Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kanammunat menee vanhaksi 3.5 - mitä tekisin 12 kappaleesta kanammunia?

Vierailija
28.04.2021 |

Help!! Pitää saada köytettyä

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt vielä kuukausi päiväyksen jälkeen. Ihan hyviä. Pilaantuneen kananmunan tunnistaa kyllä hajusta.

Oikeesti? Ohoh! Oon heittäny turhaan munat pois.. viikon olen max. päivämäärästä vielä hyväksynyt.

Herra siunaa. Minä olen käyttänyt hyvällä menestyksellä jopa 4 kk yli-ikäisiä munia. Jääkaapissa säilytettyjä.

Vierailija
22/47 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö raakana ennen vapun ryyppyjuhlia. Tekee kalvon vatsaan niin ei tuu vatsahaavaa eikä ala närästämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kk voi käyttää ihan hyvin vielä päivämäärän mentyä. Kananmuna on siitä kiva elintarvike, että omalla nenällä voi päätellä onko käyttökunnossa vai ei. 

12kpl menee just tasan sellaiseen isoon uunimunakkaaseen. Siitä syö 3 henkeä helposti kaks päivää. Ulkomuistista ohje 12 kananmunaa, 8dl maitoa, pari tl currya, 1,5tl suolaa ja sitten vaan mausteita ja täytteitä mitä tykkää. Mun lemppariin tulee rasiallinen voissa ja suolassa pannulla paistettuja herkkusieniä ja 1 punasipuli ohuina suikaleina. Uunissa, voidellussa vuoassa keskitasolla 200 astetta n. puol tuntia kunnes kiinteytynyt mutta ei vielä kuiva. Päälle jotain oman maun mukasta yrttiä silputtuna nii tulee nätti kun tarjoot.

Vierailija
24/47 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilaantunut muna kelluu, tarkistettavat nousevat vesiastiassa pystyyn mutta eivät kellu, tuoreet makoilevat poikittain kulhon pohjalla.

Siinä teille ohje eikä tarvitse päivämääriä tuijottaa.

Vierailija
25/47 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ne mene vanhaksi silloin! Voi ihan huoletta käyttää päiväkausia tuon jälkeen.

Vierailija
26/47 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että monissa maissa munakennoon lykätään paljon pidempi päiväys kuin Suomessa? Ne todellakin säilyvät kuukausia, varsinkin jääkaapissa.

Ei ole väliä, onko jääkaapissa vai huoneenlämmössä, kunhan lämpötila ei vaihtele niitä heiluttele kovasti. Esim. jääkaapin ovi on huono paikka säilyttää kananmunia, koska jokainen ovenavaus ja sulkeminen aiheuttaa liikkeelle lähdön, pysähtymisen ja lämpötilan vaihtumisen.

Vierailija
27/47 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, en osaa auttaa, minulla kananmunat pysyvät kennossa köyttämättäkin.

Vierailija
28/47 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säilyy ainakin 2 kuukautta yli tuon päivämäärän.

En ole niin varma.

Vuoden 2019 kesä opetti, kun sai kaupasta mätiä munia.

Vierailija
29/47 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hautoko niitä munia, niin eivät lähde vipeltämään eikä tarvitse köyttää!

Vierailija
30/47 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pitää säilyttää suippopää alaspäin, ilmakuplien takia

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://kotiliesi…

Vierailija
31/47 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pannukakkua.  Ohukaisia.  Leipomuksia.

Suuri uunimunakas täytteellä rullaksi käärittynä kun paistunut pohja.

Keitettyjä munia.  Pekonia ja paisettuja munia aamiaiseksi.

Eikä 3.5. ole viimeinen käyttöpäivä, voi käyttää senkin jälkeen  jos ovat kunnossa, hajusta ja ulkonäöstä näkee.

Vierailija
32/47 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytin vielä helmikuussa kananmunia, joiden parasta ennen -päiväys oli marraskuussa. Mies osti silloin marraskuussa halvalla 20 kennoa munia, joissa oli päiväys umpeutumassa. Ei ne tosiaan miksikään mene.

Vierailija
33/47 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistettuja munia, keitettyjä munia, munakasta, munakokkelia, uppomunia, munakasrullaa, munavoita, pannukakkua, täytekakkua, voileipäkakkua, tiikerikakkua, suolaista tai makeaa piirakkaa, jossa kermaviili-muna-täyte, rahkapiirakkaa...tähän mennessä munat on loppuneet jo ajat sitten ja olet kipaissut kaupasta uudet jo moneen kertaan.

Vierailija
34/47 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti kuukauden tai kaksi käyttökelposia päiväyksestä. Ei mitään kiirettä käyttää kaikkia kerralla. Mutta voithan tehdä vaikka frittatan uunissa tai munakkaan tai kakkuja. Tai paista perunoita ja laita sekaan muutama muna paistumaan, päälle  juustoraastetta. Namnam.

Vierailija
35/47 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tarkoitukseen ostit alun perin ne kananmunat?

Vierailija
36/47 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ymmärtänyt tuon päiväyksen merkityksen aivan väärin. Vain kalassa, lihassa ja niistä valmistetuissa tuotteissa se 'käytettävä ennen' pätee. Kananmunia, hapanmaitotuotteita, leivonnaisia ja paljon muuta voidaan hyvin käyttää viikkoja parasta ennen-päiväyksen jälkeen.

Vierailija
37/47 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi oikeasti vanhenemassa olevia munia (jota nuo eivät ole) kannattaisi leipoa pakastimeen pari kakku- tai torttupohjaa valmiiksi tulevan kesän mansikkaherkkuja varten.

Päiväysten orjallinen noudattaminen ilman omia aistihavaintoja voi olla vaarallista, jos sokeasti luottaa päiväykseen eikä huomaa, että ruoka on pilaantunut ennen aikojaan.

Vierailija
38/47 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanammunat???? 🤦‍♀️

Myy ne ja osta äidinkielen yksityistunteja.

Vierailija
39/47 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee vapuksi sellainen uunirulla. Siihen tehdään kananmunista sellainen kuin kääretorttulevy. Täytteeksi voi laittaa mitä vaan, mistä tykkää. itse laitan aina raejuustoa, sipulia, paprikaa ja sieniä.

Vierailija
40/47 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä ja helppo munaruoka:

10-12 munaa

500g juustoraastetta (voi sekoittaa erilaisia juustoja)

Iso purkki (500g?) raejuustoa

100-200g voisulaa

Paprikaa/pekonia/tonnikalaa jne maun mukaan. Kannattaa olla jotain voimakkaan makuista täytettä.

Kaikki aineet sekaisin. Uunipellille. Paista 200 astetta noin 25 min. Kestää pakastusta ja uudelleenlämmitystä esim. paistinpannulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi