sama kai sitten, jos hajoavat/koristukset katoaa.

Vierailija
1119/1180 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilytettävät muistoesineet kirjoitti:

Meillä Suomessa on ollut tapana pitää kirjahyllyssä matkamuistoesineet ja lahjaksi saatuja esim.maljakoita ,pikareja,snapsulasit ja posliiniesineitä.Sitten taidelautaset seinällä niille on omat kiinnitys jutut.Niitä saa lahjaksi joskus synttäreillä.Sitten runokirjat historiakirjat ja valokuva kansiot niin pienet patsaat ja mitalit.Niistä pyyhitään pölyt.Sitten näitä astiastoja on säilytetty hyvin pestynä joko astiakaapissa tai lasivitriini kaapissa.Yleensä niitä käytetään juhlissa.Samoin viinilasit.Ne jää lapsille perinnöksi lähinnä muistoksi mutta myös ettei tarvi ostaa uusia. Joissakin arabian astioissa on keräily arvo.Samoin on säästetty vanhoja kolikoita muistoksi.Sekä ulkomailta tuotuja matkamuisto rahoja eli niitä mitä on jäänyt käyttämättä.Jokunen seteli ja kolikko. Ne jää lapsille.Samoin on ollut tapana säästää leluja ja kukkapurkkeja omille lapsille jäävää perintöä.Verhot on yleensä jätetty myös lapsille.Meillä on tapana vaihtaa verhot kesä verhot ja talviverhot sekä jouluverhot. Jouluverhot yleensä keittiössä ja joulukoristeet.Jouluiset lautasliinat astioiden kanssa.Ne jää lapsille perinnöksi.Samoin korut jää heille.Nämä on ollut aina tapana täällä pohjoisessa kulttuurissa.Lasten koe tuloksia ja joitakin piirustuksia jätetään heille muistoksi sekä päättötodistukset.On myös pidetty kansiossa syntymäpäivä onnittelu kortteja ja muuta.Matkoilta tulleet ja tuodut postikortit on laitettu kansioon.Muistoksi.Ne ei siis ole mitään roskia.

Apua!!!

Vierailija
1120/1180 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tyrkyttää, otat vastaan ja heität kaatopaikalle. Muutenkin aina kaikki tyrkytetty suoraan kaatopaikalle, jos YKSI "ei" ei tehoa.

Ei kaatopaikalle vaan lähimpään kirppariin. Toisen roska on toisen aarre!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän