Hampaiden kunto & ikä
Pientä galluppia:
- ikäsi
- montako juurihoidettua hammasta
- montako poistettua hammasta
- montako paikattua hammasta
Mikä on mielestäsi syy hampaidesi huonoon/hyvään kuntoon?
Kommentit (43)
38v nainen. Ei yhtään paikattua, poistettua tai juurihoidettua hammasta. Joskus hampaita hiukan vihloo mutta kun pesen ne poikkeuksetta 1-3 kertaa päivässä, ehkä pärjään vielä muutaman vuoden ilman operaatioita. Tilanteeseeni vaikuttaa hyvät geenit ja hyvä suuhygienia. 2v sitten viimeksi hammaslääkärissä, siellä tuli maininta vain siitä että kiille hiukan kärsinyt mutta lääkäri sanoi että näkee hampaita hoidetun hyvin ja mitään hätää ei ole. Hammaskiveä minulla on aina ollut vain tosi vähän vaikka välit suuhygienistillä käynnissä ovat olleet 4-8 vuotta.
Vasta lopuksi kerron että olen alkoholisti ja juon viikossa 20-50 annosta alkoholia. Olen normaalipainoinen. Teen parhaani että selviytyisin arjesta. Kukaan ei tiedä tilanteestani.
Vierailija kirjoitti:
38v nainen. Ei yhtään paikattua, poistettua tai juurihoidettua hammasta. Joskus hampaita hiukan vihloo mutta kun pesen ne poikkeuksetta 1-3 kertaa päivässä, ehkä pärjään vielä muutaman vuoden ilman operaatioita. Tilanteeseeni vaikuttaa hyvät geenit ja hyvä suuhygienia. 2v sitten viimeksi hammaslääkärissä, siellä tuli maininta vain siitä että kiille hiukan kärsinyt mutta lääkäri sanoi että näkee hampaita hoidetun hyvin ja mitään hätää ei ole. Hammaskiveä minulla on aina ollut vain tosi vähän vaikka välit suuhygienistillä käynnissä ovat olleet 4-8 vuotta.
Vasta lopuksi kerron että olen alkoholisti ja juon viikossa 20-50 annosta alkoholia. Olen normaalipainoinen. Teen parhaani että selviytyisin arjesta. Kukaan ei tiedä tilanteestani.
Lisään että en tupakoi. Lankaan hampaita useimpina päivinä viikossa ja käytän Elmex-suuvettä. Pesen hampaani aina sähköhammasharjalla. Tällaisiakin juoppoja on.
Ikä 38 vuotta, juurihoidettuja hampaita taitaa olla 4 kpl, kaikki viisurit poistettu, paikattuja reikiä vaikka kuinka paljon. Lapsena 80-luvulla vanhemmat eivät juuri patistaneet hoitamaan hampaita, iltaisin vain pikaisesti pesin itse. Vasta noin kolmikymppisenä tajusin alkaa käyttää hammaslankaa ja käydä säännöllisesti tarkastuksissa. Olen myös ollut bruksaaja monia vuosia, siihen on onneksi botox-pistokset auttaneet, joten tällä hetkellä sitä ongelmaa ei ole.
Hampaat on mulle tosi iso (ja kallis) ongelma, vaikka ulospäin näyttävätkin ihan normaaleille ja hyväku toisille. Toivoisin että olisin lapsena/nuorena oppinut pitämään hampaista parempaa huolta. Olen todella tarkka oman lapseni hampaiden hoidosta.