Kanammunat menee vanhaksi 3.5 - mitä tekisin 12 kappaleesta kanammunia?
Kommentit (47)
Oikeasti halusit vaan päästä kirjoittamaan kanammuna ja toivoit, että joku triggeröityisi.
Vierailija kirjoitti:
Minun kananmunasta löytyi jokin verinen juttu :/ en tiedä oliko mennyt vanhaksi vai mitä oli..
Hedelmöittynyt muna. Ei ole vaarallista, voit käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt vielä kuukausi päiväyksen jälkeen. Ihan hyviä. Pilaantuneen kananmunan tunnistaa kyllä hajusta.
Oikeesti? Ohoh! Oon heittäny turhaan munat pois.. viikon olen max. päivämäärästä vielä hyväksynyt.
Ei ihme, että tulee ruokahävikkiä. Kananmunat säilyvät oikein säilytettyinä käyttökelpoisina viikkokausia parasta ennen päivämäärän jälkeen! Tärkeintä on, että ovat viileähkössä tasalämmössä, joku jääkaapin ovi on kaikkein pahin paikka, kun heiluvat aina ovea avatessa.
Kananmuna on siitä helppo ruoka-aine, että JOS se on pilaantunut, niin sen kyllä huomaa! Se myös muuttaa koostumustaan selkeästi heti kun se pilaantuu, niin hajuaistittomatkin huomaavat.
Minulla on tällä hetkellä 45 kananmunaa (3x15) joissa parasta ennen on jotain tyyliin 22.4. ja yksi rasia 15.5. Kyllä noi juhannukseen mennessä tulee käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilaantunut muna kelluu, tarkistettavat nousevat vesiastiassa pystyyn mutta eivät kellu, tuoreet makoilevat poikittain kulhon pohjalla.
Siinä teille ohje eikä tarvitse päivämääriä tuijottaa.
TÄMÄ!
Ja tämä ei pidä paikkaansa. Ture muna pysyy pohjalla, mutta vanhempi muna, josta on vettä haihtunut (kuoren läpi haihtuu vettä) sisältää ilmaa ja kelluu. Toki jos muna suorastaan pomppii veden pinnalla, niin sitten kannattaa suhtautua varauksella... Mädäntyneetkin munat uppoavat veteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säilyy ainakin 2 kuukautta yli tuon päivämäärän.
En ole niin varma.
Vuoden 2019 kesä opetti, kun sai kaupasta mätiä munia.
Aina joukkoon mahtuu mätämuniakin ;-) mutta lähtökohtaisesti kananmunat säilyvät pitkälle yli parasta ennen -päiväyksen. Minulle on sattunut eteeni muutaman kerran pilaantuneita munia, ja ne ovat aina olleet Pirkan kananmunia, joissa on ollut vielä pari viikkoa päiväystä jäljellä. Tämä tarkoittaa sitä, että niiden käsittelyssä ja säilytyksessä on tapahtunut virheitä jo kanalassa ja kuljetuksen aikana.
Säilytän kananmunat huoneenlämmössä. Suomalaisia kuluttajille myytäviä kananmunia ei pestä, joten ne säilyvät kauemmin ja helpommin, jääkaappilämpötilaa ei tarvita. Jos kananmunat on pesty, niin silloin ne on säilytettävä jääkaapissa. Tämän takia esim. jenkeissä kananmunat pidetään jääkaapissa ja kaupassa kylmähyllyssä.
Tärkeintä on, että jos menet sitä ennen lomille Thaimaaseen, ettet hautaa niitä munia hautausmaaseen.
TÄMÄ!