Kanammunat menee vanhaksi 3.5 - mitä tekisin 12 kappaleesta kanammunia?
Kommentit (47)
Syö raakana ennen vapun ryyppyjuhlia. Tekee kalvon vatsaan niin ei tuu vatsahaavaa eikä ala närästämään.
Pari kk voi käyttää ihan hyvin vielä päivämäärän mentyä. Kananmuna on siitä kiva elintarvike, että omalla nenällä voi päätellä onko käyttökunnossa vai ei.
12kpl menee just tasan sellaiseen isoon uunimunakkaaseen. Siitä syö 3 henkeä helposti kaks päivää. Ulkomuistista ohje 12 kananmunaa, 8dl maitoa, pari tl currya, 1,5tl suolaa ja sitten vaan mausteita ja täytteitä mitä tykkää. Mun lemppariin tulee rasiallinen voissa ja suolassa pannulla paistettuja herkkusieniä ja 1 punasipuli ohuina suikaleina. Uunissa, voidellussa vuoassa keskitasolla 200 astetta n. puol tuntia kunnes kiinteytynyt mutta ei vielä kuiva. Päälle jotain oman maun mukasta yrttiä silputtuna nii tulee nätti kun tarjoot.
Pilaantunut muna kelluu, tarkistettavat nousevat vesiastiassa pystyyn mutta eivät kellu, tuoreet makoilevat poikittain kulhon pohjalla.
Siinä teille ohje eikä tarvitse päivämääriä tuijottaa.
No ei ne mene vanhaksi silloin! Voi ihan huoletta käyttää päiväkausia tuon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että monissa maissa munakennoon lykätään paljon pidempi päiväys kuin Suomessa? Ne todellakin säilyvät kuukausia, varsinkin jääkaapissa.
Ei ole väliä, onko jääkaapissa vai huoneenlämmössä, kunhan lämpötila ei vaihtele niitä heiluttele kovasti. Esim. jääkaapin ovi on huono paikka säilyttää kananmunia, koska jokainen ovenavaus ja sulkeminen aiheuttaa liikkeelle lähdön, pysähtymisen ja lämpötilan vaihtumisen.
Sori, en osaa auttaa, minulla kananmunat pysyvät kennossa köyttämättäkin.
Vierailija kirjoitti:
Säilyy ainakin 2 kuukautta yli tuon päivämäärän.
En ole niin varma.
Vuoden 2019 kesä opetti, kun sai kaupasta mätiä munia.
Älkää hautoko niitä munia, niin eivät lähde vipeltämään eikä tarvitse köyttää!
Ne pitää säilyttää suippopää alaspäin, ilmakuplien takia
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://kotiliesi…
Pannukakkua. Ohukaisia. Leipomuksia.
Suuri uunimunakas täytteellä rullaksi käärittynä kun paistunut pohja.
Keitettyjä munia. Pekonia ja paisettuja munia aamiaiseksi.
Eikä 3.5. ole viimeinen käyttöpäivä, voi käyttää senkin jälkeen jos ovat kunnossa, hajusta ja ulkonäöstä näkee.
Mä käytin vielä helmikuussa kananmunia, joiden parasta ennen -päiväys oli marraskuussa. Mies osti silloin marraskuussa halvalla 20 kennoa munia, joissa oli päiväys umpeutumassa. Ei ne tosiaan miksikään mene.
Paistettuja munia, keitettyjä munia, munakasta, munakokkelia, uppomunia, munakasrullaa, munavoita, pannukakkua, täytekakkua, voileipäkakkua, tiikerikakkua, suolaista tai makeaa piirakkaa, jossa kermaviili-muna-täyte, rahkapiirakkaa...tähän mennessä munat on loppuneet jo ajat sitten ja olet kipaissut kaupasta uudet jo moneen kertaan.
Helposti kuukauden tai kaksi käyttökelposia päiväyksestä. Ei mitään kiirettä käyttää kaikkia kerralla. Mutta voithan tehdä vaikka frittatan uunissa tai munakkaan tai kakkuja. Tai paista perunoita ja laita sekaan muutama muna paistumaan, päälle juustoraastetta. Namnam.
Minun tarkoitukseen ostit alun perin ne kananmunat?
Olet ymmärtänyt tuon päiväyksen merkityksen aivan väärin. Vain kalassa, lihassa ja niistä valmistetuissa tuotteissa se 'käytettävä ennen' pätee. Kananmunia, hapanmaitotuotteita, leivonnaisia ja paljon muuta voidaan hyvin käyttää viikkoja parasta ennen-päiväyksen jälkeen.
Jos olisi oikeasti vanhenemassa olevia munia (jota nuo eivät ole) kannattaisi leipoa pakastimeen pari kakku- tai torttupohjaa valmiiksi tulevan kesän mansikkaherkkuja varten.
Päiväysten orjallinen noudattaminen ilman omia aistihavaintoja voi olla vaarallista, jos sokeasti luottaa päiväykseen eikä huomaa, että ruoka on pilaantunut ennen aikojaan.
Kanammunat???? 🤦♀️
Myy ne ja osta äidinkielen yksityistunteja.
tee vapuksi sellainen uunirulla. Siihen tehdään kananmunista sellainen kuin kääretorttulevy. Täytteeksi voi laittaa mitä vaan, mistä tykkää. itse laitan aina raejuustoa, sipulia, paprikaa ja sieniä.
Tosi hyvä ja helppo munaruoka:
10-12 munaa
500g juustoraastetta (voi sekoittaa erilaisia juustoja)
Iso purkki (500g?) raejuustoa
100-200g voisulaa
Paprikaa/pekonia/tonnikalaa jne maun mukaan. Kannattaa olla jotain voimakkaan makuista täytettä.
Kaikki aineet sekaisin. Uunipellille. Paista 200 astetta noin 25 min. Kestää pakastusta ja uudelleenlämmitystä esim. paistinpannulla.
Herra siunaa. Minä olen käyttänyt hyvällä menestyksellä jopa 4 kk yli-ikäisiä munia. Jääkaapissa säilytettyjä.